TCL Mqled75k vilken modell är det igentligen.

Permalänk
Medlem

TCL Mqled75k vilken modell är det igentligen.

Hej är lite inne på att skaffa ny större tv, har en Lg c1 65” idag så vill ha en 77”-85”

Var på Elgiganten igår och såg Tcl Mqled75k, men med deras renaming blir jag helt snurrig i huvet och kan inte klura ut vilken modell det igentligen är.

Någon som vet ?

Väljer annars mellan en lg c4/b4 eller Samsung s90d men vill kanske ha lite mer tum😁

Spelar i huvudsak, från pc,ps5pro och nu switch2.

Edit: stress skrev
Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så skulle jag kontakta Elgigantens kundtjänst för att se om de vet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hej,

Inte exakt säker på motsvarande TCL-modell då det krävs en motsvarande doktorsexamen för att tyda TCLs olika modellbeteckningar och produktserier beroende på återförsäljare.

Tippar på att det är en mellanklassmodell som är steget under MQLED80 iaf, från TV-guiden 2024/25 nedan:

• TCL C805/C755/MQLED80: 2024-modell som har en FALD och ≈500/≈1200 nits i SDR/HDR. Efterföljs av den ljusstarkare C765/MQLED85 (2025) som börjat säljas när detta skrivs.
• TCL C745/QLED870: 2023-modell med enklare FALD och ≈400/≈800 nits SDR/HDR.

Oavsett så kommer det vara en drastiskt kvalitetsänkning från en C1 OLED 65".

Är du verkligen säker på att du vill ta / utforska det steget? Risken för att du kommer bli besviken på framför allt svärta och bildkvaliten är överhängande.

Jag skulle verkligen försöka satsa på en B4/C4 eller S90D om du inte är på strikt budget.

Permalänk
Medlem

Nä är väldigt osäker, den såg helt ok ut i butiken hade en 65” på display, men ja därför man verkligen vill veta vilken modell det är så man kan kolla lite youtube/tester.

Men lutar mest mot oled, synd man missa Samsungs kampanj med s90d 77” för 19.999 med ett par dagar :/

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Medlem

@plexx: Allt ser "OK" ut butik. Det är hur den ser ut hemma i vardagsrummet som är det viktiga.

Är LG B4 77" ett alternativ så går den att köpa direkt från LG för cirka 17600kr enligt metod i länkat inlägg:

Ja, inlägget nämner C4 och det priset är inte tillgängligt längre men samma metod appliceras på B4 för att få det priset.

Permalänk
Medlem

Ja det har du nog rätt i lg är ju ett säkert kort.

Det var ju riktigt bra pris ! Det har jag missat tack för tipset.

B4 är definitivt aktuell såg nån review igår att den inte sänker brightness lika mycket som c4 i game mode läget så det låter ju förträffligt.

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Bildexpert 📺

K = 2025-modell. Officiellt heter de C6K, C7K och C8K med variationer. På spec och grafik matchar MQLED75K en C6K så det är rimligen den modellen. Alltså TCL:s enklare serie som med 2025 får mer piff i form av FALD.

Den är således inte i nivå med de modeller du annars tittat på. Den kommer heller inte ha någonting av de egenskaper den OLED C1:a du har utan vara sämre – ofta mycket sämre – på allt, förutom förmågan att hålla en kontinuerlig nivå av högre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Tack ! , fortfarande inte köpt någon tv men idag blir det nog av 😅

Nu kostar lg c4. 77” 22000 så va inställd på den men sen såg jag att lg g4 77” va nere på 29999
Så har ett nytt dilemma. Är det värt 8000kr till ?

Svår fråga jag vet, är ju från ett individuellt perspektiv, är ju i huvudsak till för spela på, annars är det mest YouTube eller serier jag kollar på oftast gamla sådana ( Sopranos, the wire, Seinfeld etc )

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av plexx:

Tack ! , fortfarande inte köpt någon tv men idag blir det nog av 😅

Nu kostar lg c4. 77” 22000 så va inställd på den men sen såg jag att lg g4 77” va nere på 29999
Så har ett nytt dilemma. Är det värt 8000kr till ?

Svår fråga jag vet, är ju från ett individuellt perspektiv, är ju i huvudsak till för spela på, annars är det mest YouTube eller serier jag kollar på oftast gamla sådana ( Sopranos, the wire, Seinfeld etc )

Något dilemma är det inte. Dilemman är när man förlorar något hur man än gör. Damned if I do, Damned if I don't. Här väljer du om du ska ha tårta eller bulle till kaffet.

G4:n är alltid det bättre valet över C4:n. Så har man ekonomin för det kommer G4:n att klara alla situationer bättre. Enda gången det kan räknas som ekvivalent prestanda C4-G4 är när man vet med sig att man kommer hålla ljusnivåerna dämpade och aldrig utnyttja kraften hos G4.

Permalänk
Medlem

Gjorde rätt val känns det som 🙂

Visa signatur

blärg..