Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Precis tagit in offerter åt brfen
65kr/mån för 1000/1000 ink router
109kr/man 10Gb ink router
Bindning 60 månader
Ex moms

Sjukt vilken skillnad det är...
På detta har vi en kostnad a 25.5/anslutning per månad från stokab

Skulle vara intressant ifall du kikar med @Obenet för att se vad de kan erbjuda till er BRF

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, när vi hade statsnätet så betalade man först 30k/år still Zitius och sen hög isp avgift 👻

Ja, vissa stadsnät skriver ut det, men de flesta gör det inte enligt min erfarenhet. Saker kan ju visserligen ha ändrats sedan jag undersökte saken senast. Har dock inte sett det specificerat i någon av de offerter för gruppavtal som folk visat mig från olika föreningar. Det är visserligen ett ytterst begränsat statistiskt underlag, men jag har fått för mig att det inte är så vanligt. Har även sett offerter från Bahnhof tidigare (som i detta fall), och de bröt inte ut den kostnaden då.

Skrivet av TobiasStockholm:

Säkert, men det var isf inkluderat i priset i alla offerter vi fick från alla olika operatörer, det var aldrig specat.

Ja, jag har fått för mig att det är standard att baka in den kostnaden, inte att lista den separat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bindning 60 månader
Ex moms

Känns ibland som att hyresrätters avgifter för bredband bekostar en del av bostadsrätters avgifter för bredband.
Och därav att bostadsrätter får det billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem

Bindning 60 månader
Ex moms

Bor också i en brf, är sugen på att erbjuda mig att börja kolla på ett stort abonnemang då nuvarande styrelse inte är den mest tekniskt intressanta.
Har dock ingen aning om vad för information jag måste ta reda på innan man börjar skicka ut förfrågningar.

Har du någe tips för intresserad men okunnig inom området?

Permalänk
Skrivet av cavveman:

Känns ibland som att hyresrätters avgifter för bredband bekostar en del av bostadsrätters avgifter för bredband.

Tvivlar starkt på det, då är nog monopol och kickbacks en mycket större orsak.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Maceor:

Bor också i en brf, är sugen på att erbjuda mig att börja kolla på ett stort abonnemang då nuvarande styrelse inte är den mest tekniskt intressanta.
Har dock ingen aning om vad för information jag måste ta reda på innan man börjar skicka ut förfrågningar.

Har du någe tips för intresserad men okunnig inom området?

Det räcker med att du tar reda på hur erat nuvarande nät ser ut (ffa om ni äger nätverkskablaget som är draget i husen) och hur många lägenheter det är som ska kopplas upp. Skicka det och adressen till några operatörer så fixar de en offert. Kontakta deras avdelning som hanterar brf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ni som drabbas av dessa höjningar, har ni Bahnhof via öppet fiber eller Bahnhofs Villafiber, dvs att de dragit in fibern? Jag har beställt det senare och blir lite orolig när jag läser tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det räcker med att du tar reda på hur erat nuvarande nät ser ut (ffa om ni äger nätverkskablaget som är draget i husen) och hur många lägenheter det är som ska kopplas upp. Skicka det och adressen till några operatörer så fixar de en offert. Kontakta deras avdelning som hanterar brf.

Tack för infon, skall erbjuda mig att ta itu med detta för BRFen.
(blir uppmuntrad varje gång jag ser fakturan från Bahnhof glida in varje månad men nu får det vara nog)

Hoppas det går att enkelt luska ut vem som äger nätet till husen.
(Har för mig en annan person tidigare kommenterat angående detta tidigare när jag vart på årsstämma så skall fråga runt)

Permalänk
Skrivet av Maceor:

(blir uppmuntrad varje gång jag ser fakturan från Bahnhof glida in varje månad men nu får det vara nog)

(Har för mig en annan person tidigare kommenterat angående detta tidigare när jag vart på årsstämma så skall fråga runt)

Det borde vara ganska enkelt, antingen är det förmodligen nuvarande operatör eller föreningen som äger nätet, förutsatt att ni inte har någon kommunikationsoperatör som sitter emellan och äger nätet, men det har jag aldrig sett i någon brf (om det skulle vara så, så är det i princip omöjligt att teckna prisvärda gruppavtal, förutsatt att ni inte bygger ett nytt nät).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Återkom gärna här, PM eller i en separat tråd så hjälper vi dig på traven. Har själv erfarenhet av denna resa där vi sa upp fibern från det kommunala stadsnätsoperatören i vår fastighet och tog in offerter från flera operatörer och fick en anslutningsnod installerad i källaren från Skanova som då Telia hyr in sig på nu.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Återkom gärna här, PM eller i en separat tråd så hjälper vi dig på traven. Har själv erfarenhet av denna resa där vi sa upp fibern från det kommunala stadsnätsoperatören i vår fastighet och tog in offerter från flera operatörer och fick en anslutningsnod installerad i källaren från Skanova som då Telia hyr in sig på nu.

