Kan och isåfall hur överklockar jag min Intel i5-processor?

Permalänk

Kan och isåfall hur överklockar jag min Intel i5-processor?

Jag har en Intel i5 i min PC.
Kan jag överklocka den ?
I så fall hur gör man ?
Instruktioner please!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter i din dator? Moderkort (märke/modell), minne? Exakt vilken i5:a har du?

typo
Permalänk
Medlem

Den första I5´an lanserades 2010!
Är det en "K" I5´a du har så JA den går att överklocka MEN det beror på vad du har för moderkort dom flesta kan klocka den men en del kan inte det.
Utöver det så är det en oerhört stor skillnad mellan att överklocka tex en 2500K (ganska gammal) vs en 14900K.

Även alla ej "K" modeller går att överklocka MEN inte på samma sätt som en K och inte alls lika mycket samt att det är en betydligt mindre del moderkort som kan klocka dessa.

Vad har du för kylning? Då det har en väldigt stor betydelse för hur mycket det går o överklocka särskilt på nyare cpu´er.
Och till sist så ÄR det ett lotteri!!!
Dvs en cpu kan gå att klockas en hel del medans en annan exakt samma modell knappt klarar nåt alls.
Därmed är det svårt att ge bra råd till andra då man MÅSTE prova sig fram och hitta vad som funkar på just din cpu/moderkort/minne/gpu/psu kombo och JA.
Psu kan spela en roll med om det tex är en lite sämre psu som inte ger ut helt ren ström så kan det påverka stabilitet på cpu/gpu/minne.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Vad har du för övriga komponenter i din dator? Moderkort (märke/modell), minne? Exakt vilken i5:a har du?

Jag har moderkort asus p7p55lx, 16 gb minne, i5 760 @ 2,80GHZ

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Den första I5´an lanserades 2010!
Är det en "K" I5´a du har så JA den går att överklocka MEN det beror på vad du har för moderkort dom flesta kan klocka den men en del kan inte det.
Utöver det så är det en oerhört stor skillnad mellan att överklocka tex en 2500K (ganska gammal) vs en 14900K.

Även alla ej "K" modeller går att överklocka MEN inte på samma sätt som en K och inte alls lika mycket samt att det är en betydligt mindre del moderkort som kan klocka dessa.

Vad har du för kylning? Då det har en väldigt stor betydelse för hur mycket det går o överklocka särskilt på nyare cpu´er.
Och till sist så ÄR det ett lotteri!!!
Dvs en cpu kan gå att klockas en hel del medans en annan exakt samma modell knappt klarar nåt alls.
Därmed är det svårt att ge bra råd till andra då man MÅSTE prova sig fram och hitta vad som funkar på just din cpu/moderkort/minne/gpu/psu kombo och JA.
Psu kan spela en roll med om det tex är en lite sämre psu som inte ger ut helt ren ström så kan det påverka stabilitet på cpu/gpu/minne.

Woops !!!! Tack för ett utförligt svar, jag som novis börjar tveka det verkar inte vara så
enkelt som jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emeritus1:

Jag har moderkort asus p7p55lx, 16 gb minne, i5 760 @ 2,80GHZ

Din processor har inte upplåst multipel, möjligtvis nån procent högre base clock är allt du kan göra.

Om jag är krass: Om det inte är en retromaskin lär det vara på tiden att skaffa en dator som är nyare än 16 år.

Permalänk
Medlem

I5 760 går utmärkt att överklocka, med en Intel orginalkylare är kanske runt 3.8 GHz ettt rimligt mål, med eftermarknadskylning blir 4GHz troligtvis enkelt att nå.

Baseclock går att öka betydligt mer än enstaka procent, 200 BCLK är tämligen enkelt att nå med s1156.

Jag tror att läsa lite guider eller titta på lite youtube videos om socket 1156 överclockning kan vara till hjälp.

Kanske denna?

Sen är så klart inte i5 760 direkt skitsnabb med dagens mått mätt men den duger ändå bra till surfande och andra enklare sysslor.

Permalänk
Medlem

Inga problem att överklocka en i7 760 4ghz verkar vara standarden. Finns massa videor på YT du kan titta och få lite inspiration.
Tänk på att ha en bra kylare bara.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Din processor har inte upplåst multipel, möjligtvis nån procent högre base clock är allt du kan göra.

Om jag är krass: Om det inte är en retromaskin lär det vara på tiden att skaffa en dator som är nyare än 16 år.

Tack för det

Permalänk
Medlem

I5 760 är utmärkt! Har själv haft en sådan. Perfekt för Linux/Windows med utförande av media som browsing och TV tittande som jag menar film/serie Osv. Utmärkt CPU!
Lycka till nu!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av Bean:

I5 760 är utmärkt! Har själv haft en sådan. Perfekt för Linux/Windows med utförande av media som browsing och TV tittande som jag menar film/serie Osv. Utmärkt CPU!
Lycka till nu!

Tusen Tack för detta