Rykte: UDNA fördubblar ray tracing- och AI-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Rykte: UDNA fördubblar ray tracing- och AI-prestanda

Den nya arkitekturen sägs även förbättra rastrering med 20 procent, om man får tro uppgiftslämnaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer de gå upp till 12-core på CPU-sidan? Edit: tänker på framtida konsoler. Oavsett verkar det lovande för RT, men vi får se om det håller när AMD levererar UDNA.

Permalänk
Medlem

Jag tror när jag ser det...

Permalänk
Medlem

Brukar de inte säga/läcka/hävda exakt samma sak om varje jädra arkitekturänding?
Känns som jag hört den förr

Permalänk
Medlem

Låter lovande minst sagt…

Permalänk
Medlem

intressant, då är dom i sånt fall LÅÅÅNGT före nvidia i sånt fall som inte gjort någon skillnad alls varken i RT eller raster prestanda
per "kärna" på många generationer nu (utöver då högre klockfrekvenser)

Även om ökningen är hälften i verkligheten så är dom fortfarande långt före Nvidia i sånt fall =o med tanke på att 9070 XT och 9060 XT presterar bättre än motsvande nvidia kort så fort vi inkluderar pris!

Skrivet av Fulci:

Undrar om de kommer de gå upp till 12-core på CPU-sidan?. Oavsett verkar det lovande för RT, men vi får se om det håller när AMD levererar UDNA.

Ja, zen6 som kommer nästa år ryktas bli 12 kärnor per ccx.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Bara bra med fler kärnor. Jag skrev lite snabbt/slarvigt, men tänkte på konsolsidan för Xbox/PS där de har 8 idag.

Permalänk
Medlem

Avvaktar applåderna tills dess att priset för korten presenterats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Bara bra med fler kärnor. Jag skrev lite snabbt/slarvigt, men tänkte på konsolsidan för Xbox/PS där de har 8 idag.

Ja det återstår att se, inte helt omöjligt att dom inte använder vanligt ccx utan blir mer som apuer där det är en en stor krets. Och även möjligt att dom blandar zen6 och zen6c

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

intressant, då är dom i sånt fall LÅÅÅNGT före nvidia i sånt fall som inte gjort någon skillnad alls varken i RT eller raster prestanda
per "kärna" på många generationer nu (utöver då högre klockfrekvenser)

Även om ökningen är hälften i verkligheten så är dom fortfarande långt före Nvidia i sånt fall =o med tanke på att 9070 XT och 9060 XT presterar bättre än motsvande nvidia kort så fort vi inkluderar pris!

Nja, det som ökar är ju ren RT-prestanda. I de spel där AMD har en chans mot NVIDIA är RT en liten del av varje bildruta.
Kolla spel som är RT-tunga eller kör path tracing.

(Allt i 1440p)
Alan Wake 2: 5070 Ti 32 fps, 9070 XT 18 fps
Black Myth Wukong full RT: 5070 Ti 31 fps, 9070 XT 14 fps

Och även där är ju inte exakt allting grafikkortet gör RT-beräkningar, så en fördubbling av RT-prestandan lär göra att de nästan kommer ikapp 5000-serien.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Fördubblad RT prestanda betyder väl inte automatiskt dubbel FPS…

Permalänk
Medlem

Fördubblad ai-prestanda kommer istället tampas med M4? M5 lär väl vara ute då, men stämmer det så kan det bli tungt och dyrt för Nvidia.
Jag sneglar på en Ryzen AI laptop, men mest som "vill-höver", så kan vänta till nästa generation. Nog ingen större idé att vänta tills desktop APU.. Känns som en am6-grej isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

med tanke på att 9070 XT och 9060 XT presterar bättre än motsvande nvidia kort så fort vi inkluderar pris!

Att Nvidia kan ta ett högre pris är ju för att de i RT/PT-tunga titlar har ~100% försprång mot AMD. Pris per prestanda för typ Alan Wake 2 med maxad ray tracing är ju lägre på Nvidia än AMD (~2000kr i skillnad för 100% högre FPS).

Om AMD ökar sin ray-tracingprestanda med 100% är de kanske någorlunda ikapp Nvidia, men knappast förbi. Och om de kommer ikapp Nvidia så lovar jag dig att de kommer sätta priserna därefter.

Permalänk
Medlem

2x RT låter väldigt bra. 20% mer raster är inte så imponerande men det är RT som de ligger efter mest.

