Permalänk

Slarv vid renovering, vad göra?

Köpte en bostadsrätt för några år sedan. Sedan dess har vi haft återkommande problem med mögel. Städar badrummet regelbundet, men möglet kommer hela tiden tillbaka. På visningen syntes inget, så jag misstänker att säljaren städar frenetiskt innan försäljningen. För ett tag sedan anlitade vi en besiktningsman som konstaterade att det använts felaktig fogmassa i badrummet när det renoverades. Det finns s k vattenresistent fogmassa som skall användas vid renovering i badrum, vilket ej har gjorts.

Vid kontakt med vår brf säger dom att badrummet renoverades 2005, så alltså 20 år sedan. Har även påtalat problemen via mejl, men dom har ej återkommit.

Vid kontakt med säljaren skriver han att hen har renoverat delar utav badrummet som t ex ny duschvägg, kompis och toalett. Han kan ej visa upp dokumentation eller intyg för att få renovera i badrum / våtrum. Detta krävs enligt branschregler.

Vad gör jag i detta läget?

Permalänk
Medlem

Renovera badrummet är nog en bra idé, så slipper du leva bland mögelsporer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vad gör jag i detta läget?

Du tar in en firma som renoverar badrummet och betalar för det själv.

Permalänk
Medlem

Renovera i badrum får man väl göra som privatperson
En firma däremot har ju andra krav på behörigheter för badrumsrenovering

Permalänk
Discokungen

Det låter konstigt att du har problem med mögel på det sättet, är det bara i fogarna möglet dyker upp? Silikonfog kan bli möglig även den, trots att det är för våtrum. Hur är ventilationen? Ingen golvvärme va?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av picolosan:

Du måste ha intyg och behörighet att arbeta i våtrum.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av picolosan:

Man får göra allt utom elarbeten själv så länge det är fackmannamässigt utfört. Men det kräver absolut fullständig dokumentation med bilder i alla steg och beskrivningar på tillvägagångssätt för att försäkringsbolaget ska ge någonting om något händer.

Men det är inget jag skulle rekommendera om man inte jobbar med det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du tar in en firma som renoverar badrummet och betalar för det själv.

Ok, så man kan renovera ett badrum, göra ett dåligt jobb, sedan lämna detta till köparen?

Permalänk
Medlem

Då det saknas dokumentation så är det bara att bita i det sura äpplet och anlita en firma med säker vatten som får komma och göra renoveringen åt dig med nytt tätskikt och ytskikt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Såhär säger advokatfirman Segerström:

Mögel räknas som dolt fel om det inte kunde upptäckas vid en noggrann besiktning. Synliga tecken på mögel räknas som köparens ansvar att undersöka.

Exempel: Om säljaren är medveten om mögel i (tex) källaren men inte informerar om det, kan köparen hävda dolt fel om problemet återkommer och inte kunde upptäckas vid köpet
.

För mig låter det som om köparen har varit medveten om problemet , men har försökt att snygga till det så gott det går.... innebär det då att personen själv städat frenetiskt i badrummet sedan den egna renoveringen utfördes? För möglet måste ju ha dykt upp med jämna mellanrum.

Det sura är dock att du lär troligtvis få öppna den stora plånboken i slutändan oavsett

Finns många frågor.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Det låter ju inte som säljaren påverkat fogmassan om han bara gjort det du beskriver. Det låter ju som ett felval som gjordes för 20 år sedan.
Men det kan ju också vara så att han adderat eller bytt ut fogmassan för att "fräscha upp" då det kan bli lite äckligt efter ett tag och då valt fel fogmassa.
En variant är ju att mekaniskt ta bort fogmassan och lägga på ny fräsch och korrekt fogmassa på de ställen där du ser mögel.

https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/svartmogel-badr...

