Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar starkt på att det sitter Polymer caps från fabrik.
Snarare vanliga alu elektrolyter i samma "burk" format
Men jag kan ju såklart ha fel!

En google bort på modelnummret så hittar man följande

Citat:

To ensure a longer operation life time for systems in daily operation and boost system stability under extreme conditions, this platform adopts cutting-edge Conductive Polymer Aluminum Solid Capacitors from the world's leading vendors. With these high-qualitycomponents , users can take advantage of better electronic conductivity and excellent heat resistance for enhanced system durability. "

Detta var nått som trummades ut något enormt efter kondensator-pesten som hände 1999-2006 där dom stora tillverkarna såg rejäla problem och det kostade dom rejält. så dom vill verkligen få alla att byta bort från korten som hade dom dåliga kondingarna.

Visa signatur

|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || Acid Burn ||

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att fortsätta måla idag men det har öst ner hela dagen så jag tog och 3D printade lite saker och förberedde allt för målning istället

Printade en liten stans för att göra maskeringen till ljus-tuberna till frontluckan så att dom inte får färg på sig

Passade bra men var pillrigt att få dit

Printade nya täckluckor till fronten med så att den är komplett, vart väldigt nöjd.

strukturen är perfekt och nära identisk med med orginalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

På att göra listan idag stod att fortsätta med att får bort dämpningsmattan från chassiramen, vilket rackarns slit...

det enda som verkar funka är att dränka den i isopropanol och sen skrapa bort det, om och om och om igen..

<Uppladdad bildlänk>
Det grövsta borta, nu är det bara att hugga i och skrapa!

<Uppladdad bildlänk>
ÄNTLIGEN!! Trodde det aldrig skulle släppa helt, 3dl IPA senare och jag vet inte hur många omgångar av skrapande och torkande så är det nu äntligen borta.

I morgon blir det att börja slipa ner chassiramen och förhoppningsvis få på rostomvadlare på söndag. så det kan ligga ute i solen hela dagen och gotta sig.

Vill passa på och säga hej till teamet på Alphacool, superkul att ni finner projektet värt att följa!

Det får bli dagens uppdatering, eller förresten en sak till..

<Uppladdad bildlänk>
Logotypen har blivit tolkad, den är inte identisk men lik nog för att ingen ska se skillnad direkt.
Stort tack till Dizept för hjälpen med dom sista trixen i går natt.. det vart lite sent men sånt händer när kreativiteten flödar

Tjipp!

Lite sent in i matchen kanske, men för att bli av med såntdär envist gammalt helveteslim krävs nästan något klorerat kolväte om man vill göra det lätt för sig. Tyvärr är sådana synnerligen hälsovådliga, och oerhört svåra att få tag på numera. Har dock hittat en källa till ett sådant (diklorometan) som inte kräver inköpstillstånd och är tillgängligt för privatpersoner, CRC Gasket Remover PRO

Innan man använder det bör man vara medveten om är att det tenderar att ta lösningsmedelsbaserad färg också, och att man bör testa på något osynligt område innan man går loss med det på lackade ytor. Pulverlackade grejer typ datorchassin brukar klara sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att bygga ett retrobygge själv när jag ser din tråd! Hade tills för inte särskilt längesedan två Asus M2N32-SLI Deluxe moderkort liggande och ett set nVidia minnen liggande och några AMD cpuer. Moderkorten var i princip helt oanvända, kompletta med alla tillbehör. Gav bort båda, skulle ju behållt ett! Aaaarrrgggh xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Blir sugen på att bygga ett retrobygge själv när jag ser din tråd! Hade tills för inte särskilt längesedan två Asus M2N32-SLI Deluxe moderkort liggande och ett set nVidia minnen liggande och några AMD cpuer. Moderkorten var i princip helt oanvända, kompletta med alla tillbehör. Gav bort båda, skulle ju behållt ett! Aaaarrrgggh xD

Bara börja leta efter nått, får du ihop nått så kanske du blir inbjuden till vårat RetroWan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trillat inte lite småprylar,

en IDE kabel, UV reaktivt grön från det gamla hederliga märket ACRyan

Alphacool blocket till CPU:n

sen har jag hållit på och grejat lite i CAD igen och gjort mig en Fejk-hårddisk.

Jag tror det kommer se tillräckligt bra ut när den sitter i hårddisk vaggan och inte skymma så för sig.

tanken är att ha två stycken, båda med en 250GB SSD i sig i Raid 0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Trillat inte lite småprylar,

<Uppladdad bildlänk>
en IDE kabel, UV reaktivt grön från det gamla hederliga märket ACRyan

<Uppladdad bildlänk>
Alphacool blocket till CPU:n

sen har jag hållit på och grejat lite i CAD igen och gjort mig en Fejk-hårddisk.

