Använder nån thermal putty istället för thermal pads?

Permalänk
Medlem

Använder nån thermal putty istället för thermal pads?

Jag skulle behöva byta de thermal pads som sitter närmast backplaten på mitt Gainward 3090 Phoenix, men jag hittar ingen konsensus på vilken tjocklek man ska använda på pads till detta kort.

Då snubblade jag över thermal putty.

Och det funkar tydligen minst lika bra att använda istället för pads, med fördelen att tjockleken anpassar sig själv när puttyn trycks ner av backplaten.

Har någon här provat putty på sitt grafikkort och har några bra insikter eller goda tips?

Räcker det verkligen bara att rulla ut det såhär och lägga där padsen brukar ligga och så är det klart?

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Gigagyte använde ju det och det var inte helt problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag skulle behöva byta de thermal pads som sitter närmast backplaten på mitt Gainward 3090 Phoenix, men jag hittar ingen konsensus på vilken tjocklek man ska använda på pads till detta kort.

Då snubblade jag över thermal putty.

Och det funkar tydligen minst lika bra att använda istället för pads, med fördelen att tjockleken anpassar sig själv när puttyn trycks ner av backplaten.

Har någon här provat putty på sitt grafikkort och har några bra insikter eller goda tips?

Räcker det verkligen bara att rulla ut det såhär och lägga där padsen brukar ligga och så är det klart?

<Uppladdad bildlänk>

Beror vad för termalputty du använder, vissa har en tendens att bli rinniga vid uppvärmning vilket kan leta till problem som gigabyte haft, beroende på fabrikat kan det bli så pass illa att det rinner bort helt. Haft det problemet för ett antal år sen när jag använde det för elektronik på min gamla motorcykel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt det två gånger, men ungeför sådär, ser lite väl mycket ut dock. Kylningen blev riktigt bra. Jag använde TG-PP10 bra men lite klibbig.
Men är det en 2mm pad som skall sitta original så finns det ingen anledning att lägga på en 8mm tjock klick. jag lade på ett par mm tjockare än original och det vart fullgod kontakt överallt.
Hittade det här när jag sökte på namnet på den jag använde.

https://www.igorslab.de/en/best-thermal-putty-database-and-ch...

Permalänk
Medlem

Om du fäster grafikkortet direkt i PCI-E så bör det inte rinna så mycket. Jag skulle tagit ut kortet efter ett tag och kollat hur det ser ut.
Samt att jag skulle format det, inte slängt på det som på bilden.

Återkom gärna med resultat och vilken du använde

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.