Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

ICQ är nedlagt, så hur är det fortfarande aktivt?

Oh, my bad. Hade det aktiv på min mediaserver och helt missat att den inte har kontakt med server längre. Hur länge har den varit död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Oh, my bad. Hade det aktiv på min mediaserver och helt missat att den inte har kontakt med server längre. Hur länge har den varit död?

Sedan förra sommaren.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Winamp finns ju fortfarande kvar.
Tycker Google skrivit tydligt hur man gör här https://support.google.com/maps/answer/14169818?hl=en&co=GENI... eller svenska: https://support.google.com/maps/answer/14169818?hl=sv&co=GENI...

Tack men jag hittar ändå inte.

Ska vara någon molnsymbol någonstans. Jag har aldrig lyckats hitta den eller något om säkerhetskopieringar.

Det jag saknar med moderna tjänster jämfört med äldre är att allt är så utspritt numera och inställningar tas bort eller göms. Ge mig en stor jäkla sida med alla jämra inställningar som text, och låt mig ändra efter behag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

MSN och Swebits

Permalänk
Medlem

Passagen och Telias WAP-portal
(Är väl iofs webbplatser...)

Permalänk
Medlem

MSN version 8.5 var grejer, det. Men en inbyggd teckningsfunktion som jag aldrig sett i något annat chattprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Viasat motor för 199:-

Kan tipsa om F1s egna TV-streaming. Bytte när jag inte kunde ha Viasat Motor för rimliga priser. Trodde jag skulle sakna Janne och gänget, vilket jag gjorde i början, men nu skulle jag inte vilja gå tillbaka. Mycket bättre både intervjuer, reportage och produktion.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag saknar det fria gamla omodererade internet, när reddit hade videos som ingen borde se och riktiga shocksites existerade. Det var som en vild djungel och man var tvungen att vara försiktig med sin machete

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan tipsa om F1s egna TV-streaming. Bytte när jag inte kunde ha Viasat Motor för rimliga priser. Trodde jag skulle sakna Janne och gänget, vilket jag gjorde i början, men nu skulle jag inte vilja gå tillbaka. Mycket bättre både intervjuer, reportage och produktion.

Kör faktiskt den! Men det finns mycket annan racing som man vill kolla på också. Det billigaste heltäckande är faktiskt F1TV Pro + Viaplay Medium. Men seriöst, fuck viaplay.

Permalänk
Medlem

Jag kan sakna webportalerna, där man alltid hittade nåt kul, och förstås även massa skit. Det fanns Passagen, Torget, Spray, Swipnet för att bara nämna några, nästan varenda (av de då väääääldigt många) internetleverantörerna hade sin egen. Där hittade man allt, bloggbyggarsidor, mailklient, spel, debattforum, "fråga si eller så expert" (allt mellan en präst, till sexrådgivare, yrkeskarriär osv), vad ska jag ha till middag idag osv. Och man fick oftast en eller flera e-postadresser och en hemsida med begränsat utrymme i sitt internetabonnemang.

Så saknar jag alla bloggar, det fanns hur mycket bloggportaler som helst där man enkelt kunde plita ihop sin blogg. Man hittade massor av likasinnade, bara man googlade "blogg" och sitt intresse! Nåja, vissa bloggar var destruktiva och handlade om att den ene var anorektisk och hade gått ner 20 kilo, provat drog si och så eller skärt sig. Så skrev nån annan i kommentarerna att den minsann hade bantat 22 kilo och köpt heroin och skärt sig ännu mer! En del var antagligen skryt. Men även de bloggarna hade sina anhängare. Och det fanns en virtuell gemenskap oavsett vilket intresse man delade, som jag också kan sakna från den tiden

Permalänk
Medlem

Bidlets WAP-portal där jag budade hem min första externa CD-brännare med min Nokia 7110. Good times!

