En tråkig utveckling kring Sweclockers Nyhetsredaktion

Permalänk
Medlem

En tråkig utveckling kring Sweclockers Nyhetsredaktion

Halloj!

Pontus här. Jag har läst och deltagit på SweClockers i majoriteten av mitt liv, och jag måste säga att jag har sett en tråkig utveckling när det gäller SweClockers nyhetsredaktion de senaste åren.

Av rent muskelminne besöker jag SweClockers flera gånger om dagen, men jag märker att jag mer och mer slutar läsa nyheterna. I bästa fall läser jag bara rubriken, men jag finner sällan något värde i att läsa artiklarna. Det känns som ren avskrivning av pressmeddelanden från tillverkarna, utan någon faktisk journalistik. Det är inte längre några tekniska djupdykningar – istället får jag känslan av att jag läser en maskinöversatt text.

Jag förstår att nyhetsredaktionen försöker bredda sig för att nå en större publik, men mitt intryck är att man samtidigt tappar de inbitna nördarna – de som faktiskt är SweClockers säljare. Mina bekanta frågar mig om råd när de ska köpa elektronik, men de vänder sig inte till SweClockers. Och jag själv kollar inte längre där för att få en bild av dagsläget inom teknik.

Nåväl, i mitt tycke är det en tråkig utveckling, men Geeks AB är såklart ett företag som måste drivas som ett sådant. Troligtvis ser ni bättre resultat av att rikta er mot den breda massan och jag hoppas att det fungerar för er framöver.

Jag har även försökt titta på några av redaktionens filmklipp, men måste säga att personerna framför kameran inte riktigt fått in snitsen ännu. Det är mest bara jobbigt att titta på, tyvärr. Lite mer personlighet och kameravana är det stort behov av, kanske något ni kan hyra in hjälp för?

Ville mest skriva av mig, mest i frustration och jag hoppas att jag är ensam om den här uppfattningen.

Permalänk
Medlem

Tror fler tycker som du här på forumet.

Permalänk
Geeks
Grundare

Hallå @Wasp! Denna får André / @Enviro svara på. Tråkigt att läsa men vill tacka för feedbacken. Jag vet att vi inte riktar oss mot en bredare publik och hoppas att det kan uppfattas så för dig med så småningom.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också brukat läsa SweClockers av muskelminne, men framsidan har väl inte varit superintressant på ganska länge. Någon artikel här och där, snegla på nya trådar, och sen klart.

Det jag tänkt på mest är de omröstningar som syns på framsidan, som jag ofta tyckt påminna mer om opinionsundersökningar som är mer intressanta för annonsörer än kanske något roligt för SweClockers läsare och/eller medlemmar.

Permalänk
Medlem

Har gått från å f5a sidan vid release av ny hårdvara till å kanske läsa om jag har tid. Kan handla om att konkurrensen är större från annan media men känns inte lika klockrent som förr kanske.
Sen är de nog mest en utmattning av all negativitet kring hårdvara och nya tekniker som gör att jag drar mig åt Digital Foundry som mer fokuserar på vad som är nytt och hur de fungerar. Vad jag ska tycka om pris eller vad som är värt eller ovärt gör jag heller en egen bedömnning av.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Håller helt med, nya personer som har clickbait rubriker. Kvalitén har verkligen gått ner. Läser inte alls lika mycket som förut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag gav mer eller mindre upp SweClockers i flera år (då främst på grund av att jag upplevde forumets kvalitet som bristande primärt, men när jag skummar igenom flödet och läser lite artiklar med ojämna mellanrum upplever jag också en dalande kvalitet även redaktionellt) och kom mest tillbaka precis nyligen för att använda marknaden lite och kika in och "kolla läget".

Personligen (spekulerar fritt här) känner jag att det är lite symptomatiskt för kommunikation som sker offentligt i samhället överlag. Både mellan individer och även när större aktörer (organisationer, företag och myndigheter) är involverade. Klickbete och genererad ordsallad är så jäkla standard. Spam och ogenomtänkta haranger, med tillhörande tjafs/debatter/trams/gräl, var förvisso inte ovanligt förr heller, men då kanske inte minst när det kommer till användargenererat material/sådant som skapas av en bredare allmänhet, men nu känns det som att ribban åkt ner mer enhetligt precis överallt. Substans, fakta, källor och saklighet upplever jag aldrig riktigt lyfts särskilt väl, om alls.

