Köpråd - Ny speldator efter 10år
Hejsan,
Nu efter mer än 10 år så är det dags för mig att byta ut min gamla dator då den inte riktigt klarar av det jag vill göra med den. Det jag gör med datorn är att jag spelar CS2, Valorant och lite WoW då och då, kommer ibland något annat men inga AAA-titlar, sitter även med många flikar aktiva i webbläsaren vilket gör att det kraschar ofta med att minnet inte räcker till i nuläget. När det spelas så rusar fläktarna nästan konstant så datorn är väldigt högljudd.
Mål: kraftfull och tyst dator. Kommer spelas i 1440p
Budget: <20k kr
Detta är vad jag valt hittills:
Vad jag kunnat läsa mig till så är CPU:n den viktiga biten i mitt fall och valt utefter det.
MB, CPU och RAM minnet vad jag har sett lirar bra tillsammans.
En 750W PSU ska vara tillräcklig när jag kollat delarna, den jag valt ska vara av det tystare sorten.
Själva chassit känns lite överdrivet men svårt att hitta chassin som är ljuddämpade, har dammfilter, är solida, tillräckligt stora etc.
CPU fläkten och chassifläkten har jag förstått är bra "budget" alternativ för båda ljud och prestanda.
Det som jag är osäker på och har väldigt dålig koll på är grafikkort. GPU:n är inte så viktigt i mitt fall så det jag undrar är om ASUS GeForce RTX 4060 Ti 8GB DUAL OC EVO blir väldigt överdrivet, hade det varit bättre att gå på en billigare variant? Eller kommer det skapa en flaskhals som jag kommer behöva byta ut inom några år? Om så är det mer värt för mig att inte behöva göra det.
Tack på förhand!