Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

....Och det är inget som finns.

Säljaren svarar att han utfört arbeten i badrummet, men jag har inte fått se någon dokumentation.

Först, be en pålitlig inspektör eller fackman dokumentera exakt vad felet är.

Som jag ser det har du sen två vägar:
-Civil stämning i domstol mot säljare
-Bekosta renovering ur egen ficka

Om du låter det gå olöst, och mögel sprider sig till övriga BRF då blir du skadeståndsskyldig tyvärr.

-Kolla vad du har för skydd i din hemförsäkring
-Dels mot mögelskadan
-Dels skydd mot kostnader om du väljer att stämma

Kan bara beklaga din situation, inget val är bra eller speciellt roligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du menar att säljaren har vetat om detta du beskriver och därför renoverat själv?

Det låter som det är fritt fram att renovera utan behörighet och man kan komma undan vid problem?

Det kan man göra tyvärr, har också köpt BRF med ett kasst renoverat badrum där det trängde in fukt vid fönstret, gick dock på hemförsäkringen då det faktiskt fanns en firma som gjort det som hade gått i konkurs kort därefter, i ditt fall får du nog bekosta allt på egen hand.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, så man kan renovera ett badrum, göra ett dåligt jobb, sedan lämna detta till köparen?

När man köper nått, får man se till att det är ordentligt gjort. Fastighen, lägenheter gäller det verkligen att anlita nån innan köp att gå igenom fastigheten att allt är bra gjort.

Permalänk
Medlem

Var finns fogen som möglar lätt, mellan varenda platta på golvet och väggarna, i vinkeln mellan golv och vägg, i vinklarna mellan väggarna eller var?
Vad är det för sorts fog som finns där, hårdfog eller mjukfog som silikon, och vad anser besiktningsmannen att det ska vara?

Ansvaret för ett företag som gör byggrelaterade arbeten åt privatpersoner gäller i 10 år enligt konsumenttjänstlagen. När det gäller en bostadsrätt så har säljaren ett ansvar för dolda fel i 2 år. Men att mjukfogar möglar är inte ett dolt fel utan ytterst vanligt.

För att fogar ska mögla krävs två saker, fukt och näring. Om ventilationen är bristfällig så gäller det att få bort fukten på andra sätt och då kan man t ex torka av allt i duschen med en särskild handduk efter varje dusch. Sen gäller det ju att hålla efter mögelnäring som hudceller, tvål och schampo genom rengöring ofta.

När det gäller att renovera badrum finns det inga lagkrav på att en behörig eller auktoriserad hantverkare ska användas till annat än elarbetena. Försäkringsbolag har däremot krav på fackmässigt arbete och några få även på att det ska finnas våtrumsintyg. Däremot kan bostadsrättsföreningen ställa krav på vilka som får göra arbeten som påverkar deras ansvarsområden vilket är vatten, avlopp och ventilation. Många föreningar kräver att arbetet görs av företag som är med i BKR, GVK, Säker vatten och liknande branschorganisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du måste ha intyg och behörighet att arbeta i våtrum.

Nej det behöver vara fackmannamässigt utfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, så man kan renovera ett badrum, göra ett dåligt jobb, sedan lämna detta till köparen?

I många fall ja, det mesta man kan upptäcka utan att bryta upp saker är sådant som faller under köparens undersökningsplikt. Handlar det dessutom om att badrummet är 20 år gammalt så är det nära på uttjänt ändå och värdet kommer oavsett inte bedömas som speciellt högt, tätskiktet anses t.ex. ha en teknisk livslängd på 25-30 år.

Köper man en lägenhet så ska man se till att begära intyg på våtrumsarbete, efterföljande besiktning mm om man inte vill stå för det själv vid eventuella problem. Är badrummet 15+ år så gäller normalt sett inga garantier så hade jag köpt en sådan lägenhet hade jag förväntat mig att behöva stå för allt som berör badrummet från början.

Sedan får man renovera själv rent lagligt, däremot brukar bostadsrättsföreningar ställa krav på att endast personer som har olika certifieringar får göra vissa saker just för att försäkringar mm ska gälla. Men det relevanta ur den aspekten är främst så att det inte blir vattenskador som berör fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag tror du missförstår vad säkert vatten intyg är och vad det har för betydelse i en rättslig tvist. Säkert vatten är ingen lag, det är en branschstandard, ungefär samma som certifiering på nätagg "gold" "platinum" etc, det säger bara att jobbet utförts efter ett visst regelverk och uppfyller vissa krav.

