Permalänk
Medlem

9060xt eller 5060ti 16Gb

Jag har svårt att bestämma mig.

9060xt ser ut att klara av det mesta i par med 5060ti.

I några spel är 9060xt bättre men över lag är 5060ti några % bättre.

Jag har sett på olika tester där 5060ti gpu grafen hoppar konstigt som antyder problem på Nvidia drivisar eller hårdvara sidan? Stämmer det?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Drickz:

https://www.sweclockers.com/artikel/41297-basta-grafikkortsko...

I den här artikeln verkar redaktionen rekommendera 9060 XT.

Märker dock att 5060ti med 16GB inte nämns i den artikeln.

"När vi tar steget upp till 1440p tittar vi på grafikkort som presterar likvärdigt eller bättre än Geforce RTX 4070, med indexvärdet 100. Det innebär att nytillskottet RTX 5060 Ti inte kvalificerar sig för listan, även om det i sig erbjuder förhållandevis god prestanda per krona - 16,9 PPK med 91 indexpoäng."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

"När vi tar steget upp till 1440p tittar vi på grafikkort som presterar likvärdigt eller bättre än Geforce RTX 4070, med indexvärdet 100. Det innebär att nytillskottet RTX 5060 Ti inte kvalificerar sig för listan, även om det i sig erbjuder förhållandevis god prestanda per krona - 16,9 PPK med 91 indexpoäng."

Såg att det nämndes i brödtexten. Tog bort inlägget för att inte skapa förvirring
Väldigt svårt att bedöma läget eftersom priserna höjs och sänks hejvilt dom här veckorna.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har svårt att bestämma mig.

9060xt ser ut att klara av det mesta i par med 5060ti.

I några spel är 9060xt bättre men över lag är 5060ti några % bättre.

Jag har sett på olika tester där 5060ti gpu grafen hoppar konstigt som antyder problem på Nvidia drivisar eller hårdvara sidan? Stämmer det?

Söker du value eller bäst features? Drivers var inte bra när 5000-serien släpptes men blir bättre med tiden.

Jag tycker personligen 9060 XT är en bättre deal om det skiljer mer än 1000kr. Är det mindre än så får man överväga om man bryr sig tillräckligt mycket om FG x4 och annat Nvidia lull lull. AMDs FSR 4 är dock fullt kapabel till att ge en bra upplevelse. Inte alls lika bra game support men listan blir längre hela tiden och finns nu i ca 70 spel. Optiscaler finns om du vill modda in det i andra spel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Om jag ska lira online spel. Typ mmo liknande eller stora världar.
Kan något av korten ha ett ess i armen för just den sortens spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Om jag ska lira online spel. Typ mmo liknande eller stora världar.
Kan något av korten ha ett ess i armen för just den sortens spel?

Nja det skulle jag inte säga. Är det native upplösning utan FG som gäller skiljer det knappt något och då är ju det billigare alternativet det smartare valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer det att samtliga 5060ti endast nyttjar 8 PCI E lanes?

Jag har ett B450 moderkort som har PCI E 3. 16 lanes. Men enligt nätet och videos är det bara några få fps skillnad mellan PCI E 5 8 lanes och PCI E 3 8 Lanes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Stämmer det att samtliga 5060ti endast nyttjar 8 PCI E lanes?

Jag har ett B450 moderkort som har PCI E 3. 16 lanes. Men enligt nätet och videos är det bara några få fps skillnad mellan PCI E 5 8 lanes och PCI E 3 8 Lanes.

Det bör vara lugnt. Det spelar stor roll när minnet tar slut men det lär aldrig hända med 16GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev ett hopp från 5700xt till 9060xt 16gb.

Lite enkel tuning:
Gpu boost +200
Offset -110
Memory: 2718
Power: -22

Watts vid plattan i mattan: 128w, Gpu 3664mhz, 2718mhz mem.
Temp: 58

Chassi: litet som fan. Itx

Visa signatur