Fortsatta Windows 10-uppdateringar blir gratis

Permalänk
Medlem

Eller så skiter man i båda metoderna och kör på som vanligt. 👍
En annan har fortfarande en dator som kör Windows 7 utan problem.
Det är ju inte som att Windows kommer att tvärdö när bäst-före-datum passeras 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Precis!

Intressant nog så fick ju Windows 7 sina sista Nvidia drivrutiner så sent som förra sommaren. Alltså 4 år efter ESU EOL.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man kan ju dock fråga sig hur lång tid det kommer dröja innan hårdvarutillverkarna droppar driverstödet för W10 när gemene man tvingas över på W11.

Kommer W10 LTSC verkligen vara praktiskt användbart hela sin återstående livstid?

Det kommer det rätt säkert inte ha, så småningom kommer man antagligen "tvingas" över till W11 för något inte fungerar som man eventuellt behöver.
Det kommer antagligen dröja ett par år dock då de inte vill stänga ute en extremt stor skara W10 användare plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Windows 7 går dock fortfarande att uppdatera som Server 2008 R2

Permalänk
Medlem

"ge mig din data eller betala"

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

"ge mig din data eller betala"

FTFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Menar förstås den senaste, men det är inte Microsofts support jag är ute efter, utan tredjepartstillverkarnas. LTSB 2015 övergavs exempelvis efter bara ett par år av Nvidia, ville man installera senaste grafikkortsdrivern var man tvungen att uppgradera till LTSB 2017.

Detta kommer garanterat att bero på hur många som stannar på Win 10. Är det många, så stödjer Nvidia dem. Är det få - som det antagligen var på LTSB 2015 - så försvinner stödet snart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av walkir:

Den borde väl kunna köra Windows 11 utan större problem?

Det är främst på 15 år gamla datorer som hårdvarukraven sättet stopp "på riktigt". TPM, Secure Boot, GPT samt krav på nyare CPU (läs ~2018 och senare) är lätta att kringgå.

Kan tillägga att Windows 11 LTSC 2024 har betydligt lägre hårdvarukrav än "vanliga" Windows 11 Version 24H2, trots att det är samma OS i grunden. Detta ser jag bara som ännu en bekräftelse på att kraven från Microsoft mer ska ses som riktlinjer.

Intel 8000 serien som är äldsta officiellt suportade platformen (har jag för mig) är från ~2017 så endast 8 år gammal.

Ryzen 1000 serien är också från ~2017 och stöds inte så hänger lite på vad man har för hårdvara men ingen hårdvara äldre än ~8 år är officiellt stödd vad jag vet.

antingen har de för gamma TPM version, saknar en instruktion som krävs eller inte klarat kraven av annan anledning t.ex laptop cpuer kan sätta sig på tvären trots att de i specarna stödjer allt som de öppet specar som systemkrav men nekas pga "otestad" hårdvara.

men någon 15 år gammal konsumenthårdvara med officiellt hårdvarustöd tror jag inte finns.

och kan medela att jag tror microsoft börjat bricka OS som installerats på osupportad hårdvara.
för fick från ingenstans efter en systemuppdatering ett brickat OS där det inte längre gick att logga in på datorn utan refererade bara till att windows hello inte var tillgängligt och man skulle trycka på en länk under för att återställa men länken gjorde absolut inget alls. (rätt säker på att jag dessutom hade stängt av windows hello för att kunna ha den att logga in automatiskt efter uppstart.)

dök inte speciellt djupt i det mer än testa systemåterställning till innan uppdateringen som inte fixade problemet utan blev istället bara att köra in ubuntu då det duger för att dra runt en webläsare brevid sängen på craptopen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Menar förstås den senaste, men det är inte Microsofts support jag är ute efter, utan tredjepartstillverkarnas. LTSB 2015 övergavs exempelvis efter bara ett par år av Nvidia, ville man installera senaste grafikkortsdrivern var man tvungen att uppgradera till LTSB 2017.

Hela grejen med LTSB är ju att man vill köra samma mjukvara under lång tid, det rimmar ju illa med att vilja köra allra nyaste och senaste grafikdrivrutinen, snarare att man vill köra en grafikdrivrutin som man vet fungerar även om den är några år gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Intel 8000 serien som är äldsta officiellt suportade platformen (har jag för mig) är från ~2017 så endast 8 år gammal.

