Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag trodde att Sverige som var så strikta med läkemedel inte tillät att ozempic skrevs ut så lättvindigt. Att det var krav på diabetes, för diabetes eller BMI >30.

Frihet under ansvar funkar inte för alla märker jag....
Får de inte strikta instruktioner att äta proteinrikt annars ryker receptet?

Gick väl tydligen att få recept utan att ens träffa en läkare enligt något reportage förut, bara skicka fejkade AI-bilder på sig själv som mycket överviktig osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag trodde att Sverige som var så strikta med läkemedel inte tillät att ozempic skrevs ut så lättvindigt. Att det var krav på diabetes, för diabetes eller BMI >30.

Frihet under ansvar funkar inte för alla märker jag....
Får de inte strikta instruktioner att äta proteinrikt annars ryker receptet?

Njae det verkar gå bort från den riktningen. Nu är ju detta inte "riktiga" vården. Det är pajastjänst enbart online med ett gäng "coacher" och förmodligen ett par läkare som bara sitter och mängdar ut recept.
Självklart så har de studerat ut vad de måste erbjuda för att få göra det här lagligt i Sverige. Men det är ju enbart en förskönad läkemedelsförsäljning.
Kompisen som jag pratar om hade BMI på 27 nånting när han gick med i det här tramset. Inga problem, "här har du en startdos och vi kan höja den om du vill".
Det går såklart inte på högkostnadsskydd så kunderna betalar hela medicinkostnaden själv.
Det märks att de har vissa krav på sig. Tex att informera om kost och särskilt protein.
I informationen ingår även att man inte ska gå ned för fort. Standard information.
Men det är bara spel för galleriet. De förespråkar att man ska svälta sig för det ger ju resultat på vågen och kunden fortsätter betala.
De har en Withings våg som är brandad och inspärrad i deras plattform som tydligt visar att muskler rasar från kroppen men de ger tummen upp och säger bra kämpat. För fett går ju också neråt.
Som sagt min kompis har tappat mestadels muskler och blir peppad av dem.
Jag frågade om han blev utskälld av sin coach när siffrorna på vågen presenterades.
Nej de var supernöjda sa han, allt går enligt planen.
Jag skapade ett konto bara för att inspektera tjänsten. Och herregud vad en coach började jaga mig direkt. Som en inkastare i Grekland.
Jag svarade att jag hade kroppsfett runt 20% och hade tänkt att fixa formen lite.
Direkt så blev jag erbjuden tirzepatid.
Fullständigt vansinnigt.

Jag har försökt visa honom på hans mätvärden att det går åt skogen åt fel håll. Lean mass rasar och fett går saaaakta ned.
Han vill landa runt 15% kroppsfett men det kommer han inte lyckas med utan att väga 60kg på sina 184cm.
Men han är supernöjd och jag har gjort allt jag kan i frågan.
Det blir väldigt intressant om han kliver av Tirzepatid sen och går upp det fett han tappat, men musklerna är borta.
BMI kommer vara detsamma, men lean mass som tappats är förlorad och han kommer sluta på högre fettprocent.

Men visst OM man verkligen vill svälta sig så kan man ju gå runt på 1000kcal om dagen utan problem med dom här medicinerna.
Varför någon frivilligt svälter bort sin muskelmassa och tappar lite fett också är för mig fullständigt sinnessjukt. Det kommer ta månader att bygga tillbaka och det kommer ju kräva ett kaloriöverskott. Så det är definitionen av dumhet.

Undantaget är de extremt feta människorna som inte lyckas gå ned i vikt. De har så mycket fett att de kan köra rejält underskott. Att de förlorar muskler är mindre dåligt än att vara dödligt fet.
Har man kroppsfettprocent som är högre än fettprocenten i grädde. Ja då kanske det kan vara på tapeten att medicinera.
Men startpunk på BMI runt 27 (kroppsfett också runt 27% enligt vågen). Då är man inget annat än en idiot om man väljer att dieta på det viset.
Och med så låga kalorier han petar i sig om dagen är det såklart omöjligt att få i sig tillräckligt protein. Trots att han klunkar Whey80 protein istället för att äta riktig kost.

