Är det vanligt att oled hela tiden ber om pixel cleaning?

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att oled hela tiden ber om pixel cleaning?

Jag köpte nyligen en ASUS ROG Strix XG27AQDMG, och jag försöker vara noga med att undvika inbränningar:

Jag stänger alltid av strömsparläge när jag lämnar datorn.

Har autohide på startmenyn för att undvika statiska element.

Använder Wallpaper Engine med rörlig bakgrund.

Trots det tycker jag att skärmen ber om Pixel Cleaning väldigt ofta. Senast höll den på att blinka i över 10 minuter – till slut stängde jag av den, och då fick jag ett meddelande om att "Pixel cleaning unsuccessful".

Så mina frågor är:

Hur ofta är det normalt att Pixel Cleaning körs?

Vad gör den egentligen? Skärmen är ju bara svart när den körs.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla i menyerna.
Du kan ställa in tiden mellan popupsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kolla i menyerna.
Du kan ställa in tiden mellan popupsen.

Vad är normalt? Vill ju inte skada skärmen pga min lathet

Permalänk
Medlem

Satt min på max, 8 timmar?
Den kör ju automagisk pixel clean när man stänger av datorn ändå.
Däremot har jag svart skärmsläckare satt på typ 3 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt min på max, 8 timmar?
Den kör ju automagisk pixel clean när man stänger av datorn ändå.
Däremot har jag svart skärmsläckare satt på typ 3 minuter.

Ja den var på 8h. Då förstår jag

Permalänk
Medlem

Jag har min AOC OLED på 3 timmar men den gör det inte automatiskt utan det är mer att jag får förfrågan var tredje timme. Oftast tar jag då en paus med det jag gör och låter den köra på. Tar ca 4-5min max på min.

Har datorhörnan där jag kan kontrollera ljusinsläpp bra och vid normal användning har jag ljusstyrkan på runt 30 av 100 vilket lär minska risken för inbrännig över tid avsevärt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Pixelrensning nöter på skärmen så skulle inte köra det så ofta. Var 40:e drifttimme kanske?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som att pixel refrech aldrig få gå klart ordentligt och det är bland annat därför som den vill gå oftare.
Annars så hade jag bara låtit den göra det.

Du kan ju kolla om det fins någon nyare mjukvara från asus som kanske "löser" "problemet" .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag köpte nyligen en ASUS ROG Strix XG27AQDMG, och jag försöker vara noga med att undvika inbränningar:

Jag stänger alltid av strömsparläge när jag lämnar datorn.

Har autohide på startmenyn för att undvika statiska element.

Använder Wallpaper Engine med rörlig bakgrund.

Trots det tycker jag att skärmen ber om Pixel Cleaning väldigt ofta. Senast höll den på att blinka i över 10 minuter – till slut stängde jag av den, och då fick jag ett meddelande om att "Pixel cleaning unsuccessful".

Så mina frågor är:

Hur ofta är det normalt att Pixel Cleaning körs?

Vad gör den egentligen? Skärmen är ju bara svart när den körs.

Tacksam för svar!

ja det e vanligt, du kan ställa in hur ofta den ska påminna på vissa skärmar

Permalänk
Bildexpert 📺

Bildskärmar brukar signalera om pixelrensning oftare än TV-apparaterna eftersom skärmar typiskt används med mer statisk grafik. Upprepade rensning kan vara slitande i långa loppet baserat på hur de äldre OLED-TV-apparaterna fungerande. Jag är inte säker men tror inte det är samma problem med bildskärmarna.

Vad so ofta utmärker OLED-diskussioner är att utvecklingen går snabbt och "gamla sanningar" skrivs över till nya apparater där den den gamla sanningen inte längre applicerar. Hur många som helst frågade för 10 år sedan ifall blå OLED slets snabbare för dte var problemet med OLED-utvecklingen på 90- och 00-talet. Idag frågar många som grundar sig på hur 8–12 år gammal OLED-TV kunde försämras.

Funderar man ifall pixelrensningen är nödvändig eller inte så titta efter. Lägg upp en sekvens av helt neutral grå tonplattor över hela ytan och se hur mycket rester av gränssnitt och andra ojämnheter som finns där. Låt denna tonplatta ligga framme en par minuter för att utesluta värmerelaterad retention.

Är det något som fortfarande syns tydligt, kör då en rensning. Om detta då minskar eller försvinner efter rensningen så var det precis rätt tillfälle. Om det inte försvinner så är det typiskt så att generella och diffusa ojämnheter är just generella ojämnheter som finns där. Ofta varierande exemplarkvalitet. Om det däremot tydligt är resterna av ett gränssnitt eller liknande som inte försvinner efter rensning är det något man lyckats bränna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildskärmar brukar signalera om pixelrensning oftare än TV-apparaterna eftersom skärmar typiskt används med mer statisk grafik. Upprepade rensning kan vara slitande i långa loppet baserat på hur de äldre OLED-TV-apparaterna fungerande. Jag är inte säker men tror inte det är samma problem med bildskärmarna.

Vad so ofta utmärker OLED-diskussioner är att utvecklingen går snabbt och "gamla sanningar" skrivs över till nya apparater där den den gamla sanningen inte längre applicerar. Hur många som helst frågade för 10 år sedan ifall blå OLED slets snabbare för dte var problemet med OLED-utvecklingen på 90- och 00-talet. Idag frågar många som grundar sig på hur 8–12 år gammal OLED-TV kunde försämras.

Funderar man ifall pixelrensningen är nödvändig eller inte så titta efter. Lägg upp en sekvens av helt neutral grå tonplattor över hela ytan och se hur mycket rester av gränssnitt och andra ojämnheter som finns där. Låt denna tonplatta ligga framme en par minuter för att utesluta värmerelaterad retention.

Är det något som fortfarande syns tydligt, kör då en rensning. Om detta då minskar eller försvinner efter rensningen så var det precis rätt tillfälle. Om det inte försvinner så är det typiskt så att generella och diffusa ojämnheter är just generella ojämnheter som finns där. Ofta varierande exemplarkvalitet. Om det däremot tydligt är resterna av ett gränssnitt eller liknande som inte försvinner efter rensning är det något man lyckats bränna in.

Pixel cleaning sliter inte på OLED bildskärmar, allt den gör är att gå igenom varje individuell pixel och drar ur all ström till den till 0, så att alla pixlar nästa gång skärmen är igång får exakt samma volt och därmed slits exakt lika snabbt

du kan köra pixel cleaning varje timme utan att skada skärmen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jagers:

Pixel cleaning sliter inte på OLED bildskärmar, allt den gör är att gå igenom varje individuell pixel och drar ur all ström till den till 0, så att alla pixlar nästa gång skärmen är igång får exakt samma volt och därmed slits exakt lika snabbt

du kan köra pixel cleaning varje timme utan att skada skärmen

Ja, det är det jag menar. De första "cleaning" eller "rensa pixelbrus"-funktionerna på OLED-TV påstods däremot ha en slitande effekt. I alla fall avråddes det från överanvändning av funktionen och att endast använda detta när inget annat alternativ fanns. Vi talar om riktigt tidiga OLED-modeller här.

Jag vet dock inte om så var fallet eller inte, bara att det fanns en generell "gammal sanning" om att vara försiktig med denna funktionen och att detta råd – om det ens stämde – alltså inte är korrekt för hur moderna OLED-paneler fungerar sedan många år.