Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Latency mot vad? Allt?

Frågan är väl var Mittnät lämnar över trafiken till ISP:erna. En del standsnät verkar ju göra det långt bort från en del av städerna de servar tyvärr.

Ser trafiken ut att ta en omväg när du gör en traceroute mot någon lämplig server?

Nej jag ser ingen omväg, det är i deras nät.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Är det vid något specifikt hopp som latensen ökar eller är det många små ökningar?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du kan definitivt prata med supporten om din routing, jag mailade de och frågade vad som pågår med min routing i stadsnätet här i Gävle och tydligen lämnar nätet av trafiken till de uppe i Sundsvall innan det går ner till Stockholm av nån anledning. De sa att de frågade nätoperatören om det gick att göra nått åt det men är inte allt för hoppfull att de kommer bry sig, man vet aldrig dock!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Du kan definitivt prata med supporten om din routing, jag mailade de och frågade vad som pågår med min routing i stadsnätet här i Gävle och tydligen lämnar nätet av trafiken till de uppe i Sundsvall innan det går ner till Stockholm av nån anledning. De sa att de frågade nätoperatören om det gick att göra nått åt det men är inte allt för hoppfull att de kommer bry sig, man vet aldrig dock!

Global connect gavlegårdarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Global connect gavlegårdarna?

Yep precis

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Yep pratade ju med dem på supporten när jag hade PL som sagt och de såg att BGP flappade...
En av de bästa upplevelserna man haft med en operatör, men de kanske är för de är små än? vem vet trevliga är de iaf!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

@Obenet Ser ut som att ni har ett nytt datacenter på gång i Älvsjö? Samtidigt försvann informationen om Kista Gate från er webbsida, vilket förvånar mig lite med tanke på att det verkar vara där hosting-kunderna finns (samt 5 eller 8 st IX:ar, lite beroende på hur man räknar). Är detta ytterligare ett exempel på IT-relaterade bolag som lämnar Kista?

Ni nämner även att Netnod är anslutna i där. Har Netnod missat att uppdatera sin hemsida samt PeeringDB, eller är det en kvarleva från den gamla texten om Obenet Kista Gate, där Netnod mycket riktigt finns?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant
Skrivet av norrby89:

Finns det planer att utöka hos fibra's nät i Västmanland?

Jajamän – vi är redan på plats i Fibras nod och alla papper är påskrivna. Nu väntar vi bara på att Fibra ska trycka på några knappar, så ska det förhoppningsvis vara igång i juli.

Skrivet av basn:

Blir lite bättre latency inom Mittnät de närmaste veckorna. Vi återkopplar när det är klart, vi har en ny väg på väg att tändas upp.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Representant
Skrivet av blunden:

@Obenet Ser ut som att ni har ett nytt datacenter på gång i Älvsjö? Samtidigt försvann informationen om Kista Gate från er webbsida, vilket förvånar mig lite med tanke på att det verkar vara där hosting-kunderna finns (samt 5 eller 8 st IX:ar, lite beroende på hur man räknar). Är detta ytterligare ett exempel på IT-relaterade bolag som lämnar Kista?

Ni nämner även att Netnod är anslutna i där. Har Netnod missat att uppdatera sin hemsida samt PeeringDB, eller är det en kvarleva från den gamla texten om Obenet Kista Gate, där Netnod mycket riktigt finns?

Inspector Gadget på dig - hur hann du se skillnaden på hemsidan så snabbt?

Obenet Riverlake är våran expansion av ytterligare en datorhall i Stockholm där vi kommer samla huvudkontoret och plats för 300 rack.

Alla Svenska IX:ar finns i Kista och kommer även finnas i Älvsjö.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Jajamän – vi är redan på plats i Fibras nod och alla papper är påskrivna. Nu väntar vi bara på att Fibra ska trycka på några knappar, så ska det förhoppningsvis vara igång i juli.

Se på fan! Då har ni garanterat iallafall en extra kund i Augusti när fibern är indragen

Så länge priserna är humana

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Såg just att priserna hos Zitius (Stockholmshem) har uppdaterats, nedåt! När jag tecknade i november så låg 250/250 på 389:-/månad, numera 370:-/månad både i portalen till Zitius och Obe.