Nej men seriöst så saknar jag (som många skrivit tidigare i tråden) Swedbanks e-kort. Kändes väldigt tryggt att skapa ett virtuellt kortnummer som kunde begränsas på summa samt avaktiveras närsomhelst vid köp från okända siter. Att ta bort det med argumentet "inte säkert" samtidigt som man gör det till standard att trådlöst sända ut sitt kortnummer med CVC-kod visar bara att det inte var säkerheten som var eller är fokus bakom PR-draperiet.

Forumdöden och flytten till Facebook är även en tragedi. Jag upplever att hela Internet blev dummare iom detta. Diskussioner på "lokala" forum var mer givande och kunskapsnivån högre.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt! Gamla internet. Den som genomsyrades av nybyggaranda utan att monopolistiska storföretag tagit mandat på mänsklighetens attentionism. Personliga ställen där man kunde bygga en profil utan överdrivna restriktioner och vara allmänsocial med andra internetpionjärer utan att för den sakens skull vara en utpräglad dejtingsajt, så som det kommit att bli idag med den typen av plattformar. Någon ska sko sig på precis allt. Ingen driver något ideellt där annonsintäkterna från banners endast går till att hålla igång driften av servrarna. De som finns kvar, typ helgon är ju snarare gravplatser tillhörande det som en gång var. Facebook dödade internet.

+1 på den. Minns tiden när man klickade in på en sida och fick tag i det man letade efter direkt. Idag ska man först zick-zacka sig igenom 2-3 pop-ups, alltid registrera ett konto, betala "prenumeration" för att sedan kanske hitta det man letar efter, på en sida som helt saknar logisk navigering.

Permalänk
Medlem

Gamla, hederliga xfire. Den med blå-svart tema som standard.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Inget om jag ska va ärlig, va ett tag som jag iallafall saknade msn men det försvann när Facebook/messenger blev tillräckligt stort.

Annars är det bara blocket, blivit helt meningslöst sen Facebook marketplace blev tillräckligt stort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Flera har ju redan tagits upp.

Swedbanks virtuella betalkort var ju toppen! Logga in på banken, skapa ett virtuellt kort, sätt en gräns i belopp och datum. Riltigt bra!

Håller med!
Genial lösning på problemet med läckta kontokortsuppgifter och oseriösa säljare.

Permalänk
Medlem

listar lite från förr som var bra & som jag kommer ihåg nu.
gamespy 3d
All seeing eye
x-fire
q-tracker
m-irc
x-fire
planet half-life
msn zone
gamespy arcade
mplayer
mobygames
gamefaqs
gamecopyworld & megagames (för no-cd filer)
cheathappens för trainers

usenet/newsnet diskussionsgrupper. Man kan säga att internet brukade vara www, e-post, ftp & usenet, nu är det mest bara www & web-mail.

en del av de ovan finns än.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller med!
Genial lösning på problemet med läckta kontokortsuppgifter och oseriösa säljare.

Finns andra banker som har liknande. Revolut har engångskort som ett exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Gamla, hederliga xfire. Den med blå-svart tema som standard.

Jag kommer ihåg när dom plötsligt bytte till något som såg... Rätt gräsligt ut. Men the klassiska blå-svarta skulle det vara! Tur att man kunde byta enkelt. Vad kan man göra idag på motsvarande tjänster? Typ byta mellan mörkt/ljust läge? Dåligt!

Skrivet av norrby89:

Inget om jag ska va ärlig, va ett tag som jag iallafall saknade msn men det försvann när Facebook/messenger blev tillräckligt stort.

Annars är det bara blocket, blivit helt meningslöst sen Facebook marketplace blev tillräckligt stort.

MSN/WLM försvann när Microsoft tog död på det genom att tvinga alla över till det gravt mycket sämre Skype.

Blocket finns och är ju högst relevant? Rör inte Facebook med en tång, och vad det låter på hos släktingar så är marknadsplatsen där full med lurendrejeribbottar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag kommer ihåg när dom plötsligt bytte till något som såg... Rätr gräsligt ut. Men the klassiska blå-svarta skulle det vara! Tur att man kunde byta enkelt. Vad kan man göra idag på motsvarande tjänster? Typ byta mellan mörkt/ljust läge? Dåligt!

MSN/WLM försvann när Microsoft tog död på det genom att tvinga alla över till det gravt mycket sämre Skype.

Blocket finns och är ju högst relevant? Rör inte Facebook med en tång, och vad det låter på hos släktingar så är marknadsplatsen där full med lurendrejeribbottar.

Blocket finns kvar men när 70% av allt gått över till marketplace gör att blocket är ganska värdelöst jämfört med hur det va innan marketplace.

Överlag så är marketplace helt ok, om nu inte sökfunktionen hade varit totalt trasig och för att hitta en specifik produkt så måste man leka runt med sökord och ha ordentligt med tur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Clanbase. Att spela Unreal Tournament blev dubbelt så roligt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Själv så är det främst Tradera som gäller för mig.

Extremt mycket scam och problem med FB MP, och dessutom enormt stökigt GUI.

Blocket är det som gäller för stora prylar som tex. bilar och båtar. Köpte själv en hyfsat stor segelbåt där för någon vecka sedan, även om jag använder blocket väldigt lite i övrigt.

Skrivet av sixten64:

usenet/newsnet diskussionsgrupper. Man kan säga att internet brukade vara www, e-post, ftp & usenet, nu är det mest bara www & web-mail.

en del av de ovan finns än.

Håller med 100% om Usenet News.

Underbart att kunna köra en egen valfri app som klient (inga sega webbgränssnitt) och att slippa all reklam. Även om spam självklart slank igenom i vissa grupper så extremt mycket snabbare och mer läsbart än webbforum, eller ännu värre (a)sociala media som diskussioner på FB/YT.

Skrivet av NodCommander:

Ja, Skype var helt värdelös ersättare.

Håller även med om FB MP.

Aldrig varit med om en sajt med så mycket scam. Dessutom bloatad långsamt och värdelöst användargränssnitt. Är förvånad hur FB som ett miljardföretag kan trycka ut en så kass och anskrämlig tjänst! 🤮

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk

Lunarstorm. Lägg ner Facebook, TikTok, YouTube etc och gå tillbaka till det gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med 100% om Usenet News.

Underbart att kunna köra en egen valfri app som klient (inga sega webbgränssnitt) och att slippa all reklam. Även om spam självklart slank igenom i vissa grupper så extremt mycket snabbare och mer läsbart än webbforum, eller ännu värre (a)sociala media som diskussioner på FB/YT.

Efter uppehåll på många år så använder jag det igen via eternal-september.org. Använder samma program som tidigare nämlgen "Free Agent" och har faktiskt blivit användbart igen sedan Google kopplade ner sina servrar som var 90% spam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Efter uppehåll på många år så använder jag det igen via eternal-september.org. Använder samma program som tidigare nämlgen "Free Agent" och har faktiskt blivit användbart igen sedan Google kopplade ner sina servrar som var 90% spam.

Har nog fortfarande en licensnyckel som jag köpte i mitten på 90-talet kvar till Forte Agent när den kom i 32-bitars version. Kanske skall leta upp den och testa om den fungerar att ladda ner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Själv så är det främst Tradera som gäller för mig.

Extremt mycket scam och problem med FB MP, och dessutom enormt stökigt GUI.

Blocket är det som gäller för stora prylar som tex. bilar och båtar. Köpte själv en hyfsat stor segelbåt där för någon vecka sedan, även om jag använder blocket väldigt lite i övrigt.

Well problemet är att alla fynd är på Facebook numera (billigare bilar) då dessa mer eller mindre helt försvunnit från blocket, även motorcyklar så existerar typ inte fynden där alls längre.

Visa signatur

here we go!