Om jag ska bli lite "old man yells at cloud" så blir det väl så när dagens skribenter (och således även det material som ML/AI nu tränas på) är såpass ingjutna i en sociala medier-mentalitet där metrik (antal klick/views/likes/intäkter) övertrumfar allt annat. Och visst, det är lätt att räkna och fokusera på, så till den grad att det blir en jakt på det där.

TL;DR: jag är enig, tror dock att det är symptomatiskt på annat bortom SweC.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör den skaran som gillar att läsa lättsamma tekniknyheter och det tycker jag Sweclockers levererat på sista åren. Håller med om att det mesta är relativt ytligt och materialet har nog oftast ursprung någon annanstans men för mig är det lagom nivå.
Skönt att slippa betalväggar i alla fall.

Visst är det även intressant med artiklar som förklarar teknik på djupet, reportage hos något företag etc men förstår att det tar mycket resurser och ofta är det tyvärr "tldr" för mig.
Men kan tänka att jag tillhör en minoritet som resonerar så

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Så här ser jag på det hela, och jag har varit i svängen i över 20år.
Ärligt talat så var Sweclockers aldrig bäst i klassen under de gyllene åren. Men de levererade en hel del recensioner, artiklar, osv.

Den stora skillnaden nu mot då upplever jag (precis som trådskaparen är inne på) är att SweC numera är en nyhetssida. Som en sammanfattning av nyheter från andra sidor.

Tillbaka till att Sweclockers alldrig var bäst på tester...
Andra sidor hade rent tekniskt bättre artiklar och tester och besöktes mer ofta. Tyvärr har väldigt många sajter gått samma väg som SweC dvs nyhetssammanfattningar.

Men flera av sajter från denna tid har idag dukat under. Varför då?

Alla sajter de gick sämre för gjorde samma sak, de skipade eller skar ner på forumdelen. Här levererar Sweclockers fortfarande.

Jag skulle vilja påstå att Sweclockers, för mig, idag är just forumet. Hur ofta jag besöker sajten skulle i princip inte påverkas om man la ner hela nyhetsdelen och blev ett renodlat forum.

Ex elektronikforumet är ju väldigt levande och de kör på just de konceptet.

Så tips till redaktionen:
Mera djupdykningar, analyser, försök plocka fram nya saker.
Jag struntar i ett tips från sidan X, för den nyheten har jag redan läst från sidan X.

Jag vill se en en nvme med utbytta minnen och tillfixad firmware.
Ett 5090 där ni moddar bort strömkontakterna och sätter dit skruvplintar och grova kablar för att sedan köra skiten ur kortet.

Ja ni hajar. Mer originellt innehåll så ni, SweC bli den som andra sajter refererar till.

Permalänk
Medlem

Röstade JA, men kanske var lite snabbt gjort. Då jag vid mer eftertanke tidigare mest gått till denna sida för att läsa forumet. Men clickbait, absolut...

Förr i tiden så visst läste man nyheterna, speciellt om det var ny grafikkortsserie på G, men de var kanske inte huvudsaken varför man besökte sidan. Det var nog forumet. Tycker däremot att forumet numera inte är lika intressant, vilket kanske har med bredden av flödet av personer att göra, intressanta topics drunknar i "vad köpa för X kr", eller de som har ett problem men ignorerar svaren "för att det alltid funkat". Samtidigt som kanske "intressantare" frågeställningar delvis flyttat till andra forum

Finns eldsjälar som orkar kommentera trådar och rekommendera byggen som är 95% likadana som senaste 20 trådarna om samma summa, någon liten sak som TS fokuserar på.
Men för de som hänger med någorlunda är det "slasktrådar" som inte bidrar speciellt mycket. Vet inte, kanske var samma för 20 år sedan, men det känns iaf som att man gjorde mer egen efterforskning innan man skapade en tråd.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte heller klickat på någon nyhet på flera år. Jag stör mig mest på alla marknadsundersökningar, illa dolda som "veckans fråga".

Permalänk
Medlem

Numera läser man så gott som bara rubriken på artiklarna, samma gäller "veckans fråga" där det känns som den bara är där för att hålla skutan flytande. Ofta är det också helt åt skogen med svarsalternativen, ibland är frågan ställd så det krävs fler svar vilket då inte förkommer och tvärtom.

