Bäst budget 1440p 27" för gaming OCH kontorsjobb?

Permalänk
Medlem

Bäst budget 1440p 27" för gaming OCH kontorsjobb?

Ska komplettera datorparken med ytterligare en skärm och funderar vilka alternativ som är bäst för runt 3000-3500kr för närvarande. Köpte för 1,5 år sedan AOC Q27G4X och den är jag grymt nöjd då jag tycker den funkar väldigt bra för kontorsarbete (huvudsaklig uppgift) men också för spel och var väldigt billig.

Så frågan är om jag ska köpa en likadan (eller om det kommit ngn uppföljare) eller det kommit bättre skärmar inom samma segment.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som bildskärmar fungerar får du samma kvalitet för mindre pengar några år senare. Hade du köp en 1440p/144-IPS-skärm för 10 år sedan hade den kostat mellan 6 000–10 000 kr. Idag får du samma kvalitet för hälften till en tredjedel av det priset. Men de är inte så värst mycket bättre annat än någon tweak här och där.

Så vad du får om du byter din AOC Q27G4X till en likadan skärm igen är att du betalar 3000–3500 kronor för att köpa exakt samma skärm igen. Inte väl spenderade pengar såvida du inte vill köra dubbla skärmar?

Frågan är därför vad du vill uppnå. Vad vill du ska vara bättre än vad du har? Först då blir det intressant att byta. Men du lär behöva öka budgeten om du ska få någon förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som bildskärmar fungerar får du samma kvalitet för mindre pengar några år senare. Hade du köp en 1440p/144-IPS-skärm för 10 år sedan hade den kostat mellan 6 000–10 000 kr. Idag får du samma kvalitet för hälften till en tredjedel av det priset. Men de är inte så värst mycket bättre annat än någon tweak här och där.

Så vad du får om du byter din AOC Q27G4X till en likadan skärm igen är att du betalar 3000–3500 kronor för att köpa exakt samma skärm igen. Inte väl spenderade pengar såvida du inte vill köra dubbla skärmar?

Frågan är därför vad du vill uppnå. Vad vill du ska vara bättre än vad du har? Först då blir det intressant att byta. Men du lär behöva öka budgeten om du ska få någon förbättring.

Tack mr Pudding. Den ska vara inett annat rum och är egentligen fine med samma nivå av kvalitet som den jag har. Så låter alltså som jag lika gärna kan sikta på samma då? Det är som sagt viktigt den ska upplevas som ljusstark och fungera bra med text. Och se ut som en normal skärm...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bluetrain:

Tack mr Pudding. Den ska vara inett annat rum och är egentligen fine med samma nivå av kvalitet som den jag har. Så låter alltså som jag lika gärna kan sikta på samma då? Det är som sagt viktigt den ska upplevas som ljusstark och fungera bra med text. Och se ut som en normal skärm...

1440p/IPS är ju så vanilj och så normalt och så tryggt och så mycket tretton på dussinet som det bara kan bli. Det är motsvarigheten till att köpa beige chinos eller mellanmjölk.

Vill du vara extra säker så kollar du in tester och ignorerar alla modeller du inte kan bekräfta genom tester.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande i valet och kvalet så frågade AOC om de hade några nya skärmar och fick till svar att det kommit två nya IPS-skärmar med något bättre specar:

2025:
Q27G42ZE
-27''
-240hz
-IPS panel

Q27G4ZR
-27''
-240hz
-IPS panel

De ser ut att kosta 3500 och den gamla får man för typ 2300. Frågan är om det värt prisskillnaden. Förstår att 240hz är bättre än 180hz men om man sällan kommer upp i över 100-120hz, så spelar det kanske ingen roll?

Permalänk

typ bara att rulla tärningen och välja en på prisjakt inga större för eller nackdelar genrellt i samma prisklass typ 2500-3500:- är generellt ungefär samma skärmar i olika fodral och tillverkarspecifika gimmics.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=13606&r_...

det ända brukar vara att verkligen göra lite research först så inte modellen lider av någon högst otrevlig designmiss typ extremt VRR flimmer eller har stora problem med IPS clouding (typ alla har det men pga olika design och paneltillverkare kan variera lite i huruvida man märker av det lätt eller inte.)

och pumpar du genrellt inte på mer än 100-120fps så kommer de där extra Hzen över bara ligga oanvända och du hade troligen klarat dig prima på 120 eller 144hz utan att märka någon skillnad alls mer än möjligen i ett spel där du faktiskt har kapasitet att nå upp till eller över skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows