UPDATE: Ifall någon, av någon anledning, skulle vara intresserad i hur allting slutade så slog jag till och har beställt hem följande komponenter till mitt bygge:
https://komponentkoll.se/bild/gMoOK.png
Velade mellan massa olika komponenter/konfigurationer och var nära att överskrida budgeten rätt rejält då jag tänkte att det var värt att investera i t.ex. dyrare processor. Slut notan landande hur som helst på omkring 14800:- (vissa delar köptes via en vän) vilket känns riktigt gött med tanke på min satta budget!
- Lämnade tillbaka 7800 XT kortet och beställde hem 9060 XT vilket sparade mig ca 800 spänn samt lär ge bättre prestanda!
- Var sugen på ett 7800X3D men efter råd av en vän så blev det 9700X då den ska kunna överklockas och hamna på ungefär samma fast för nästan halva kostnaden! Där av valde jag även AIO som kylning, dels ifall jag väljer att överklocka framöver men även för jag tycker det ser snyggt ut.
- Vissa komponenter som t.ex. PSU ville jag inte snåla med heller så körde det säkra kortet och tog lite bättre grejer helt enkelt.
Hoppas bygget blir smidigt och fint, väntar på några leveranser men kommer nog ha allting lagom tills semestern börjar!
Mycket bra tips i den här tråden, har varit matnyttigt för min del och känner mig tryggare och mer uppdaterad idag. Tack till alla som hjälpt till! Särskillt tack till Alastor Moody!
Du skrev ovan att det var ett 7600.
9060 XT är inte bättre än 7800 XT. Däremot är det nyare och har FSR4.
Hade hellre tagit en 7600X eller 9600X och lagt differensen på GPU.