Gillar Swec på det stora hela ändå med ett aktivt forum.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vissa av skribenterna känns som de är AI istället för riktiga människor, både i hur artiklarna är författade och hur de aldrig interagerar med communityt. Man märker om någon skriver något de är intresserade av på riktigt

Permalänk
Medlem

Går enbart hit för forumet. Håller tyvärr med om att nyhetsrapporteringen har en mycket låg standard. Recensionee mm läser jag aldrig på swec, använder mycket hellre rtings eller de stora techkanalerna på Youtube.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

skulle tro att de flesta som publicerar något faktiskt kör det genom chatgpt en sväng så det är inte ett orimligt antagande...

Permalänk

Det är ni som har blivit gamla gubbar och damer precis som jag själv. Och jag undrar vad tusan gör folk idag på nätet? Men det är bara inse att det är en själv som ej hänger med. Det folk idag vill göra är att tjöta med bild och ljud som på TikTok.
Problemet med sweclockers anser jag främst är för lite folk och speciellt folk som bygger något speciellt till datorn.
Senaste byggde jag en laptopkylare med Noctuafläktar, absolut inget speciellt. Men det kändes konstigt nog inte så mycket vits att rådfråga här, bara sätta igång och göra det.

Det fanns för en otroligt massa textbaserade forum, där väl alla har tappat medlemmar för dagens ungdomar vill ha information i ett videoklipp. Det finns liknelser med folk som undrar varför bokhandel har minskat, när dagens ungdomar istället vill se en film för att läsa en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det fanns för en otroligt massa textbaserade forum, där väl alla har tappat medlemmar för dagens ungdomar vill ha information i ett videoklipp. Det finns liknelser med folk som undrar varför bokhandel har minskat, när dagens ungdomar istället vill se en film för att läsa en bok.

Här tror jag mycket började förändras. Till det sämre. Swec börja med massa i mitt tycke onödig video som snarare förstörde än hjälpte. Orka se 20 min video istället för att läsa 0-2 min. Kostade nog garanterat mer, skiftade fokus etc.

Men lockade kanske en stor del nytt folk, fast frågan är ju om det var "bra" eller "dåligt" folk. Hjälpte det eller stjälpte det i slutändan. Var det folk som gav något i slutändan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Här tror jag mycket började förändras. Till det sämre. Swec börja med massa i mitt tycke onödig video som snarare förstörde än hjälpte. Orka se 20 min video istället för att läsa 0-2 min. Kostade nog garanterat mer, skiftade fokus etc.

Men lockade kanske en stor del nytt folk, fast frågan är ju om det var "bra" eller "dåligt" folk. Hjälpte det eller stjälpte det i slutändan. Var det folk som gav något i slutändan.

Jag själv är heller inte mycket för att få viss information i videoformat, men jag ser det lite som att jag har stora problem att hitta en vettig laptop. Och det är för att marknaden har ett helt annat fokus än mig.
Min kriterie på en vettig laptop. Dubbla ssd, uppgraderingbart ram, flera USB c och inte en högljudd, högfrekvent fläkt som låter så fort som man nuddar musplattan.

Sweclockers har en utmaning om att vi som önskar detta format av information minskar. Ett annat problem är att utvecklingen har stagnerat för i princip allt förutom AI och AI intresset här är inte stort.
Sist så är många så gamla så de jobbar, de använder företagets datorer som de ej får välja, de frågor folk har ställer de ofta på ett forum för ändamålet. Har man en cadfråga, så går man till ett cadforum osv.

Gå tillbaka 20år. Sweclockers, nordicharware, 64bits som var rena datorformat med många användare, en massa andra mindre forum med annat fokus som spel. Vad finns kvar idag? Min åsikt. Det handlar om att ungdomar idag föredrar dessa korta videoklipp.

Permalänk
Medlem

För den som orkar jämföra, archive.org 26 juni 2020 och 3 juli 2015.

Permalänk
Medlem

Nedgången började när Emil slutade och fullbordades när Jonas tackade för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, jag har inte heller klickat på någon nyhet på flera år. Jag stör mig mest på alla marknadsundersökningar, illa dolda som "veckans fråga".

Genuint nyfiken, vad är det med marknadsundersökningarna som stör dig?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag tolkar det som att följande stör personen:

En cynisk inställning att allt som produceras är riktat till att sälja sälja sälja...
D.v.s. hen tolkar dessa som något som enbart är "dold reklam" eller på annat sätt enbart till för att kunna sälja...

Påminer mig om ett jobbmöte...
En av säljarna utbrister: sälja sälja sälja!
Och får nästan applåder.

Medans jag är mer: Ok, men vi har inte kapacitet att leverera, så hur tänkte ni nu?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Har hängt på Swec i över 20 år och det är inte detsamma längre. Vänder mig hellre till andra plattformar än just Sweclockers nu. Även forumdelen är idag markant sämre i min mening men jag tror att det främst handlar om att nutidens hårdvara är så in i bängen tråkig. Inga moddar, inga workarounds ingenting. Förr var datorer högst individuella och idag så är allt bara färdigköpta produkter som vem som helst kan göra likadana ( med vissa undantag av några få grymma moddare )
Datorvärlden har blivit tråkig och innehållslös helt enkelt. Och med det så har nog även människorna blivit tråkigare i dessa forum.
Förr kunde det jämföras med bilvärlden och de som bygger om diverse fordon. Nu är det mer som en diesel volvo med KCR-box.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Att de inte är markerade som marknadsundersökningar.

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte om hur nyheterna, testerna osv skrivs utan snarare att tekniken stagnerat och tyvärr blivit mer mogen och mainstream.
Om något så har kvalitén på testerna från Sweclockers höjts senaste 5-10 åren.

Det är mindre iterationer mellan generationerna av produkter idag precis som på tex smartphone marknaden, med lite bättre prestanda men till ett högre pris varje år.

Men konkurrensen om läsarna måste ha ökat ofantligt senaste åren när ungdomarna scrollar på tiktok istället för att läsa skriven text eller frågar chatgpt istället för att delta i diskussioner på forum.

Jag kommer fortsätta att kika in dagligen och hoppas att Sweclockers kan fortsätta utvecklas och vara relevant.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det har blivit några år på swec och inte nog med att man själv blivit tröttare med åren så verkar sweclockers tyvärr följa samma mönster.

Som någon redan skrivit så har swec aldrig varit bäst i klassen men senaste säg 5-6-7 åren har det blivit en rejäl dipp i kvalitet och mer och mer spelnyheter vilket jag tycker är märkligt när FZ tillhör Geeks. Men det kanske är så att FZ går dåligt och vi inom närmsta 4-5 åren ser en riktig ihopslagning av portalerna?

Jag tycker mig se mer och mer autogenererat/översatt innehåll och en ren och skär identitetskris. Mer corporate och mindre passion nuförtiden. Inget som sticker ut, knappt några häftiga byggen eller liknande. Ja, jag vet inte. Känns som det går på autopilot för att blidka annonsörer mer än oss nördiga läsare.

En stor anledning till att jag är kvar är marknad, men även där verkar det likna marketplace mer och mer...

Permalänk
Medlem

Copy paste gör inget. Så länge det är korrekt info från källan och granskats av egna ögon.

Vanlig media har tyvärr slutat granska och är idag bara en megafon för Reuters som är ofta källan.

Granskar sweC sina källor lite iaf så ser jag inget problem. Egna artiklar är såklart alltid nice.
Att själv behöva gå in på 5 sidor för att få in allt är drygt. Kan jag gå in här och få det serverat hade varit ultimat 🥂👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

100%. För min del hade redaktionen kunnat ta permanent semester, och bara låta de som driftar och utvecklar forumet och marknaden vara kvar.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Håller med, besökt sidan väligt länge, det jag kan störa mig på är att det har börjat komma "clickbait" rubriker och ingen riktig journalistik precis som du skriver. Läser inte ofta nyheter själv längre , ser rubriken och får aftonbladet flashbacks.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ibland känns/är artiklar direkt tagna från någon annan sida och omskrivna, oftast någon dag(ar) efter. Det är inget större problem i sig. Men under tiden har det kommit ut mera information om ämnet och hade man då gjort lite mera research hade man kunnat ha en ännu mera detaljerad och förklarande artikel, eller kanske visar att det som påstods var helt falskt.