Jag är kluven i frågan om det borde förbjudas. Jag är rätt liberal gällande att folk ska få välja själv vad de stoppar i sig (så länge det inte subventioneras från staten).
Men jag avskyr att det görs på det äckliga vis det görs.
Var ärlig istället. Du behöver inte medicinen, men är du lat och fullständigt saknar disciplin, ja då får du ett recept ändå här.
Det är viktväktarna all over igen, fast med medikament denna gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Han vill landa runt 15% kroppsfett men det kommer han inte lyckas med utan att väga 60kg på sina 184cm.

Du kanske menar specifikt han men jag är 188cm, ca 80kg och min withings (eller Nokia, köpte innan rebrand) rapporterar 15-16%.
Jag tror en riktig mätning hade visat lite högre men inte så att jag behöver gå ner 15-20kg för att nå 15%.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kanske menar specifikt han men jag är 188cm, ca 80kg och min withings (eller Nokia, köpte innan rebrand) rapporterar 15-16%.
Jag tror en riktig mätning hade visat lite högre men inte så att jag behöver gå ner 15-20kg för att nå 15%.

Ja jag menade specifikt han
Han började på 94kg på ~184cm och vågen visade runt 27% kroppsfett.
Han satte en målvikt på 80kg av någon anledning och det målet har han nu nått. Men han har över 20% kroppsfett fortfarande.
Hur man kan vara nöjd med en sån insats är för mig obegripligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Njae det verkar gå bort från den riktningen. Nu är ju detta inte "riktiga" vården. Det är pajastjänst enbart online med ett gäng "coacher" och förmodligen ett par läkare som bara sitter och mängdar ut recept.
Självklart så har de studerat ut vad de måste erbjuda för att få göra det här lagligt i Sverige. Men det är ju enbart en förskönad läkemedelsförsäljning.
Kompisen som jag pratar om hade BMI på 27 nånting när han gick med i det här tramset. Inga problem, "här har du en startdos och vi kan höja den om du vill".
Det går såklart inte på högkostnadsskydd så kunderna betalar hela medicinkostnaden själv.
Det märks att de har vissa krav på sig. Tex att informera om kost och särskilt protein.
I informationen ingår även att man inte ska gå ned för fort. Standard information.
Men det är bara spel för galleriet. De förespråkar att man ska svälta sig för det ger ju resultat på vågen och kunden fortsätter betala.
De har en Withings våg som är brandad och inspärrad i deras plattform som tydligt visar att muskler rasar från kroppen men de ger tummen upp och säger bra kämpat. För fett går ju också neråt.
Jag frågade om han blev utskälld av sin coach när siffrorna på vågen presenterades.
Jag skapade ett konto bara för att inspektera tjänsten. Och herregud vad en coach började jaga mig direkt. Som en inkastare i Grekland.
Jag svarade att jag hade kroppsfett runt 20% och hade tänkt att fixa formen lite.
Direkt så blev jag erbjuden tirzepatid.
Fullständigt vansinnigt.

Jag har försökt visa honom på hans mätvärden att det går åt skogen åt fel håll. Lean mass rasar och fett går saaaakta ned.
Det blir väldigt intressant om han kliver av Tirzepatid sen och går upp det fett han tappat, men musklerna är borta.
BMI kommer vara detsamma, men lean mass som tappats är förlorad och han kommer sluta på högre fettprocent.

Men visst OM man verkligen vill svälta sig så kan man ju gå runt på 1000kcal om dagen utan problem med dom här medicinerna.
Varför någon frivilligt svälter bort sin muskelmassa och tappar lite fett också är för mig fullständigt sinnessjukt. Det kommer ta månader att bygga tillbaka och det kommer ju kräva ett kaloriöverskott. Så det är definitionen av dumhet.

Undantaget är de extremt feta människorna som inte lyckas gå ned i vikt. De har så mycket fett att de kan köra rejält underskott. Att de förlorar muskler är mindre dåligt än att vara dödligt fet.
Har man kroppsfettprocent som är högre än fettprocenten i grädde. Ja då kanske det kan vara på tapeten att medicinera.
Men startpunk på BMI runt 27 (kroppsfett också runt 27% enligt vågen). Då är man inget annat än en idiot om man väljer att dieta på det viset.
Och med så låga kalorier han petar i sig om dagen är det såklart omöjligt att få i sig tillräckligt protein. Trots att han klunkar Whey80 protein istället för att äta riktig kost.

Jag är kluven i frågan om det borde förbjudas. Jag är rätt liberal gällande att folk ska få välja själv vad de stoppar i sig (så länge det inte subventioneras från staten).
Men jag avskyr att det görs på det äckliga vis det görs.
Var ärlig istället. Du behöver inte medicinen, men är du lat och fullständigt saknar disciplin, ja då får du ett recept ändå här.
Det är viktväktarna all over igen, fast med medikament denna gång.

Mycket bra skrivet. Tycker också det borde förbjudas så vida man inte sitter på extrem fetma. BMI är ett otroligt dåligt mätverktyg såvida man aldrig lyft en vikt i sitt liv. Jag sitter på ca 30.9 BMI (100kg 180cm). Dock har jag tränat otroligt mycket och jag kan fortfarande löpträna 5km. De behöver verkligen ser över hur den här medicinen delas ut. Att sånt här skedde på 80/90-talet förstår jag, men 2025, kom ån?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Dricka svart mörkrostat rätt blandat kaffe i mängd, utan socker och mjölk, varje dag. Mjölken är det mycket socker i. Drick typ 10-15 koppar varje dag, Då behöver man inte ens röra på sig.
Tar typ 2,5-3 månader innan förbränningen sätter igång.
Sen forsätter man bara att dricka sin panna med kaffe till önskad vikt är nådd.
Man måste givetvis äta bara morgonfika (typ en smörgås med ost och skinka), lunch och middag.
Skippa all efterrätt och fika efter middagen efter kl 18:00 skulle jag tipsa om, så du fastar minst i 12 timmar innan mogonfikat.
Ät bara lagom portioner på lunch och middag.

Jag har själv gjort detta och tappade ca 15 kilo på 3 månader.

Känner en som.fick bort 50 kilo på 10 månader med denna metod. Utan att ens vara ute och motionera, för det orkakde den personen inte göra. Det gör den idag utan större problem, har riktigt bra fysik med bars stavgång och lite övningar hemma vid numera.

Koffeinet ökar förbränningstakten och kaffet rensar tarmarna (bättte än vad enbart vatten i sig själv ens kan göra)

Testa innan ni sågar denna metod.

Man behhöver inte ens byta kosten till en massa tjafs (LCHF, och andra 5/1 metoder)
Det enda man bör sluta med är all götta, så som chips, ostbågar, övrig snacks, läsk, godis, pizza, donken och övriga hamburgerier och eventuellt thai/kinamat. Sockret är det viktigaste att dra mer på. Även frukt måste undvikas helt och hållet, och även morötter och andra sockriga grönsaker, och pasta /ris ska också skippas så gott det går, man bör hålla sig till potatis och kött

Som Exempel, för att få bort sockret från en apelsin måste du spä ut med 2l vatten.
Och fruktsocker är lika onyttigt som övrigt socker är, allt annat är bara lögn.
Vitaminer / mineraler kan under bantning tas in via tabletter. Så sockret avlägsnas från din kost nästan helt och hållet.
Efter det så kommer man inte att gilla typ delicatobollar / bislvier/ kanelbullar och övrigt gofika för att sockret blir äckligt. Även glass kan kännas sockrig. Vissa frukter vill jag inte ens äta i dagsläget pga sockret i dom, typ bananer.

Men kaffet ökar förbränningstakten rejält mer än vad man kam tro.

Hoppas det kan hjälpa någon, som tex inte pga rejäl övervikt ens kan fara ut och gå, fasten dem vill, pga att fötterna vaderna börjar svälla och värka. Då fungerar denna metod tills den har kommit i bättre viktköass, omkring 90-100 kg.

Det här är en svältmetod? Mjölk är en av de bästa proteinkällorna vi har i Sverige för en rimlig peng. grön mjölk innehåller 400kcal per liter och ca 35g protein. för 15kr! Att man skulle förbränna mer fett för att man fastar är en myt du behöver läsa på om. Allt handlar om kalori in och ut. precis som allt annat här i världen. Den viktigaste resan man kan göra är att ändra livsstil. ät dina snacks om du vill, men ät en rimlig portion 1 gång i veckan. resten av veckan äter du hälsosam mat och ligger på ett kaloriunderskott. Väg dig varje dag och dra ett snitt över veckor. man går upp och ner då man samlar vatten beroende på vad ätit och vilken fysiskt aktivitet man gjort. Din metod är rent utsagt skit om man vill ändra livsstil då det inte är hållbart. kommer bli en jojobantning.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Att man skulle förbränna mer fett för att man fastar är en myt du behöver läsa på om. Allt handlar om kalori in och ut. precis som allt annat här i världen.

Just detta statement är intressant. Jag vet minst en väl känd förespråkare (nedan) som hävdar precis exakta motsatsen till det du säger här.
Och jag tror på honom starkt, men hade vart intressant att veta om det finns en stark röst och logik som hävdar annat? Dela gärna.

Här är Dr Jason Fong, troligen en av top i världen på ämnet i en video där han enbart 100% säger emot exakt det jag citerar dig på:
https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Just detta statement är intressant. Jag vet minst en väl känd förespråkare (nedan) som hävdar precis exakta motsatsen till det du säger här.
Och jag tror på honom starkt, men hade vart intressant att veta om det finns en stark röst och logik som hävdar annat? Dela gärna.

Här är Dr Jason Fong, troligen en av top i världen på ämnet i en video där han enbart 100% säger emot exakt det jag citerar dig på:
https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk

https://tyngre.se/artiklar/forskning/effekter-fran-12-manader...

Du kan lyssna på det här avsnittet med Jacob Gudiol som är en otroligt duktig person i fältet om kost och träning. Specifik periodisk fasta. Varför periodisk fasta fungerar är för att man äter mindre sett över dagen och därmed mindre kalorier.

Här har du en till där e använt 2 olika grupper:
https://tyngre.se/artiklar/forskning/fungerar-periodisk-fasta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Mycket bra skrivet. Tycker också det borde förbjudas så vida man inte sitter på extrem fetma. BMI är ett otroligt dåligt mätverktyg såvida man aldrig lyft en vikt i sitt liv. Jag sitter på ca 30.9 BMI (100kg 180cm). Dock har jag tränat otroligt mycket och jag kan fortfarande löpträna 5km. De behöver verkligen ser över hur den här medicinen delas ut. Att sånt här skedde på 80/90-talet förstår jag, men 2025, kom ån?

Ja BMI är uselt, ett lika dåligt mått som vikt. Vården påpekar numera detta själva också.
Det är bara extremt skev fingervisning för icke tränande populationen, vilket iofs är de flesta.
Lean body mass är vad som borde användas. Men det är svårt att mäta.
Det som gör mig extra irriterad på detta är att ju högre man kommer upp i ålder, desto svårare är det att bibehålla muskelmassa och ännu svårare att bygga.
Och så är det läkare som skriver ut sånt här till 50+are där dom vaskar sina muskler med hjälp av medicin.

Men folk blir helt fartblinda. Det går helt enkelt inte att tappa fett snabbare genom svält. Det är muskler som ryker snabbare än fett.
Vikt är enligt mig värre än BMI.
"jag ska gå ned x antal kg innan midsommar".
Antal kg av vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja BMI är uselt, ett lika dåligt mått som vikt. Vården påpekar numera detta själva också.
Det är bara extremt skev fingervisning för icke tränande populationen, vilket iofs är de flesta.
Lean body mass är vad som borde användas. Men det är svårt att mäta.
Det som gör mig extra irriterad på detta är att ju högre man kommer upp i ålder, desto svårare är det att bibehålla muskelmassa och ännu svårare att bygga.
Och så är det läkare som skriver ut sånt här till 50+are där dom vaskar sina muskler med hjälp av medicin.

Men folk blir helt fartblinda. Det går helt enkelt inte att tappa fett snabbare genom svält. Det är muskler som ryker snabbare än fett.
Vikt är enligt mig värre än BMI.
"jag ska gå ned x antal kg innan midsommar".
Antal kg av vad?

Fast så svårt är det inte att bygga muskler upp till ca 50 år. Det tar bara längre tid. Man kan inte träna lika mycket. Rekommenderar alla 40+ att göra en testosteron revidering hos en privatläkare. En kollega till mig kände sig ständigt trött. han hade ett värde på 4. man ska ligga mellan 7-24. Nu får han testosteron injicerat var 4-6v och har ett värde på ca 30. han mår prima nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

https://tyngre.se/artiklar/forskning/effekter-fran-12-manader...

Du kan lyssna på det här avsnittet med Jacob Gudiol som är en otroligt duktig person i fältet om kost och träning. Specifik periodisk fasta. Varför periodisk fasta fungerar är för att man äter mindre sett över dagen och därmed mindre kalorier.

Här har du en till där e använt 2 olika grupper:
https://tyngre.se/artiklar/forskning/fungerar-periodisk-fasta...

Läste första artikeln nu rätt upp o ner bara. Tycker mig inte se något direkt alarmerande eller annat som motsäger benefits med fasta.
Jacob verkar, och är, givetvis väldigt inställd på styrketräningens effekter och anabola funktioner.
Sett ut hälsomässiga effekter säger han själv att det ser bra ut och nämner även att inflammationsvärden går ner, vilket i dagens värld med alla sjukdomar som bygger på inflammationer, blir en viktigare punkt för mig än ren muskelmassa

Sen tycker jag du ska kika in på Jason Fong lite. Ingen disrespekt till nån gymbloggare på en svensk "tyngre" site, men det är skillnad på någon som tolkar forskning och nån som faktiskt bidrar till och bedriver egen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Fast så svårt är det inte att bygga muskler upp till ca 50 år. Det tar bara längre tid. Man kan inte träna lika mycket. Rekommenderar alla 40+ att göra en testosteron revidering hos en privatläkare. En kollega till mig kände sig ständigt trött. han hade ett värde på 4. man ska ligga mellan 7-24. Nu får han testosteron injicerat var 4-6v och har ett värde på ca 30. han mår prima nu.

Hade 7 innan jag börja träna, sist 19. Typ 20Kg mindre fett. Kan det öka så mycket? Kanske ska ta ett till nu i sommar. Tränade inget dan innan provet osv. Känner mig ändå trött och låg på hormoner nuförtiden (40+). Kanske ska göra ett komplett blod test med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Läste första artikeln nu rätt upp o ner bara. Tycker mig inte se något direkt alarmerande eller annat som motsäger benefits med fasta.
Jacob verkar, och är, givetvis väldigt inställd på styrketräningens effekter och anabola funktioner.
Sett ut hälsomässiga effekter säger han själv att det ser bra ut och nämner även att inflammationsvärden går ner, vilket i dagens värld med alla sjukdomar som bygger på inflammationer, blir en viktigare punkt för mig än ren muskelmassa

Sen tycker jag du ska kika in på Jason Fong lite. Ingen disrespekt till nån gymbloggare på en svensk "tyngre" site, men det är skillnad på någon som tolkar forskning och nån som faktiskt bidrar till och bedriver egen.

Jag säger inte att PF är dåligt. Men det är inget jesusvatten som är bättre än allt annat. Sen som det står i texten passar olika metoder olika personer beroende på hur ens liv ser ut med arbete, familj, vanor osv.

Fungerar PF för dig, kör. Men det är ingen magi som löser alla problem, det är vad jag ville få sagt. Den stora omställningen är fortfarande att skapa bra kostvanor och röra på sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hade 7 innan jag börja träna, sist 19. Typ 20Kg mindre fett. Kan det öka så mycket? Kanske ska ta ett till nu i sommar. Tränade inget dan innan provet osv. Känner mig ändå trött och låg på hormoner nuförtiden (40+). Kanske ska göra ett komplett blod test med allt.

Tycker absolut du ska lägga pengarna på en ordentlig genomgång hos en privatläkare, brukar kosta ca 3k. Du har nått halva din livslängd och har mycket kvar att ge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Hur svårt det är? Svårare för 50+are än 20åringar. Såklart inte omöjligt, men svårare.
Poängen är att det är idioti att slaska muskler för att gå ned i vikt. Det här skrivs ut till äldre också och jag tycker det är rent skadligt för dem så länge de inte är väldigt väldigt överviktiga.
Att rekommendera en vuxen man att äta 1000kcal om dagen och vaska muskler är idioti oavsett ålder, men ännu värre i högre åldrar.

