5070 ti + 9800x3d - sista koll innan köp

Permalänk

5070 ti + 9800x3d - sista koll innan köp

Hej!

Efter en hel del funderande har jag i min höga ålder landat i att jag ska kosta på mig något som både blingar och blinkar och som det är lite fart i.

Landat i nedanstående bygge. Vill bara göra en koll med er experter om jag missat något i kompitabiliteten eller om ni ser något som är en uppenbar miss.

En sak som jag funderar på är om det finns en konflikt mellan luftkylaren och RGB-minnena som jag valt, dvs om CPU-fläkten kräver lågprofilminnen.

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jag hade bytte luftkylare till en 240mm AIO. Sätt den i taket så kommer CPU värmen inte påverka något innuti chassiet. Får du en tystare maskin överlag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Och vill du ha en trevlig 240mm AIO så är ARCTIC Liquid Freezer III Pro 240 ett bra val. Kanske kolla så den passar i chassit bara men bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag hade bytte luftkylare till en 240mm AIO. Sätt den i taket så kommer CPU värmen inte påverka något innuti chassiet. Får du en tystare maskin överlag.

Jag håller inte med.
Du introducerar fler saker som producerar ljud. Pump, vätska.
Tornkylare kontra AIO påverkar inte tex GPU nämnvärt såvitt jag vet. Men en tornkylare ger bättre kylning kring moderkortet.

@Foola Zoola
Du har kanske redan gått igenom den här valprocessen, men du kan spara 1400:- med ett 9070 XT om du önskar. I min värld är det vettigt val. Men "your mileage may vary" som man säger, det beror ju på vad du använder grafikkortet till. Nvidias kort har snabbare ray tracing, även om 9070 XT inte är dåligt förstås.
https://www.inet.se/produkt/5415213/asrock-radeon-rx-9070-xt-...
(det finns sjukt många diskussioner om 5070 Ti vs 9070 XT på forumet)

Angående minnena finns det likadana minnen utan RGB för några hundra billigare om du vill vara på säkra sidan med kylaren.
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
Om kylaren blockerar minnena är det kanske lite onödigt med RGB på dom ändå.

Resten av ditt bygge anser jag vara vettigt. Snyggt byggt, fräsig kärra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Idag är AIO så tysta att det är triviala ljud dom ger ifrån sig. Även de billiga. Att introducera värmen från en Ryzen 9 CPU till den bef luften i ett chassie är helt meninglöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Idag är AIO så tysta att det är triviala ljud dom ger ifrån sig. Även de billiga. Att introducera värmen från en Ryzen 9 CPU till den bef luften i ett chassie är helt meninglöst.

Samtidigt är är det något som med tiden blir elskrot, en riktigt bra tornkylare håller för evigt.

En AIO är mer eller mindre meningslöst om man inte är specifikt ute efter estiken eller om man kör typ ett sff bygge där en tornkylare inte får plats.

Samt billiga? Sure billigare än förut men fortfarande dubbelt så dyr som en mer eller mindre likvärdig tornkylare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag håller inte med.
Du introducerar fler saker som producerar ljud. Pump, vätska.
Tornkylare kontra AIO påverkar inte tex GPU nämnvärt såvitt jag vet. Men en tornkylare ger bättre kylning kring moderkortet.

@Foola Zoola
Du har kanske redan gått igenom den här valprocessen, men du kan spara 1400:- med ett 9070 XT om du önskar. I min värld är det vettigt val. Men "your mileage may vary" som man säger, det beror ju på vad du använder grafikkortet till. Nvidias kort har snabbare ray tracing, även om 9070 XT inte är dåligt förstås.

Angående minnena finns det likadana minnen utan RGB för några hundra billigare om du vill vara på säkra sidan med kylaren.

Ang. AIO

Jag har en 360 som kör på 85% pumphastighet, fläktar på 28% (alltid). Lika tyst vid load som idle utan temperaturproblem, går inte riktigt att ha så med en tornkylare.
Flera tillverkare har börjat med en liten fläkt på pumphuvudet som ska skapa luftlöde runt socket som bör motsvara eller överträffa vad en tornkylare gör. Dessutom ser det jäkligt snyggt ut

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Du ser ut att ha kanonbra koll på läget, bara det att du tagit ps120se och inte pa:n. Oroa dig inte för vad ovanstående säger, cpu luften blåser du rätt ut bak med en fläkt linjerad perfekt med kylaren, den påverkar aldrig komponenter. Ang ljud så är det gpu som står för väsnandet mest...

Bara om du ska överklocka och optimera timings på minnena är det väldigt nödvändigt med AIO-kylare för att få plats att rikta en fläkt mot minnena. Men då hade du inte kört på rgb.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samtidigt är är det något som med tiden blir elskrot, en riktigt bra tornkylare håller för evigt.

En AIO är mer eller mindre meningslöst om man inte är specifikt ute efter estiken eller om man kör typ ett sff bygge där en tornkylare inte får plats.

Samt billiga? Sure billigare än förut men fortfarande dubbelt så dyr som en mer eller mindre likvärdig tornkylare.

Återigen. Fakta är fakta. Om tar av 1watt värme ifrån en cpu och släpper den watten i chassiet, så måste du kyla den en gång till genom att byta ut luften i chassiet oftare (dvs mera jobb för chassie fläktar). Antar en Ryzen 9 dricker ca 100watt under belastning. Ljudnivån du tillsätter genom höjd gpu temp samt mera chassir flöde kommer vara mera än vad AIO låter.

Det med elskrot är bara trams. Folk behåller inte sina tornkylare såvidare inte det är highend Noctua/beQuiet.

