Ngenic Tune övergår till abonnemangsmodell

Permalänk
Medlem

Ngenic Tune övergår till abonnemangsmodell

Till förmodligen ingens stora förvåning damp det precis ner ett mail att Ngenic Tune om att en månadsavgift införs. En produkt som initialt köptes för närmare 3-4000 kommer nu även kräva en prenumeration på 79 kr/månad.

Vad tänker gruppen om det, och framförallt, kommer du skaffa tilläggstjänsten för att återfå samma funktionalitet du en gång köpte?

Mer läsning: https://ngenic.se/abonnemang/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Till förmodligen ingens stora förvåning damp det precis ner ett mail att Ngenic Tune om att en månadsavgift införs. En produkt som initialt köptes för närmare 3-4000 kommer nu även kräva en prenumeration på 79 kr/månad.

Vad tänker gruppen om det, och framförallt, kommer du skaffa tilläggstjänsten för att återfå samma funktionalitet du en gång köpte?

Mer läsning: https://ngenic.se/abonnemang/

Gissar att man tjänar in årsavgiften om man kör timpris och elpris optimering? Sen klarar inget bolag att hålla sig flytande utan någon form av avgift när man samtidigt måste utveckla nya funktioner och produkter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Detta kanske spelar roll?

Citat:

Gäller det här även befintliga kunder?

Ja. Tidigare Ngenic AB gick i konkurs. Nu är det ett nytt bolag (Ngenic Energi AB) som driver tjänsten vidare, utan juridiska eller ekonomiska kopplingar till tidigare avtal. Därför gäller samma abonnemangsmodell för alla – både nya och gamla användare.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Ngenic är ett låst system eller om definns öppna lösningar som kommunicerar med Ngenic? Tänker att deras termostat bara är en termostat, deras gateway synkar med Nordpool och styrdosan kommunicerar med ett standard protokoll.

Känns rätt iaf möjligt att lösa för den med tid och intresse.

Permalänk
Medlem

Nöjd med att jag valde Husdata istället

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nöjd med att jag valde Husdata istället

Är väl inte gratis heller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl inte gratis heller?

Nej, den kostade en slant att köpa.
Det finns någon prenumerationstjänst om man vill fjärrstyra och övervaka utan att sätta upp t ex HA själv, men inget man behöver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kastar ut skiten, det var ett par tusenlappar ner i sjön.

Permalänk
Medlem

Köp grejer som går att köra lokalt, och gör det via home assistant, så slipper man sån här skit.

Permalänk
Medlem

Fick min gratis från IVT då deras egna styrning inte fungerade vid tidpunkten för några år sedan. Nu har de fått ordning på den tror jag, så jag kastar nog ut Ngenic och återställer bergvärmepumpen, så får den styras via den inbyggda funktionen istället.
Jag kommer väl tappa möjligheten att styra värmen via Tibber-appen dock, vilket har varit trevligt. Men å andra sidan är man ju inte och petar på det speciellt ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag köpte det rabatterade abonnemanget (490:-år inkl två månader gratis). Man fick ju rabatt om man redan hade köpt produkten.

Tjänar lätt in minst det dubbla på sänkta elkostnader med mitt stora hus så för mig va det en no brainer. Även om det såklart hade varit goare med fortsatt "gratis"

Permalänk

490 kr för de första tolv månaderna är inte särskilt dyrt, förhoppningsvis är den årliga besparingen betydligt större än så (om inte var ju investeringen onödig).

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en discord och fb grupp där man försöker återbruka hårdvaran, men om det lyckas vet jag inte.
https://discord.gg/YGCSh2Fr

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köp grejer som går att köra lokalt, och gör det via home assistant, så slipper man sån här skit.

This

Visa signatur

Citera för svar