Vinn nätagg från Seasonic

Snabbkoll: Står din dator på skrivbordet eller golvet?

Permalänk

Satte upp den på väggen för att vara märkvärdig

Permalänk
Medlem

En hylla fäst i bordsbenen.

Permalänk
Medlem

På golvet med Rollerblade Inline Hjul... haft det i över 20år...(Ja på olika chassi då) men dom hjulen är guld värda, på många olika praktiska sätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Datorn står på en ljuddämpande datorlåda med nyckel som jag inte använder pga. så svårt att koppla om kablarna när allt är stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det gäller väl bara datorer med HDD och inte SSD? Vad annat kan ta skada?

Min teori är att om tunga komponenter som stora grafikkort och tornkylare gör upprepade små böjningar på kretskorten för att datorn skakar så kan det uppstå små sprickor. Grafikkort brukar dessutom böjas något nedåt med tiden i alla fall. Om man skulle skruva fast tornkylaren även i sidan av chassit och skruva fast grafikkortet i båda ändar så skulle det vara mycket bättre eller om man kan hänga datorn på ett sätt så den inte skakar/gungar.

Om ändå vill ha datorn på bordet så se till att allt är fastskruvat ordentligt och tänk på att skruvar kan lossna av vibrationer så kolla skruvarna ibland.

Permalänk
Medlem

har på en sån här på golvet funkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Tredje scenariot: Min dator är en laptop och står på vardagsrumsbordet.

Permalänk
Medlem

Byggde en liten rullbräda med hjul för säkert 20år sedan, lätt att bara rulla iväg när man städar och minimalt med damm inne i datorn.

Permalänk
Skrivet av joss:

Vad är det för fäste, custom?

Fästet är anpassat för skrivbordet, Magnus Pro från Secretlab. Haft det i några år nu och är supernöjd

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag har kopiösa mängder datorer men inser nu att samtliga är antingen laptops eller små enkortsdatorer.

Svårt att svara då - laptops är givetvis på skrivbordet ibland, men lika ofta i knät i soffan eller på magen i sängen 😄

Permalänk
Medlem

Har burken placerad på en gammal hjulförsedd plåthurts från Ikea bredvid skrivbordet. Perfekt då den enkelt rullas ut och hamnar i lämplig sittande mekhöjd.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

vilket bord har du och hur stort är det?

Jag tog ramen från ett gammalt Ikea 'Bekant' skrivbord och köpte en skiva på Bauhaus i massiv ek...skivan är på ca 204cm och var då måttanpassad för min gamla bostad men är vanligtvis runt 220cm.

Ikeas gamla Bekant-skrivbord har riktigt stabila ramar som går att plocka av, tål hög vikt och är lagom stadiga

Permalänk
Medlem

Den är uppskruvad på väggen.

Permalänk
Medlem

5cm från golvet

Köpt en stor bambu skärbräda från Ikea 199kr
4x Möbel hjul 99kr
Borr-16 små hål
Skruvat in hjulen.

35kg data kan rullas runt vid behov.
Golvet är en bra plats, men inte direkt kontakt. För mycket damm ansamlas på golvnivå.

Permalänk
Skrivet av GPUan:

Min teori är att om tunga komponenter som stora grafikkort och tornkylare gör upprepade små böjningar på kretskorten för att datorn skakar så kan det uppstå små sprickor. Grafikkort brukar dessutom böjas något nedåt med tiden i alla fall. Om man skulle skruva fast tornkylaren även i sidan av chassit och skruva fast grafikkortet i båda ändar så skulle det vara mycket bättre eller om man kan hänga datorn på ett sätt så den inte skakar/gungar.

Om ändå vill ha datorn på bordet så se till att allt är fastskruvat ordentligt och tänk på att skruvar kan lossna av vibrationer så kolla skruvarna ibland.

Mitt 4070 väger ingenting, men ett 5090 väger nog en hel del.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Har min på skrivbordet...dock egenbyggt bord så rymmer både dator samt 2st 34" skärmar

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt bord, vad har du byggt det av?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Plats.

Nuvarande dator står på golvet, full tower. Nya bygget kommer stå på skrivbordet under min sekundära skärm.

M-atx istället för ATX storlek, blir lättare med damm och betydligt mer plats när den kommer upp på skrivbordet.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D. Asrock B850M Pro rs wifi. 64GB ddr5.
SN850 1TB. Win11. RM850. Radeon 6800 XT.

Permalänk

Min dator står på min TV-bänk som är kopplad till min oled-tv. 👌🏻

Permalänk

I skrivbordhurts

Min mATX ställde jag i en hurts i mitt skrivbord.
Ventilationshål i botten och en 200mm noctua i sidan av hurtsen.

Permalänk
Medlem

Monterade en hylla på kortsidan av skrivbordet. Rejäl pjäs. Mycket tung att lyfta. Corsair 7000D.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

För närvarande på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Jag svarade skrivbordet, eftersom den enda dator jag har är en laptop. Men jag kunde lika gärna ha skrivit annat ställe, för ibland har jag den på soffbordet, eller i knät. Eller med i sängen om jag ska läsa morgonens e-tidning!

Permalänk
Medlem

På golvet. Har ingen plats på skrivbordet och jag hade funnit det distraherade om den låg på skrivbordet även om jag hade utrymmet.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se... Jag har 3 datorer på väggen (CSFGs vägghängda ftw!), min, frugans och dotterns. Grabbarna har sina ståendes på skrivbordet.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black