Nästa generation kan bli intressant. Får se vad Nvidia och intel kommer med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"UDNA-produkter beräknas anlända först under nästkommande år" - Nice, jag tänkte att det dröjer till 2027 minst men bra ju tidigare de kommer med nytt.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Hoppas att de gör någon motsvarighet till 7900XTX. Har de fått ordning på sin multi-chip arkitektur så att den blir lite mer strömsnål så skulle de kunna konkurrera i den absoluta toppen igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Att Nvidia kan ta ett högre pris är ju för att de i RT/PT-tunga titlar har ~100% försprång mot AMD. Pris per prestanda för typ Alan Wake 2 med maxad ray tracing är ju lägre på Nvidia än AMD (~2000kr i skillnad för 100% högre FPS).

Om AMD ökar sin ray-tracingprestanda med 100% är de kanske någorlunda ikapp Nvidia, men knappast förbi. Och om de kommer ikapp Nvidia så lovar jag dig att de kommer sätta priserna därefter.

Har dom? Hur kommer det då sig att ett 9070 xt är bättre än dyrare 5070 Ti i flera tittar? Och i riktigt tunga tittar som cyberpunk så ligger amd mindre än 10 fps efter (med högre upplösning blir det bara mer fördelaktigt för amd)

Så några 100% är det då verkligen inte..

Cyberpunk raster
9070 xt - 192 fps
5070 Ti - 189 fps

Cyberpunk rt
9070 xt - 85 fps
5070 Ti - 94 fps

9070 xt förlorar 107 fps
5070 Ti förlorar 93 fps

Ser inte riktigt hur du får det till 100% bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hoppas att de gör någon motsvarighet till 7900XTX. Har de fått ordning på sin multi-chip arkitektur så att den blir lite mer strömsnål så skulle de kunna konkurrera i den absoluta toppen igen!

Det hoppas jag med. Skulle mer än gärna köpa en motsvarighet till mitt 7900XTX av UDNA.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

20% mer per kärna, men då blir det nog bara 32/48 kärnor istället. Kan nog inte hoppas på för mycket här, och Nvidia är redan mer än 20% före

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Har dom? Hur kommer det då sig att ett 9070 xt är bättre än dyrare 5070 Ti i flera tittar? Och i riktigt tunga tittar som cyberpunk så ligger amd mindre än 10 fps efter (med högre upplösning blir det bara mer fördelaktigt för amd)
https://tpucdn.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt-nitro/images/rt-cyberpunk-2077-1920-1080.png

Så några 100% är det då verkligen inte..

I 3DMark Raytracing Feature Test är det drygt 50% övertag för 5070 Ti.
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...

Det är kanske ett närmare mått på ren RT-prestanda. Alternativt kan man testa Cyberpunk med RT Overdrive (RT Ultra är inte path tracing) för att få ett hum om hur det ser ut i riktiga RT-spel. Utöver då som tidigare nämnt Black Myth som också har full RT-läge i SweCs tester, där skillnaden är större än 100%.
(I 4K får 5070 Ti 16 fps och 9070 XT 4 fps. Oklart vad som händer där...)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det fanns ingen bättre genrebild än 2 ungar som viskar?
Lite för mycket kvälls/skvallertidning/clickbait enligt mig.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av m4gnify:

Det fanns ingen bättre genrebild än 2 ungar som viskar?
Lite för mycket kvälls/skvallertidning/clickbait enligt mig.

Jag skrotade den AI-genererade Lisa Su som körde viskleken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

I 3DMark Raytracing Feature Test är det drygt 50% övertag för 5070 Ti.
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...

Det är kanske ett närmare mått på ren RT-prestanda. Alternativt kan man testa Cyberpunk med RT Overdrive (RT Ultra är inte path tracing) för att få ett hum om hur det ser ut i riktiga RT-spel. Utöver då som tidigare nämnt Black Myth som också har full RT-läge i SweCs tester, där skillnaden är större än 100%.
(I 4K får 5070 Ti 16 fps och 9070 XT 4 fps. Oklart vad som händer där...)

Tror det närmaste man kommer ett rent "ray-tracing begränsad prestanda"-test är GPGPU-rendering i Blender. Man ser enormt lyft när man ställer modeller med/utan RT-kärnor, det oavsett om det handlar om Nvidia, AMD, Apple eller Intel.

Går man på officiella Blender-benchmark databasen och plockar fram 5070 Ti och 9070XT så är den förra ~2,4 gånger snabbare. 5070 är rätt exakt 2x snabbare.

https://opendata.blender.org/benchmarks/query/?compute_type=O...

Men precis som nu nämner, spel är i praktiken inte enbart begränsad av RT-prestanda. Även man kör full path-tracing kommer en hel del ändå vara andra saker än RT.

Det nämns ju också explicit av källan till denna läcka, dubbla RT-prestandan betyder att tiden man lägger på RT ungefär halveras. Det betyder INTE att uppmätt FPS kommer dubblas.