Om jag inte missminner mig helt så är kravet vid renovering enbart att det ska "vara fackmannamässigt utfört", sen om det är med eller utan säkert vatten intyg spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Märkligt att styrelsen ej bistår i detta skede. Du har nämnt att den boende som du köpt av renoverat men sedan att det även skett för 20 år sedan. Frågan är ju förstås vem som ansvaret för att ha satt dit felaktig fog.

I de flesta stadgar i en föreningen så är du som bostadsrättsinnehavare ansvarig för det mest som har med ytskikt att göra. Oaktat om du eller föregående ägare har gjort det - Önskar du ställa krav på föregående ägare kan du förstås göra det.

Föreningen kan också ta över visst ansvar om det beslutats att man ska utföra större åtgärder och då bör ju dom vara ansvariga för att ha gjort felaktiga ingrepp. Men om de inte vill samarbeta med dig så får du helt enkelt kavla upp och göra jobbet.

Anmäl till dit försäkringsbolag och se om de kan bistå.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

https://viivilla.se/gor-det-sjalv/snickar-bjorn/tors-vi-renov...

Renoverade brorsans badrumsjälva med bbr och säker vatten som vägledning. Dokumenterade allt och gjorde efter konsten alla regler.
Besiktigade det utan några som helst anmärkningar och försäkringsbolaget var nöjda dom med.

Så nej det finns inga krav för att renovera badrum själv men gör du fel eller fuskar, slarvar kan det bli kostsamt.

Även min farfar renoverade sitt badrum utan anmärkningar även om jag tyckte att hans fogmassa melan klinkers som var silikonbaserad var märklig. Besikningsmannen sa ovanligt men inte fel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fogmassan är till för att förhindra att mögel bildas och att det kommer in vatten bakom kakelplattorna och vidare till ytskiktet.
Sedan om man gör det hantverksmässigt snyggt är det ju såklart en bonus, men inte den primära funktionen.

Fel. Och jag tror du menar tätskikt då ytskiktet i ditt fall menas kaklet/ klinker.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Eduardo_S:

Är väl medveten om Säker vatten. Dels då vi renoverade två badrum för ett par år sedan, dels som ordförande i vår BRF där det bl.a. varit fall där en ny medlem fått problem med badrum.

Säker vatten är jättebra, men det är strikt taget något som är frivilligt att följa. Huvudsyftet med säker vatten är att ge ett bevis på att man följt de regler Boverket har kring "fackmässigt utfört", för Boverket har inga hårda regler vad det faktiskt innebär.

VVS-branschen har sedan organiserat det så att om ett VVS-företag väljer att vara ett "auktoriserade VVS-företag" enligt deras regler måste man följa säker vatten. Din länk nämner också att företag som är med där måste ge ut ett intyg att de följt säker vatten vid varje arbete de utför. För dig som inköpare är huvudvärdet att du där får ett bevis på att det är "fackmässigt utfört" som kan presenteras till ditt försäkringsbolag vid eventuellt framtida problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Den länken har ju ingen relevans då arbetet är utfört av en privatperson

Om du vill hänvisa till regler som gäller företag så bör ju arbetet vara utfört av ett företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Varför skulle föreningen kunna ta fram dokumentation om renoveringen då när dom inte kan göra det nu?

Tyvärr finns det många oseriösa mäklare, råkade själv ut för en sådan innan jag köpte denna lägenheten istället.
Innan köpet är alla väldigt tillmötesgående och hjälpsamma, men så fort papperen är påskriva är det tysta leken som börjar.

Möglet har gått in i fogen och försvinner inte med ett gult medel som jag har till badrummet samt en fogborste.
Så det är nog tyvärr försent att rädda, men tack för tipset iallafall.

Du missförstår, jag menar att du borde kontrollerat dokument eller avsaknad av dokument innan köp och då kunde du bestämt dig om du ändå vill köpa lägenheten trots avsaknad av dokumentation du nu söker i efterhand.

Jag vet inte vad för gult medel du testat men jag är tämligen säker på att det jag tipsat om kommer att hjälpa dig, detta även om mögeln gått in och ”sitter fast” i fogen. Kostar 40kr att pröva. Detta är iaf baserat på min erfarenhet. Lycka till!