Permalänk
Medlem

Ingen kommer att vilja stå och ta ansvar för detta: Du har som köpare skyldighet att felsöka/hitta fel innan du betalar tyvärr :/

Så detta kommer 99.99% inte BRFen ta på sig för dem som satt i styrelsen etc har säkert flyttat/alt dött kanske vid detta lag, eller rentav för gamla idag. Vem vet.

Däremot så behöver du åtgärda tätskiktet etc, bara ta in offerter av företag och kolla vad dem ska ha för att lösa problemet. Glöm sen inte att du har rot? avdrag året efter på deklarationen Och när du säljer.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av ahdefga:

Renovera badrummet är nog en bra idé, så slipper du leva bland mögelsporer

Ja, håller med. frågan är bara vem som skall bekosta tidigare slarv, och ej följda regler?

Permalänk
Skrivet av teanox:

Ingen kommer att vilja stå och ta ansvar för detta: Du har som köpare skyldighet att felsöka/hitta fel innan du betalar tyvärr :/

Så detta kommer 99.99% inte BRFen ta på sig för dem som satt i styrelsen etc har säkert flyttat/alt dött kanske vid detta lag, eller rentav för gamla idag. Vem vet.

Däremot så behöver du åtgärda tätskiktet etc, bara ta in offerter av företag och kolla vad dem ska ha för att lösa problemet. Glöm sen inte att du har rot? avdrag året efter på deklarationen Och när du säljer.

Ok, jag kan alltså som säljare renovera badrummet felaktigt och slarvigt utan att behöva stå för eventuella kostnader vid försäljning.

Bra, då var det utrett.

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Såhär säger advokatfirman Segerström:

Mögel räknas som dolt fel om det inte kunde upptäckas vid en noggrann besiktning. Synliga tecken på mögel räknas som köparens ansvar att undersöka.

Exempel: Om säljaren är medveten om mögel i (tex) källaren men inte informerar om det, kan köparen hävda dolt fel om problemet återkommer och inte kunde upptäckas vid köpet
.

För mig låter det som om köparen har varit medveten om problemet , men har försökt att snygga till det så gott det går.... innebär det då att personen själv städat frenetiskt i badrummet sedan den egna renoveringen utfördes? För möglet måste ju ha dykt upp med jämna mellanrum.

Det sura är dock att du lär troligtvis få öppna den stora plånboken i slutändan oavsett

Finns många frågor.

Jepp, har som jag beskrev tidigare återkommande problem med mögel. Inget som fanns vid köptillfället.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Man får göra allt utom elarbeten själv så länge det är fackmannamässigt utfört. Men det kräver absolut fullständig dokumentation med bilder i alla steg och beskrivningar på tillvägagångssätt för att försäkringsbolaget ska ge någonting om något händer.

Men det är inget jag skulle rekommendera om man inte jobbar med det.

....Och det är inget som finns.

Säljaren svarar att han utfört arbeten i badrummet, men jag har inte fått se någon dokumentation.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det låter konstigt att du har problem med mögel på det sättet, är det bara i fogarna möglet dyker upp? Silikonfog kan bli möglig även den, trots att det är för våtrum. Hur är ventilationen? Ingen golvvärme va?

Jepp, det är bara i fogarna möglet kommer. Det har konstaterats att det har använts felaktig fogmassa vid renovering.
Ventilationen är inte bra, och det har varit besök av en ventilationsfirma för att kontrollera ventilationen i vårt hus.
Dock ej i vår lägenhet, vilket dom inte tyckte behövdes då de hade kontrollerat andra lägenheter.
Ingen golvvärme finns.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Då det saknas dokumentation så är det bara att bita i det sura äpplet och anlita en firma med säker vatten som får komma och göra renoveringen åt dig med nytt tätskikt och ytskikt.

Ok, föregående ägare som utförde renoveringen har inget ansvar?

