Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Bibliotek i Sverige som har Libby/Overdrive (samma sak, Overdrive är det gamla varumärket som Rakuten gjort om till Libby), och därmed direkt stöd för Kobo-platter genom deras integrerade funktion alternativt att du kan ladda ner epubs och föra över genom Adobe Digital Editions. Oftast går det som sagt att skaffa lånekort i annan kommun, även om det för vissa eventuellt kan finnas begränsningar på folkbokföring. Men jag har inte stött på dessa begränsningar själv.

Saxat från libbyapp.com

Permalänk
Medlem

Biblio verkar ha "problem" med att lansera den nya lösningen med nedladdning av ePub-filer (https://info.biblio.app/sv/news/adobe-drm-under-utveckling). Det finns inte heller en lista över bibliotek som kommer tillhandahålla detta, men jag tror Stockholms stad gör det i alla fall. Flera andra kommuner har valt att inte köpa in denna lösning på grund av kostnader (vilket jag egentligen inte helt vill skylla på biblioteken då utlåning av digitala medier är en utpressningsverksamhet av förlagen). Eventuellt att det kan kravställas i framtida upphandlingar att nedladdning av ePub-filer (eller annan lösning som möjliggör överföring till läsplatta) ska ingå i kostnaderna, men då WeDoBooks argumenterar för att detta inte kommer vara i enlighet med EU:s tillgänglighetsdirektiv så är det stor risk att de kan lura kommunerna till att inte ha med det som krav i upphandlingen och/eller ta bort kravet ifall det finns med.

Många i Play-recensionerna som klagar över att nya Biblio-appen inte stöds av deras läsplattor i övrigt..

Jag är också generellt lite nyfiken på vad som gjorde så att Kobo vann upphandlingen med Libby i Västra Götaland samt typ Solna? Detta då 95% av Sveriges kommuner verkar köra Biblio.

Permalänk
Medlem

En längre artikel i Sydsvenskan häromdagen: https://www.sydsvenskan.se/2025-05-25/biblioteket-bytte-system-nu-kan-han-inte-lana-bocker-till-sin-lasplatta/

Verkar som fler är berörda av problemet, och kul att Sydsvenskan lyfter det.

Det som stod ut mest dock var detta:

Sveriges Kommuner och Regioner håller på med en central upphandling av e-bokslån som kan sluta med att alla kommunala bibliotek satsar på samma lösning. Valet står mellan Biblio och konkurrenten Libby, som bland annat används i Göteborg.

– De är klara med det i höst och då får vi ta ställning till hur vi ska göra. Jag själv hade tyckt att det vore bäst med en gemensam lösning så att alla låntagare i hela Sverige får samma förutsättningar, säger Hedija Kodzaga.

Vi kan alltid hålla tummarna att Biblios monopol bryts, och att Libby ersätter som standardsystem för Sveriges bibliotek. Dock blir det upp till kommunerna själva att avropa på det centrala avtalet. Egna upphandlingar kan alltid göras om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Bibliotek i Sverige som har Libby/Overdrive (samma sak, Overdrive är det gamla varumärket som Rakuten gjort om till Libby), och därmed direkt stöd för Kobo-platter genom deras integrerade funktion alternativt att du kan ladda ner epubs och föra över genom Adobe Digital Editions. Oftast går det som sagt att skaffa lånekort i annan kommun, även om det för vissa eventuellt kan finnas begränsningar på folkbokföring. Men jag har inte stött på dessa begränsningar själv.

<Uppladdad bildlänk>
Saxat från libbyapp.com

Intressant.
Har du lyckats skaffa lånekort på något av dessa bibliotek?
Själv provade jag skaffa lånekort hos Västra skaraborg, men tyvärr måste man vara folkbokförd i någon av dess tillhörande kommuner för att låna e-böcker.

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Intressant.
Själv provade jag skaffa lånekort hos Västra skaraborg, men tyvärr måste man vara folkbokförd i någon av dess tillhörande kommuner för att låna e-böcker.

