Veckans fråga: Lägsta spelbara FPS?

Permalänk
Medlem

Man märker definitivt skillnaden, men om man talar om minimum skulle jag nog vilja påstå att om ett spel har en stabil frame rate som stannar kvar på samma siffra med jämn frame timing är det viktigaste. Om ett spel fixar den biten så går det att vänja sig med att gå från 60 eller högre ner till 30 emellanåt.

Permalänk
Medlem

Beror helt på spel. Men 35-40 vill jag nog ha i alla fall. Min skärm klarar max 60 Hz, så jag ställer in, där det går, på max bildfrekvens ca 58-59.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Homm3 går fortfarande utmärkt att spela i 20 fps eller vad det nu är spelet är låst till!

Många långsammare spel går utnärkt i 30fps. Särskilt turbaserade sådanna. RPGs och liknande spel där man utforskar en 3d-värld vill jag åtminstånne ha 60 fps.mer tävlingainriktade spel är väl 60 fps acceptabelt, men vill helst ha högre.

Permalänk
Medlem

Det går inte att svara på frågan så som den är ställd och med de alternativen då det skiljer helt beroende på vad det är för spel.
I vissa spel är det tappen i fps som spelar roll i andra spel går det bra att spela på äldre hårdvara som aldrig varit entusiastkort med låg fps utan att det påverkar spelet.
Frågan känns lite hur långt är ett snöre vilket alla vet är från den ena änden till den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du har skärm och grafikkort som stöder någon form av VRR
VRR = Variable Refresh Rate
Exempelvis Gsync och Freesync är varianter på VRR.

Då behöver du inte låsa FPS till just halva skärmens max frekvens.

Nu vet jag inte vad du har för hårdvara.
Men säg om du har ett Nvidia grafikkort.
Då i
NVIDIA Control Panel -> 3D Settings -> Manage 3D Settings
Så finns det både Global Settings som påverkar allt, eller Program Settings, där man kan ändra inställningar för individuellt spel/program.

Då kan du begränsa till exempelvis 100 FPS och om din skärm klarar upp till 144Hz så är ju 100Hz inom det.

Du måste dock ha skärm och grafikkort som båda stöder Freesync/Gsync om du vill använda VRR.

För Nvidia grafikkort så har jag för mig att du måste ha GTX 1000 serien eller nyare.

Sant. Men tycker ofta att 100 FPS ser sämre ut än 72 FPS om VSYNC är av (VRR på). Finns det halv vsync så använder jag det. Finns det inte, och spelet inte själv har inställningar för max framerate så sätter jag en framerate-limit via Nvidia-appen. Har för övrigt en global max-FPS satt så att spel som kanske har oändlig FPS i menyer inte knäcker kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Homm3 går fortfarande utmärkt att spela i 20 fps eller vad det nu är spelet är låst till!

Många långsammare spel går utnärkt i 30fps. Särskilt turbaserade sådanna. RPGs och liknande spel där man utforskar en 3d-värld vill jag åtminstånne ha 60 fps.mer tävlingainriktade spel är väl 60 fps acceptabelt, men vill helst ha högre.

Det är lite därför jag mer tolkar frågan som; om du tar alla spel du spelar/har i ditt bibliotek och i ett excellark noterar den lägsta FPSen du skulle spela spelet i, vilket är den högsta listade lägsta FPSen du kan spela med? (eftersom detta då "tar bort" att spelet i sig maskerar problem med låg fps)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det här får du gärna bygga ut resonemanget för, för mig veterligen är renderingstid (frametime?) enbart inversen av (momentan) fps. Du kan alltså inte ha 30fps och 10fps frametimes.

Till frågan så svarade jag 120FPS, som många säger beror det helt på spel, och då väljer jag den nivå som är "spelbar" när spelet i sig själv inte mitigerar effekten av låg fps på grund av hur det spelas/renderas

30fps med ojämna renderingstider kan i praktiken bli lika hackigt som typ 10fps med jämna renderingstider som ett exempel varpå folk som tror att bildfrekvens är det som avgör hur något upplevs och därför inte är kapabla att ge ett vettigt svar på frågan. De kanske minns hur crysis kändes när man lörd uncaped och fps-mätaren från fraps visade omkring 30fps uppe i ena hörnet och baserar sitt svar på detta.

