Snabbkoll: Står din dator på skrivbordet eller golvet?

Permalänk
Medlem

Där den tar minst plats, dvs en egen hylla på väggen så skrivbordet får vara fritt och dammet håller sig borta 😎

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

En av få som hängt min under skrivbordet...

Permalänk

Nu står den alltid på skrivbordet och man slipper allt damm, brukade hade tidigare datorer på golvet, men det var sjukt vad med damm dom drog in i datorlådan....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av shugge:

Hängandes under skrivbordet, oerhört mycket mindre damm i burken jämfört med att ha den på skrivbordet eller på golvet.

Vadå det är ju inte mycket damm på skrivbordet?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Golvet. Men jag har ritat och 3D-printat högre "fötter" så att det lätt går att städa undertill samt att det är mindre risk att fläktar drar in damm från golvet

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Helst på skrivbordet, men just nu under skrivbordet men aldrig direkt på golvet. Så just nu på en plastback för att komma ifrån golvet. Blir så satans dammigt om datorn står direkt på golvet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hamnar i kategorin 30kg koloss på skrivbordet, 5000D med vattenkylning lägger på en del vikt.

Lättare att damma av när det behövs och det behövs inte lika ofta jämfört med att den skulle stå på golvet.

Blir också snyggare med kabeldragning då allt göms bakom skrivbordet och inga kablar ligger på golvet.

Permalänk
Medlem

Hänger på väggen i hallen sedan har jag dragit kablarna igenom väggen, tyst och svalt framför skärmen. Ser kanske lite konstigt ut i hallen..

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Ha datorn på golvet är bara för folk som tycker det är kul att göra rent datorn varje månad...

Permalänk
Medlem

På golvet. Damm känns inte som ett problem. Dammsuger väl tillräckligt ofta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

En hängande under skrivbordet (något stort Fractal Design chassi) och en stående på skrivbordet (Mac Studio).

Permalänk
Medlem

Fördelen med små SFF chassin är att de knappt tar upp någon plats alls på skrivbordet. Så det är där den står.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Min hänger under skrivbordet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Står "på golvet" under skrivbordet, dock på en egenbyggd "hylla med hjul" på så den kommer upp från golvnivå med en sisådär 10cm, så valde "annat".

Precis samma för mig!

Permalänk
Medlem

Har mitt Corsair Obsidian 500D på ett CPU ställ som går att rulla, så inte direkt på golvet.

Mitt Corsair Obsidian 1000D chassi står direkt på golvet, men jag har nu bestället ett par möbelflyttare att lägga under, så det blir lättare att dra ut den, när jag behöver meka.

Sedan har jag såklart min gamla Compaq Deskpro, som faktiskt står på skrivbordet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte "laptopställ" från Ikea så att chassit står dryga halvmetern från golvet. Dels så slipper man damm under lång tid, har under det första året jag haft den ännu inte sett tillstymmelse till damm, dels så vill man ju se allt bling inne i chassit. Och då är jag inte ens världens noggrannaste dammsugare heller.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Hänger under skrivbordet med hjälp av IKEAs gamla klassiker ”CPU-hållare” 😄

Permalänk
Medlem

Mina förra hem-PC var SFF. Min nuvarande är inte direkt SFF, men ingen koloss heller.

Jag föredrar att ha portar på datorns framtida lätt tillgängliga på skrivbordet.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Just nu på skrivbordet då jag inte orkat släpa upp min 2:a hurts, Linux-datorn stå på Hurts 1 just nu, för hjulen har gått sönder på den hurtsen och den burken väger inte så mycket med en APU och ingen radiator då den är luftkyld.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

På golvet på en flyttvagn från Biltema.
Flyttvagn

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

I CPU-hållaren under skrivbordet givetvis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Står på skrivbordet av den anledningen att jag har 2 lösgående kaniner samt katt o hund. Blir mycket päls och skadade kablar annars 😅

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Tycker att datorer generellt är fula så när jag hade senaste stationära stod den på golvet. Skrivbordet ska vara rent.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör en sådan här , fungerar fint

<Uppladdad bildlänk>

Hah!

Samma. En IKEA Uppspel CPU-hållare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade allt i ett rakskåp tills jag flyttade. Förra mancaven var belägen i mitten av lägenheten med ett fönster mot ett/en shaft (minns inte vad det heter på svenska) och alla rummen hade separat ac - funka hur bra som helst då. Flyttade till en lägenhet med alla rummen mot solen (morgon till typ 19:00) med central ac och då va det bara glömma det. PROart case på hjul… på golvet. Ultrawide monitor och 2 rätt stora högtalare på ett 2 meter bord - omöjligt att få plats med chassit på bordet. Nästa lägenhet kommer vara en med ett litet serverrum med egen ac. Datorn genererar sjuk värme och med solen på utan ac = 35 grader utan problem.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag har datorn upphängd via fäste under skrivbordet. Då följer kablar och allt med när jag höjer/sänker ifall jag står upp och arbetar hemifrån en stund exempelvis. Samt att det är lätt att dammsuga. Det är riktigt bökigt däremot när man ska fixa något med dator och behöver ta fram den. Däremot gör jag det väldigt sällan numera, inte ens en gång per år. Så det är okej.

Samma här!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Hänger under skrivbordet i en släde. Tror det är denna.

Permalänk
Medlem

Datorer har inget att göra på ett golv. På golvet har man möbler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vadå det är ju inte mycket damm på skrivbordet?

Haha, jo damm lägger sig på alla ytor, så mest damm på min dator är det på toppen av chassit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34