Permalänk
Medlem

Nytt bygge Postar inte

Hej,

Jag har just byggt datorn men den postar inte.

Jag har testat med en annan GPU, flyttat runt RAM. Jag har resetat CMOS. Jag har testat med DP och HDMI sladd.

Jag ser inga lampor på MB som blinkar eller lyser.

Jag har kontrollerat att alla sladdar från PSU sitter som de ska.

Nu vet jag inte vad mer jag kan testa, jag har ingen annan CPU att testa med eller något annat MB.

Har ni några idéer?

Operativsystem: inget
Skärm: Samsung Odyssey G5 S32CG51
Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D
Processorkylare: Thermalright Peerless Assassin 120 ARGB
Moderkort: ASUS B650E Max Gaming WIFI White
Minne: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) / 6000Mhz / DDR5 / CL30
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 + 1 Segat HDD
Nätaggregat: ASUS Prime 850W Gold
Chassi: Fractal Design Define S
Övriga komponenter:

Permalänk
Medlem

Strömbrytaren på nätagget? Eller inte tryckt in nätkabeln i nätagget?
Prova annat nätagg?

Prova utan grafikkort, sen utan ett minne, sen utan en "hårddisk".

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

även kablarna för startknappen på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios för moderkortet, B650 har inte stöd för 9000-serien out-of-the-box. Jag behövde göra det med mitt moderkort.

Snurrar fläktar och sådant när du startar datorn?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Allt är igång och jag har trippel kollat att allt sitter som det ska.

Nu tog jag bort GPU och då kommer jag igång. Nu startar datorn via DP på CPU.

Jag har testat 2 olika GPU's på både Gen 4 och Gen 5 PCIe slots, men samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducci:

Allt är igång och jag har trippel kollat att allt sitter som det ska.

Nu tog jag bort GPU och då kommer jag igång. Nu startar datorn via DP på CPU.

Jag har testat 2 olika GPU's på både Gen 4 och Gen 5 PCIe slots, men samma problem.

Bara för att dubbelkolla; datorn postar/bootar alltså utan gpu, men inte med?

Om du kopplar till moderkortets video-ut när du har gpun i?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Yes, det stämmer. Jag kommer nu in utan gpu. Det går att köra på den integrerade gpu men inte den "riktiga".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då kanske den försöker visa bild enbart på grafikkortet, eller så kanske matas den inte tillräckligt med ström eller är trasigt etc.
Koppla in videokabeln på moderkortet med riktiga kortet i och se om den visar bild då, kommer du in i UEFI se till att hitta grafikkortet där också.

Permalänk
Medlem

Ska testa den. Lyckades installera Windows på min nvme, men nu kan jag inte boota från den fast jag ser den som storage i bios. Den är inte med på boot listan och det går inte att installera om på den...

Inte min dag idag.

Permalänk
Medlem

Har liknande system, min dator tar ungefär 10-13min att posta första gången om jag nollar BIOS. Ett nytt fenomen efter jag gick över till 9800X3D från 7800X3D som jag hade först. Efter att den haft den processen och satt alla settings så fungerar det som vanligt, vill minnas att jag krånglade en del till jag kom fram till det.
Men du kanske har något annat som strular, värt att prova om du inte testat iaf...

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Efter Flashat och resetat BIOS X antal gånger lyckades jag installera Windows på en Sata ssd och komma in. Där efter fick jag igång en äldre GPU och direkt efter det den nya.

Sedan har jag fått datorn att hitta min nvme, gett upp (tillfälligt) med att kunna boota från den.

Tack för alla förslag och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ducci:

Efter Flashat och resetat BIOS X antal gånger lyckades jag installera Windows på en Sata ssd och komma in. Där efter fick jag igång en äldre GPU och direkt efter det den nya.

Sedan har jag fått datorn att hitta min nvme, gett upp (tillfälligt) med att kunna boota från den.

Tack för alla förslag och hjälp!

Ett tips är att alltid enbart ha en, enbart den du ska installera Windows på, disk i datorn under installationen.

Mycket kan tyvärr gå fel om man har flera diskar inkopplade samtidigt när man installerar Windows (t.ex. CSM och MBR istället för UEFI och GPT, bootsektor på fel disk osv).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34