Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet från jobbet är det 2 typer av personer som inte har dator. De som är så gamla att de inte är vana med datorer och de som är så unga att de är uppväxta med iPad och smart phones.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag håller med om den sista biten - att säga att man tappat 400 miljoner är att dra för stora växlar på en mindre sak - men jag tror nog att siffran har gått ner. De säger säkert "over 1 billion" för att inte behöva skriva ut att det nu är 1.3 miljarder och därmed definitivt gått ner.

Japp, jag skrev precis det i den andra paragrafen av mitt inlägg 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

I min erfarenhet från jobbet är det 2 typer av personer som inte har dator. De som är så gamla att de inte är vana med datorer och de som är så unga att de är uppväxta med iPad och smart phones.

Tycker mig träffa rätt många som ligger mellan de där grupperna som resonerar att telefonen räcker och om nu en dator måste till så kan man använda jobbdatorn i värsta fall.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Windows 11 Pro ingick i köpet av en begagnad dator. Har den i dual boot mest för frugans skull och en sista anhalt för mig när ett problem inte går att lösa i Linux eller på macOS. Jag har även Windows 10 i virtuell dator men då måste jag redan ha lagt till modul för USB och det har jag sällan.

Senast använde sin surfplatta med mitt reservset (tangentbord och mus) med Unifying-sändare inkopplad med USB C-A OTG.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Härligt! Hoppas att fler får upp ögonen och lämnar!

Grattis, du får istället enheter och tjänster anpassade efter den förståndshandikappade majoriteten. Glöm persondatorer - det är mobiler för doomscrollande på TikTok som gäller.

Men låt inte det störa det irrationella hatet mot Windows…

Permalänk
Medlem

Förra året bytte jag till MacOS och har varit väldigt nöjd. Jag saknar inte Windows alls.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

"Vilket operativsystem skulle du tänka dig att byta till?"
Windows 7 var ju rätt bra >.>

Permalänk
Medlem

Som en vanlig användare så lider jag inte så mycket av Windows, spelen funkar och webbläsaren funkar och alla dom programmen jag använder funkar, ser inte problemet

Iofs kör jag ClassicShell för jag är lite old school!

Permalänk
Medlem

Jag som endast spelar och lyssnar på musik på datorn har det betydligt enklare på Windows.
Och att det är resurskrävande är inget jag märker, men jag uppgraderar hårdvara osunt ofta så kan inte uttala mig om klena/gamla komponenter svettas i Windows?

Jag har kört Linux en del också, till och från sen 2005 och det har aldrig varit smärtfritt när det kommer till spel utan kräver oftast mer jobb och krångel än vad Windows gör.
Ladda ner de, sudo där, testa olika sätt, lösenord var annan minut osv. Nej, jag är för gammal för krångel.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Så fort Escape from Tarkov kommer till Linux finns det egentligen inget som håller mig kvar. Så länge jag kan titta på Youtube, spela mitt spel och skriva ut dokument bryr jag mig inte om det är OS/2 Warp eller Windows 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Egoistiska Linux-användare är inget nytt. De vill att Windows ska dö så att hårdvaru- och mjukvaruutvecklare ska stötta den plattform de själva valt att sitta på i stället.

Om det är någon grupp som är egoistiska så är det väl alla Windows-användare som bara kommer med "men kör Windows då" varje gång som en Linuxanvändare klagar över att en viss hårdvara eller mjukvara inte finns till Linux...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Egoistiska Linux-användare är inget nytt. De vill att Windows ska dö så att hårdvaru- och mjukvaruutvecklare ska stötta den plattform de själva valt att sitta på i stället.

Halmdocka.

Jag tror att de oftare går att klassificera som idealistiska än som egoistiska. Att köra "andra" operativsystem är ett aktivt val som kräver en insats i form av tid (öppna system som FreeBSD och Linux) och/eller pengar (macOS). Generellt sett kommer detta val med en rad nackdelar som dessa personer ändå tycker är att föredra framför att använda Windows, av olika orsaker.

Jag ser väldigt sällan i de här grupperna folk som vill att hård- eller mjukvarutillverkare ska stötta deras operativsystem istället; det är mycket oftare så att de vill att deras system ska stödjas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är du sån ?

….varför inte?

Ska man bara acceptera konsumentfientliga företag så man inte riskerar att vara sån ?

Skit ska skit ha, och det enda sättet att visa att skit är skit är att inte använda skit

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Har kört Windows sedan 3.11 och testat Linux till o från, men sen köpte jag en iPad Pro och kort efter en M1 och efter det blev det tack och adjö till Windows för privat bruk.