Känns ändå helt rätt prioriterat av AMD i UDMA, inte minst för framtida konsoller. Ray-tracing är framtiden, kanske mest för att det kommer vara en push mot den tekniken av kostnadsskäl. Är helt enkelt billigare/snabbare att uppnå ett visst resultat via ray-tracing för spelutvecklare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns ändå helt rätt prioriterat av AMD i UDMA, inte minst för framtida konsoller. Ray-tracing är framtiden, kanske mest för att det kommer vara en push mot den tekniken av kostnadsskäl. Är helt enkelt billigare/snabbare att uppnå ett visst resultat via ray-tracing för spelutvecklare.

Absolut, det blir väl standard i nästa generation konsoler. Får se hur de hanterar PC-versioner då. Spel som enbart är utvecklade med RT kan orsaka ett steg upp i krav på PC GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

"Ray tracing enabled" säger inte hur mycket ray tracing de har kört på, och de nära siffrorna avslöjar att det inte är speciellt mycket. Om du kikar på benchmarks ser du att skillnaden mellan 9070XT och 5070 Ti blir större och större ju mer ray tracing du slår på. Jag har inte sett någon jämförelse med RT på overdrive, vet inte varför riktigt. Är det att skillnaden blir för stor eller att 9070 XT ö.h.t inte kan köra RT overdrive?

Cyberpunk 2077 med ray tracing på low är inte vad jag menar när jag säger titlar med tung rt/pt. Då är det som sagt Black Myth, Alan Wake 2, HL2 RTX etc.

Att 5070 Ti är extremt mycket snabbare än 9070 XT på riktiga ray tracing-tester är liksom ingen idé att argumentera mot. Spelar det nån roll? Nej, inte om du inte bryr dig om ray tracing. Men för oss som faktiskt gör det så är skillnaden i prestanda större än skillnaden i pris, till Nvidias favör.

Och rent allmänt är skillnaden i pris för låg för mig som köper ett grafikkort typ vart femte år för att spara in någon enstaka tusenlapp på ett kort som bara ibland är lite snabbare men för det mesta är tydligt långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag skrotade den AI-genererade Lisa Su som körde viskleken.

Hur tror du det hade blivit med dubbla AI-prestandan då?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Brukar de inte säga/läcka/hävda exakt samma sak om varje jädra arkitekturänding?
Känns som jag hört den förr

Ja och för RDNA4 så stämde det ganska bra. Den gav en rejält uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

"Ray tracing enabled" säger inte hur mycket ray tracing de har kört på, och de nära siffrorna avslöjar att det inte är speciellt mycket. Om du kikar på benchmarks ser du att skillnaden mellan 9070XT och 5070 Ti blir större och större ju mer ray tracing du slår på. Jag har inte sett någon jämförelse med RT på overdrive, vet inte varför riktigt. Är det att skillnaden blir för stor eller att 9070 XT ö.h.t inte kan köra RT overdrive?

9 av 10 hårdvarurecensenter använder sig av ultra raytracing preset i cyberpunk. Annars specifierar de vad de använder.

Både 9070xt och 5070ti behöver använda sig av FSR och DLSS för att ens vara spelbara med full path tracing igång ändå så det spelar ingen roll egentligen vilket märke man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

9 av 10 hårdvarurecensenter använder sig av ultra raytracing preset i cyberpunk. Annars specifierar de vad de använder.

Både 9070xt och 5070ti behöver använda sig av FSR och DLSS för att ens vara spelbara med full path tracing igång ändå så det spelar ingen roll egentligen vilket märke man köper.

Ja självklart behövs DLSS, det behöver du på alla spel på alla grafikkort som finns förutom 5090 så det behöver man väl inte ens nämna? Skillnaden är fortfarande ibland 50-100% högre FPS på Nvidia än AMD när ray/path tracing används fullt ut. 9070 XT är helt okej pris/prestanda när man inte använder det, så om man inte bryr sig om att kunna använda path tracing är ju de extra pengarna upp mot 5070 Ti helt bortkastade. Däremot är det väldigt svårt att hitta exempel på där AMD är 50-100% snabbare än Nvidia medan motsatsen som sagt är tämligen enkelt. Det är ju upp till var och en att bedöma om det är värt det eller inte.

Sen kan man ju även nämna att det finns andra saker som Nvidia har som fördel mot AMD, typ bättre uppskalning (DLSS Transformer), ray reconstruction och sen då compute-grejer som AMD inte har något svar för. Byter man grafikkort varje generation hade jag nog också köpt AMD nu men på en fem års sikt sådär är prisskillnaden för liten (för mig) att välja ett över brädet sämre kort.

Förhoppningsvis kan AMD fixa en hel del av glappet i mjukvara med, det finns nog mycket optimeringar att hämta.