Alingsås gick för några år sedan fast deras utbud var sämre än det som finns i Göteborg.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Intressant.

Göteborg och Solna ska fungera!

Permalänk
Skrivet av Median:

En längre artikel i Sydsvenskan häromdagen: https://www.sydsvenskan.se/2025-05-25/biblioteket-bytte-system-nu-kan-han-inte-lana-bocker-till-sin-lasplatta/

Sveriges Kommuner och Regioner håller på med en central upphandling av e-bokslån som kan sluta med att alla kommunala bibliotek satsar på samma lösning. Valet står mellan Biblio och konkurrenten Libby, som bland annat används i Göteborg.

– De är klara med det i höst och då får vi ta ställning till hur vi ska göra. Jag själv hade tyckt att det vore bäst med en gemensam lösning så att alla låntagare i hela Sverige får samma förutsättningar, säger Hedija Kodzaga.

Vi kan alltid hålla tummarna att Biblios monopol bryts, och att Libby ersätter som standardsystem för Sveriges bibliotek. Dock blir det upp till kommunerna själva att avropa på det centrala avtalet. Egna upphandlingar kan alltid göras om jag inte missminner mig.

Pratar man om samma sak här fast uppdraget är i artikeln hos Kungliga Biblioteket?
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/digitalisering/utlani...
1a december 2026 ska de redovisa samordningen.

Permalänk

För oss boende i Malmö. Om man känner någon som jobbar i Danmark med danskt CPR-nummer. Innebär det att om personen skaffar lånekort kan man få tillgång till danska overdrive som verkar innehålla många artiklar? Via ereolenglobal kan man få tag på 9900 engelska titlar i Libby. En kul tanke men tragiskt att svenska systemet är så osamstämmigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpants1:

Pratar man om samma sak här fast uppdraget är i artikeln hos Kungliga Biblioteket?
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/digitalisering/utlani...
1a december 2026 ska de redovisa samordningen.

Nej, jag tolkar det som att KB bara ska ta fram gemensamma krav och standarder, men att SKR nu förbigår den processen då de är tvungna göra om en tidigare upphandling av e-medier på grund av missnöje bland kommunerna (den var svår att avropa på). Vid nästa centrala upphandling kan nog det KB kommer fram till kunna användas av SKR, eller av de kommuner som väljer göra en egen upphandling.

Permalänk

Fått svar från WeDoBooks där jag frågade om jag kan fortsätta använda Kobo som e-läsare:

"Vi stöder för närvarande bara e-läsare som kör Android 7+ och har tillgång till Google Play Butik i den nya Biblio appen.

Anledningen är att lösningen där du kan ladda ner ePub-filer och läsa dem i Adobe Edition inte är kompatibel med EU:s kommande lagstiftning kring tillgänglighet.
Dessa nya regler har dock nyligen skjutits upp i Sverige, så nu verkar den här lösningen tillåtas under en längre period än väntat. Det betyder att vi har påbörjat utvecklingen av denna lösning där kunder kan ladda ner ePub-filerna till sina läsenheter. Lanseringen av denna tjänst har tyvärr försenats men vi kommer att meddela biblioteken som beställt tjänsten när detta är klart.
Detta kräver dock att din kommun har anmält sig till denna funktionalitet.

Vi vill också betona att detta är en tillfällig lösning, så när EU-lagstiftningen implementeras i Sverige kommer man att behöva hitta en annan lösning - med största sannolikhet köpa en ny enhet för att fortsätta använda en e-läsare för e-böcker. Detta omfattar inte bara bibliotek utan även alla andra leverantörer av e-böcker."

Så om biblioteket anmält sig för den uppdaterade lösningen så kan det inom kort bli tillgängligt att återigen använda Biblio för att låna böcker som tidigare.

Verkar i alla fall som WeDoBooks själva tror på att deras egen lösning med en app är vägen alla ska vandra. Jag har svårt att se att man kan motivera att man ska köpa en ny enhet för att fortsätta använda en e-läsare för e-böcker. Det måste finnas hiskeligt många enheter där ute som då blir skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpants1:

Fått svar från WeDoBooks där jag frågade om jag kan fortsätta använda Kobo som e-läsare:

"Vi stöder för närvarande bara e-läsare som kör Android 7+ och har tillgång till Google Play Butik i den nya Biblio appen.

Anledningen är att lösningen där du kan ladda ner ePub-filer och läsa dem i Adobe Edition inte är kompatibel med EU:s kommande lagstiftning kring tillgänglighet.
Dessa nya regler har dock nyligen skjutits upp i Sverige, så nu verkar den här lösningen tillåtas under en längre period än väntat. Det betyder att vi har påbörjat utvecklingen av denna lösning där kunder kan ladda ner ePub-filerna till sina läsenheter. Lanseringen av denna tjänst har tyvärr försenats men vi kommer att meddela biblioteken som beställt tjänsten när detta är klart.
Detta kräver dock att din kommun har anmält sig till denna funktionalitet.

Vi vill också betona att detta är en tillfällig lösning, så när EU-lagstiftningen implementeras i Sverige kommer man att behöva hitta en annan lösning - med största sannolikhet köpa en ny enhet för att fortsätta använda en e-läsare för e-böcker. Detta omfattar inte bara bibliotek utan även alla andra leverantörer av e-böcker."

Så om biblioteket anmält sig för den uppdaterade lösningen så kan det inom kort bli tillgängligt att återigen använda Biblio för att låna böcker som tidigare.

Verkar i alla fall som WeDoBooks själva tror på att deras egen lösning med en app är vägen alla ska vandra. Jag har svårt att se att man kan motivera att man ska köpa en ny enhet för att fortsätta använda en e-läsare för e-böcker. Det måste finnas hiskeligt många enheter där ute som då blir skrot.

Ja, som tidigare skrivet är det eventuellt också bara försök till tolkningar som säkerställer att de kan vinna framtida upphandlingar. Om de är de enda som kan uppfylla "lagkravet" och ingen annan lösning finns, att ex. Adobe anpassar sin DRM-lösning, så kommer ju de få Sveriges alla bibliotek ombord. Och nog Skandinaviens med, då de är nordiska.

Ett alternativ som de inte ens verkar ha funderat på och som skulle vara "okej" är att erbjuda boken man lånar som nedladdning i form av en LCP-fil. Det är denna DRM de använder för böckerna i appen i vilket fall, och den är minst lika säker utanför appen och ger om något fler alternativ att kunna läsa boken med. Kobo kommer ex. nog stödja LCP inom en snar framtid. Finns även flera program till både dator och mobiler. Men nej, istället måste man dras med deras app...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Göteborg och Solna ska fungera!

Du kan regga dig online, men aktivering och kort får man (tydligen) bara om man knallar in på ett bibliotek där. Nån som vet Libby/Overdrive-bibliotek där man kan regga helt online? Knallebiblioteken (ex Borås) kan man regga sig med Bankid, funkade fint, men nu har också de gått över till Biblio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Du kan regga dig online, men aktivering och kort får man (tydligen) bara om man knallar in på ett bibliotek där. Nån som vet Libby/Overdrive-bibliotek där man kan regga helt online? Knallebiblioteken (ex Borås) kan man regga sig med Bankid, funkade fint, men nu har också de gått över till Biblio.

Ja, glömde säga att jag alltså besökte på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpants1:

... 😮 hoppas verkligen inte detta är framtiden för oss eboksläsare. Jag gillar min gamla platta. Vore ju hemskt om man tvingas byta, och då kanske man måste ha olika plattor för olika format 🤔

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

... 😮 hoppas verkligen inte detta är framtiden för oss eboksläsare. Jag gillar min gamla platta. Vore ju hemskt om man tvingas byta, och då kanske man måste ha olika plattor för olika format 🤔

