Hej, Behöver hjälp med ett dator bygge.

Permalänk

Hej, Behöver hjälp med ett dator bygge.

Hej, ska hjälpa en kompis med att bygga en dator är själv lite intresserad osv men vill se vad andra tycker o tänker och om jag har missat något som kanske inte är kompatibelt eller ovärt. Har byggt 2 dator innan och hjälpt andra byta lite delar osv så är inte helt ny men vill se till att detta blir bra då jag fått full ansvar för att göra det rätt haha

Kommer spelas mycket Solo spel och som Hogwarts Legacy och Skyrim, Elden ring mm

Budget ligger på runt 17500 kr
Det som jag har tagit fram just nu ligger runt 16500 kr "inte inklusive frakt och sånt"

Chassi: CORSAIR 3500X ARGB Mid-Tower
CPU: Intel Core Ultra 7 265KF CPU
GPU: MSI GeForce RTX 5070 12G VENTUS 2X OC grafikkort
PSU: CORSAIR RM850e (2025) Helmodulärt Tystgående
Morderkort: ASRock B860 Pro RS WiFi
Ram: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Vit AMD EXPO/XMP 3.0
Kylare: CORSAIR NAUTILUS 240 RS ARGB CPU-Vätskekylare

Har två SSDs från gammal dator som ska återanvändas och Windows 10 "förra datorn som hade detta windows kunde inte uppgradera tror ni att det kommer fungera här eller får man köpa/cracka nytt?"

Förstår att många här kommer vilja ha AMD osv så kom med förslag men lutar mot Intel så som det ser ut just nu. Detta är en önskan från min vän så.

//Papsickle

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha AMD? Ska du spela så är det det som ger bäst prestanda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Varför vill du inte ha AMD? Ska du spela så är det det som ger bäst prestanda.

"Förstår att många här kommer vilja ha AMD osv så kom med förslag men lutar mot Intel så som det ser ut just nu. Detta är en önskan från min vän så."

Önskan var att använda intel när jag frågade sa själv att värde för performance var bättre på AMD men det var inget som hade stor betydelse så det fick bli intel.. Personligen så bryr jag mig inte jätte mycket och datorn ska använda för skol arbete med "blender" o annat sånt så kanske är därför han vill ha intel i donno.. Kan verkligen inte säga.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här för runt 17 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papsickle:

"Förstår att många här kommer vilja ha AMD osv så kom med förslag men lutar mot Intel så som det ser ut just nu. Detta är en önskan från min vän så."

Önskan var att använda intel när jag frågade sa själv att värde för performance var bättre på AMD men det var inget som hade stor betydelse så det fick bli intel.. Personligen så bryr jag mig inte jätte mycket och datorn ska använda för skol arbete med "blender" o annat sånt så kanske är därför han vill ha intel i donno.. Kan verkligen inte säga.

Tänkte mest att ingen egentligen vill ha Intel idag. Kan inte med gott samvete rekommendera någon att köpa det för tillfället.
Att din vän vill att du ska ha det är bara märkligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tänkte mest att ingen egentligen vill ha Intel idag. Kan inte med gott samvete rekommendera någon att köpa det för tillfället.
Att din vän vill att du ska ha det är bara märkligt.

Det är ju hans polare som ska ha datorn. haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssonA:

Det är ju hans polare som ska ha datorn. haha!

Aha. Trodde det var tvärtom.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papsickle:

Om det är viktigt med hög prestanda för jobb med Blender är Intel Core Ultra 7 265KF ett utmärkt val. Just Blender och Handbrake är två program som 265KF presterar mycket bra i. Sett till priset kommer en AMD-processor att kosta mer för motsvarande prestanda i Blender och Handbrake.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Om det är viktigt med hög prestanda för jobb med Blender är Intel Core Ultra 7 265KF ett utmärkt val. Just Blender och Handbrake är två program som 265KF presterar mycket bra i. Sett till priset kommer en AMD-processor att kosta mer för motsvarande prestanda i Blender och Handbrake.

Men då kanske intel är förståligt då den både hanterar spel och "skolarbete" bra och ändå är i en hyfsad prisklass.. Så inget behöver ändras egentligen och kommer fungerar fint, alltså ingen bottleneck eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papsickle:

Men då kanske intel är förståligt då den både hanterar spel och "skolarbete" bra och ändå är i en hyfsad prisklass.. Så inget behöver ändras egentligen och kommer fungerar fint, alltså ingen bottleneck eller något liknande?

Missade att SSD redan fanns. Så här skulle det kunna se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papsickle:

Spel som är processorkrävande kan upplevas lite sämre än med en bra AMD-processor. Men man bör beakta att i7 265KF trots allt är en mycket bra processor. Grafikkortet som du fått förslag på gör spelupplevelsen bra.

Som en kompromiss mellan en bra speldator och en kompetent dator för Blender och Handbreak är förslaget ovan ett bra förslag.

Jag reserverar mig mot lådan då utseendet på en låda är mycket personligt. Vissa föredrar lådor med glassida andra, som jag, vill ha en datorlåda med så lite "bling" som möjligt vilket innebär en täckt låda.
Som du förstår bör du höra med din vän om denne fördrar Corsairlådan du har i ditt förslag eller en annan låda.
Det är trots allt din vän som skall leva med hur lådan ser ut.

Permalänk
Medlem

Så här kan det se ut med den låda, Corsair 3500X ARGB, som du har med i ditt första inlägg.