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

I ett 20 år gammalt badrum gäller väl i princip ingenting? Våtrumsintyg, om det hade funnits, gäller ju bara i 10år. Det är ju också i köparens undersökningsplikt att ta reda på vilka dokument som finns osv. Kan inte tänka mig det finns så mkt annat att göra än att ta in offerter och betala själv - ett 20 år gammalt badrum lär inte vara ngt värt på försäkringen heller då det lär vara avskrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det låter som det är fritt fram att renovera utan behörighet och man kan komma undan vid problem?

Du kan, som konstaterats av vissa i tråden, gå till domstol och hävda dolt fel på grund av att fogmassan som använts inte är vald på ett fackmannamässigt sätt.

Vad jag vet är en bostadsrätt alltid lös egendom och där är undersökningsplikten inte lika långtgående som för fast egendom (jord). Se Lawline.

En stor del av bevisbördan lär hamna på dig, eftersom du har tillgång till lägenheten och det har inte motparten.

Förlorar du i domstol så är risken stor att du får betala motpartens advokaträkning.

Jag är allmänt skeptisk på grund av den famösa ratt-tråden.

Edit: Vad är för övrigt en ”kompis” som man kan renovera i ett badrum? Jag tycker inte heller det är solklart om problemet finns där säljaren erkänner att denne renoverat (inte för att det bör spela roll angående dolt fel)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Skrivet av Eduardo_S:

Ok, jag kan alltså som säljare renovera badrummet felaktigt och slarvigt utan att behöva stå för eventuella kostnader vid försäljning.

Bra, då var det utrett.

Välkommen till den bittra verkligheten.

Hade du någon besiktningsman? Mäklare är säljare och säljare ljuger.

Permalänk
Medlem

Beklagar för dig OP.... Tyvärr är det såhär de är att vara vuxen, bara ta lärdom av sånt här. Mitt råd är kontakta din mäklare och tala med dem, detta borde räknas som dolda fel och kunna räcka för att häva köpet om det inte gått för lång tid.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Då det saknas dokumentation så är det bara att bita i det sura äpplet och anlita en firma med säker vatten som får komma och göra renoveringen åt dig med nytt tätskikt och ytskikt.

Men badrummet renoverades av föreningen.

Varför skall jag står för deras slarv?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

I många fall ja, det mesta man kan upptäcka utan att bryta upp saker är sådant som faller under köparens undersökningsplikt. Handlar det dessutom om att badrummet är 20 år gammalt så är det nära på uttjänt ändå och värdet kommer oavsett inte bedömas som speciellt högt, tätskiktet anses t.ex. ha en teknisk livslängd på 25-30 år.

Köper man en lägenhet så ska man se till att begära intyg på våtrumsarbete, efterföljande besiktning mm om man inte vill stå för det själv vid eventuella problem. Är badrummet 15+ år så gäller normalt sett inga garantier så hade jag köpt en sådan lägenhet hade jag förväntat mig att behöva stå för allt som berör badrummet från början.

Sedan får man renovera själv rent lagligt, däremot brukar bostadsrättsföreningar ställa krav på att endast personer som har olika certifieringar får göra vissa saker just för att försäkringar mm ska gälla. Men det relevanta ur den aspekten är främst så att det inte blir vattenskador som berör fastigheten.

Säljaren har renoverat utan att uppvisa dokumentation eller behörighet för föreningen.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Du kan, som konstaterats av vissa i tråden, gå till domstol och hävda dolt fel på grund av att fogmassan som använts inte är vald på ett fackmannamässigt sätt.

Vad jag vet är en bostadsrätt alltid lös egendom och där är undersökningsplikten inte lika långtgående som för fast egendom (jord). Se Lawline.

En stor del av bevisbördan lär hamna på dig, eftersom du har tillgång till lägenheten och det har inte motparten.

Förlorar du i domstol så är risken stor att du får betala motpartens advokaträkning.

Jag är allmänt skeptisk på grund av den famösa ratt-tråden.

Edit: Vad är för övrigt en ”kompis” som man kan renovera i ett badrum? Jag tycker inte heller det är solklart om problemet finns där säljaren erkänner att denne renoverat (inte för att det bör spela roll angående dolt fel)?

Det som talar till min fördel är kommunikation från säljaren där han erkänner att han renoverat delar av badrummet. Har efterfrågat dokumentation och intyg men inget svar. Tolkar hans tystnad som att han vet att han gjort fel men vill inte stå för det.