Will do, förhoppningsvis kommer jag igång efter midsommar. (nog dumt att börja jaga styrelsen efter info just denna vecka)

Övrig info: bor i en Boklok BRF så det är 10 st hus med 56st lägenheter, byggdes 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Nej, jag har inte sett något som talar för att det är så. Kostnaderna utan diverse mellanhänder verkar helt enkelt väldigt mycket lägre. Tidigare här nämndes ju att kostnaden från Stokab var under 30 kr/månad, att jämföra med vissa stadsnät där motsvarande enligt andra här på forumet kan vara 300-400 kr/månad. Sedan är det ju en säkrare intäkt för ISP:n så några kronor rabatt där kan vara befogad, men det är nog endast en väldigt liten del.

Bahnhof själva säger ju också att de tjänar lika mycket på kunder i gruppavtal som på de med individuella abonnemang.

Att hyresvärdar använder nätavgifter som i slutändan faktureras vidare till de boende som ett sätt att höja hyran utan att på pappret behöva göra det är ju också ganska väletablerat nu. Sedan har de ju inte heller några incitament att förhandla bra avtal för sina hyresgäster, till skillnad från incitamenten i en BRF.

@Maceor Det är ett gyllene tillfälle att skriva in saker i avtalet så som att alla ska få publik IPv4 samt även IPv6 om operatören som standard kör CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Ni som drabbas av dessa höjningar, har ni Bahnhof via öppet fiber eller Bahnhofs Villafiber, dvs att de dragit in fibern? Jag har beställt det senare och blir lite orolig när jag läser tråden.

Har haft Bahnhof Villafiber i snart två år nu. Ligger på 429:- för 1000/1000.
Får väl se om kommer höja när bindningstiden gått ut.

Permalänk
Medlem

Har nu kikat lite på banhofs priser. Jag betalar 499kr för 100/100mbit. Jag kan få 500/500mbit för 469kr. På "mina sidor" tycks jag enbart kunna beställa 1000/1000 mbit för 539kr

Ska ringa dom j******a kl 10:00.

Så jag uppmanar alla att kolla upp sina priser, så ni inte sitter och betalar överpris, inte så att dom kommer ändra åt er. Vet ni något bolag som gör det, funderar på att byta efter detta beteende. Har zitius stadsnät i botkyrka vilket gör mig lite begränsad.

EDIT: Fick även en faktura när jag kikar på historiken där dom lagt in en avgift på 18 kr som är för: Justering av bredband 2025-02-01 - 2025-02-27

Vad är det för avgift egentligen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så jag uppmanar alla att kolla upp sina priser, så ni inte sitter och betalar överpris, inte så att dom kommer ändra åt er. Vet ni något bolag som gör det, funderar på att byta efter detta beteende. Har zitius stadsnät i botkyrka vilket gör mig lite begränsad.

Obenet hävdar åtminstone att de sänker priserna automatiskt om kostnaden från stadsnätet sänks. Hur det sedan ser ut i praktiken vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har nu kikat lite på banhofs priser. Jag betalar 499kr för 100/100mbit. Jag kan få 500/500mbit för 469kr. På "mina sidor" tycks jag enbart kunna beställa 1000/1000 mbit för 539kr

Ska ringa dom j******a kl 10:00.

EDIT: Fick även en faktura när jag kikar på historiken där dom lagt in en avgift på 18 kr som är för: Justering av bredband 2025-02-01 - 2025-02-27

Vad är det för avgift egentligen?

Det är Zitius som är kostnaden.
Inte Bahnhof. Nu har vi gruppanslutning men priset är 60kr/månad från Bahnhof.
Skulle vi enbart teckna en nod (18 anslutningar) hade det varit 72kr.

När vi hade Zitius så var det runt 400kr och då även en årlig påtvingat serviceavtal om 36k.

Zitius höjer och sänker priser mot olika aktörer lite då och då beroende på avtalet mellan leverantörer.

Jag har aldrig sett Zitius sänka priserna under de 4 åren vi hade dem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har haft Bahnhof Villafiber i snart två år nu. Ligger på 429:- för 1000/1000.
Får väl se om kommer höja när bindningstiden gått ut.

Har samma, det kostade 379kr första året och nu ligger det på 429kr, bindningstiden går ut i December så det ska bli intressant att se vad som händer då.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Jag betalar fortfarande 269kr/mån för 250/100 även fast det har kostat 289kr ganska länge nu. Undra om dom tagit till sig av kritiken? Brukade alltid höjas automatiskt tidigare...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Obenet hävdar åtminstone att de sänker priserna automatiskt om kostnaden från stadsnätet sänks. Hur det sedan ser ut i praktiken vet jag inte.

Helt klart värt att kolla upp så man slipper sitta och jaga i tid och otid.

Det är Zitius som är kostnaden.
Inte Bahnhof. Nu har vi gruppanslutning men priset är 60kr/månad från Bahnhof.
Skulle vi enbart teckna en nod (18 anslutningar) hade det varit 72kr.

När vi hade Zitius så var det runt 400kr och då även en årlig påtvingat serviceavtal om 36k.

Zitius höjer och sänker priser mot olika aktörer lite då och då beroende på avtalet mellan leverantörer.

Jag har aldrig sett Zitius sänka priserna under de 4 åren vi hade dem

Ja jag fick iallafall 500/500 för 30 kr mindre(469kr). De skulle även kontakta mig om kompensation då jag suttit på ett för högt pris alltför länge.
Andra aktörer på samma nät har 1000/1000mbit för under 5 hundringen så det går att pressa om man vill.

Men det var trevligt bemötande och att de iallafall tänker försöka ge kompensation är ett stort plus.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16