Ryzen 1000 serien är också från ~2017 och stöds inte så hänger lite på vad man har för hårdvara men ingen hårdvara äldre än ~8 år är officiellt stödd vad jag vet.

antingen har de för gamma TPM version, saknar en instruktion som krävs eller inte klarat kraven av annan anledning t.ex laptop cpuer kan sätta sig på tvären trots att de i specarna stödjer allt som de öppet specar som systemkrav men nekas pga "otestad" hårdvara.

men någon 15 år gammal konsumenthårdvara med officiellt hårdvarustöd tror jag inte finns.

och kan medela att jag tror microsoft börjat bricka OS som installerats på osupportad hårdvara.
för fick från ingenstans efter en systemuppdatering ett brickat OS där det inte längre gick att logga in på datorn utan refererade bara till att windows hello inte var tillgängligt och man skulle trycka på en länk under för att återställa men länken gjorde absolut inget alls. (rätt säker på att jag dessutom hade stängt av windows hello för att kunna ha den att logga in automatiskt efter uppstart.)

dök inte speciellt djupt i det mer än testa systemåterställning till innan uppdateringen som inte fixade problemet utan blev istället bara att köra in ubuntu då det duger för att dra runt en webläsare brevid sängen på craptopen

1. Det finns några få CPU från 7000 serien hos Intel som har officiellt stöd, men enklast är att säga 8000 serien.

2. Bricka? Jag har Windows 11 på flera datorer som inte har officiellt stöd och hos mig har ingenting hänt. Jag kör till o med Insider Preview och beta kanalen på en av datorerna som inte har officiellt support för 11:an. Och jag har inte heller läst någon nyhet om att MS/Windows börjat bricka icke officiella installationer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur detta går i stäv med Microsofts miljöpolicies. Att skapa hundratals ton med e-waste?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Du tappade bort mig helt med ditt inlägg.

Här är kraven gällande Windows 11 IoT LTSC 2024:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/iot/iot-enterprise/...

Exempelvis behövs enbart stöd för DirectX 10 och inte DX12 som i vanliga konsumentversionen.

Vad Microsoft säger officiellt rör mig inte i ryggen, då det enligt mig fortfarande främst bör ses som riktlinjer för OEM-leverantörer.

Windows 11 rullar fint på en gammal Intel-CPU från 2014 här

Permalänk
Skrivet av jnsson:

1. Det finns några få CPU från 7000 serien hos Intel som har officiellt stöd, men enklast är att säga 8000 serien.

2. Bricka? Jag har Windows 11 på flera datorer som inte har officiellt stöd och hos mig har ingenting hänt. Jag kör till o med Insider Preview och beta kanalen på en av datorerna som inte har officiellt support för 11:an. Och jag har inte heller läst någon nyhet om att MS/Windows börjat bricka icke officiella installationer

gör som bäst ett år skillnad så ändå inte äns nära 15 år.

nä jag har inte hittat något heller om det men min craptop som klarar kraven på tpm och annat örutom "otestad" cpu fick iaf för sig att windows hello inte var tillgängligt och inga alternativa inloggningsmetoder eller möjlighet att återställa till innan uppdateringen.

så vet inte kanske bara var nån random bugg men samtidigt har jag aldrig stött på det innan på någon av mina andra datorer med win 11 och faktisk supportad hårdvara.

Skrivet av Baxtex:

Undrar lite hur detta går i stäv med Microsofts miljöpolicies. Att skapa hundratals ton med e-waste?

teoretiskt de tillverkar ju inte hårdvaran så är ju inte deras problem utan hårdvarutillverkarnas fel att de inte förutsåg Microsofts galenskaper angående hårdvarukrav.

så microsoft har ju 0% e-waste minus whatever e-waste de skapar med tillverkningen av fysiska kopior av installationsmedia de säljer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Rouge of Darkness:
Du tappade bort mig helt med ditt inlägg.

Här är kraven gällande Windows 11 IoT LTSC 2024:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/iot/iot-enterprise/...

Exempelvis behövs enbart stöd för DirectX 10 och inte DX12 som i vanliga konsumentversionen.

Vad Microsoft säger officiellt rör mig inte i ryggen, då det enligt mig fortfarande främst bör ses som riktlinjer för OEM-leverantörer.

Windows 11 rullar fint på en gammal Intel-CPU från 2014 här

nu antog jag du menade vanliga konsumentversionerna aka home/pro

har ett problem bara med LTSC.

var hittar jag en (1) perfekt laglig licens av LTSC? köpt av microsoft eller auctioserad försäljare som privatperson utan att ge en arm och ett ben?

aka inga grånycklar, ebay, annat 3e part tveksamt legita nycklar, surfa piratbukten osv

hittills har jag fortfarande inte fått något svar på det mer än att man får köpa typ minst 5 företagslicenser direkt från microsoft och kostar typ en arm och ett ben.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MS gör verkligen sitt yttersta för att få tillgång och kontroll över din dator och din data. Att de sedan försöker dölja det bakom att erbjuda dig "backup" är bara ytterligare en varningsflagga och det finns många fler..

