Nästa generations Xbox drivs av AMD-kisel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Infinitycache har inget API och är en implementationsdetalj på chippet. PS5 Pro har annan uppskalning än AMD:s grafikkort. Jag vidhåller att AMD har ändrat riktning. Jag tror dom försöker konkurera med Nvidia på ett helt annat sätt än dom gjort innan.

Jag skulle nog också kunna tillägga att anledningen är att PC marknaden växer medan konsollerna har inte gått speciellt bra det senaste. När AMD tappar en konsollkund så är chansen inte jättestor att gamern köper en AMD GPU. Jag tror dom fattat det på allvar nu och har ändrat rikting.

På internetforumen när FSR kom skulle DLSS dödas och FSR skulle bli standard för det fungerar överallt inklusive konsollerna, det var så det lät. Jag är övertygad om att AMD också tänkte precis så. Och det kunde ju fungerat om det nu inte var så att PC gamers ville ha den bättre lösningen, dom ville ha DLSS. NVidia senast låg på 92% i GPU försäljingen. Det är ett hål som AMD håller på att gräva sig upp ur nu. Dom hade aldrig kunnat göra det med sina gamla idéer om vad PC gamers vill ha och behöver.

Det ska extremt mycket till för att gräva sig ur 90% deficit. Antingen en super APU eller något annat som är en riktig gamechanger. Samtidigt kan Nvidia med väldigt lite möda stänga in PC gaming i någon ny godtycklig teknik som alla tror sig måste ha och så spelar det liksom ingen roll vad amd gör.

Marknaden är super trasig redan. Det är svårt nog att klättra sig upp ur en fungerande marknad men en såhär trasig marknad är en helt annan best. Det som talar för amd och kanske intel är att Nvidia behöver ett duopol för att inte styckas upp.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

AMD har släppt en ny video om AMD & Xbox för några timmar sedan

Permalänk
Medlem

Det är förvisso bra att AMD säkrat upp mer R&D pengar för framtiden (det lär vara resultatet av samarbetet med Xbox) men det är lite tråkigt oxå. Känns som att risken är stor att både PS6 och NextBox blir, återigen, förutsägbara. Vore mkt mer spännande om en av dem kört med t.ex. ARM + nån Nvidia variant.