Ja det är verkligen hemskt. Det blir både sämre och mer instängt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Tyvärr så går vi mot mer och mer låsta system. I Asien har detta varit en trend länge även när man köpt e-böcker, att man ex. bara kunnat läsa dem i en butiks egna app. Bookshop.org som hyllats i USA för att de ger mer pengar till författarna tvingar folk att läsa e-böckerna i deras app också sen de lanserade det tidigare i år. I Sverige och Europa har exempelvis också Bokus börjat låsa ned sina e-böcker med det nya skyddet LCP som ingen har kunnat komma runt för tillfället, men där har man i alla fall möjlighet att använda flera olika appar och programvaror för att läsa de e-böckerna. Samt att Kobo-plattor ska börja få stöd för LCP-böcker någon gång framöver. Det värsta är när man gör som Biblio, Bookshop och andra, att man låser användarna till att använda deras egna app.

I övrigt, något jag också noterat: de skriver på sin hemsida att lägsta Android-versionen som fungerar är Android 7, men deras app är fortfarande byggd för Android 5 och fungerar fortfarande med de enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

tyvvär så är bägge amerikanska.
2020–2024In the final days of 2019, KKR announced it would acquire OverDrive, Inc., a major distributor of eBooks to libraries.
källa
https://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg_Kravis_Roberts

Jag håller själv väldigt mycket på med att se över mitt egen infrastruktur(hemma) så långt det går och vill helst bara använda mig av svenska företag eller åtminstone inom EU i möjligaste mån kan bara konstatera att det är nära omöjligt på den mesta.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

tyvvär så är bägge amerikanska.
2020–2024In the final days of 2019, KKR announced it would acquire OverDrive, Inc., a major distributor of eBooks to libraries.
källa
https://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg_Kravis_Roberts

Jag håller själv väldigt mycket på med att se över mitt egen infrastruktur(hemma) så långt det går och vill helst bara använda mig av svenska företag eller åtminstone inom EU i möjligaste mån kan bara konstatera att det är nära omöjligt på den mesta.

I detta fall är det lite pest eller kolera, och då föredrar jag nog Libby/Overdrive även om det ägs av ett amerikanskt riskkapitalsföretag i slutändan, just på grund av att de använder sig av en öppen DRM-lösning för sina e-böcker.

Permalänk
Medlem

Biblio erbjuder nu ePub-nedladdning för bibliotek som köpt in funktionen. Det finns tyvärr ingen lista på vilka bibliotek som har funktionen dock. https://info.biblio.app/sv/news/adobe-drm-ar-nu-tillgaenglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Biblio erbjuder nu ePub-nedladdning för bibliotek som köpt in funktionen. Det finns tyvärr ingen lista på vilka bibliotek som har funktionen dock. https://info.biblio.app/sv/news/adobe-drm-ar-nu-tillgaenglig

Yes! Tack för info.
Testade att logga in på Biblios sida med mitt lånekort från Kungsbacka.
Det går att exportera som .acsm!!
Kan dock inte prova hela vägen då min läsplatta för tillfället är utlånad.

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Yes! Tack för info.
Testade att logga in på Biblios sida med mitt lånekort från Kungsbacka.
Det går att exportera som .acsm!!
Kan dock inte prova hela vägen då min läsplatta för tillfället är utlånad.

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Tyvärr verkar det vara knapphändigt med bibliotek i Skåne som har funktionen. Tror det smidigaste sättet är att mejla alla bibliotek och fråga, men många har inte velat köpa in funktionen pga ökade kostnader och att det inte ingår i priset de betalar. Som vi vet har ju biblioteken ganska strama budgetar..

Permalänk
Medlem

Testade precis, med just Kungsbackabiblioteket. Fungerade utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Malmö verkar inte erbjuda detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Malmö verkar inte erbjuda detta:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, Malmö har valt att inte köpa in funktionen på grund av höga kostnader, begränsad budget och att de snart ska upphandla nytt system i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Märkte det idag när jag skulle logga in på Sthlm och låna, men det gick att exportera bok och öppna i plattan via Adobe DE!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750