Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

En fundering. Har man trägolv och laminat bör man ju undvika att "moppa" sina golv utan bara torrstäda dem och ta vatten där det finns behov. Hur gör ni här?

Alla trägolv jag stött på tål moppning, så länge man inte låter pölar ligga kvar på golvet.

Den lätta moppning med en fuktig mikrofiberduk som utförs av robotdammsugare borde inte vara något problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Funderar på samma sak!

Har en Roborock S6 MaxV, men svårt att jämföra den mot nya. Har Q Revo MaxV ALLT som S6 MaxV har - t.ex. Reactive AI / Object recognition?

Samt, svårt att jämföra nya mot nya… Vilken är… va… vänta nu… vilken har vad… 🤔😵‍💫 Måste väl finnas en komplett tabell med robotarna nånstans?

Hur prisvärd är Q Revo MaxV (5990:-) vs. konkurrenter?

https://vacuumwars.com/ultimate-roborock-breakdown-2025-buyer-guide/#Roborock_Qrevo_MaxV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HollowCrave:

En fundering. Har man trägolv och laminat bör man ju undvika att "moppa" sina golv utan bara torrstäda dem och ta vatten där det finns behov. Hur gör ni här?

Tror inte att det är några problem, de splashar inte omkring en massa vatten som en vanlig mopp man just doppat i en hink utan en mängd som nog torkar väldigt snabbt.

Roborocks nyare kan man ställa in så att de följer golvets riktning också vilket väl är bra för att ytterligare motverka att det blir "streck".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är sugen på en robbotdammsugare till nya lyan där det faktiskt verkar som det kan fungera (inga höga trösklar)

Men det är viktigt att den kan hantera långt hår, jag är långhårig och fäller rätt måttligt...

Hör gärna lite tips och erfarenheter på modeller som klarar det bra. eller dåligt så man vet vilka man ska undvika.

Budget bara 5-6k tyvärr annars får man spara några månader.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Är sugen på en robbotdammsugare till nya lyan där det faktiskt verkar som det kan fungera (inga höga trösklar)

Men det är viktigt att den kan hantera långt hår, jag är långhårig och fäller rätt måttligt...

Hör gärna lite tips och erfarenheter på modeller som klarar det bra. eller dåligt så man vet vilka man ska undvika.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Ingen egen erfarenhet. Men tror att det är en bra lösning för både dammsugning och moppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Sätt lägre vattenmängd? Finns oftast gentle/Low

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Dreame L10s ultra gen 2 för några veckor sedan, har inte haft något större problem med hår som fastnat i den hittills, speciellt om man jämför med föregående robotdammsugare, men då har vi nog ändå inte samma förutsättningar så jämförelsen kan vara svår.
Men det jag ville komma till var att Dreame har en TriCut borste som säljs separat till roboten som ska vara som gjord för att hantera längre hårstrån. Den verkar gå för ca 500kr och går ju också att köpa till efter att man har testat den vanliga medföljande borsten ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Eufy's robotdammsugare med moppfunktion (inkl basstation) är bäst. Kika tex på Eufy E25. Eufy's mopp är en lång "rulle" som tvättas löpande vid moppning, vilket innebärt att mottningen inte bara smetar ut kladd över golvet likt alla andra märken (inkl. populära Roborock). Dessutom är eufy end-to-end encrypted.

Har ingen robotdaumsugare, men är sugen att skaffa en och har då kikar runt en hel del, och därav att jag tycker eufy är mest intressant.

Permalänk
Medlem

Vi körde på en mova e30 ultra och fungerar galant för oss, sambon fäller nästan lika mycket som våra två katter och har nu under första tre veckorna inte haft några problem med våra som vi kör 3 gånger veckan

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Hej allihopa! Kan man köra olika tider varannan vecka på dom nya modellerna? Har en gammal modell som inte klarar det, lite surt när man jobbar skift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_1991:

Hej allihopa! Kan man köra olika tider varannan vecka på dom nya modellerna? Har en gammal modell som inte klarar det, lite surt när man jobbar skift.

Inte på roborock vad jag kan se men kan du inte sätta en tid som fungerar för båda skiften?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Borde det inte öppna mer möjligheter för smarta styrningar om man kopplar den till home assistant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Borde det inte öppna mer möjligheter för smarta styrningar om man kopplar den till home assistant ?

Jo då, det borde det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

This model got the best mid year 2025 year award from Vacuum wars. Looks good if anyone interested.

https://www.youtube.com/watch?v=18x7YoVazF8

Permalänk

Köpte dreame d9 gen 2, är mycket imponerad över denna lågprisdamsugare. Har inga höga trösklar men den tar sig in överallt, har 2 mattor med fransar som den fastnar i men har inget annat än det att klaga på. Dammsuger 80 kvm på 90min ungefär, tar väl 30-40% batteri för det racet, rekommenderar starkt.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Hur känner folket här gällande Eufy X10 Pro Omni?

Den verkar väldigt bra?
Eller finns det en anledning till att den är så kraftigt nedsatt i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Den verkar väldigt bra?

Den är nedsatt för E25/E28 har tagit över. De kan ju inte sälja fjolårets (sämre) modell för samma pris som den nya...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Den verkar väldigt bra?

Beställde precis en från Amazon då fick man med ett gäng påsar gratis också, känns väldigt prisvärt även fast det kommit en ny modell.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Militias:

Den verkar väldigt bra?

Sugkraften kan vara lite låg för mattor men verkar prisvärd just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

This model got the best mid year 2025 year award from Vacuum wars. Looks good if anyone interested.

https://www.youtube.com/watch?v=18x7YoVazF8

den är världens bästa robotdammsugare just nu. Och lär vara det tills de släpper sin nästa som någon delade här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

den är världens bästa robotdammsugare just nu. Och lär vara det tills de släpper sin nästa som någon delade här.

Fast var det inte den som hade problem med ganska simpla saker som att åka under standard möbler 🤔 då den är för hög.
Den är väl typ 10cm mot standard höjd 7.5cm

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast var det inte den som hade problem med ganska simpla saker som att åka under standard möbler 🤔 då den är för hög.
Den är väl typ 10cm mot standard höjd 7.5cm

Är den högre än dem som har sin Lidar ovan på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Är den högre än dem som har sin Lidar ovan på?

Ja de är 7.5cm om mina google skills är korrekta och denna är 9.75

Visa signatur

Permalänk

Eufy x10 pro omni är tex 11cm

Permalänk
Medlem

De flesta enheter med Lidar är runt 9cm, min Roborock S5 Max är också runt 9.7cm hög eller däromkring iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

De flesta enheter med Lidar är runt 9cm, min Roborock S5 Max är också runt 9.7cm hög eller däromkring iallafall

Dreame L40 Ultra ligger på 10,4.
Nu har jag bara kollat 2, men dem ligger bägge över 10cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hmm konstigt då att den får nackdel att den inte kommer under saker? Om den nu är mindre än andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt då att den får nackdel att den inte kommer under saker? Om den nu är mindre än andra?

Visste inte ens att det fanns en standard höjd på Xcm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

de har kanske möbler med en höjd mindre än 10 cm haha..

men den sidan som testar är riktigt bra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visste inte ens att det fanns en standard höjd på Xcm.

Står som nackdel/nämns i två artiklar. Gissar vissa soffor och de förmodligen jämför mot samma prisklass saros 10 är <7.5cm.

Tittar man statsen så verkar den inte tillräckligt bra för sin prislapp...
https://vacuumwars.com/vacuum-wars-names-ecovacs-deebot-x9-pr...

Eller
"The robot is also quite large. At 3.8 inches tall, it’s almost a full inch taller than some competitors. So while it’s small enough to clean under most furniture, smaller nooks and crannies will be too tight for the X9 Pro Omni to fit underneath."

https://www.digitaltrends.com/home/ecovacs-deebot-x9-pro-omni...

Eller
https://www.pcmag.com/reviews/ecovacs-deebot-x9-pro-omni#

Men den är säkert kanon men kanske värt att läsa Reddit om just det märket och mjukvaran...

Visa signatur