Japansk tillverkare släpper freestyle med Bluetooth

Permalänk
Melding Plague

Japansk tillverkare släpper freestyle med Bluetooth

Maxell har släppt en ny kassettbandspelare med moderna bekvämligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svensk PC-hårdvarusite kopierar gårdagens artiklar från Tom's Hardware.

... återgen. Ni skulle åtminstone kunna ha länkat till den site som Tom's Hardware först hittat nyheten på, istället för att länka i tredje led.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

F-f-f-f-f-freestyler, Rakamakafon.. o/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vill du utveckla ditt resonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nyheten verkar vara 1,5 månad gammal i vart fall, så den har kopierats ett antal gånger innan Tom's Hardware skulle jag säga
https://sutero.info/journal/2025/05/15/maxell-mxcp-p100/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Självklart hade man en Sony Walkman när det begav sig, bärbar musik, vilken grej! (hade även en bärbar minidisc när md kom)

Däremot fattar jag inte nostalgi-prylen med denna, lyssna på vinyl fattar jag absolut, men lyssna på halvt avmagnetiserade band som man har kvar (om man ens har det)... vette tusan, jag känner inget villhöver här.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Om den hade funnits här så hade jag köpt den direkt. Jag har letat som tusan efter en vettig mp3 med radio. Inga speciella krav, USB c hade varit bekvämt. Men det är hopplöst.

Permalänk
Medlem

Jag köper bara en typ när det kommer till Freestyles. Shockwave från Panasonic. Helt överlägset ljud jämfört med alla andra jag provat.

Permalänk
Medlem

"...nygamla prylen säljs än så länge enbart i Japan där den kostar motsvarande cirka 850 kronor..."

A men va fan... 850kr! Det är ju fick pengar. Inte så konstigt att de är slutsålda.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad retro att de även behållit den gamla klassiska dåliga batteridrifttiden.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om den hade funnits här så hade jag köpt den direkt. Jag har letat som tusan efter en vettig mp3 med radio. Inga speciella krav, USB c hade varit bekvämt. Men det är hopplöst.

Det går att spela MP3 och radio i en telefon utan att ha den uppkopplad om du väljer lämplig modell, det finns även modeller som inte kräver att man måste ansluta en kablad hörlur som antenn utifall du har krav trådlöshet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar det är samma halvkassa kasett hårdvara i denna också, precis som i alla andra nya kasettspelare. Om jag förstått rätt finns det bara en tillverkare kvar så om inte Maxell satsat på en egenutvecklad så är det garanterat samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Självklart hade man en Sony Walkman när det begav sig, bärbar musik, vilken grej! (hade även en bärbar minidisc när md kom)

Däremot fattar jag inte nostalgi-prylen med denna, lyssna på vinyl fattar jag absolut, men lyssna på halvt avmagnetiserade band som man har kvar (om man ens har det)... vette tusan, jag känner inget villhöver här.

Är man en artist utan stora ekonomiska medel, så har banden blivit att föredra för nya produktioner. Det är dyrt att trycka vinyl, med väldigt lång ledtid. Med kassettband så kan du skriva ut konvolutet på en skrivare i hemmet och överföra musiken utan större problem till band. Billigt och enkelt.

Jag har varit på många spelningar för mindre band och kassettbanden har sålt i ganska stor utsträckning. I alla fall med tanke på att antalet var 0 för ett par år sedan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Antar det är samma halvkassa kasett hårdvara i denna också, precis som i alla andra nya kasettspelare. Om jag förstått rätt finns det bara en tillverkare kvar så om inte Maxell satsat på en egenutvecklad så är det garanterat samma.

We Are Rewind kanske vore något? Lite pricey men bra grejer och lite nördigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Måste säga att jag är hoppfull, kontrollerna matchar inte mekanismen i alla andra moderna kassetbandspelare, ser inte några tydliga tecken på att det är den kassa mekanismen.

Skrivet av Gurk:

Denna är tyvärr den kassa mekanismen.

Permalänk
Medlem

Maxell var väl en gång i tiden ett hyffsat respektabelt märke när det kom till kassettband och datalagring. Idag är det dock ett märke precis som Kodak och liknande, vars varumärke bara används för att sälja skit till folk som är gamla nog att känna igen märket från när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Varför det heter Freestyle i Sverige är Sonys fel, som vanligt är de duktiga på produktnamn så innan de fick namnet Walkman hette den första modellen TPS-L2. Inte helt lätt att sälja in en ny teknik med det namnet så de kallade den för Freestyle i Sverige, även i Australien gick den under samma namn men hette t ex Soundabout i USA.

Permalänk
Medlem

"Handhållna kassettbandspelare – eller freestyle som produkttypen av outgrundlig anledning kallas i Sverige"

Det är inte så konstigt då det var det den marknadsfördes som i Sverige redan från början. Gemene svensk hade nog 1980 undrat vad "walkman" betyder (herr Gårman?). "Freestyle" var redan ett modeord så Sonys marknadsföringsteam valde helt enkelt det namnet för Sverige.

Det fanns andra namn i andra länder. Walkman var inte universellt.

För övrigt är väl detta samma eländiga kassettmekanism som alla andra använder sig av idag. Har sett tillräckligt av Techmoans recensioner för att inse att kvalitetsmekanik för kassettband får man leta efter begagnat om man är intresserad. Iallafall när det gäller bärbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är man en artist utan stora ekonomiska medel, så har banden blivit att föredra för nya produktioner. Det är dyrt att trycka vinyl, med väldigt lång ledtid. Med kassettband så kan du skriva ut konvolutet på en skrivare i hemmet och överföra musiken utan större problem till band. Billigt och enkelt.