Testosteron, det är ett ämne i sig. Det är extremt få som kliniskt behöver TRT. Men många som vill ha det istället för att leva sundare så nivåerna håller sig ok. Genvägar, genvägar.
Riktig Hypogonadism är rätt ovanligt, dom allra flesta som har låg testo lever, äter och sover dåligt och det är anledningen till låga nivåer. Sen finns det ju ett extremt fåtal personer som har Hypogonadism trots bra leverne, men det är få.
Lite samma publik där som för GLP-1. Ta testosteron för att slippa leva sunt.
Jag tycker att vill folk skjuta testosteron så är det helt ok för mig. Men det är en löjligt överhypad grej bland gubbfeta snubbar som lyssnar på podcasts och tror det är någon magisk lösning.

Jag kan sätta en tjuga på att din kollega knappast åt bra, sov bra och tränade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hur svårt det är? Svårare för 50+are än 20åringar. Såklart inte omöjligt, men svårare.
Poängen är att det är idioti att slaska muskler för att gå ned i vikt. Det här skrivs ut till äldre också och jag tycker det är rent skadligt för dem så länge de inte är väldigt väldigt överviktiga.
Att rekommendera en vuxen man att äta 1000kcal om dagen och vaska muskler är idioti oavsett ålder, men ännu värre i högre åldrar.

Testosteron, det är ett ämne i sig. Det är extremt få som kliniskt behöver TRT. Men många som vill ha det istället för att leva sundare så nivåerna håller sig ok. Genvägar, genvägar.
Riktig Hypogonadism är rätt ovanligt, dom allra flesta som har låg testo lever, äter och sover dåligt och det är anledningen till låga nivåer. Sen finns det ju ett extremt fåtal personer som har Hypogonadism trots bra leverne, men det är få.
Lite samma publik där som för GLP-1. Ta testosteron för att slippa leva sunt.
Jag tycker att vill folk skjuta testosteron så är det helt ok för mig. Men det är en löjligt överhypad grej bland gubbfeta snubbar som lyssnar på podcasts och tror det är någon magisk lösning.

Jag kan sätta en tjuga på att din kollega knappast åt bra, sov bra och tränade.

Såklart det är, Ozempic är för smällfeta personer som kan dö inom 5 år om de inte går ner i vikt eller typ diabetiker. Inte för vanliga människor med BMI 30-40 som bara är lata.

Det gjorde han inte. Men han är inte smällfet. Han sover inte asbra och äter väl sådär. Tycker ändå man ska kika över sitt testo när man kommer upp i åldern om man redan tränar, sover och äter bra och fortfarande känner sig trött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Jag säger inte att PF är dåligt. Men det är inget jesusvatten som är bättre än allt annat. Sen som det står i texten passar olika metoder olika personer beroende på hur ens liv ser ut med arbete, familj, vanor osv.

Fungerar PF för dig, kör. Men det är ingen magi som löser alla problem, det är vad jag ville få sagt. Den stora omställningen är fortfarande att skapa bra kostvanor och röra på sig.

Fast det du säger nu är något helt annat än det du sa här:

"Att man skulle förbränna mer fett för att man fastar är en myt du behöver läsa på om. Allt handlar om kalori in och ut. precis som allt annat här i världen."

Det är ändå inte bra imo att sprida ovan helt "bombsäkra" statements när de är långt ifrån. Dessutom fortfarande inte tatt del av videon jag länkade som motsäger precis allt i ditt citat till 100%, av någon ledande på ämnet. Hels hans budskap är exakt ditt statement fast omvänt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Fast det du säger nu är något helt annat än det du sa här:

"Att man skulle förbränna mer fett för att man fastar är en myt du behöver läsa på om. Allt handlar om kalori in och ut. precis som allt annat här i världen."

Det är ändå inte bra imo att sprida ovan helt "bombsäkra" statements när de är långt ifrån. Dessutom fortfarande inte tatt del av videon jag länkade som motsäger precis allt i ditt citat till 100%, av någon ledande på ämnet. Hels hans budskap är exakt ditt statement fast omvänt.

Egentligen inte, du målar upp det som att det är worldbreaking att fasta. Vilket studier visat att det inte är, om du väljer att lita på honom kör. Du kan inte kräva att jag ska sitta å lyssna på en 40 min video. Det är fortfarande kalori in och ut. Det som händer med PF är att folk sköter sin kost mer då de känner sig mer aktivt engagerade i sin kost vilket bevisades i studien jag länkade.

Du gjorde precis likadant när du spred den videon som enligt dig är bombsäker. Dessutom hjälper han Obese och diabetes 2 enligt beskrivningen och videon använder han personer som väger mellan 300-450 pounds, individer som är en liten minoritet av alla personer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Såklart det är, Ozempic är för smällfeta personer som kan dö inom 5 år om de inte går ner i vikt eller typ diabetiker. Inte för vanliga människor med BMI 30-40 som bara är lata.

Det gjorde han inte. Men han är inte smällfet. Han sover inte asbra och äter väl sådär. Tycker ändå man ska kika över sitt testo när man kommer upp i åldern om man redan tränar, sover och äter bra och fortfarande känner sig trött.

Det jag håller med om av det du säger är att man bör göra hälsokontroller och sen göra åtgärder.
Åtgärderna är kost, träning och sömn. Inte medicin. Vare sig Ozempic eller Nebido (testosteron undecanoate) var 6:e vecka.
Så han levde alltså inte bra, men du tycker ändå han ska ta testosteron istället för att få upp nivåerna naturligt genom att leva sundare?

Du säger även att han nu har 30 i värde fast du säger även att man ska ligga i spannet 6-24. Så han har högre än normen nu då.
Sen att han har 30, när då? Hans nivåer kommer att vara väldigt höga och väldigt låga om man injicerar så extremt sällan som det görs i Sverige. Han har kanske 10 i 6:e veckan och kanske 100 i första veckan.
Det där är lika jäkla dumt som Ozempic. Tycker det är underligt att förespråka på forum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt namn på tråden till Ozempic-tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det jag håller med om av det du säger är att man bör göra hälsokontroller och sen göra åtgärder.
Åtgärderna är kost, träning och sömn. Inte medicin. Vare sig Ozempic eller Nebido (testosteron undecanoate) var 6:e vecka.
Så han levde alltså inte bra, men du tycker ändå han ska ta testosteron istället för att få upp nivåerna naturligt genom att leva sundare?

Du säger även att han nu har 30 i värde fast du säger även att man ska ligga i spannet 6-24. Så han har högre än normen nu då.
Sen att han har 30, när då? Hans nivåer kommer att vara väldigt höga och väldigt låga om man incierar så extremt sällan som det görs i Sverige. Han har kanske 10 i 6:e veckan och kanske 100 i första veckan.
Det där är lika jäkla dumt som Ozempic. Tycker det är underligt att förespråka på forum.

Det är mycket underligt att förespråka sånt på forum ja... samma med hans poster några steg upp där han hävdar att Allt handlar om kalorier in och ut. Precis allt..😁

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det är mycket underligt att förespråka sånt på forum ja... samma med hans poster några steg upp där han hävdar att Allt handlar om kalorier in och ut. Precis allt..😁

Att allt ligger i kalorier in/ut håller jag med honom om. Att det finns andra fördelar med fasta, sure. Det kanske är lättare att hålla ned kalorierna för vissa om de fastar. Fortfarande kalori-överskott/underskott som styr.
Att lista youtube doktorer som blivit motbevisade det får andra tjafsa om.

Men att först säga att det inte är svårt att bygga muskler för 50+are och sedan i nästa andetag förespråka 40+ att ta testosteron för att dom är trötta. Väldigt besynnerligt. Men visst han kanske menar att det är lätt att bygga muskler för 50+ om de tar steroider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att allt ligger i kalorier in/ut håller jag med honom om. Att det finns andra fördelar med fasta, sure. Det kanske är lättare att hålla ned kalorierna för vissa om de fastar. Fortfarande kalori-överskott/underskott som styr.
Att lista youtube doktorer som blivit motbevisade det får andra tjafsa om.

Men att först säga att det inte är svårt att bygga muskler för 50+are och sedan i nästa andetag förespråka 40+ att ta testosteron för att dom är trötta. Väldigt besynnerligt. Men visst han kanske menar att det är lätt att bygga muskler för 50+ om de tar steroider.

