En tråkig utveckling kring Sweclockers Nyhetsredaktion

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Wasp:

Halloj!

Pontus här. Jag har läst och deltagit på SweClockers i majoriteten av mitt liv, och jag måste säga att jag har sett en tråkig utveckling när det gäller SweClockers nyhetsredaktion de senaste åren.

Av rent muskelminne besöker jag SweClockers flera gånger om dagen, men jag märker att jag mer och mer slutar läsa nyheterna. I bästa fall läser jag bara rubriken, men jag finner sällan något värde i att läsa artiklarna. Det känns som ren avskrivning av pressmeddelanden från tillverkarna, utan någon faktisk journalistik. Det är inte längre några tekniska djupdykningar – istället får jag känslan av att jag läser en maskinöversatt text.

Jag förstår att nyhetsredaktionen försöker bredda sig för att nå en större publik, men mitt intryck är att man samtidigt tappar de inbitna nördarna – de som faktiskt är SweClockers säljare. Mina bekanta frågar mig om råd när de ska köpa elektronik, men de vänder sig inte till SweClockers. Och jag själv kollar inte längre där för att få en bild av dagsläget inom teknik.

Nåväl, i mitt tycke är det en tråkig utveckling, men Geeks AB är såklart ett företag som måste drivas som ett sådant. Troligtvis ser ni bättre resultat av att rikta er mot den breda massan och jag hoppas att det fungerar för er framöver.

Jag har även försökt titta på några av redaktionens filmklipp, men måste säga att personerna framför kameran inte riktigt fått in snitsen ännu. Det är mest bara jobbigt att titta på, tyvärr. Lite mer personlighet och kameravana är det stort behov av, kanske något ni kan hyra in hjälp för?

Ville mest skriva av mig, mest i frustration och jag hoppas att jag är ensam om den här uppfattningen.

Tack för att du delar med dig, Pontus!

Först och främst kan vi prata om bredden och som Edin skriver så stämmer det inte. Fokus är, och kommer alltid vara, att skriva för datorintresserade. Vi har dock gjort ett jobb med att göra nyheter och artiklar mer lättillgängliga för de som är mindre insatta i datorvärlden och det gör vi för att vi vill få in fler i gemenskapen. Ju fler som kan ta till sig av vårt innehåll och vara med i diskussionen desto bättre. Sedan har vi vridit upp och ned tempot i publiceringar, kikat på vad som går bra och inte går bra. Det är ett evigt tweak-arbete.
Du får jättegärna utveckla och berätta mer om hur du tänker. Är det specifika ämnen du tycker att vi borde bli bättre på att täcka? Vad är det för djupdykningar du saknar? Är det några specifika nyheter på sistone du reagerat på och varför? Är det någon skribent du uppskattar mer? Är det något speciellt i vårt förändringsarbete du gillar extra mycket?
Jag vill ju driva SweClockers framåt och för att göra det på ett bra sätt som möjligt, så är feedback superviktigt. Och ju tydligare feedbacken är, desto lättare är det att välja rätt väg.

Permalänk
Medlem

För mig känns det som SweC är i ett generationsskifte och som allt idag så är allt max 2min för att folks tålamod att läsa och tycka något tar slut efter 120 sekunder, flashiga rubriker som grundar sig på (Inget av värde) Och det som är viktigt för mig att det testas för lite produkter och för mycket av vissa saker(Grafikkort) spyr varje gång jag hör namnet Nvida och deras skit och löften, SweC har blivit en reklamkanal för Geeks med feta bankkonto istället för råden och testerna av produkter som ger mest värde för slantarna. Ang Nvida så borde borde en feedback på 5xxx vara tillräcklig (för dyr för lite för sent) Meen lite positivt finns det? Nya åsikter från Red och Fredrik har varit en frisk fläkt vilket man tackar för. Mitt råd som naturligtvis inte betyder ett skit ;b är titta tillbaka lite och hitta lite av rötterna man måste inte göra som andra, utan man kan ta vara på sin nisch och vårda och vara konservativ ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Halloj!

Pontus här. Jag har läst och deltagit på SweClockers i majoriteten av mitt liv, och jag måste säga att jag har sett en tråkig utveckling när det gäller SweClockers nyhetsredaktion de senaste åren.

Av rent muskelminne besöker jag SweClockers flera gånger om dagen, men jag märker att jag mer och mer slutar läsa nyheterna. I bästa fall läser jag bara rubriken, men jag finner sällan något värde i att läsa artiklarna. Det känns som ren avskrivning av pressmeddelanden från tillverkarna, utan någon faktisk journalistik. Det är inte längre några tekniska djupdykningar – istället får jag känslan av att jag läser en maskinöversatt text.

Jag förstår att nyhetsredaktionen försöker bredda sig för att nå en större publik, men mitt intryck är att man samtidigt tappar de inbitna nördarna – de som faktiskt är SweClockers säljare. Mina bekanta frågar mig om råd när de ska köpa elektronik, men de vänder sig inte till SweClockers. Och jag själv kollar inte längre där för att få en bild av dagsläget inom teknik.

Nåväl, i mitt tycke är det en tråkig utveckling, men Geeks AB är såklart ett företag som måste drivas som ett sådant. Troligtvis ser ni bättre resultat av att rikta er mot den breda massan och jag hoppas att det fungerar för er framöver.

Jag har även försökt titta på några av redaktionens filmklipp, men måste säga att personerna framför kameran inte riktigt fått in snitsen ännu. Det är mest bara jobbigt att titta på, tyvärr. Lite mer personlighet och kameravana är det stort behov av, kanske något ni kan hyra in hjälp för?

Ville mest skriva av mig, mest i frustration och jag hoppas att jag är ensam om den här uppfattningen.

Jag håller med om mycket av det du skriver och har själv uttryckt liknande åsikter i andra trådar om jag inte missminner mig. För mig, och för många andra skulle jag tro, så slår du huvudet på spiken egentligen redan i rubriken. Redaktionen är i huvudsak just en nyhetsredaktion och levererar i huvudsak nyheter från andra sidor eller direkt från tillverkare och liknande. Redaktionen behöver leverera mer i grunden egenproducerat material utöver lite CPU/GPU-recensioner lite då och då.

Skrivet av SuperNova:

Så tips till redaktionen:
Mera djupdykningar, analyser, försök plocka fram nya saker.
Jag struntar i ett tips från sidan X, för den nyheten har jag redan läst från sidan X.

Jag vill se en en nvme med utbytta minnen och tillfixad firmware.
Ett 5090 där ni moddar bort strömkontakterna och sätter dit skruvplintar och grova kablar för att sedan köra skiten ur kortet.

Ja ni hajar. Mer originellt innehåll så ni, SweC bli den som andra sajter refererar till.

Precis sånt här som du föreslår vill jag också se mer av! De flesta av oss har jobb/familj/hus etc som tar det mesta av tiden så när man väl sitter sig ner en stund vid datorn vill man mest koppla av och då vill man att allt bara ska funka. Det gör ju att man drar sig för göra några större modifikationer på både mjukvara och hårdvara. Därför hade det ju varit kul att se redaktionen gå lås på grejorna om inget annat bara för att se vad man som händer och vad man kan lära sig. Det behöver inte ens vara nån uttalad nytta med modifikationen egentligen bara det blir intressant.

Om man bara fantiserar lite så känns det som att det finns massor med uppslag som kunde genererat roliga artiklar att läsa eller videor att kolla på. Hur bra klarar dagens moderna processorer av att man lyfter av kylaren under drift? Klockar den bara ner sig och överlever eller hinner nån kärna brinna upp först? Hur lätt är det för en kunnig person att hacka en datorn som inte patchats på ett år eller två? Hur mycket mer går det att klocka minnena temporärt ifall man fulkyler mha en tryckluftskompressor? En guide för hur vanliga svenssons ansluter till "Dark Web", hur går det egentligen till? Etc etc

Regelrätta reportage där man besöker olika verksamheter för att undersöka hur de använder teknik hade också varit intressant. Vad kör riksdagen för backuplösning på alla kritiska dokument? Studiebesök hos Sveriges största lokala beräkningskluster för att se hur det ser ut och vad de kör för setup. Besök hos nån svensk spelstudio för att se hur vardagen ser ut för en spelprogammerare eller nån som designar gameart? Etc etc

Egentligen vad som helst nästan så länge det visar prov på passion för eller nyfikenhet kring teknik.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Som någon som kommit tillbaka till sidan mer och mindre i perioder i runt tjugo år så kan jag hålla med om åsikterna som vädrats i tråden. Det är ofta jag får känslan ”AI” när jag läser nyheterna nu för tiden och även om testerna har blivit tekniskt bättre så upplever jag dem som industrialiserade och utan personlighet, läser sällan mer än TL;DR nu för tiden eftersom jag upplever att jag redan läst texterna i något tidigare test. Även kureringen av nyheter upplever jag som trist, det är mycket nonsens och ointressanta saker.

Jag är också helt ointresserad av att titta på video, jag föredrar att ta till mig information i text. Det som fortfarande får mig att komma tillbaka är som för många andra forumet och nyhetskommentarerna som ofta är mer intressanta än nyheten i sig. Att hitta en post där @Yoshman kåserar kring CPU-arkitekturer eller där @Laxpudding djupdyker i bildteknik är det som får mig att komma tillbaka. Tillsammans med ett antal andra forumskribenter(ingen nämnd, ingen glömd).

Den sista pucken jag tänkte skicka har också berörts här i tråden och det handlar om det otroliga fokuset på priser och liknande. Ett lågvattenmärke som verkligen brände fast var krönikan från förra året som hette något i stil med ”snälla tomten(eller var det nvidia?), ge oss lägre grafikkortspriser”. Om man tittar på MSRP i valutan elektroniken handlas i internationellt så ser man snabbt att det helt enkelt inte stämmer att tillverkarna dubblat priserna utan det har mest att göra med hur klåparna som bestämmer i vårt land misskött ekonomi och valuta till befolkningens nackdel. Jag vill inte bli skriven på näsan om vad jag ska tycka om prissättningar och jag upplever att detta har fått ett alldeles för stort fokus. Visst är prisvärdhet en fråga som är värd att ta upp men för min del är det inget som har någon större relevans.

Eller för den delen när det skrevs en nyhet kring en musikserver från Roon Labs förra året(?) och nyheten mer eller mindre gick ut på att håna prislappen. Hifi är dyrt, is är kallt och vatten är blött. Det hade varit mycket mer intressant om man hade fokuserat på de tekniska aspekterna av apparaten och vilka tekniska landvinningar som åstadkommits för att bevara den delikata ljudsignalen.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med nyheterna, men varför inte ha Tipsa redaktionen! där man kan posta länkar till intressanta artiklar, som de kan skriva om. De missnöjda får bli nyhetsjägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag är mycket nöjd med nyheterna, men varför inte ha Tipsa redaktionen! där man kan posta länkar till intressanta artiklar, som de kan skriva om. De missnöjda får bli nyhetsjägare.

Finns både "Skicka nyhetstips" längst ned på sidan och https://www.sweclockers.com/forum/trad/1690678-nyhetstips sedan gammalt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Instämmer, varit medlem i snart 20 år nu, men hängt på Sweclockers sedan slutet på 90-talet och standarden har tyvärr sjunkit en hel del, särskilt på nyhetsartiklarna. Sweclockers brukade ha originalitet och sticka ut från mängden, nu är sweclockers en i mängden och istället för att fokusera på nörderierna så siktar man mot "mainstream"-hållet, innehåll som alla ska gilla.

Våga testa något nytt, till exempel gå in på djupet med att modda ett grafikkort så det får 16 gb istället för 8 gb, testa olika sätt att digitalisera gamla VHS-band, mer fördjupning i tv-apparater och tester med äldre datorer med windows 98 och voodoo?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Håller med om det mesta som skrivs här. Men skulle nog inte kunna säga det bättre än såhär:

Skrivet av Born_HardCORE:

Egentligen vad som helst nästan så länge det visar prov på passion för eller nyfikenhet kring teknik.

Går vi tillbaka lite så känns det som att det var mer reportage där man djupdök lite, kollade tekniker, hur de skiljde sig från tidigare. För- och nackdelar osv. Det kändes som att det kom från någon som faktiskt brydde sig om vad de undersökte.

Nu känns det som att man likt Reddit för det mesta är en portal där man blir länkad vidare till andra delar av internet där andra skriver om olika saker och ett tillhörande kommentarsfält där det diskuteras kring ämnet i artikeln. Ofta inte ens med länkar till de som faktiskt utvecklat tekniken. Det känns lite slarvigt på något sätt.

Ta till exempel denna artikel Nvidias förbättrade uppskalningsteknik lämnar beta. Det skrivs att det officiellt har lämnat beta, men går inte att läsa om detta från Nvidia någonstans förutom på derar github där det verkligen inte står mycket. En 5 månader gammal video inkluderas också. Men vad betyder detta för oss? Inte mycket alls. Finns det ingenting mer officiellt från Nvidia? Märkligt, men annars hade jag uppskattat att man iaf skriver ut att man har letat men inte hittat något officiellt uttalande utöver github. Men så kanske det alltid är gällande Nvidia specifikt, det vet jag inte.

Iallafall, nu tycker jag inte att man måste djupdyka i varje teknik som kommer. Men DLSS är ju en rätt het teknik. Och tror många här hade uppskattat att se lite siffror för hur de olika versionerna står mot varandra istället för att be oss användare att testa det själva.

Antingen så gör man ett snabbt test och har med det i nyheten. Eller så gör man ett separat större test, skriver det i artikeln och länkar till det när det är relevant och fortsätter uppdatera det när det kommer ny teknik inom ämnet. Då känns det som att SweClockers är levande. Nu känns det nästan som att det uteslutande länkas till saker utanför SweClockers istället för att göra saker inom SweClockers.

Sen finns det andra aspekter som jag tror saknas i dagsläget. Vill inte direkt jämföra SweClockers med typ Linus Tech Tips och liknande då de är så fruktansvärt olika. Men det jag gillar med LTT är att det faktiskt känns som att man har ett intresse för det man vill visa upp. Och går lite längre för att försöka få det att bli intressant, inte bara för de som redan är intresserade utan för andra också.

LTT gjorde en video nyligen om luftrenare. Inget speciellt intressant område enligt mig. Men de hade ett case där ett företag hade blivit väldigt hårt drabbat pga hur branschen fungerar och var i en väldigt utsatt position. Tycker det var ett bra sätt att både få in lite marknadsföring för produkten/företaget/produktsegmentet men också visa på vad som händer bakom kulisserna. Det vi konsumenter inte alltid ser, och varför det kan vara viktigt att få sig en tankeställare ibland.

Det jag tror gör dessa videor intressanta är inte nödvändigtvis att det är Linus som står framför kameran och skriker vad som är bra eller dåligt och försöker göra det intressant att kolla på. Känslan jag får är att de har ett team bakom som är genuint intresserade av mycket och därför blir dessa djupdykningar (i någonting som de flesta skulle säga är rätt lame innan man hört om det) intressanta just därför.

Jag tror att det finns mycket passion hos teamet här på SweClockers, och även bland användarna. Det är detta vi vill läsa om. Förstår att det blir dyrt att göra allting själv från scratch. Men låt oss säga att någon i forumet skriver om att modda grafikkort för att få mer grafikminne (som magma86 gav ett exempel om här i tråden tidigare) så hade jag försökt ta lite tid och prata med den här personen och se om man kan göra ett litet reportage om detta. Kanske kolla runt om fler har gjort samma sak. Är det möjligt, för- och nackdelar med detta? Osv. Jämför vi med FZ som också är under Geeks så tycker jag deras sätt att dra upp användarskapat material till startsidan är väldigt bra. FZ-teamet kan inte recensera alla spel, men användare kommer fortsätta spela och recensera dessa ändå. Drar man fram det så får man mer som sidan vill se eftersom användarna fortsätter skriva om det.

Så länge det finns passion kommer det läsas av oss. Men just nu känns det som att förutom CPU- och GPU-recensioner och krönikor så är det rätt lite på riktigt eget material. Det mesta känns som att någon annan skrivit det och det skrivs en liten text om det och ni bara länkar till det. Kanske testa det som ni skriver om. Gör lite undersökning om det faktiskt stämmer istället för att bara länka bort oss härifrån.

Har stor respekt för SweClockers-teamet och alla användare i forumet. Hoppas innerligt att vi kan fortsätta utveckla SweClockers till att bli en ännu bättre plats för alla, tillsammans.

Permalänk
Medlem

Tror inte det har med Sweclockers själva att göra egentligen. De är inte unika av att "drabbas" av detta.
Nyheter dyker fram betydligt snabbare och bredare idag. Det är svårt för en liten svenska sida att hänga med.
Sedan det här med unika artiklar, som att modda grafikkort eller annat udda. Intresset för det är betydligt lägre idag. Det är även svårare då produkter blivit mer och mer komplicerade.

Det hela är ett resultat av att branschen och dess produkter blivit mer "mainstream"

Forumet är dock den starkaste delen. Håller med om tidigare post att man kan lyfta mer medlemskapat innehåll till framsidan.
Det händer ju dock då och då vilket är bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert

En filosofisk och ytterst genuin fråga: Har Sweclockers över huvud taget en nyhetsredaktion fastän de saknar en nyhetsredaktör? Att endast återge befintliga publiceringar är ju mer i linje med Omni.

Med det sagt följer jag inte publiceringarna på Sweclockers särskilt noga och väljer att inte uttrycka någon direkt åsikt om dess egenskaper i övrigt. Men principiellt tycker jag det är märkligt att ha en nyhetsredaktion utan nyhetsredaktör.

Visa signatur