Upp till bevis om er automation justerar det eller om det är en fluke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Inspector Gadget på dig - hur hann du se skillnaden på hemsidan så snabbt?

Obenet Riverlake är våran expansion av ytterligare en datorhall i Stockholm där vi kommer samla huvudkontoret och plats för 300 rack.

Alla Svenska IX:ar finns i Kista och kommer även finnas i Älvsjö.

Jag var inne och kollade vilka hallar SONIX Stockholm finns i på PeeringDB (hittade det inte på deras hemsida) när jag noterade Obenet Riverlake på listan. Tyckte inte jag kände inte igen den hallen så letade efter mer information på er hemsida.

Kul att ni fortsätter att växa.

Jag är dock fortfarande lite förvånad över att ni inte verkar vilja kännas vid Obenet Kista Gate på hemsidan längre, trots att den bevisligen fortfarande är viktig. Även om den skulle vara full så ser det väl snyggt ut att nämna båda hallarna där? Särskilt när ni samlat IX:ar som andra samlar Pokémon-kort. Men men, det är väl kanske inget som egentligen behöver diskuteras här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad är IX:ar? Nyfiken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Det är punkt där isp kan koppla in sig på en switch för utbyta trafik med flera olika isp utan att ha en egen kabel till var isp.

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

IX är en vanlig förkortning för Internet Exchange. Kan också ibland förkortas IXP, där P står för "point". Du kan se förklaringen från @OBorgqvist ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OBorgqvist:

Det är punkt där isp kan koppla in sig på en switch för utbyta trafik med flera olika isp utan att ha en egen kabel till var isp.

Skrivet av blunden:

IX är en vanlig förkortning för Internet Exchange. Kan också ibland förkortas IXP, där P står för "point". Du kan se förklaringen från @OBorgqvist ovan.

Tack bois!.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Obenet

Vilken typ av teknik använder ni för att leverera flera publika IP addresser och hur bör man enklast gå tillväga för att nyttja dessa? Är det en publik IP per port i fiberomvandlaren som gäller?

För konfiguration av Pfsense så finns det rekommendationer här.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Hej Obenet

Vilken typ av teknik använder ni för att leverera flera publika IP addresser och hur bör man enklast gå tillväga för att nyttja dessa? Är det en publik IP per port i fiberomvandlaren som gäller?

Vem har sagt att de erbjuder mer än 1 st publik IPv4? Det gör väl väldigt få ISP:er idag?

Med tanke på den brist som gäller på IPv4-adresser som tvingar många ISP:er att köra CGNAT så tycker jag inte man som privatkund kan förvänta sig det om man inte betalar extra för det.

Vill man ha fler publika IP-adresser borde man nog överväga att köra på IPv6 istället. Om det inte vore för att många av Sveriges ISP:er överlag varit dåliga på att implementera IPv6 så hade detta varit ett löst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vem har sagt att de erbjuder mer än 1 st publik IPv4? Det gör väl väldigt få ISP:er idag?

Med tanke på den brist som gäller på IPv4-adresser som tvingar många ISP:er att köra CGNAT så tycker jag inte man som privatkund kan förvänta sig det om man inte betalar extra för det.

Vill man ha fler publika IP-adresser borde man nog överväga att köra på IPv6 istället. Om det inte vore för att många av Sveriges ISP:er överlag varit dåliga på att implementera IPv6 så hade detta varit ett löst problem.

När jag beställde min 1000/1000 tjänst från de genom mitt stadsnät (Gävle, globalconnect/gavlegårdarna) så var detta tjänstebeskrivningen för tjänsten:

OBE 1000/1000 Mbit/s

Tjänst som passar bra för vardagsanvändaren som vill att det ska gå blixtrande fort att lägga upp nya bilder på sociala medier och dela med sig av stora filer.

Några av fördelarna med bredband från Obenetwork:

3st Publika IPv4-adresser
All support direkt med kompetenta tekniker
Inga portar blockerade, inga filter eller censur
Fast IP finns som tillval

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så här står det iaf i GlobalConnects portal:

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

När jag beställde min 1000/1000 tjänst från de genom mitt stadsnät (Gävle, globalconnect/gavlegårdarna) så var detta tjänstebeskrivningen för tjänsten:

OBE 1000/1000 Mbit/s

Tjänst som passar bra för vardagsanvändaren som vill att det ska gå blixtrande fort att lägga upp nya bilder på sociala medier och dela med sig av stora filer.

Några av fördelarna med bredband från Obenetwork:

3st Publika IPv4-adresser
All support direkt med kompetenta tekniker
Inga portar blockerade, inga filter eller censur
Fast IP finns som tillval

Tack! Intressant. Misstänker att det kan variera beroende på stadsnät etc.

Misstänker att det inte är så många som utnyttjar mer än en, så antalet extra adresser som går åt är förmodligen ganska begränsat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tack! Intressant. Misstänker att det kan variera beroende på stadsnät etc.

Misstänker att det inte är så många som utnyttjar mer än en, så antalet extra adresser som går åt är förmodligen ganska begränsat.

Mjo tror det är väldigt troligt att det beror på vilket nät det är, vet att vi brukade ha upp till 5 publika IPv4 adresser när nätet var nytt många år sen och det höll väldigt länge. Sen hade jag Bahnhof ett tag tillbaks och randomly slutade jag få mer än 1 ip när nätet gick ner/upp en dag så pratade med deras support och de sa att de kör på 1 IP och kunde inte förklara varför de var mer tidigare och enda gången de kunde ge ut mer än 1 IP var för testa system och att operatören inte gillade när de gjorde det.

Intressant nog att obenet inte har några problem att ge mer nu dock även om jag nu slutat använda mer än 1 samtidigt sen ändringen hände.

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av Nixus:

Hej Obenet

I många stadsnät finns det en CPE med en inbyggd switch så det ska räcka att ansluta till en till port så får du en till pub-ip.
Har du bara en port behöver du fixa en liten switch för att få ut fler portar.
Och slutgiltigen om du använder något som pfsense behöver du starta två instanser av din dhcp client (dhclient, dhcpcd, eller vad det är som just pfsense använder)

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Representant
Skrivet av basn:

Japp, de ser mycket bättre ut!
<Uppladdad bildlänk>

Nu ska du ha ännu bättre latency!

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Blev less på Telias 599kr/mån för 150/150 och sa upp det, kommer bli beställa obe.net så fort Telia har kopplat ned förbindelsen.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Blev less på Telias 599kr/mån för 150/150 och sa upp det, kommer bli beställa obe.net så fort Telia har kopplat ned förbindelsen.

Jag misstänker att du får ett datum från Telia när de kommer att koppla ifrån din tjänst. Om du har fått det borde du kunna beställa inkoppling från din nya ISP till det datumet (eller möjligen dagen efter, lite beroende på när på dygnet de kopplar ur dig). Det kanske var det du menade dock?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag misstänker att du får ett datum från Telia när de kommer att koppla ifrån din tjänst. Om du har fått det borde du kunna beställa inkoppling från din nya ISP till det datumet (eller möjligen dagen efter, lite beroende på när på dygnet de kopplar ur dig). Det kanske var det du menade dock?

Visserligen, men man vet ju aldrig med Telia, porten ska vara "ren" innan jag beställer nytt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

600spänn för 150Mbit!? wtf. Tjuvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

600spänn för 150Mbit!? wtf. Tjuvar.

Får väl erkänna att jag också reagerade liknande. Hutlöst dyrt!

Förmodligen är det väl något dyrt stadsnät som drar upp priserna dock, så det är inte säkert att man kan göra så mycket åt det, annat än att möjligen frikoppla sig från stadsnätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Får väl erkänna att jag också reagerade liknande. Hutlöst dyrt!

Förmodligen är det väl något dyrt stadsnät som drar upp priserna dock, så det är inte säkert att man kan göra så mycket åt det, annat än att möjligen frikoppla sig från stadsnätet.

Telia är generellt svindyra.
O i telias egna öppna nät blir allas abonemang dyra för telia tar hutlösa priser av alla ISP som vill vara på det nätet.

Visa signatur