Man måste vara otroligt naiv om man tror de gör det med altruistiska motiv. Var och en avgör själv men jag hoppas verkligen att fler tänker till mer än en gång innan de "sväljer betet"...

Permalänk
Medlem

nu antog jag du menade vanliga konsumentversionerna aka home/pro

Ser fortfarande LTSC som nära nog 98% samma version som vanliga Windows 11 Professional for Workstations/Enterprise.

Dvs så länge ditt vanliga Windows uppdateras utan problem, så tillför LTSC väldigt lite.

Ang. licensnyckel till LTSC, så väl fortfarande Visual Studio Subscription det enklaste sättet att få nycklar på, men tveksamt hur dessa får användas utanför en "utvecklingsmiljö" rent avtalsmässigt.

Min nuvarande LTSC-installation är enbart en Windows 10 Pro i grunden, men aktiverade LTSC för att kunna fortsätta med uppdateringarna. Ser ingen mening med att köra något nyare själv.

Permalänk
Medlem

Kul skämt. Ett extra långt hyttat långfinger är svaret på den.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Om TPM-stöd saknas så går det att lösa genom att installera en nyare på moderkortet (det finns ofta en port på skrivbordsmodeller, dock inte nödvändigtvis på bärbara). Bekymret med processorerna är att Intel valt att säga att vissa helt enkelt inte har stöd oavsett vilken TPM de har installerade i datorn. Exakt varför vet vi inte. Gränsen är allt annat än naturligt dragen, eftersom Skylake (6e gen) i allt väsentligt är identisk med Coffee Lake (8e gen), men den ena har stöd och inte den andra.

Citat:

MS har med tiden tagit bort de metoder som finns för att gå runt hårdvarukraven. Antar att det är något sådant som hänt dig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

På Karolinska sjukhuset i Huddinge används fortfarande Windows 10.
Undrar vad det kommer att kosta skattebetalarna att 'uppgradera' till win11 i onödan?
Även om inte all hårdvara behöver bytas ut så blir det väl lite extra arbete för IT-avdelningen i höst.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta kommer garanterat att bero på hur många som stannar på Win 10. Är det många, så stödjer Nvidia dem. Är det få - som det antagligen var på LTSB 2015 - så försvinner stödet snart.

Hehe, ja, det är precis poängen jag ville framföra med ursprungsinlägget. Hur länge är W10 LTSC praktiskt användbart på en dator för vardagligt användande när Svenne Kokosnöt tvingas över till W11 och användarbasen krymper?

Skrivet av pv2b:

Hela grejen med LTSB är ju att man vill köra samma mjukvara under lång tid, det rimmar ju illa med att vilja köra allra nyaste och senaste grafikdrivrutinen, snarare att man vill köra en grafikdrivrutin som man vet fungerar även om den är några år gammal...

Fast återigen, här snackas ju W10 LTSC som alternativ till att få W11 nedkört i halsen på vardagsdatorn, inte att använda det som Microsoft tycker att det ska användas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Såg att man tydligen kan samla "poäng" på sitt MS konto genom att använda Bing eller Edge eller annat av deras bloat program. Vem f-n vill sitta och samla "poäng" i sitt OS som om det vore typ Candy Crush??? Kanske om man är typ 7 år och har långtråkigt en regning söndag i Oktober när man har fått röda hund....

MS börjar faktiskt tappa det på riktigt och för min egen del ser jag bara ett framtida OS alternativ om denna enshitification förtsätter och det börjar inte på W i vart fall.

Ett tips till er som börjar eller redan fått nog av MS BS. Installera VirtualBox (gratis) i W10/W11 och installera en Linux distribution som verkar intressant för dig. Testa, lek och lär i egen takt och det är ingen fara om något går fel under tiden bara att återställa VM'en och testa vidare.

Själv har jag kört Kubuntu med KDE Plasma desktop parallellt i VirtualBox på en kraftigt debloatad W11 sedan ett par år tillbaks. På så sätt har jag lärt/vant mig och i lugn och ro haft tid att konfigurera som jag vill ha det samt letat upp de Linux program som jag eventuellt kommer behöva framöver.

Det verkar inte vara frågan om utan snarare när jag fått nog av MS och då kan jag enkelt bara göra en image av min redan konfigurerade Kubuntu VM och installera den på SSD'n sen får XP, W7 och eventuellt W11 leva vidare i vars en isolerad VM på Kubuntu för de program som kräver Windows. Ombytta roller typ

https://www.virtualbox.org/

https://kubuntu.org/

Använt Windows sedan version 3.0 och Microsoft peakade definitivt med W7 SP1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

På Karolinska sjukhuset i Huddinge används fortfarande Windows 10.

Att byta ut en dator lär dock vara betydligt billigare än kostnaden för ett par stödstrumpor

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att byta ut en dator lär dock vara betydligt billigare än kostnaden för ett par stödstrumpor

Hahaha jovars!

