Skrivet av Neon:
Du pratar om transparens, men nämner inte ett enda område där Windows faktiskt är bättre än Linux? Man måste ändå inse att alla operativsystem har sina styrkor och svagheter. Om din post ska tas på allvar behöver den vara mer balanserad. Vi kan dock börja med dina påståenden:
Jag tog upp fördelarna med Windows i ett av de blogginlägg som jag länkade till.
Skrivet av Neon:
Snabbare och ärligare/transparenta installationer.
Det Beror helt på distribution och användarnivå. Vissa Linux-distros kräver mer manuell konfiguration, medan Windows ger en färdig miljö med få knapptryck. För gemene användare är Windows-installation ofta enklare, inte nödvändigtvis "ärligare".
Helt sant. Det är därför Linux Mint Cinnamon är brett rekommenderat för Windows-vana användare.
Dock är ju det som är susningen med Linux: man kan välja det som passar en själv. Vill man till exempel ha en Linux-distribution som liknar och fungerar typ samma som macOS? Installera elementary OS.
Skrivet av Neon:
Inget tvång till telemetri/spårning.
Det stämmer delvis. Dock har även många populära Linuxprogram (inklusive Firefox och vissa Snap/Flatpak-appar) viss telemetri. Även distros kan ha det, t.ex. Ubuntu. Skillnaden är att det ofta går att stänga av helt i Linux, vilket är mer transparent – men kräver teknisk kompetens.
Yepp. Man kan använda olika forks av Firefox som tar bort telemetri, som LibreWolf (vad jag vet).
Skrivet av Neon:
Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.
Windows 11 har börjat kräva det i fler scenarier, vilket är en rättvis kritik. Men Windows kan fortfarande användas med offlinekonto via workaround eller enterprise-lösningar, vilket är vad många IT-avdelningar gör.
Jodå, men väldigt mycket skickas över till Microsoft i bakgrunden så fort man startar systemet första gången. YouTube-kanalen PC Security Channel har bevisat detta. Länk till videon: https://youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI
Skrivet av Neon:
Du är användaren, inte produkten.
Det är en förenkling. De flesta användare får Windows gratis eller förinstallerat. Det är inte konstigt att Microsoft vill ha datainsamling kopplat till det. Samma användare använder Google, Facebook, Android eller iOS för den delen, vilket innebär mer datainsamling än Windows någonsin gör. Men givetvis, stör det en så håller man sig såklart ifrån sådant.
Det ger fortfarande inte Microsoft rätten till att sno åt sig dyrbar information bakom deras användarnas ryggar. Om Microsoft nu vill vara så himla ärliga av sig, så måste de 1) öppna upp källkoden för Windows, och 2) rätta sig efter användarens inställningar efter varje stor uppdatering. Vet ej hur det är i spionprogrammet, men så var det i alla fall i Windows 10.
Anonym datainsamling har jag inget emot (hårdvaruinformation (vad för GPU, CPU, RAM och mer jag använder), skärmupplösning, grafikkortsdrivrutiner, med mera). Varsågod och ta. Men så fort det kommer till personlig data så ser jag rött. Det är mitt liv det handlar om, och de snor min data bakom min rygg, vilket får mig att vilja sätta mina krav.
Skrivet av Neon:
Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror.
Windows levereras med program som faktiskt behövs för majoriteten av användarna. Linux kan vara slankt, men för ovana användare innebär det ofta att de behöver installera grundläggande saker manuellt. Många uppskattar att ha allt klart från start.
Jodå. Endast de absolut nödvändigaste mjukvarorna (webbläsaren som ett exempel) ska vara förinstallerat i alla operativsystem, även i Linux. Men Microsoft kör stenhårt med att installera alla möjliga mjukvaror som de tror att man kommer gilla: Candy Crush, Kamera, Kontakter, Xbox Live, med flera.
Skrivet av Neon:
Källkoden är öppen för alla att se och hantera.
Stämmer. Det är en stor fördel för utvecklare, men irrelevant för 99 % av användarna som aldrig kommer att läsa eller modifiera källkod. Öppenhet är bra, men kräver expertis för att utnyttjas. Även öppen källkod har buggar.
Om ett problem uppstår i en Linux-distribution eller i en app, så kan man "enkelt" söka på felmeddelandet och då får man minst 1 lösning, om problemet har fixats till. Och med "enkelt" menar jag att det ibland ta sin lilla tid att hitta rätt problem. Detta gäller även för Windows, men det är mer öppet för Linux och andra OSS-mjukvaror.
Skrivet av Neon:
Du bestämmer hur ditt system ska vara.
Visst. Men det ställer krav. Friheten i Arch innebär också ansvar. Många användare vill inte bygga systemet själv, de vill att något “bara fungerar”. Därför är macOS och Windows populära.
Självklart. Det är därför det finns färdiga system, som till exempel Linux Mint Cinnamon och EndeavourOS. Jag skulle aldrig orka bygga mitt egna system, även om det är liten våt dröm för mig.
Skrivet av Neon:
Snabbare uppstart.
Inte alltid sant. En nyinstallerad Windows 11 på SSD startar på ~5–10 sekunder. Skillnaden är marginell, särskilt i standby-lägen. Prestanda beror också på drivrutiner och tjänster, inte bara OS.
Ja, Windows 11 är snabbare i uppstart än vad Windows 10 och äldre versioner är. Men Linux kan vara snäppet snabbare beroende på hårdvara och vad som ska startas i uppstart (som du var inne på). Det som jag gillar, är att man kan se vad som startades med systemet och vad som gjorde en uppstart seg, i Linux. Mycket användbart i vissa fall.
Skrivet av Neon:
Ärligare utvecklare, miljontals, om inte miljardtals.
"Miljardtals" utvecklare existerar inte. Det är retorik. Att påstå att fri programvara automatiskt innebär ärliga utvecklare är romantiserande. Alla projekt har buggar, interna konflikter, och ibland dålig säkerhet.
Ja, miljardtals var kanske en önskesiffra från min sida. Men det finns sjukt många utvecklare som arbetar på Linux. Microsofts har en begränsad personal för att de vill hålla allt privat. Linux är öppen och erbjuder vem som helst att bygga vidare och förbättra Linux-kärnan och dess tillhörigheter (Wine och Proton för att nämna två av dom, jag håller inte koll på alla).
Allt - precis allt - har bland annat buggar och säkerhetsbrister. Man kan inte undkomma sånt. Det är nästan omöjligt, för när något har fixats till, uppstår det nya problem.
Skrivet av Neon:
Du bestämmer hur säkerheten ska vara.
Många användare vill inte behöva(eller kan inte) ta ansvar för sin egen säkerhet. Windows har centraliserade säkerhetslösningar (t.ex. BitLocker, Windows Defender, patch management) som kräver mindre tekniskt kunnande.
Nej, tack, det vet jag mycket väl om. Linux är säkert redan från grunden. Blev aptrött mitt i korrigeringen, så får låta någon annan fortsätta berätta hur och vad.
Skrivet av Neon:
Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.
Inte nödvändigtvis. Windows har OneDrive, File History och full system backup. Linux kräver ofta att man själv sätter upp t.ex. rsync, Deja Dup, eller andra lösningar.
OneDrive är integritetskränkande för att allt du lagrar där kan kontrolleras och hanteras av Microsoft när de själva behagar göra det. Absolut ingen rekommendation gällande säkerhetskopieringar. Ville bara få det sagt, för det finns de som inte vet om det.
Vissa/många Linux-distributioner skeppas med Timeshift, som till exempel Linux Mint Cinnamon. Den mjukvaran är för väldigt många användare mycket enkel att sätta upp och hantera.
Skrivet av Neon:
Skapa ditt eget system från scratch.
Det är en nischad fördel. Mäktigt för entusiaster, men irrelevant för den stora massan. Majoriteten vill inte skapa sitt eget system, de vill att någon annan har testat och säkrat det åt dem. Det betyder inte att de är dumma, bara att de behöver fokusera på andra saker.
Förstår inte var du fick att de är dumma ifrån Eller tänker jag fel nu?
Skrivet av Neon:
Linux är fantastiskt för vissa användare, särskilt utvecklare, entusiaster och de med starka åsikter om frihet och kontroll. Men för de flesta användare är Windows mer kompatibelt med vardagliga behov: spel, arbetsprogram, skrivare, Teams/Outlook, mm. Linux är inte "bättre", det är annorlunda. Och att föredra ett system utan spårning gör dig inte egoistisk, men att demonisera andras val gör dig inte objektiv heller.
Linux blir mer och mer användarvänligt för både Windows- och macOS-vana personer. Fler spel stöds tack vare Proton, men vissa utvecklare (*host* EA *host*) vill inte att Linux-användare ska spela deras spel. Det avskräcker många spelnördar som spelar spel med något antifusksystem så som EA anticheat.
Linux är däremot perfekt för de som endast använder datorn för att surfa runt och kommunicerar med personer online. Men Linux kan vara så mycket mer än det. Allt beror på användaren.
Mitt inlägg som du svarade på, listade punkter på varför Linux är bättre än Windows. Jag skrev kortfattad vad som var positivt jämfört med Windows, inge annat.
Skrivet av Neon:
Man hade lätt kunnat lista minst lika många fördelar med Windows, men låt oss hålla det kort, de flesta känner trots allt redan till vad Windows kan erbjuda.
Utmaning antagen.
Windows är enkel att komma igång med.
Nästintill alla mjukvaror funkar i Windows.
Standardiserad design sen Windows 95 släpptes = många känner till utseendet och kan mer eller mindre lätt hänga med i utvecklingen.
Windows finns förinstallerat i 9 av 10 datorer som man köper (baserar endast på Windows- och Linux-datorer).
Kraftfulla redigeringsmjukvaror som Adobe Lightroom Classic funkar i Windows.
Vissa mjukvaror är exklusiva till Windows och funkar endast till Windows (okänt för macOS, men vi diskuterar inte om macOS).
Windows kräver drivrutiner för att mycket ska funka.
Mja. Utmaningen sprack Endast 6 positiva saker med Windows, enligt mig. Över 12 positiva saker med Linux. Vad är fördelarna med Windows jämfört med Linux enligt dig?