Hur är Philips OLED759? Samt råd kring pris och funktioner.
Hej! Jag behöver lite hjälp på traven vid TV-köp då jag är rejält upptagen just nu i livspusslet (varför sker allt samtidigt?!) och det här erbjudandet endast gäller så långt lagret räcker. Dessutom kan jag inte så mycket om modern TV!
Min förälder har i dagsläget Philips Ambilight LED 46PFL9705H/12 ifrån ca 2010.
Ny TV ska vara 65 tum och Ambilight - detta är krav. Men jag tänkte bjuda lite och hoppa över till OLED. Ljud- och smartfunktioner är troligen irrelevanta då externt ljudsystem och TV Hub används.
Jag har försökt följa marknaden via Prisjakt och Pricerunner, men det är rätt klurigt då gamla produkter tas bort. Som jag förstår det så går 65 tum Ambilight OLED sällan under 20-25k på rea. Dock så har en modell nu hoppat ned till 13k, vilket gör att jag funderar på att köpa den.
Modellen i fråga är Philips OLED759 (OLED769 i andra länder).
Övriga modeller som finns vore OLED808 och OLED909 som är i en "högre klass", men de är dock dubbelt så dyra.
1) Har någon här erfarenhet av Philips OLED759? Om ja, finns det några dåliga saker? Särskilt jämfört med modellerna i de högre klasserna?
2) Är priset på 13k ett oerhört bra eller ett ganska normalt pris för 65'' OLED? Jag hade först tänkt vänta till Black Friday, men det verkar som att vår är då det sker utförsäljning av äldre modeller.
3) Är det någon som är viktigt att tänka på med nyare OLED-skärmar jämfört med LED?
4) När TV:n väl använder ska den såklart inspekteras. Är det några saker som är särskilt viktiga att kolla upp? Några typiska inställningar som borde slås av/på?
Tack på förhand! Min spontana tanke att det här är en no-brainer och en direkt uppgradering jämfört med den gamla TV:n, men jag vill höra ifall det finns några kunniga först.