Permalänk
Medlem

Så mycket gnäll över Windows, man kan hitta fel så gott som överallt i vår värld, inte ens naturen lyckas få det rätt alltid. Windows erbjuder en extremt bred plattform som de allra flesta kan förstå sig på att använda, dessutom stöder det en imponerande stor variation av hårdvara. Jag ser ingen som helst anledning att välja något annat idag och då har jag ändå jobbat som grafiker, musiker, och utvecklare i över 30 år. Det betyder dock inte att jag vill att andra platformer ska försvinna eller bli mer som Windows, det finns absolut fördelar med dem alla, låt helt enkelt folket välja vad som passar.

Angående artikeln så blir man frågande, hur har man kommit fram till slutsatsen? Bloggen anger endast Windows, så vilken version syftar man till, är det bara Windows 11? Och "over 1 billion" skulle mycket väl kunna vara 1.4, det är uppenbarligen en grov beräkning. För övrigt, hur brukar man räkna antal aktiva enheter? Är det endast de två senaste versionerna som gäller? Gör man så på alla plattformar? Hur ser siffrorna ut för övriga OS? Nej, bättre kan ni, gör om och gör rätt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Finns inga incitament kvar att vara på Windows. Har inga privata Windows maskiner kvar sedan 10 år tillbaka. Jag håller inte med dig om att Linux användare tycker att Windows ska dö. Däremot förekommer det att Windows oftast blir prioriterad, och detta upplever jag var mer förr än idag.

Vi förstår och känner för dig. Folk väljer idag att späka sig på olika sätt. En del äter råa grönsaker, en del cyklar med lådcyklar och vissa plågar sig själv med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag är linuxanvändare men jag vill inte att Windows ska "dö".

Jag vill att det ska bli mer som linux och bara vara ett OS.

Det ska inte behövas stänga av massa avlyssnings-funktioner och avinstallera en hög med appar innan man kan använda sin dator efter en nyinstallation.

Jag vill inte få reklam om att skaffa onedrive och office och allt vad det heter. Jag vill inte bli påtvingad uppdateringar som jag inte vill ha (förutom säkerhetsuppdateringar).

Jag vill att allt som finns på min dator, finns där för att JAG har valt att installera det.

Långt mycket sjukare är alla dessa förberedelseknappar för att installera Candy Crush, Spotify och Netflix. Att de försöker pusha för lite merförsäljning av sina egna produkter är ett rimligt koncept, hur irriterande det än må vara att man ska behöva titta på reklam i mjukvara man betalat för.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att byta till Linux på min surfplatta (Microsoft Surface Pro 7). Men jag kan inte hitta någon tydlig info om touchskärmen funkar eller ej med något Linuxdistro. Har än så länge testat Ubuntu (Live), men det var helt dött när jag tafsade på skärmen.
Om någon insatt har koll på detta så lyssnar jag, eller länka bara till något läsvärt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sedan två veckor tillbaka har jag kört CachyOS och det har fungerat förvånansvärt bra.

Spelar alla spel via Steam dock.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000/2000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | CachyOS

Permalänk
Medlem

Linux är så mycket bättre än vad Windows är.

• Snabbare och ärligare/transparenta installationer.

• Inget tvång till telemetri/spårning.

• Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.

• Du är användaren, inte produkten.

• Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror (EndeavourOS låter en välja vad för mjukvaror som ska komma förinstallerade).

• Källkoden är öppen för alla att se och hantera.

• Du bestämmer hur ditt system ska vara, inte utvecklaren.

Ska jag fortsätta? Okej.

• Snabbare uppstart av systemet.

• Ärligare utvecklare, som för övrigt kan vara miljontals, om inte miljardtals, om de bara kan och vill.

• Du bestämmer hur säkerheten ska vara.

• Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.

• Du kan skapa ditt alldeles egna system helt från skretch (Arch Linux). Vad som ska finnas i systemet och hur allt ska fungera är helt upp till dig.

Vill ni att jag ska fortsätta att fortsätta med fortsättningen? Alright, men inte här. Hänvisar då till min blogg, och då till följande inlägg:

Svara nu på denna fråga: är vi Linux-användare egoistiska för att vi vill använda ett system som inte spårar en, tvingar en till saker, och annan skit?

Det finns anledningar till varför vi Linux-användare inte gillar (vissa till och med hatar) Windows. Jag tjoade när jag läste rubriken, och jag är långt ifrån ensam till att göra det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Det lär ju i alla fall inte bli fler windows-maskiner i världen med tanke på dom dåligt motiverade hårdvarukraven som införts för att uppdatera från windows 10 till 11.