Om 5 år kommer TS bygga något nytt med nya ideer, då kommer knappast någon halvsleten TT Assasin Spririt hänga med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Ang. AIO

Jag har en 360 som kör på 85% pumphastighet, fläktar på 28% (alltid). Lika tyst vid load som idle utan temperaturproblem, går inte riktigt att ha så med en tornkylare.
Flera tillverkare har börjat med en liten fläkt på pumphuvudet som ska skapa luftlöde runt socket som bör motsvara eller överträffa vad en tornkylare gör. Dessutom ser det jäkligt snyggt ut

Ja med en 360 kan du såklart göra så med fler CPUer än med en tornkylare. Den presterar ju överlägset. Men med en 9800X3D borde en tornkylare kunna sitta i samma situation. Då landar ju diskussionen till sist på smakfråga där TS redan valt tornkylare.
Min dator har en Peerless Assassin på min 5800X3D med två Noctua. 850RPM ungefär vid full last jag behöver ingen fläktkurva. Så det torde fungera fint här också. Åtminstone i spel drar en 9800X3D jämnt med en 5800X3D.

Dold text

Håller dock med, det ser snyggt ut.

Skrivet av AkUs:

Det med elskrot är bara trams. Folk behåller inte sina tornkylare såvidare inte det är highend Noctua/beQuiet.

Om 5 år kommer TS bygga något nytt med nya ideer, då kommer knappast någon halvsleten TT Assasin Spririt hänga med.

Där får jag hålla med föregående pga andrahandsmarknaden. En tornkylare får man ju medge är klart vettigare att sälja i andrahand efter 5-10 år. Damma av, kanske ny fläkt så är den som dag 1. Inte lika sugen på att köpa en AIO som gått X antal timmar i flera år. Därav risken den bara blir skrot.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Återigen. Fakta är fakta. Om tar av 1watt värme ifrån en cpu och släpper den watten i chassiet, så måste du kyla den en gång till genom att byta ut luften i chassiet oftare (dvs mera jobb för chassie fläktar). Antar en Ryzen 9 dricker ca 100watt under belastning. Ljudnivån du tillsätter genom höjd gpu temp samt mera chassir flöde kommer vara mera än vad AIO låter.

Fakta är fakta? Ja har du en tornkylare samt en fläkt som suger ut det mästa direkt så får man vadå en ökning i chassit med någon enstaka grad, något som enkelt kompenseras med den minskade restriktionen på fläktarna där man annars har radiatorn vilket gör att man kan sänka hastigheten på resterande fläktar. Så det bästa i sånt fall är snarare en tornkylare, och köpa till typ två p14 fläktar så får han bättre flöde, tystare dator och svalare temp i chassit.

Trams? Nej fakta är fakta, en tornkylare håller mer eller mindre för evigt, byta ut fläktarna som värst, en AIO så kommer pumpen dö, och beroende på typ av slang så kommer vätska med tiden även att försvinna och då blir kylaren elskrot. En tornkylare blir inte "sliten" fläktarna kan självklart bli det men är inte direkt relevant då fläkt är ett krav oavsätt om man kör torn eller aio.

Samt du är medveten om att en Spirit Evo utpresterade 2024 ALLT annat, även noctua som kostar dubbel till tre gånger så mycket, även vid 45db så va den bättre än en D15 och ligger strax över 1c efter D15 g2.

En AIO även en 360 är knappt märkbart bättre än valfri ordentligt torn, sure kanske med en 14900k som drar över 300 watt men känns i dagens läge inte relevant då dom cpuerna ändast är bra till 3dmark och i mer eller mindre annat så ligger dom idag efter jämfört med 285k eller x3d cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för alla inspel, ska fundera ett varv till om AIO.

Skrivet av LPG:

@Foola Zoola

Tack så mycket för inspel! Jo, läst mycket om 5070 ti vs 9070 xt, men prisskillnaden är lite för liten.

Angående minnen så får jag väl kolla på om de får plats med tornkylare, om inte är de ett bra förslag.

Skrivet av Sub:

Du ser ut att ha kanonbra koll på läget, bara det att du tagit ps120se och inte pa:n. Oroa dig inte för vad ovanstående säger, cpu luften blåser du rätt ut bak med en fläkt linjerad perfekt med kylaren, den påverkar aldrig komponenter. Ang ljud så är det gpu som står för väsnandet mest...

Bara om du ska överklocka och optimera timings på minnena är det väldigt nödvändigt med AIO-kylare för att få plats att rikta en fläkt mot minnena. Men då hade du inte kört på rgb.

Tack för inspel, köpa alla datorer genom åren för överklockning men aldrig blivit av. Så inte så viktigt, med handen på hjärtat. Var kommentaren om 120se ett förslag om att byta eller bekräftelse om att det var rätt val?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Tack för alla inspel, ska fundera ett varv till om AIO.

Tack så mycket för inspel! Jo, läst mycket om 5070 ti vs 9070 xt, men prisskillnaden är lite för liten.

Angående minnen så får jag väl kolla på om de får plats med tornkylare, om inte är de ett bra förslag.

Tack för inspel, köpa alla datorer genom åren för överklockning men aldrig blivit av. Så inte så viktigt, med handen på hjärtat. Var kommentaren om 120se ett förslag om att byta eller bekräftelse om att det var rätt val?

Rätt val, PS120SE är galet mycket kylare för pengarna. Men många envisas med PA120 som också uppnådde legendarstatus men hamnar ganska stort på efterkälken mot PS120SE. I en del tester i varje fall, här ovan skiljer det enbart någon grad.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W