Jag har varit på många spelningar för mindre band och kassettbanden har sålt i ganska stor utsträckning. I alla fall med tanke på att antalet var 0 för ett par år sedan.

Bara av nyfikenhet, varför inte bränna det på en CD istället? Det måste väl vara lika enkelt att göra hemma och skriva ut omslaget för CDn på samma sätt som för ett kassettband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tycker inte ens att Tom's Hardware är värda att kopiera längre.

Ser fram emot nästa direktöversatta artikel från Tom's Hardware där skribenten blandar ihop Japan med Kina

https://www.tomshardware.com/video-games/nintendo/switch-2-ha...

Saknar tiden då Tom's Hardware visste vad de skrev om. Detsamma gäller även SweClockers som mest verkar ha blivit nya IDG.se.

Permalänk
Medlem

Det där är ju bara något för kids som vill se ”retrocoola” ut …
Riktiga retronördar hittar ”äkta” begagnade spelare av bättre kvalitet!
Jag kan inte förstå hur någon längtar tillbaka till tiden med bandsallad, bandbrus, svaj och dropouts (ljudbortfall).
Själv hade jag Sonys värsting – WM-D6C – när det begav sig. Det var en riktig Hi-Fi-pryl med inspelning (den var rolig att ha med på konserter) och den lät bättre än kassettdäcket i familjens hemmastereo. Men den var klart större och tyngre än en vanlig Walkman och den kostade också nästan tre gånger så mycket som den (oftast gula) vattenskyddade Sony Walkman Sports som var oerhört populär.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Först kände jag bara VARFÖR???
Sen läser man att den är slutsåld...😵

Kasettband var banne mig inte ens bra på min tid och då lär jag vara i övre delen av åldersspannet på detta forum som inte hade alternativ till portabel musik. Så en come back av detta medium kan väl rimigen enbart tilltala retronostalgikern eller kids som vill se "retrocoola" ut som LANberg skriver..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Denna är tyvärr den kassa mekanismen.

Du måste mena något annat än byggkvalitet och tekniken i burken, för den har bara fått bra beröm. Är det kanske ljudet eller så du menar? Länka gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Bara av nyfikenhet, varför inte bränna det på en CD istället? Det måste väl vara lika enkelt att göra hemma och skriva ut omslaget för CDn på samma sätt som för ett kassettband?

Det är digitalt och inte lika häftigt antar jag. Större samlarvärde i annan media. Det är väl coolt och udda. Plus att fler nog kan tänka sig att köpa sig en kassettbandspelare, vintage än CD.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Gillar Maxell reklam för disketter som som dom hade i DMZ på 80 -90 talet

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saketume:

"Handhållna kassettbandspelare – eller freestyle som produkttypen av outgrundlig anledning kallas i Sverige"

Det är inte så konstigt då det var det den marknadsfördes som i Sverige redan från början. Gemene svensk hade nog 1980 undrat vad "walkman" betyder (herr Gårman?). "Freestyle" var redan ett modeord så Sonys marknadsföringsteam valde helt enkelt det namnet för Sverige.

Det fanns andra namn i andra länder. Walkman var inte universellt.

Ur wikipedia-artikeln:
"The Walkman was followed by a series of international releases; as overseas sales companies objected to the wasei-eigo name, it was sold under several names, including Sound-about in the United States, Freestyle in Australia and Sweden, and Stowaway in the UK.[11][12] Eventually, in the early 1980s, Walkman caught on globally and Sony used the name worldwide. The TPS-L2 was introduced in the US in June 1980.[6]"

Intressant det här att "Walkman"-namnet ansågs vara för konstig Japan-engelska och att produkten fick nya namn på många håll när den först exporterades.
Att den initialt hette "Soundabout" i USA är ju en kul grej man typ aldrig hör talas, eller "Stowaway" i UK.

Och det är väl en noterbar skillnad, känns ju som att "Freestyle"-namnet bet sig fast mer här medan det känns som att Sonys alternativa "exportnamn" mer eller mindre glömdes på andra håll efter senare produktlanseringar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Lite kvällsunderhållning angående kassettformatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

https://www.youtube.com/watch?v=WleZGWAebsY

Permalänk
Medlem

Ååååh! Jag skulle gärna haft en sån!

Skrivet av NcLr:

Kasettband var banne mig inte ens bra på min tid och då lär jag vara i övre delen av åldersspannet på detta forum som inte hade alternativ till portabel musik. Så en come back av detta medium kan väl rimigen enbart tilltala retronostalgikern eller kids som vill se "retrocoola" ut som LANberg skriver..

Det finns olika kvalitéer av kassettband. Och har du rätt utrustning kan du få bättre ljud än streamat från Spotify som 90% av människor lyssnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nu behöver vi bara få tillbaka tracks på lördagarna så man kan pirata senaste musiken med rec paus tekniken så man slapp så mycket mellansnack som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ååååh! Jag skulle gärna haft en sån!

Det finns olika kvalitéer av kassettband. Och har du rätt utrustning kan du få bättre ljud än streamat från Spotify som 90% av människor lyssnar på.

Säkert så.
Tyvärr hör iaf jag inte skillnad mellan Spotify och alternativ källa med den utrustning jag har i form av Dac och hörlurar.
Och jag funderar på värdet av att köra denna "freestyle" i kombination med en extern pocket dac/amp och ett par focal lurar (bara ett exempel) för att faktiskt kunna höra, och uppskatta, den bättre kvalitén när t.ex en vanlig mobil med Tidal lär ge även ett mätbart bättre resultat.

Men som sagt. För den som vill så finns ju iaf möjligheten att återuppleva historiens bandtra.. vingslag..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB