Köpråd - Ny speldator efter 10år

Permalänk
Medlem

Köpråd - Ny speldator efter 10år

Hejsan,

Nu efter mer än 10 år så är det dags för mig att byta ut min gamla dator då den inte riktigt klarar av det jag vill göra med den. Det jag gör med datorn är att jag spelar CS2, Valorant och lite WoW då och då, kommer ibland något annat men inga AAA-titlar, sitter även med många flikar aktiva i webbläsaren vilket gör att det kraschar ofta med att minnet inte räcker till i nuläget. När det spelas så rusar fläktarna nästan konstant så datorn är väldigt högljudd.

Mål: kraftfull och tyst dator. Kommer spelas i 1440p
Budget: <20k kr

Detta är vad jag valt hittills:

Vad jag kunnat läsa mig till så är CPU:n den viktiga biten i mitt fall och valt utefter det.
MB, CPU och RAM minnet vad jag har sett lirar bra tillsammans.
En 750W PSU ska vara tillräcklig när jag kollat delarna, den jag valt ska vara av det tystare sorten.
Själva chassit känns lite överdrivet men svårt att hitta chassin som är ljuddämpade, har dammfilter, är solida, tillräckligt stora etc.
CPU fläkten och chassifläkten har jag förstått är bra "budget" alternativ för båda ljud och prestanda.

Det som jag är osäker på och har väldigt dålig koll på är grafikkort. GPU:n är inte så viktigt i mitt fall så det jag undrar är om ASUS GeForce RTX 4060 Ti 8GB DUAL OC EVO blir väldigt överdrivet, hade det varit bättre att gå på en billigare variant? Eller kommer det skapa en flaskhals som jag kommer behöva byta ut inom några år? Om så är det mer värt för mig att inte behöva göra det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hejsan, gått igenom delarna i förslaget du lade upp det mesta är ganska likt förutom MB, GPU och CPU. Moderkortet tappade möjligheten till blåtand vilket jag vill ha, nämnde detta aldrig dock. Jag vet att chassit jag valt dyrt men jag klarar inte av datorer med öppna sidor där man ser innehållet utan vill ha allt solid. För själva CPU:n så verkar det vara det viktigaste i mitt fall så den behåller jag nog så bra som möjligt även om det kostar mer.

Läste på lite mer om grafikkortet och har jag förstått rätt så är vram viktigt för att kunna köra i 1440p och då tänker jag att 8GB inte räcker till. Tänkt om där och istället valt Sapphire Radeon RX 9060 XT 16GB Pulse. Verkar vara ganska nära men ändå sämre än mitt första val men högre vram, priset är likdant där som efter rabatten på 4060 kortet

Tänker jag helt fel här eller är delarna jag valt helt ok? Tänker som helhetsbygge då ren prestanda inte är enda prioriteten utan jag vill ha den relativt tyst med så långt det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjifen:

Hejsan, gått igenom delarna i förslaget du lade upp det mesta är ganska likt förutom MB, GPU och CPU. Moderkortet tappade möjligheten till blåtand vilket jag vill ha, nämnde detta aldrig dock. Jag vet att chassit jag valt dyrt men jag klarar inte av datorer med öppna sidor där man ser innehållet utan vill ha allt solid. För själva CPU:n så verkar det vara det viktigaste i mitt fall så den behåller jag nog så bra som möjligt även om det kostar mer.

Läste på lite mer om grafikkortet och har jag förstått rätt så är vram viktigt för att kunna köra i 1440p och då tänker jag att 8GB inte räcker till. Tänkt om där och istället valt Sapphire Radeon RX 9060 XT 16GB Pulse. Verkar vara ganska nära men ändå sämre än mitt första val men högre vram, priset är likdant där som efter rabatten på 4060 kortet

Tänker jag helt fel här eller är delarna jag valt helt ok? Tänker som helhetsbygge då ren prestanda inte är enda prioriteten utan jag vill ha den relativt tyst med så långt det går.

Normalt brukar jag avråda från 8 GB men det är inga VRAM-tunga spel du spelar direkt så inget måste med mer än 8 GB. CS2 exempelvis drar drygt 5 GB VRAM i 1440p med allt maxat.

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

NVIDIA är bättre än AMD i WoW och CS2 så jag hade nog kört på 5070 om du vill säkra upp med lite mer prestanda och VRAM. Alternativt 5060 Ti 16 GB.

Permalänk
Medlem

Kändes inte direkt så prisvärt. Genom att skruva på några saker får man in bättre grafikkort för samma pris. Behöll ett stilrent ljuddämpat chassi och moderkortet har BT.

https://www.inet.se/lista/x7C3k/2025-06-29

https://www.inet.se/lista/XbK3H/2025-06-29

Permalänk
Medlem

Förslag till trådskaparen om chassi med solid sidopanel, om det är OK med

Skrivet av tuppel:

Kändes inte direkt så prisvärt. Genom att skruva på några saker får man in bättre grafikkort för samma pris. Behöll ett stilrent ljuddämpat chassi och moderkortet har BT.

Skeptisk till ventilationen i det där chassit dock... Helt solid front och möjligheten att få in luft i botten verkar väldigt begränsad.
Om man vill ha "modern" fractal med bra ventilation och solid sidopanel skulle jag kolla på nya Meshify 3:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14671446
(inte prisvärd men verkar trevlig!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Normalt brukar jag avråda från 8 GB men det är inga VRAM-tunga spel du spelar direkt så inget måste med mer än 8 GB. CS2 exempelvis drar drygt 5 GB VRAM i 1440p med allt maxat.

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

NVIDIA är bättre än AMD i WoW och CS2 så jag hade nog kört på 5070 om du vill säkra upp med lite mer prestanda och VRAM. Alternativt 5060 Ti 16 GB.

Kollat runt lite mer på korten och 5060 Ti 16 gb är lite bättre på totalen än 9060 XT 16GB men ganska likvärdiga utanför just cs och WoW, men med ett pris på 5700 kr för så känns det som 9060 XT koret kommer räcka gott och väl för mig och då vara 1270 billigare än nvidia kortet. Kunde hitta att det är ca 50 FPS i skillnad på CS2 mellan korten.

https://www.techspot.com/review/2996-amd-radeon-9060-xt/

Gick igenom delarna på listorna som du la in @tuppel och har uppdaterat min lista efter det. Hade tagit dyrare alternativ för saker som jag inte behövde, t.ex SSD, så tackar för det.

@Roger W Om jag sätter dom 3 fläktarna som kommer med chassit botten med inflöde och sedan använder fläktarna jag valt för utblås i toppen och baksidan? Märker nu dock att priset överstiger meshify 3 med några hundralappar... Har ingen erfarenhet med dator med meshsida, läcker det mycket mer ljud än en solid panel? Vill ju inte heller det ska vara för dåligt luftflöde och få fläktarna spinna ur konstant för att det blir för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjifen:

@Roger W Om jag sätter dom 3 fläktarna som kommer med chassit botten med inflöde och sedan använder fläktarna jag valt för utblås i toppen och baksidan? Märker nu dock att priset överstiger meshify 3 med några hundralappar... Har ingen erfarenhet med dator med meshsida, läcker det mycket mer ljud än en solid panel? Vill ju inte heller det ska vara för dåligt luftflöde och få fläktarna spinna ur konstant för att det blir för varmt.

I botten av chassit sitter ju tex nätagget redan så kommer vara begränsat hur mycket luft som kan ta sig förbi det... Minst en av de tre fläktarna lär göra begränsad nytta direkt ovanpå nätagget.
Har inte sett tester på det där specifika chassit men jag är iallafall lite skeptisk...

Om man har hyfsat varma komponenter verkar många chassirecensenter vara rätt överens om att det lönar sig ha vettig ventilation i fronten så man kan ha fläktarna på lågt varv och ändå få vettiga temperaturer.
(Kanske beror lite på hur man sitter relativt sitt chassi också tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.