Permalänk
Medlem

ahem

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000/2000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | CachyOS

Permalänk
Medlem

Windows 10 -The last version of Windows. Det där åldrades ju inte så bra.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk

Enligt Statcounter har det inte skett några dramatiska förändingar under perioden.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/...

Jag tycker inte att man ska dra siffran 400 miljoner ur röven.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Datavetare

Här har ni det saknade "beviset". TechSpot har rita ihop alt. hittat något som ritat ihop en graf. Oklart om vilken lux-nivå källan till detta höll. https://www.techspot.com/news/108494-windows-loses-400-millio...

Men seriöst: finns absolut ingen rationell anledning för Microsoft att sluta hävda 1,4 miljarder aktiva installationer om det fortfarande vore sant. Så man kan med väldigt nära 100 % sannolikhet säga att det finns en relevant minskning. Däremot oklart om det nu är 1.0, 1.1 eller kanske till och med 1.3 miljarder aktiva Windows-enheter.

Sen vill jag bara tillägga: alla Linux-användare är inte fundamentalister. Finns faktiskt en rätt stor andel som kör Linux helt enkelt för det är den tekniskt bästa lösning. Man kanske dock inte hittar majoriteten av de personerna bland de som valt Linux som desktop OS (men de lär finnas, hörde själv dit under ca 15 år då det jag jobbade med fungerade bäst ihop med Linux).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snorleffe:

Enligt Statcounter har det inte skett några dramatiska förändingar under perioden.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/...

Jag tycker inte att man ska dra siffran 400 miljoner ur röven.

Fast om förklaringen primärt är "folk har gått till mobiler" så bör väl även de vara med. Och då visar faktiskt StatCounter på en helt klart signifikant nedgång för Windows över 3 år (som är den period som nämns i artikeln)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Här har ni det saknade "beviset". TechSpot har rita ihop alt. hittat något som ritat ihop en graf. Oklart om vilken lux-nivå källan till detta höll. https://www.techspot.com/news/108494-windows-loses-400-millio...

https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2025/06/2025-06-30-image-p.webp

Men seriöst: finns absolut ingen rationell anledning för Microsoft att sluta hävda 1,4 miljarder aktiva installationer om det fortfarande vore sant. Så man kan med väldigt nära 100 % sannolikhet säga att det finns en relevant minskning. Däremot oklart om det nu är 1.0, 1.1 eller kanske till och med 1.3 miljarder aktiva Windows-enheter.

Sen vill jag bara tillägga: alla Linux-användare är inte fundamentalister. Finns faktiskt en rätt stor andel som kör Linux helt enkelt för det är den tekniskt bästa lösning. Man kanske dock inte hittar majoriteten av de personerna bland de som valt Linux som desktop OS (men de lär finnas, hörde själv dit under ca 15 år då det jag jobbade med fungerade bäst ihop med Linux).

Den där grafen kan du rimligen inte tro på själv.

Statcounter med sin övervikt av amerkanska användare (hög andel Mac) visar att Windows gått från ca 75% till ca 70%.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Tittar man på grafen i slutet på artikeln:
https://www.techspot.com/news/108494-windows-loses-400-millio...

Så ser man att siffran var ännu lägre 2020, så tror det mest är variation i urvalsgruppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag funderar starkt på att byta till Linux på min surfplatta (Microsoft Surface Pro 7). Men jag kan inte hitta någon tydlig info om touchskärmen funkar eller ej med något Linuxdistro. Har än så länge testat Ubuntu (Live), men det var helt dött när jag tafsade på skärmen.
Om någon insatt har koll på detta så lyssnar jag, eller länka bara till något läsvärt

Drivrutinerna för just den hårdvaran har eventuellt inte lyckats ta sig in i mainline (än i alla fall) utan man behöver kanske installera en kärna från separat repo. Själva drivrutinen verkar ha kommit in, genom en Canonical-anställd i version 6.11.

Antagligen inte svårt att meckla med, men onödigt krångligt. Som vanligt: Köp inte hårdvara utan stöd i mainline, det är om inte annat kasst på andrahandsmarknaden.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast om förklaringen primärt är "folk har gått till mobiler" så bör väl även de vara med. Och då visar faktiskt StatCounter på en helt klart signifikant nedgång för Windows över 3 år (som är den period som nämns i artikeln)

<Uppladdad bildlänk>

Det stämmer ju procentuellt men samtidigt har antalet enheter som man surfar på ökat.

Visa signatur

snorleffe