<Uppladdad bildlänk>
Jag tror det kommer se tillräckligt bra ut när den sitter i hårddisk vaggan och inte skymma så för sig.

tanken är att ha två stycken, båda med en 250GB SSD i sig i Raid 0

Snyggt jobbat, fattigmansversionen är ju annars att tömma två riktiga hårddiskar och då menar jag inte bara på information

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Snyggt jobbat, fattigmansversionen är ju annars att tömma två riktiga hårddiskar och då menar jag inte bara på information

Klurade på den men kom fram till att det skulle bli mer jobb än detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har målats lite här.

Några delar redo att våtslipas.

chassi-ramen primead med ett lager, sen tog primern slut... Beställt mer men det kommer nog inte för ens till nästa helg om jag har tur.

Lite smådelar kvar sen.

det blir mycket små delar som ska få olika färg

det blir det för ett tag. hoppas att moderkort och cpu dyker in här under veckan så kommer en uppdatering när det händer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkort, CPU pch minne dök upp här igår och idag hade jag tid att plocka upp det i test-bänken

Slängde in Windows 7 32-bit lite fort och kört lite 3Dmark06 och allt verkar funka precis som tänkt, inte märkt någon instabilitet än.

Nu börja mecka att få igång Windows XP i Raid 0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, det var inte det enklaste, för att kunna köra Raid 0 så behövs drivare under Windows XP installationen.
Det ända sättet att läsa in dessa är via Floppy.

Fram med USB Floppyn och packet med disketter som legat och väntat i MÅNGA år på att användas, men hur jag än gjorde så fort jag skrev mer än ett par KB till disketten så vart den korrupt och gick inte att läsa, efter många timmars felsökande och testande lyckades jag formatera om disketten i Linux till msdos format och sen lägga in dom på disketten.

ca 8 timmar senare så kan jag nu installera Win XP i Raid 0 och lärt mig lite nya saker på vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Så, det var inte det enklaste, för att kunna köra Raid 0 så behövs drivare under Windows XP installationen.
Det ända sättet att läsa in dessa är via Floppy.

Fram med USB Floppyn och packet med disketter som legat och väntat i MÅNGA år på att användas, men hur jag än gjorde så fort jag skrev mer än ett par KB till disketten så vart den korrupt och gick inte att läsa, efter många timmars felsökande och testande lyckades jag formatera om disketten i Linux till msdos format och sen lägga in dom på disketten.

ca 8 timmar senare så kan jag nu installera Win XP i Raid 0 och lärt mig lite nya saker på vägen.

Ja, Windows är verkligen användarvänligt
Det går att "slipstreama" drivrutiner m.m. med program som vLite, nLite, ntLite osv till Windows. Det går även att göra diverse andra ändringar i Windows med dessa program så det kan vara värt att prova om du planerar att planerar att installera om Windows några gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ja, Windows är verkligen användarvänligt
Det går att "slipstreama" drivrutiner m.m. med program som vLite, nLite, ntLite osv till Windows. Det går även att göra diverse andra ändringar i Windows med dessa program så det kan vara värt att prova om du planerar att planerar att installera om Windows några gånger.

Mjo, jag klurade på nLite en stund med det var lite kul att föra det på det gamla sättet men det var utvägen om jag inte fått till det med floppy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon skulle råka ha ett Logitech MX Duo kit så är jag intresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så.. inte riktigt som tänkt, färg skulle kommit morgonen den 20:e med Early Bird men inget dök upp, tänkte att det är nog bara försenat och det borde dyka upp efter midsommar. Fortfarande inget idag så jag började jaga, visar sig att paket från Panduro aldrig nått Early Bird så.. nytt försök, dom sa 2-3 dagar se om det går bättre..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hurra! i morse stod det ett paket med färg utanför dörren så nu är sista lagret grundfärg lagt på innerchassit.
Nu ska det torka tills i morgon eftermiddag sen blir det våtslip följt av topplack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grundade dom sista bitarna igår, jäklar va varmt det var ute, torkade till yttort på under 5min

Nu på kvällen när det svalnat av lite så våtslipade jag allt så att det vart en mjuk och fin yta

Allt våt-slipat och redo för bas-lack!

Några gissningar på färg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

<Uppladdad bildlänk>
Grundade dom sista bitarna igår, jäklar va varmt det var ute, torkade till yttort på under 5min

<Uppladdad bildlänk>
Nu på kvällen när det svalnat av lite så våtslipade jag allt så att det vart en mjuk och fin yta

<Uppladdad bildlänk>
Allt våt-slipat och redo för bas-lack!

Några gissningar på färg?

Allt annat än en metallic pastell vore ju ett brott mot retro gemenskapen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Allt annat än en metallic pastell vore ju ett brott mot retro gemenskapen!

Pastell är hyfsat rätt, metalliclack var inte så vanligt i mod-scenen som jag deltog i alla fall på den tiden, alldeles för komplicerat och dyrt att få bra

Visa signatur