Permalänk
Medlem

Om det är 20 år gammalt så hade det inte spelat någon roll om det så var en firma. Badrummet är slut.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det låter ju inte som säljaren påverkat fogmassan om han bara gjort det du beskriver. Det låter ju som ett felval som gjordes för 20 år sedan.
Men det kan ju också vara så att han adderat eller bytt ut fogmassan för att "fräscha upp" då det kan bli lite äckligt efter ett tag och då valt fel fogmassa.
En variant är ju att mekaniskt ta bort fogmassan och lägga på ny fräsch och korrekt fogmassa på de ställen där du ser mögel.

https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/svartmogel-badr...

Säljaren saknar mig veterligen våtrumsintyg och ingen dokumentation finns heller.
Jag som privatperson får ej utföra arbeten i våtrum utan godkänd behörighet.
Något den tidigare ägaren uppenbarligen struntat i.

Permalänk
Medlem

Att det saknas dokumentation är något som skulle kontrollerats vid köpet och då kunde du valt att inte köpa lägenheten. Nu ligger ansvaret på dig, men behöver inte vara en katastrof om jag förstår dig rätt.

Köp sån här och spraya när mögel kommer: https://www.apohem.se/hushall/rengoringsmedel/klorin-power-mo...

Låt dra någon timme och spola rent sen, så dör mögeln, nog billigaste lösningen. Den kmr säkert tillbaka någon månad senare men bara att spraya igen.

Finns även seriösare grejor från Jape man kan googla på, tror du kommer lösa det enkelt med dessa förslag.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Säljaren saknar mig veterligen våtrumsintyg och ingen dokumentation finns heller.

Det enda det innebär är att ev försäkring inte går in och täcker. För det är inte fackmannamässigt utfört. Sen är byta en mjukfog är väl ändå gränsfall till renovering? Den har ju ingen annan funktion än att se fin ut/dölja fula vinklar. Sen att han använt fel fog för du lätt. Men jag hade fixat ventilationen och fuktmätt. Sen planerar in en renovering av badrummet.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, jag kan alltså som säljare renovera badrummet felaktigt och slarvigt utan att behöva stå för eventuella kostnader vid försäljning.

Bra, då var det utrett.

Asså mannen. Är det 20 ÅR sedan det renoverades så kommer ju ingen NÅGONSIN stå för det då, det är bara LITE sent. Men däremot så fråga Styrelsen om dem har papper, fakturor etc och om företaget finns kvar. Finns det företaget kvar så kan du gå till ARN och få rätt, men... Frågan är om dem är kvar eller gått i konkurs/blivit uppköpta etc.

Förstår att du är jäkligt lack, det gör jag absolut. Hade också kontaktat mäklaren för att se om dem har dolda fel försäkring, för detta är ett dolt fel... Men du kanske tillomed kan häva köpet om inte köparen nämnt mögel, då det är att fara med osanning? Rätta mig gärna här är tyvärr inte jurist.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av skippy_pewpew:

Det enda det innebär är att ev försäkring inte går in och täcker. För det är inte fackmannamässigt utfört. Sen är byta en mjukfog är väl ändå gränsfall till renovering? Den har ju ingen annan funktion än att se fin ut/dölja fula vinklar. Sen att han använt fel fog för du lätt. Men jag hade fixat ventilationen och fuktmätt. Sen planerar in en renovering av badrummet.

Fogmassan är till för att förhindra att mögel bildas och att det kommer in vatten bakom kakelplattorna och vidare till ytskiktet.
Sedan om man gör det hantverksmässigt snyggt är det ju såklart en bonus, men inte den primära funktionen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Eduardo_S:

Som redan nämnts i tråden: du som privatperson får renovera hela badrummet exklusive elarbeten. Finns inga lagkrav.

Boverket har en skrivelse som säger "det ska vara fackmässigt utfört". I praktiken betyder "fackmässigt utfört" inte mer än att man faktiskt följer instruktionerna för de produkter man använder och använt produkter avsedda för ändamålet.

Försäkringsbolagen kan eventuellt kräva dokumentation om en skada uppstår. Skulle gissa att avsaknad av sådan inte direkt betyder noll ersättning, men de kan nog göra någon reducering. För ett badrum som är 20 år spelar det ingen roll, åldersavdrag gör att ersättningen ändå lär vara noll eller rätt nära.

Företag behöver inte enligt lag ha våtrumsbehörighet, men det är nog lämpligt att man som inköpare har det som krav.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Eduardo_S:

Fogmassan är till för att förhindra att mögel bildas och att det kommer in vatten bakom kakelplattorna och vidare till ytskiktet.
Sedan om man gör det hantverksmässigt snyggt är det ju såklart en bonus, men inte den primära funktionen.

Det kommer alltid fukt in bakom plattorna, de är inte täta, inte heller fogen runt plattorna. Det som är tätt är tätskiktet man sätter innan man sätter kakel. Mjukfogen är bara estetisk i praktiken.

Det kan ta mer än ett halvår innan ett badrum är helt torrt efter man har duschat och sen låter det vara. Det är by design.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Majke:

Att det saknas dokumentation är något som skulle kontrollerats vid köpet och då kunde du valt att inte köpa lägenheten. Nu ligger ansvaret på dig, men behöver inte vara en katastrof om jag förstår dig rätt.

Köp sån här och spraya när mögel kommer: https://www.apohem.se/hushall/rengoringsmedel/klorin-power-mo...

Låt dra någon timme och spola rent sen, så dör mögeln, nog billigaste lösningen. Den kmr säkert tillbaka någon månad senare men bara att spraya igen.

Finns även seriösare grejor från Jape man kan googla på, tror du kommer lösa det enkelt med dessa förslag.

Varför skulle föreningen kunna ta fram dokumentation om renoveringen då när dom inte kan göra det nu?

Tyvärr finns det många oseriösa mäklare, råkade själv ut för en sådan innan jag köpte denna lägenheten istället.
Innan köpet är alla väldigt tillmötesgående och hjälpsamma, men så fort papperen är påskriva är det tysta leken som börjar.

Möglet har gått in i fogen och försvinner inte med ett gult medel som jag har till badrummet samt en fogborste.
Så det är nog tyvärr försent att rädda, men tack för tipset iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du får renovera själv men allt ska besiktigas av någon som har behörighet till att göra våtrum, vilket i princip ingen vill ta på sig och göra då det är i princip omöjligt och se vad som gjorts om man inte gjort det själv...

så i teorin är det fritt fram.

frågan är om förra ägaren är ärlig och inte gjort lite mer än vad han säger?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnts i tråden: du som privatperson får renovera hela badrummet exklusive elarbeten. Finns inga lagkrav.

Boverket har en skrivelse som säger "det ska vara fackmässigt utfört". I praktiken betyder "fackmässigt utfört" inte mer än att man faktiskt följer instruktionerna för de produkter man använder och använt produkter avsedda för ändamålet.

Försäkringsbolagen kan eventuellt kräva dokumentation om en skada uppstår. Skulle gissa att avsaknad av sådan inte direkt betyder noll ersättning, men de kan nog göra någon reducering. För ett badrum som är 20 år spelar det ingen roll, åldersavdrag gör att ersättningen ändå lär vara noll eller rätt nära.

Företag behöver inte enligt lag ha våtrumsbehörighet, men det är nog lämpligt att man som inköpare har det som krav.

Antar att du inte har läst dokumentationen till Säker Vatten?

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Du får renovera själv men allt ska besiktigas av någon som har behörighet till att göra våtrum, vilket i princip ingen vill ta på sig och göra då det är i princip omöjligt och se vad som gjorts om man inte gjort det själv...

så i teorin är det fritt fram.

frågan är om förra ägaren är ärlig och inte gjort lite mer än vad han säger?

Du menar att säljaren har vetat om detta du beskriver och därför renoverat själv?

Det låter som det är fritt fram att renovera utan behörighet och man kan komma undan vid problem?