Kan tänka mig att många svarar som du, 120 fps. Kan även tänka mig att många av dem anser att Final Fantasy 7 är världens genom tidernas bästa spel utan att ha en aning om att striderna utspelade sig med en bildfrekvens om blott 15fps.

Med anledning av detta blir den här sortens frågeställning helt meningslös eftersom alla menar olika saker och typ ingen förstår hur sånt här fungerar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Beror helt på spel. Men 35-40 vill jag nog ha i alla fall. Min skärm klarar max 60 Hz, så jag ställer in, där det går, på max bildfrekvens ca 58-59.

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem

Beror 100% på vilket spel.

Långsamma spel där du inte måste göra snabba beslut osv? 30-60 fps kan säkert funka fint tbh.
Spel där du snabbt måste göra beslut och där du tävlar med/mot andra? 144+ fps eller mer tbh.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Game & Watch, nu snackar vi

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify Kylning: Arctic freezer III PSU: Corsair RM750x Moderkort: MSI PRO B760-P WIFI DDR4 CPU: Core i5 13600K RAM: Fury Beast DDR4 3600MHz 2x16GB Grafikkort: MSI GeForce RTX 4070 Super 12G VENTUS 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad har du för skärm?

BenQ PD3200U

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beror ju på spelet, men oftast känns under 100 flimrigt, men fortfarande spelbart. Så svarade 60. Under 60 så blir det jobbigt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Svarade 60, för att det är vad jag generellt minst siktar på. Men har spelat i många år på både konsol och dator, och har tidigare spelat en hel del spel i 30fps (eller ibland kanske till och med lägre i vissa fall). Vill nog helst ha minst 60fps, men skulle troligen kunna vänja mig vid 30fps om det kniper, i vissa spel iallafall. Men då måste det absolut vara en jämn 30fps utan en massa drops m.m. Jag spelar ju inga pvp spel och liknande, så jag har inga egentliga behov av mer än 60fps, även om det givetvis är trevligt med högre om möjligt. Men jag gillar inte att offra för mycket av det visuella för att nå en så hög frame rate som möjligt.

Permalänk
Medlem

Man har väl blivit mer och mer bortskämd allt eftersom tekniken förbättrats. Började med runt 2 SPF (seconds per frame) i flygsimulatorer och andra polygonbaserade 3D-spel på C64:an. Sedan kom Doom som väl gick i 35 FPS vill jag minnas, så länge man hade en hyfsad processor. Sedan blev 60 FPS standard med 3DFX. Just 3DFX tryckte hårt på 60 FPS och visade gärna jämförelser mellan 30 och 60 FPS. Tycker fortfarande 60 FPS räcker gott och väl men visst märker man skillnaden om ett spel går i 120 FPS eller mer istället.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

I alla spel utom fps sätter jag en gräns på 60 fps för lägre temp I mitt gamingrum. 😁

Permalänk
Medlem

För mig beror det mycket på typen av spel. Spelar jag t.ex. schack eller ett point-and-click äventyrsspel så brukar jag inte kräva hög FPS. Men å andra sidan så brukar dom typen av spel inte vara så grafiskt krävande så de brukar inte ha låg FPS.
Jag minns att jag spelade Wing Commander på min Amiga 1200 och jag tror att FPS:en föll under 10 i vissa sektioner (siffran är endast gissning, på den tiden hade jag inget bra sätt att se eller mäta FPS). Och då var det ju helt klart spelbart eftersom jag spelade igenom hela spelet.

Men idag har man ju lite högre krav på FPS när det gäller rymdsimulatorer eller first person spel. Men även om ett spel har dålig prestanda så är det andra saker som är viktigare i mitt tycke. Jag spelar ju hellre ett spel med bra story och gameplay som jag gillar med dålig FPS än ett spel med hög FPS men som har story och/eller gameplay som jag inte fastnar för.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Finns inoffiella patchar som fixar detta
Se här:
https://community.pcgamingwiki.com/files/file/849-id5-tweaker...

