Framtidssäker gamingdator. Obestämd budget
Jag planerar köpa ny dator då min nuvarande är 8 år gammal. Målet är att bygga ett system som håller lika länge utan att behöva uppgraderas, förutom möjligtvis grafikkortet. Jag bryr mig inte om RGB-lampor eller annat visuellt flashigt, endast om maximal kylning och prestanda. Jag kommer att bygga datorn själv och är öppen för att köpa komponenter från olika butiker om det blir billigare så.
Min nuvarande skärm är 1440p, men jag vill att datorn ska klara av 4K om jag i framtiden väljer att uppgradera. Skärmen stödjer G-Sync men inte FreeSync, så valet av GPU landar därför på Nvidia.
Jag hade först tänkt satsa på ett 5080, men eftersom både 5080 och 5070 Ti har 16 GB VRAM verkar det mer logiskt att ta ett 5070 Ti idag och uppgradera grafikkortet längre fram? Därför lutar åt ett 5070 Ti.
När det gäller CPU har jag läst att 9800X3D är den bästa gaming-processorn på marknaden. Jag tänker därför att det är en sådan jag ska ha, så slipper jag uppgradera den på flera år.
Chassivalet är jag mer osäker på. Jag hade gärna gått på ett mindre mATX-chassi, så länge det inte innebär märkbart sämre kylning. Vad jag förstått behöver det inte vara så, men tar gärna emot input. Planen är att fästa datorn under skrivbordet (som också ska köpas nytt).
När det gäller lagring vill jag ha minst 2 TB SSD. Moderkortet får gärna ha Wi-Fi det inbyggt, men det verkar vara standard idag. I övrigt har jag inga specifika krav och tar gärna emot tips på vad jag borde köpa.
Tack på förhand för alla svar!