Haha.. härligt, Dr Jason Fung är en youtube doktor alltså 😂
Han är en av dom världsledande på ämnet.. kolla upp honom lite innan kanske.. tar 1-2 minuter.

Denna obsession med kalorier.. säger absolut inget om vad kalorierna kommer från heller bara som att kroppen är en miniräknare..
Kalla annan kunskap för youtube doktorer.. ok ja lägger mig mot forumdoktorerna i sweclockers "gå ner i vikt" tråd 😅

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är extremt lätt att titta på någon Youtube-doktor och därav dra slutsatsen att personen nog representerar läkare i allmänhet, men så är det inte. En snabb titt på Wikipedia ger att Jason Fungs idéer är ganska långt ifrån konsensus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är extremt lätt att titta på någon Youtube-doktor och därav dra slutsatsen att personen nog representerar läkare i allmänhet, men så är det inte. En snabb titt på Wikipedia ger att Jason Fungs idéer är ganska långt ifrån konsensus.

Han är dessutom nefrolog. Att vara expert inom njurmedicin gör en inte till expert inom kost. Sen är det rätt säkert att kategoriskt utgå ifrån att alla LCHF;are är kvacksalvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Haha.. härligt, Dr Jason Fung är en youtube doktor alltså 😂
Han är en av dom världsledande på ämnet.. kolla upp honom lite innan kanske.. tar 1-2 minuter.

Denna obsession med kalorier.. säger absolut inget om vad kalorierna kommer från heller bara som att kroppen är en miniräknare..
Kalla annan kunskap för youtube doktorer.. ok ja lägger mig mot forumdoktorerna i sweclockers "gå ner i vikt" tråd 😅

Kolla upp honom, säger du? Visst.
https://rationalwiki.org/wiki/Jason_Fung

Han är alltså värsta sortens kvacksalvare. Men du har rätt om en sak... det tog ungefär 2 minuter.

Ps. Och det här hittade jag precis efter jag skrev inlägget ovan. Så, ännu en LCHF;are...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kolla upp honom, säger du? Visst.
https://rationalwiki.org/wiki/Jason_Fung

Han är alltså värsta sortens kvacksalvare. Men du har rätt om en sak... det tog ungefär 2 minuter.

Ps. Och det här hittade jag precis efter jag skrev inlägget ovan. Så, ännu en LCHF;are...

Och vad är rationalwiki? Dedikerat till människor som vill kalla allt förutom standarden en konspirationside?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Och vad är rationalwiki? Dedikerat till människor som vill kalla allt förutom standarden en konspirationside?

Ah, men du har förstås knäckt koden och funnit sanningen till hur världen egentligen fungerar. Detta genom din gedigna kompetens inom scrollande på sociala medier.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ZyntaX:

Jävligt märkligt. Om coacherna/läkarna kan se att han tappat 2x MER muskler än fett så ska varningsklockorna ringa!
Jag trodde att det var en läkares förbannade SKYLDIGHET att ingripa när något sådant sker!

Skrivet av ZyntaX:

Din kompis är besatt av siffran på vågen och är antingen grovt okunnig eller är inne i en sjuhelsikes självförnekelse.

Skrivet av ZyntaX:

Trots att han klunkar Whey80 protein istället för att äta riktig kost.

Det gjorde jag med ca 2020-2021 😄
2 portioner Protein Delight till frukost + 4 ägg.
2 portioner till lunch.

Jag åt säkerligen nån middag dock.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Dags för mig att sätta igång igen.. Börjar närma mig 100Kg (189cm), var nere på 85Kg förra året. Vad hände!
Har väl inbillat mig att jag kör bulk när jag egentligen slänger i mig bullar och chips!

Nämen har käkat alldeles för mycket kalorier på senaste tiden.. Blir aldrig av att jag pallar räkna kalorier men ska iaf börja med att dra ner på det kaloririkaste och ersätta med proteinshake och kycklingskivor typ så får jag se. Svårt nu med sommarn när det bjuds glass och allt sådant. Annars får det bli ett höst/vinter-projekt. För sent för Beach 2025 om man säger så