Man var tvungen att tillfälligt stänga av det för nån enstaka sekvens i nån av spelen, men utöver det så lirade det på fint när jag spelade om spelen för nått år eller två sen.

Jag skrev nåt inlägg på wolfensteins steam-forum och frågade om det fanns nån fix för det, men folk verkade vara överens om att det inte fanns någon (som inte var buggig eller innebar tredjeparts mfg till 120fps) så jag gav upp det. Sparade denna, och ska testa om jag ger mig på serien igen. Tack!

Permalänk
Medlem

60. Kan inte spela under det och vågar inte höja gränsen och vänja mig vid 120.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag som tonåring spelade StarCraft med ca 10 -30 fps (beroende på hur många enheter jag hade). Upplevde det som helt okej. Spelade även Unreal Tournament med 15-20 fps och hade hur roligt som helst.

Idag är jag väl något mer bortskämd, så jag röstade 30-60. Men tycker fortfarande att fps är bland det minst viktiga för spelupplevelsen. Så sent som förra året hade jag roligt i UEBS2 med -20 fps (då med ~6m enheter på skärmen).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

I alla spel utom fps sätter jag en gräns på 60 fps för lägre temp I mitt gamingrum. 😁

Ja, jag gör ofta samma sak. Begränsar ofta till 60fps för att burken inte ska gå på fullt blås nästan hela tiden. Blir tystare, drar lite mindre ström och blir troligen lite svalare också. I lite snabbare spel, som är hyfsat lättdrivna, så kör jag högre.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

60FPS.

Jag har själv sett Warcraft Rumble och Hearth Stone flyter INTE i 30FPS.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte spela spel under 120fps. Allt under det gör spelupplevelsen miserabel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det beror fullständigt på spel OCH skärmteknik.

Med en CRT så är de flesta spel fullt spelbara i 30-40 fps. Har till och med retrospel som jag njuter av i 25-30 fps, på original hårdvara.

På LCD skärmar går 50-60fps an, så länge det inte är för mycket action, men bara om någon slags adaptive-sync teknik används. Utan adaptive sync så är ALLA spel helt ospelbara för mig under 85-90 fps.

OLED kan jag inte uttala mig om ännu.

Håller med, jag kör själv minimum 90fps på Pubg och har ungefär samma mål för andra spel också.
Tycker alternativen är lite dåligt satta i veckans fråga där 60 - 120 fps är en dubblering av fps i det enligt mig känsligaste området för upplevelsen i spel på PC efter den magiska gränsen 60fps. Medans man sen har mindre hopp mellan alternativen över 120fps där det är mindre känsligt.
Fick stå över röstningen då inget alterativ passar, nu är frågan mer "Måste du ha högre än 60fps när du spelar".

Permalänk

Spel som kräver fps är trams; riktiga spel prövar spelarens strategiska förmåga. Som heroes 3 eller Mechabellum.

Permalänk

Tog GoldenEye 64 som referenspunkt.

Har nog aldrig haft så kul någonsin (spelmässigt) som när jag och polarna lirade GoldenEye i 4 player split screen i stundtals 10-15 fps.

Något som är helt omöjligt att förstå för dagens zoomers som av oklara anledningar måste ha flerfärgad julgransbelysning i sitt datorchassi för att ha roligt.

Permalänk
Medlem

60 fps med kontroller 120 om jag kör med tangentbord/mus

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

60 är godtagbart, men 120+ ger ju ett helt annat flyt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Eftersom ökat ändå inte kan uppfatta fler än 24 bilder per sekund så tycker jag 30 fps räcker.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabe:

Eftersom ökat ändå inte kan uppfatta fler än 24 bilder per sekund så tycker jag 30 fps räcker.

Varför slösa energi på att rendera 25% fler bildrutor än man kan se?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Ok, men jag kan garantera dig att du ser skillnad mellan 30 och 120 fps, oavsett..