Föreningen borde väl vara intresserade av dokumentation och intyg som rör renoveringar i deras lägenheter.

Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

som köpare har du undersökningsplikt, finns ingen dokumentation så ska du som köpare räkna med att det är felaktigt utfört.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vart det förra ägaren eller bostadsrättsföreningen som stod för renoveringen? Finns det dokumentation? Ansvarsplikten är 10 år från det att renoveringen utfördes.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Skrivet av Eduardo_S:

Säljaren har renoverat utan att uppvisa dokumentation eller behörighet för föreningen.

Jag uppfattar det där som motstridigt.
Exakt vad gjorde säljaren?

Exakt hur många månader hade det gått från det att du köpte bostadsrätten tills att du kontaktade säljaren om problemet?
Säljaren kan bara belastas för dolda fel inom 24 månader men fel som är synliga som t ex felaktig fogtyp kan aldrig vara dolt utan ingår i din undersökningsplikt innan köpet.

Permalänk
Medlem

Men jösses. Det låter som folk tror att ni måste riva hela huset och anlita diverse experter och fackmän för att bygga upp det på "rätt sätt" igen.

Du säger att silikonfogen är kass. Var glad för det. Du kan byta ut den. Silikon har dessutom en begränsad livslängd innan den blir torr och oflexibel.

Istället för att riva badrummet, driva rättsprocesser och lägga tiotusentals kronor så kan du prova att ta bort den gamla silikonfogen och sätta dit en ny. Billigast, enklast och snabbast.

En tub silikon kostar under hundralappen. Det går kanske åt två stycken. Du kanske behöver några verktyg och kanske något medel för att tvätta rent innan du sätter den nya fogen. Totalt kanske det kostar 1-2 dagar arbetstid och 500 kronor. Det skulle vara klart innan du ens hunnit fundera på hur du går vidare med något annat alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är en fråga mellan föreningen och säljaren, och där beror det helt på vad som är gjort. Du beskriver att det är ny duschvägg och toalett vilket inte direkt är sådant man från föreningens håll bryr sig så mycket om, visst är det en inkoppling av toaletten men om rördragningen redan är gjord är det ingen stor risk.

Det framgår inte heller vad det är du klagar på med vad säljaren gjort? Inget av det du beskrev som säljaren gjort har något att göra med fogarna till kaklet vilket verkar vara det som ger dig problem.

Permalänk
Medlem

Alltså:

20 år gammalt.
Du har inte kollat upp dokument på renoveringen innan köp och inte tagit in en besiktningsman = beslutat dig för att du kunde köpa utan att undersöka badrummet mer än okulärt på egen hand.

Bara att fixa själv och gå vidare, inget att gnälla över.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Omg. Snacka om att läsa inlägg som passar o ignorera allt annat.

20 år gammalt. Bit i sura äpplet o inse att du skulle haft inspektion själv.
Renovera om badrummet o va glad.

Vem ska ansvara för nåt som är 20år gammalt? Mycket kan hända på 20år.

Brukar du gå tillbaka till bilhandlaren efter 10 år oxå o säga att bilen låter konstigt?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Vart det förra ägaren eller bostadsrättsföreningen som stod för renoveringen? Finns det dokumentation? Ansvarsplikten är 10 år från det att renoveringen utfördes.

Föreningen renoverade badrummet 2005. Säljaren renoverade badrummet 2015 / 2016.
Föreningen renoverade badrummet med fel fogmassa som ej är vattenavvisande.
Säljaren renoverade duschväggen, komoden (med felaktig fogmassa intill kakel och vägg), samt toalett.
Ingen kan påvisa dokumentation, ingen svarar och vill ta ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Föreningen renoverade badrummet 2005. Säljaren renoverade badrummet 2015 / 2016.
Säljaren renoverade duschväggen, komoden (med felaktig fogmassa intill kakel och vägg), samt toalett.

Pratar du om kakelfog eller silikonfog? För säljarens renovering bör inte ha rört kakelfogarna alls.

Silikonfogens mögelresistens brukar sägas hålla i 5-7 år eller så, renoverades då badrummet 2015/2016 så kan man räkna med att den behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Säljarens renovering har ju ingenting o göra med mögel från väggarna isf.
Om han bara bytt duschvägg, komoden o toan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros