Halloj!
Pontus här. Jag har läst och deltagit på SweClockers i majoriteten av mitt liv, och jag måste säga att jag har sett en tråkig utveckling när det gäller SweClockers nyhetsredaktion de senaste åren.
Av rent muskelminne besöker jag SweClockers flera gånger om dagen, men jag märker att jag mer och mer slutar läsa nyheterna. I bästa fall läser jag bara rubriken, men jag finner sällan något värde i att läsa artiklarna. Det känns som ren avskrivning av pressmeddelanden från tillverkarna, utan någon faktisk journalistik. Det är inte längre några tekniska djupdykningar – istället får jag känslan av att jag läser en maskinöversatt text.
Jag förstår att nyhetsredaktionen försöker bredda sig för att nå en större publik, men mitt intryck är att man samtidigt tappar de inbitna nördarna – de som faktiskt är SweClockers säljare. Mina bekanta frågar mig om råd när de ska köpa elektronik, men de vänder sig inte till SweClockers. Och jag själv kollar inte längre där för att få en bild av dagsläget inom teknik.
Nåväl, i mitt tycke är det en tråkig utveckling, men Geeks AB är såklart ett företag som måste drivas som ett sådant. Troligtvis ser ni bättre resultat av att rikta er mot den breda massan och jag hoppas att det fungerar för er framöver.
Jag har även försökt titta på några av redaktionens filmklipp, men måste säga att personerna framför kameran inte riktigt fått in snitsen ännu. Det är mest bara jobbigt att titta på, tyvärr. Lite mer personlighet och kameravana är det stort behov av, kanske något ni kan hyra in hjälp för?
Ville mest skriva av mig, mest i frustration och jag hoppas att jag är ensam om den här uppfattningen.
Tack för att du delar med dig, Pontus!
Först och främst kan vi prata om bredden och som Edin skriver så stämmer det inte. Fokus är, och kommer alltid vara, att skriva för datorintresserade. Vi har dock gjort ett jobb med att göra nyheter och artiklar mer lättillgängliga för de som är mindre insatta i datorvärlden och det gör vi för att vi vill få in fler i gemenskapen. Ju fler som kan ta till sig av vårt innehåll och vara med i diskussionen desto bättre. Sedan har vi vridit upp och ned tempot i publiceringar, kikat på vad som går bra och inte går bra. Det är ett evigt tweak-arbete.
Du får jättegärna utveckla och berätta mer om hur du tänker. Är det specifika ämnen du tycker att vi borde bli bättre på att täcka? Vad är det för djupdykningar du saknar? Är det några specifika nyheter på sistone du reagerat på och varför? Är det någon skribent du uppskattar mer? Är det något speciellt i vårt förändringsarbete du gillar extra mycket?
Jag vill ju driva SweClockers framåt och för att göra det på ett bra sätt som möjligt, så är feedback superviktigt. Och ju tydligare feedbacken är, desto lättare är det att välja rätt väg.