Linux-användare gör det omöjliga: FSR 4 med RX 7900 XTX

Permalänk
Melding Plague

Linux-användare gör det omöjliga: FSR 4 med RX 7900 XTX

Krävande, men ändå med högre bilduppdateringsfrekvens än vid native-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

🙏

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Ge mig detta till Steam Deck så blir jag glad!

Permalänk
Medlem

Det omöjliga blir möjligt med Linux...

Går ju också att spela spel med RT-krav i Linux med AMD grafikkort som inte har RT.

Indiana Jones and the Great Circle med ett Vega56:

(Ljudproblemet skall ha att göra med OBS Studio)

Permalänk
Medlem

Det vore en riktig win av AMD om de kunde möjliggöra detta officiellt eller åtminstone lösa för användarna att göra dll swap själva. (i windows då)
Då kan man välja mellan mer prestanda i form av FSR3.1 eller vettigare bildkvalité i form av FSR4.

Eller så kör man bara native

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det vore en riktig win av AMD om de kunde möjliggöra detta officiellt eller åtminstone lösa för användarna att göra dll swap själva. (i windows då)
Då kan man välja mellan mer prestanda i form av FSR3.1 eller vettigare bildkvalité i form av FSR4.

Ja, irriterande att det inte går att köra en "override" som Nvidia kan med DLSS4. Saknar det fortfarande i mitt favoritspel som är online vilket gör att jag inte vågar köra Optiscaler.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD tycker det är tilltäckligt pinsamt så det släpps till 7000-serien utan tjafs.

Ungefär som när de tillslut släppte 5000-cpu:er till AM4-300-moderkorten. Efter att folk påpekat att det borde vara möjligt.

Jämfört med Intel som inte gör ett skit för bakåtkompatibilitet så är ju AMD toppen!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

"FSR 4 kontra FSR 3.1. Notera den kraftigare "ghosting"-effekten som följer svärd-animationen till höger."
^
Ser ingen skillnad mellan de bilderna? Var är ghostingen?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

De har indikerat att det kan komma framöver till RDNA3, men lovar inget.

Skrivet av Wizbro:

Ja, irriterande att det inte går att köra en "override" som Nvidia kan med DLSS4. Saknar det fortfarande i mitt favoritspel som är online vilket gör att jag inte vågar köra Optiscaler.

Fast om du läser artikeln så ser du att det inte handlar om att byta DLLen i spel inte är uppdaterade (något som AMD också kan göra under Windows) utan att problemen beror på att RDNA3 saknar de instruktioner som krävs. Hacket består i flera saker, men den första biten är att man ersätter de instruktioner som saknas med andra, långsammare (man jobbar med högre precision eftersom RDNA3 saknar instruktionerna för att göra jobbet med lägre precision). Det var ett längre inlägg för ett tag sen av någon som fick FSR4 att fungera alls, men då med extremt dålig prestanda, och det var rätt intressant att se vad han gjorde. Skall se om jag kan hitta det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

"FSR 4 kontra FSR 3.1. Notera den kraftigare "ghosting"-effekten som följer svärd-animationen till höger."
^
Ser ingen skillnad mellan de bilderna? Var är ghostingen?

Kolla på träden mellan portalen och svärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ge mig detta till Steam Deck så blir jag glad!

Steam deck använder rdna2 som är ännu mindre anpassad till dessa AI beräkningar som fsr4 använder sig av så håll inte tummarna för hårt utan tänk på blodcirkulationen 😏

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har indikerat att det kan komma framöver till RDNA3, men lovar inget.

Fast om du läser artikeln så ser du att det inte handlar om att byta DLLen i spel inte är uppdaterade (något som AMD också kan göra under Windows) utan att problemen beror på att RDNA3 saknar de instruktioner som krävs. Hacket består i flera saker, men den första biten är att man ersätter de instruktioner som saknas med andra, långsammare (man jobbar med högre precision eftersom RDNA3 saknar instruktionerna för att göra jobbet med lägre precision). Det var ett längre inlägg för ett tag sen av någon som fick FSR4 att fungera alls, men då med extremt dålig prestanda, och det var rätt intressant att se vad han gjorde. Skall se om jag kan hitta det.

Fast om du läser min signatur ser du att jag har ett 9070 XT

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar som att AMD bara lagt till en mjukvaruspärr, som när de spärrade PCI-E 5.0 på ett par chipsets för att göra sina premium moderkort mer premium.

Men till skillnad från Nvidia så har AMD inte längre ett verktyg som kan överskrida spärrarna, och det kan AMD bara tacka AMD för när de attackerade sina tredjepartsutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som att AMD bara lagt till en mjukvaruspärr, som när de spärrade PCI-E 5.0 på ett par chipsets för att göra sina premium moderkort mer premium.

Nej. Läs artikeln. De använder instruktioner som RDNA3 inte stödjer, och hacket består delvis i att byta ut de instruktionerna mot andra, långsammare, som ger samma svar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Steam deck använder rdna2 som är ännu mindre anpassad till dessa AI beräkningar som fsr4 använder sig av så håll inte tummarna för hårt utan tänk på blodcirkulationen 😏

RDNA2 saknar helt WMMA-instruktionerna som FSR4 använder. RDNA3 har dem. RDNA4 lägger till en version av instruktionerna som jobbar i lägre precision. Det som detta hack gör (delvis) är att köra de mer precisa, långsammare instruktionerna som RDNA3 stödjer istället. Det fungerar, men långsammare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Billigare att designa efter 4,0 specifikationen än 5,0 eller är det bara påhitt att det skulle vara så?

