Permalänk

Fläkt hastighet

Hej,

Jag undrar vilka fläkthastigheter skulle vara optimalt för min dator som har 3st 140 mm fläkt på fronten och 3st cpu kylare (120 mm) på toppen samt 1st fläkt på 140 mm på baksidan (Phanteks XT Pro Ultra). Jag har läst en hel del att front fläkten ska ha högre hastighet än baksidan pga. att du har ett filter, osv.

MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC
PSU MSI MPG A850G PCIE5
Arctic Cooling Liquid Freezer III 360
CPU AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, AM5, 120W
Phanteks XT Pro Ultra
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att testa exempelvis 30% och sedan belasta datorn hårt.

Om det håller bra temperatur och är tyst så har du ditt svar, annars går det att prova sig fram tills man är nöjd.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Så hög hastighet som möjligt är alltid bäst ur kylningshänseende.

Men du vill nog inte köra 100% hela tiden, det kan låta för mycket.

Så min rekommendation är: Så hög hastighet som möjligt men där du fortfarande tolererar ljudnivån

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Sitter det filter i fronten på det chassit?
https://www.sweclockers.com/testpilot/38656-testpilot-phantek...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det du vill uppnå är ett övertryck i chassit så det inte kommer in luft och damm från små springor. Vad som behövs för att detta just för dig är svårt att gissa sig fram till utan du måste utföra tester helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hade satt de 3 i fronten på 30-35% och den i baken 5-10% under det, och statiskt, att de alltid har samma hastighet.

Fungerar det bra med ljudnivå/prestanda så kan du ta det därifrån.

Ha auto på cpu-kylaren till en början, sen kan du ställa in den med för att kunna gå lite tystare om det är intressant för dig. Då sätter du en manuell kurva som är nästan är platt horisontellt, men något stigande så att det inte överhettar vid högre grader. Tänk dig som ett liggande "/". Ditt chassi har väldigt bra kylning så du kan nog komma undan med det på cpu-kylaren.

Ett exempel jag hade kört på cpu-kylaren är runt 20-25%.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Låt dem styras av en tempsensor så kommer de reglera sig själva till lämpligt varvtal efter styrkurvan du valt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag ville ha så tyst som möjligt. Så jag kör på absolut lägsta upp till 70c sen ökar något efter det och ökar yttligare mer efter 80c om jag minns rätt. Ytterst sällan dom varvar upp. Varm dag och långa spel stunder kan den öka lite men för det mesta rätt tyst. Har valt oxå att CPU fläkten ökar något tidigare dock är den rätt tyst ändå så då kan 6st chassie fläktar hålla lägre hastighet. 3st front, 2st tak och 1st bak

Känns att jag fått till rätt bra balans med ljudnivå och kylning. Kör även CPU undervoltad -30 och det hjälpte till hålla nere temperaturer med bibehållen prestanda. Något stabilare max hastighet på CPU nu.

Grafikkortet ändrade jag till silent bios läge och där försvann oxå mycke ljud från fläktar.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk

Jag har en förmodligen ganska dum fråga, gällande fläkthastighet. Jag har nyss byggt min första gaming PC och vill att min RTX 4060 ska ha så låg temp som möjligt, Ljudet stör mig inte, ställer gärna GPU-fläkten på 100%, men undrar om detta kan vara skadligt att konstant ligga på 1800rpm? GPUn borde väl må bäst med max kyllning även om den låter som om den är påväg att ta till luften och flyga iväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarwinGrayman:

Jag har en förmodligen ganska dum fråga, gällande fläkthastighet. Jag har nyss byggt min första gaming PC och vill att min RTX 4060 ska ha så låg temp som möjligt, Ljudet stör mig inte, ställer gärna GPU-fläkten på 100%, men undrar om detta kan vara skadligt att konstant ligga på 1800rpm? GPUn borde väl må bäst med max kyllning även om den låter som om den är påväg att ta till luften och flyga iväg?

Nej fläkten är gjord for mer RPM än 1800 så du skadar ingenting än ljudnivån för ditt tycke.
Men tänk på att ha ett ventilerat rum. Man har aldrig en dator i en bastu så att säga. Därför jag hatar sommaren för det går aldrig att reglera.
Vintertid är bäst för en dator i mitt tycke temp är så låg så man mår bra av det. Även överklockat.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

teoretiskt sett så nöts fläktlagrena fortare ju hårdare de körs.

precis som att en bilmotor slits betydligt fortare att ligga spikad på typ 8000rpm än på ~2000rpm.

med det sagt vet jag inte huruvida gpufläktar är byggda för att klara 100% konstant för enligt mig är fläktarna som kommer på kylarna generellt ganska dåliga och har en tendens att köra slut på lagret ganska fort även vid standardkurvan som som reglerar ner dem när inte full kylkapasitet behövs.

sen vinner du troligtvis inget direkt på att hålla dina komponenter under ~70-75°c vid full last då varken cpu eller gpu brukar börja strypa sig själva för att inte överhetta förrän nånstans norr om 80°c

sen så är det väl en fördel om kortet kan hållas nånstans under T-limit konstant men ingen större mening att gå bananas och köra allt på max bara för att.

TBH skulle jag tro att standardkurvan är troligen good enough för att hålla din gpu under ~80-85°c då den brukar va inställd att om den går över T-limit så öser de på så mycket den orkar automagiskt i förstahand istället för att börja klocka ner kortet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

teoretiskt sett så nöts fläktlagrena fortare ju hårdare de körs.

precis som att en bilmotor slits betydligt fortare att ligga spikad på typ 8000rpm än på ~2000rpm.

med det sagt vet jag inte huruvida gpufläktar är byggda för att klara 100% konstant för enligt mig är fläktarna som kommer på kylarna generellt ganska dåliga och har en tendens att köra slut på lagret ganska fort även vid standardkurvan som som reglerar ner dem när inte full kylkapasitet behövs.

sen vinner du troligtvis inget direkt på att hålla dina komponenter under ~70-75°c vid full last då varken cpu eller gpu brukar börja strypa sig själva för att inte överhetta förrän nånstans norr om 80°c

sen så är det väl en fördel om kortet kan hållas nånstans under T-limit konstant men ingen större mening att gå bananas och köra allt på max bara för att.

TBH skulle jag tro att standardkurvan är troligen good enough för att hålla din gpu under ~80-85°c då den brukar va inställd att om den går över T-limit så öser de på så mycket den orkar automagiskt i förstahand istället för att börja klocka ner kortet.

Tack för svar! Då ska jag låta hen tat lite lugnt. Hade nämligen hört att prestandan börjar bli sämre redan vid 42°C, Inte för att kortet stryps utan för att värmen påverkar kortet negativt och då störde jag mig på att fläkten endast drog igång runt 65°C, och då bara till 35%. Körde nyss CP 2077 på RT-high med mycket högre fps än vad RT-low gjort tidigare med defult setting, men om jag riskerar kortet så är det inte värt de.
Tack igen.

Permalänk

Tack för svar! Då ska jag låta hen tat lite lugnt. Hade nämligen hört att prestandan börjar bli sämre redan vid 42°C, Inte för att kortet stryps utan för att värmen påverkar kortet negativt och då störde jag mig på att fläkten endast drog igång runt 65°C, och då bara till 35%. Körde nyss CP 2077 på RT-high med mycket högre fps än vad RT-low gjort tidigare med defult setting, men om jag riskerar kortet så är det inte värt de.
Tack igen.

vet inte var du läst det...

kortet boostar så mycket det kan upp till nånstans runt tillverkares specade max boostklocka eller tills antingen Temp limit eller power limit nås och fläktarna redan kör på max.

du vinner absolut inget alls på att ha kortet kallare än nödvändigt och det förlorar defenetivt ingen prestanda på att ligga över några 40°c kostet kommer inte sluta försöka köra sin maxklocka förrän du når över 83°c som brukar vara nvidias templimit från fabrik.

att du potentiellt ser en förbättring är att kortet kanske inte har optimal kylförmåga med orginalfläktkurvan så kortet ligger och värmethrottlar.
cp77 med RT är ju trots allt väldigt tungdrivet och troligen ger kortet allt det verkligen kan men du kan ju alltid dra ner msi afterburner och göra en custom kurva som öser på mer fläkt tidigare typ att den går upp till 100% redan vid 75°c istället eller nått.

men du behöver defentivt inte gå bananas redan så lågt som neråt 40°c...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte var du läst det...

kortet boostar så mycket det kan upp till nånstans runt tillverkares specade max boostklocka eller tills antingen Temp limit eller power limit nås och fläktarna redan kör på max.

du vinner absolut inget alls på att ha kortet kallare än nödvändigt och det förlorar defenetivt ingen prestanda på att ligga över några 40°c kostet kommer inte sluta försöka köra sin maxklocka förrän du når över 83°c som brukar vara nvidias templimit från fabrik.

att du potentiellt ser en förbättring är att kortet kanske inte har optimal kylförmåga med orginalfläktkurvan så kortet ligger och värmethrottlar.
cp77 med RT är ju trots allt väldigt tungdrivet och troligen ger kortet allt det verkligen kan men du kan ju alltid dra ner msi afterburner och göra en custom kurva som öser på mer fläkt tidigare typ att den går upp till 100% redan vid 75°c istället eller nått.

men du behöver defentivt inte gå bananas redan så lågt som neråt 40°c...

Nja, moderna grafikkort har ju olika boostbins vid olika temp, så man kan få något högre prestanda om man lyckas få ner kortet under gränsen för en given boostbin. Det förutsätter ju dock att inga av de andra gränserna samtidigt inte heller uppnås (V och total power draw t.ex).

Men ovan är mer relevant vid exotisk kylning och extrem överklockning.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34