Och för er som glömt det så, på tal om Karolinska,
"Med en total byggkostnad på 18,5 miljarder kronor är Nya Karolinska i Solna en av de dyraste byggnaderna i världen någonsin" källa, från 2018.
Solna som sagt, inte huddinge. Men iaf.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

att stå upp för saker som är rätt har inte direkt varit det kännetecknande draget för människor

Exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Såg att man tydligen kan samla "poäng" på sitt MS konto genom att använda Bing eller Edge eller annat av deras bloat program. Vem f-n vill sitta och samla "poäng" i sitt OS som om det vore typ Candy Crush??? Kanske om man är typ 7 år och har långtråkigt en regning söndag i Oktober när man har fått röda hund....

MS börjar faktiskt tappa det på riktigt och för min egen del ser jag bara ett framtida OS alternativ om denna enshitification förtsätter och det börjar inte på W i vart fall.

https://www.youtube.com/watch?v=d8_unDL0haY

Ett tips till er som börjar eller redan fått nog av MS BS. Installera VirtualBox (gratis) i W10/W11 och installera en Linux distribution som verkar intressant för dig. Testa, lek och lär i egen takt och det är ingen fara om något går fel under tiden bara att återställa VM'en och testa vidare.

Själv har jag kört Kubuntu med KDE Plasma desktop parallellt i VirtualBox på en kraftigt debloatad W11 sedan ett par år tillbaks. På så sätt har jag lärt/vant mig och i lugn och ro haft tid att konfigurera som jag vill ha det samt letat upp de Linux program som jag eventuellt kommer behöva framöver.

Det vekar inte vara frågan om utan snarare när jag fått nog av MS och då kan jag enkelt bara göra en image av min redan konfigurerade Kubuntu VM och installera den på SSD'n sen får XP, W7 och eventuellt W11 leva vidare i vars en isolerad VM på Kubuntu för de program som kräver Windows. Ombytta roller typ

https://www.virtualbox.org/

https://kubuntu.org/

Använt Windows sedan version 3.0 och Microsoft peakade definitivt med W7 SP1!

MS reward poäng är riktigt bra faktiskt. Jag samlar själv poäng som jag använder för att köpa Game Pass. Finns rätt många sätt att samla poäng på också, de flesta får jag genom att bara spela på min Xbox.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

MS reward poäng är riktigt bra faktiskt. Jag samlar själv poäng som jag använder för att köpa Game Pass. Finns rätt många sätt att samla poäng på också, de flesta får jag genom att bara spela på min Xbox.

Vill börja med att be om ursäkt för att i mitt inlägg fick det att låta nedsättande om de som vill använda sig av dessa poäng. Inte min mening och borde formulerat mig bättre. Såg framför mig nån slags "gamifiering" av Windows men inser att jag troligtvis har helt fel.

Med det sagt så länge som MS konto och dessa poäng är valbart för användaren kan jag ju inte klaga på det och det är upp till var och en att själv välja vad de vill dela med sig av och har nytta av. Hoppas bara att man som användare gör ett medvetet val.

Det som oroar mig mest är att det i framtiden inte kommer att gå att välja eller kringå ett MS konto i nästa Windows version men hoppas jag har fel där också. Är dock redo att byta skepp om det visar sig att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den borde väl kunna köra Windows 11 utan större problem?

Det är främst på 15 år gamla datorer som hårdvarukraven sättet stopp "på riktigt". TPM, Secure Boot, GPT samt krav på nyare CPU (läs ~2018 och senare) är lätta att kringgå.

Kan tillägga att Windows 11 LTSC 2024 har betydligt lägre hårdvarukrav än "vanliga" Windows 11 Version 24H2, trots att det är samma OS i grunden. Detta ser jag bara som ännu en bekräftelse på att kraven från Microsoft mer ska ses som riktlinjer.

Jag försökte, uppdaterade bios och allt men det vägrade uppgraderas till win11. Rutan försvann för uppgradering och vägrade bara.
Kollade runt på lite hjälpsiter men moderkortet ska tydligen inte stödja win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Jag aktiverade gratis PC gamepass av mina reward poäng. Spelade ut Doom the dark ages helt gratis.
Har även en till PC gamepass att ta ut om det dyker upp ett till spel jag är sugen på. Allt plockat gratis på Bing som typ att läsa lite nyheter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag försökte, uppdaterade bios och allt men det vägrade uppgraderas till win11. Rutan försvann för uppgradering och vägrade bara.
Kollade runt på lite hjälpsiter men moderkortet ska tydligen inte stödja win11.

Testade du även att installera mha Rufus? Vad var det som stoppade installationen?

Permalänk
Medlem

Exakt vad synkas och säkerhetskopieras?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16