Edit Intel verkar inte ha spärrat sina moderkort utan det ser ut som tillverkarna kan välja, jag hade fått för mig att det inte fanns H610 kort med PCIE 5 men nu när jag kollar lite mer så det verkar vara lite blandat vissa stödjer PCIE 5 enligt spec. Så fel av mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Billigare att designa efter 4,0 specifikationen än 5,0 eller är det bara påhitt att det skulle vara så?

Du har redan glömt bort Ryzen 3000 lanseringen? Tillverkare fick panikslaget ändra PR i sista stund och ta bort PCI-E 4.0 marknadsföring för B450 när AMD spärrade PCI-E 4.0 i agesa mikrokoden för B450 innan lanseringen för att sälja dyrare X570. Vissa moderkortsboxar hade fortfarande PCI-E 4.0 printade på sig vid lansering. Inte nog med det, mjukvaruspärren var buggig som fan och orsakade stora problem speciellt när grafikkort gick från idle till last. Många fixar cirkulerade kring att låsa PCI-E till 4.0 och stänga av energisparande funktioner då dessa ej hade stöd för en artificiell begränsning av PCI-E länkhastighet genom AMDs mikrokodspärr. Tog cirka ett år efter release att fixa alla buggar orsakat av spärren.

Men ja jag hade fel om mjukvaruspärr i FSR4, instruktioner saknas för äldre arkitektur. AMD har en lång historia av att skjuta inte bara sig själv, utan sina kunder i fötterna med

PCI-E 5.0 mot 4.0, minnet sviker lite.
Permalänk
Medlem

Du har redan glömt bort Ryzen 3000 lanseringen? Tillverkare fick panikslaget ändra PR i sista stund och ta bort PCI-E 5.0 marknadsföring för B450 när AMD spärrade PCI-E 5.0 i agesa mikrokoden för B450 innan lanseringen för att sälja dyrare X570. Vissa moderkortsboxar hade fortfarande PCI-E 5.0 printade på sig vid lansering. Inte nog med det, mjukvaruspärren var buggig som fan och orsakade stora problem speciellt när grafikkort gick från idle till last. Många fixar cirkulerade kring att låsa PCI-E till 4.0 och stänga av energisparande funktioner då dessa ej hade stöd för en artificiell begränsning av PCI-E länkhastighet genom AMDs mikrokodspärr. Tog cirka ett år efter release att fixa alla buggar orsakat av spärren.

I de fallen var det ju PCI-E 3,0 och 4,0. Trodde du klagade på att B650 kort utan E kör 4,0 och B650 E hade 5,0.
Aldrig sett några B450 eller X470 moderkorts lådor som haft PCIE 4,0 på lådan men har nog bara köpt ett sånt moderkort. Möjligt att det var så.

Citat:

Men ja jag hade fel om mjukvaruspärr i FSR4, instruktioner saknas för äldre arkitektur. AMD har en lång historia av att skjuta inte bara sig själv, utan sina kunder i fötterna med

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hoppas AMD tycker det är tilltäckligt pinsamt så det släpps till 7000-serien utan tjafs.

Ungefär som när de tillslut släppte 5000-cpu:er till AM4-300-moderkorten. Efter att folk påpekat att det borde vara möjligt.

Jämfört med Intel som inte gör ett skit för bakåtkompatibilitet så är ju AMD toppen!

Nja, det var lite mer komplicerat än så. Ryzen 5000 fyllde utrymmet för AGEISA (en del av firmware för chipset) på 300-serien, så de behövde optimera fram tillräckligt med utrymme för att ha stöd hela vägen tillbaka till Ryzen 1000. Vill minnas att någon tillverkare (kanske ASUS?) lyckades få till stöd tidigt genom att helt enkelt ta bort stödet för Ryzen 1000 i en beta-version.

Men till skillnad från Nvidia så har AMD inte längre ett verktyg som kan överskrida spärrarna, och det kan AMD bara tacka AMD för när de attackerade sina tredjepartsutvecklare.

Här är också situationen mer komplicerad än så. CPU:erna klarade PCIe 5.0 precis som designat men när de testade på faktiska moderkort från någon tillverkare var signalintegriteten utanför spec. I praktiken fanns toleranserna för att det skulle fungera ändå i många fall men när man ska sätta en spec som den garanterat klarar är det inte tillräckligt bra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det är rätt mycket dyrare att göra moderkort som stöder PCIE 5 då signalintegriteten är svårare att hålla och kräver fler lager i moderkortet och även kringkomponenter av högre kvalitet för att hålla spec.
Budgetkorten tog genvägar och kunde inte köra PCIE5 helt inom spec. De tog därför bort PCIE 5 på budgetkorten för att hålla dem nere i pris. AM5-korten var ju fruktansvärt dyra när de släpptes.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Edit Intel verkar inte ha spärrat sina moderkort utan det ser ut som tillverkarna kan välja, jag hade fått för mig att det inte fanns H610 kort med PCIE 5 men nu när jag kollar lite mer så det verkar vara lite blandat vissa stödjer PCIE 5 enligt spec. Så fel av mig.

Skulle inte tro det möta en hårdvaruspec är att möta en hårdvaruspec och än "sämre" implementation av ett bussystem kan liksom inte fixas med mjukvara, eller en som försökte att möta ex. 5.0 och klarade det i vissa men inte andra scenarion, för max transfer rate då.

Att göra nåt som det grovt verkar vara här att ex. göra endast FP16-operationer nånstans i beräkningen med en viss fart mot att kunna göra två FP8 snabbare under samma tid är i princip en ren mjukvarugrej. Det går tydligen här även om det kostar. Nånstans slutar det nästan med emulering om man ska backporta kod i oändlighet till kisel som inte har instruktionerna, och då händer det inte sällan att den gamla hårdvaran tekniskt klarar det men inte fort nog för att göra folk nöjda.

Så... man får en skillnad på GPU-familjer ändå.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|