Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Permalänk
Medlem

Kör bara W11 på speldatorerna, resten rullar Linux eller ChromeOS.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jo, apple har ju verkligen tagit ett stort steg framåt i kontorsmiljöerna på storbolagen senaste 5-10 åren. Från att ha varit exklusivt windows-pc burkar till att, speciellt inom mjukvaruutveckling, blivit mer eller mindre standard. Sen undrar man ändå lite hur denna statistik sammaställs. I mitt fall kör jag både mac och windows, lite beroende vad jag gör för stunden. Så snarare än att ha förlorat mig som windows-användare så är det apple som "också" har mig som användare?
Lite samma med folk som kör SteamOS på sina SteamDeck. Tror det är extremt få som slänger sin windowsdator samma sekund som de packar upp sin SteamDeck. Det är liksom inte bara det ena el det andra.

Permalänk
Medlem

Ja, win 11 är en jävla katastrof. Har sjuka USB problem på min jobblaptop efter 24h2 uppdateringen. Tgb börjar flimmra, blir galen key reapeat när detta händer. Windows update slutade fungera, ominstallation. Nätverket började strula, ominstallation. På fan knappt ett och ett halvt år har denna burk installerats tre ggr. Jag måste gå tillbaka till xp för att ha så kasst fungerande system.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Linux är så mycket bättre än vad Windows är.

• Snabbare och ärligare/transparenta installationer.

• Inget tvång till telemetri/spårning.

• Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.

• Du är användaren, inte produkten.

• Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror (EndeavourOS låter en välja vad för mjukvaror som ska komma förinstallerade).

• Källkoden är öppen för alla att se och hantera.

• Du bestämmer hur ditt system ska vara, inte utvecklaren.

Ska jag fortsätta? Okej.

• Snabbare uppstart av systemet.

• Ärligare utvecklare, som för övrigt kan vara miljontals, om inte miljardtals, om de bara kan och vill.

• Du bestämmer hur säkerheten ska vara.

• Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.

• Du kan skapa ditt alldeles egna system helt från skretch (Arch Linux). Vad som ska finnas i systemet och hur allt ska fungera är helt upp till dig.

Vill ni att jag ska fortsätta att fortsätta med fortsättningen? Alright, men inte här. Hänvisar då till min blogg, och då till följande inlägg:

Svara nu på denna fråga: är vi Linux-användare egoistiska för att vi vill använda ett system som inte spårar en, tvingar en till saker, och annan skit?

Det finns anledningar till varför vi Linux-användare inte gillar (vissa till och med hatar) Windows. Jag tjoade när jag läste rubriken, och jag är långt ifrån ensam till att göra det.

Intressant läsning. Nu kan jag lite mer om Linux (och Windows). Mer om Linux än bara namnet, trotts att jag är 37 och fick min första "egna" dator när jag fyllde 8. Och mer bränsle på elden för min redan ständigt närvarande frustration kring windows 11..

Vad innebär "Du måste bekräfta den externa datalagringen innan du kan reagera." Vid blog-postens slut?

Permalänk
Medlem

Älskar hur alla dessa trådar bara urartar med de fundaLINUXsala personerna och hur vettigt Linux är.
Även i denna tråd så frågar någon om X fungerar i Linux och svaret är bokstavligen du skall bara göra * insert HaXXor moves * för gemene man och sen kanske det fungerar.

Tack alla Linux älskare och jag hoppas någon dag jag har tålamodet och tiden att byta 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prylarprylar:

Intressant läsning. Nu kan jag lite mer om Linux (och Windows). Mer om Linux än bara namnet, trotts att jag är 37 och fick min första "egna" dator när jag fyllde 8. Och mer bränsle på elden för min redan ständigt närvarande frustration kring windows 11..

Härligt Du är inte ensam om att vara frustrerad över spionprogrammet. Det finns ju anledningar till varför många användare är kvar i Windows 10, och då med all rätta. Värre kommer det dock att bli för Windows-användare, i och med Microsofts förkärlek till molntjänster.

Skrivet av Prylarprylar:

Vad innebär "Du måste bekräfta den externa datalagringen innan du kan reagera." Vid blog-postens slut?

Gå till min webbsida igen och välj "Vänligen godkänn extern datalagring" högst upp på varje sida, så vet du vad det betyder En ny version av airikr.me kommer snart att lanseras, men kan ses redan nu på dev.airikr.me för testande. Reaktioner och "markera som läst" är borta i den versionen för bloggen.

Ändrade "hgst" till "högst"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snorleffe:

Det stämmer ju procentuellt men samtidigt har antalet enheter som man surfar på ökat.

Gör matten på det och fundera: känns det rimligt att totala antalet enheter som används för att surfa på internet ökade med nästan 1 miljard på 3 år? För det är vad som krävs för att Windows andel i antal ska vara konstant.

Microsoft hade aldrig ändar från "1,4 miljarder aktiverade Windows-enheter" till "oh, det är en miljard aktiverade Windows-enheter" om det inte hade skett en signifikant minskning.

Men kan hålla med om att från det till att säga "det är nu 1,0 miljarder aktiverade Windows enheter" är att extrapolera informationen lite väl långt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gör matten på det och fundera: känns det rimligt att totala antalet enheter som används för att surfa på internet ökade med nästan 1 miljard på 3 år? För det är vad som krävs för att Windows andel i antal ska vara konstant.

Microsoft hade aldrig ändar från "1,4 miljarder aktiverade Windows-enheter" till "oh, det är en miljard aktiverade Windows-enheter" om det inte hade skett en signifikant minskning.

Men kan hålla med om att från det till att säga "det är nu 1,0 miljarder aktiverade Windows enheter" är att extrapolera informationen lite väl långt.

Folk har väl slutat aktivera Windows kanske? Många butiker kör ju utan aktiverade licenser

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grattis, du får istället enheter och tjänster anpassade efter den förståndshandikappade majoriteten. Glöm persondatorer - det är mobiler för doomscrollande på TikTok som gäller.

Det är väl just åt det hållet som Windows varit på väg mot sedan Windows 8?

Skrivet av DasIch:

Men låt inte det störa det irrationella hatet mot Windows…

Vi är nog helt enkelt olika typer av användare. Windows har alltid (sedan 1993) varit en stor besvikelse som OS i mina ögon, men många spel och program fungerar fortfarande bäst i Windows.

Tycker videon nedan sammanfattar hur omständigt och påfrestande Windows kan vara:

M4 Macbook Air Vs Microsoft Surface Laptop Is Embarrassing

Jag gillar Windows på hobbynivå, då det är löjligt kul och utmanande att tweaka till vansinne. Vidhåller fortfarande att Windows går att göra lika effektivt som GNU/Linux och macOS, men Microsoft själva går ofta åt helt fel håll.

Permalänk
Medlem

Måste jag byta blir det någon linuxdist.
Eftersom jag i grunden gillar Windows vore det bästa om det återgick till att vara ett OS utan en massa påtvingat skräp och tjat om microsoftkonto. Reklam/"förslag" i ett OS går helt bort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Här utbrister folk i jubel över Linux och macOS fantastiska framgångar dom senaste åren trots att det inte skett någon större förändring på desktopfronten.

Dom flesta som använder dator surfar också med telefonen. Det blir väldigt snett om man tror att alla surfplatte/telefon-användare aldrig använder en dator. Man skulle kunna göra fulstatistik genom att subtrahera desktopenheter från mobilenheter.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Vill de ha kvar sina kunder måste de återgå till ett operativ utan reklam och påtvingade konto synkningar. Hade det varit gratis så KANSKE jag kunna köpa det lite men nu kostar det.

Som att köpa youtube premium fast reklamen kvarstår.

Bra att kunderna visar vad de tycker med plånböckerna. Vill man ändra ett företag så är det ekonomin man ska ge sig på.

Microsoft tror att de är så stora att de kan göra vad de vill och börjar även företag och statliga delar kika och byta till andra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad är det jag missar? Rubriken påstår att Microsoft förlorat 400 miljoner användare, men källan är ett blogginlägg som bara säger att det finns minst 1 miljard aktiva Windows-enheter. Användare är inte detsamma som enheter. Hur ser orsakssambandet ut här?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det jag missar? Rubriken påstår att Microsoft förlorat 400 miljoner användare, men källan är ett blogginlägg som bara säger att det finns minst 1 miljard aktiva Windows-enheter. Användare är inte detsamma som enheter. Hur ser orsakssambandet ut här?

Artikeln är i nivå med Stoppa Pressarna.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Älskar hur alla dessa trådar bara urartar med de fundaLINUXsala personerna och hur vettigt Linux är.
Även i denna tråd så frågar någon om X fungerar i Linux och svaret är bokstavligen du skall bara göra * insert HaXXor moves * för gemene man och sen kanske det fungerar.

Nja, om vi pratar om samma inlägg var kontentan mer ”det kanske går att lösa med <haxx0r moves> men det är bättre att köpa en maskin som är kompatibel från början.”

Om du kunde gå till Elgiganten och köpa en förinstallerad Linuxlaptop i hyllan bredvid Windows- och macOS-laptoparna, så hade det nog varit ett helt seriöst och i en del fall till och med fördelaktigt alternativ för väldigt många normala användare. Men det är inte dit marknaden har rört sig: har du enkla behov idag är det troligen inte alls en dator du ska ha utan en surfplatta, möjligen med tangentbord om du skriver mycket: mindre risk att du själv har sönder något, och mindre attackyta för elaka typer än ett mer generellt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Vilket operativsystem skulle du tänka dig att byta till?"
Windows 7 var ju rätt bra >.>

Dä kanske ReactOS är ett alternativ

Saxat:
"Welcome to ReactOS

Imagine running your favorite Windows applications and drivers in an open-source environment you can trust.
That's the mission of ReactOS! "

https://reactos.org/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Fast kan man verkligen utläsa att "microsoft har ändrat sig"? Avsändaren är ju inte densamma och kanske inte målgruppen heller. Man kanske bara tyckte att 1 miljard lät snyggt och (tillräckling) högt?

Permalänk
Medlem

Jag kör ju massor av Linux, men då bara i servermiljö. För gaming och desktop allmänt fortfarande Windows. Men det är inte längre ett självklart val. Snarare en tidsfråga som det ser ut nu. När spel och applikationer börjar komma i Linux native och inte via nåt kompatibilitetslager så snackar vi. Där är vi nog ganska snart, men inte riktigt än. SteamOS är en bit på den vägen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill de ha kvar sina kunder måste de återgå till ett operativ utan reklam och påtvingade konto synkningar. Hade det varit gratis så KANSKE jag kunna köpa det lite men nu kostar det.

Som att köpa youtube premium fast reklamen kvarstår.

Bra att kunderna visar vad de tycker med plånböckerna. Vill man ändra ett företag så är det ekonomin man ska ge sig på.

Microsoft tror att de är så stora att de kan göra vad de vill och börjar även företag och statliga delar kika och byta till andra alternativ.

Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på att Windows "tipsar" om olika appar vid sökningar, det går mig helt förbi, precis som vanlig reklam. Det som däremot stör mig är reklam som tar plats på ett riktigt påträngande sätt. Många streamingtjänster har börjat visa stora mängder betalinnehåll, trots att jag redan betalar en månadskostnad. Häromdagen letade vi efter något att se, och det var två hela skärmbilder med filmer och serier de ville pracka på en, riktigt störande. Jag frågade om det gick att stänga av, jag endast se det som ingår i mitt abonnemang, men det gick inte. Jag har också märkt att vissa tjänster visar reklam innan filmen börjar. Den går att hoppa över, men kräver ett klick.

I jämförelse känns förslagen i Windows mycket mer subtila, åtminstone för mig. Jag kan dock tänka mig att de är användbara för den breda massan som bara vill plocka det närmsta bästa alternativet för att få jobbet gjort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dä kanske ReactOS är ett alternativ

Saxat:
"Welcome to ReactOS

Imagine running your favorite Windows applications and drivers in an open-source environment you can trust.
That's the mission of ReactOS! "

https://reactos.org/

Tycker det luktar lite linux där? About sidan kändes som prdbajs på politikernivå utan att säga ett dugg om projektet xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Linux är så mycket bättre än vad Windows är.

• Snabbare och ärligare/transparenta installationer.

• Inget tvång till telemetri/spårning.

• Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.

• Du är användaren, inte produkten.

• Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror (EndeavourOS låter en välja vad för mjukvaror som ska komma förinstallerade).

• Källkoden är öppen för alla att se och hantera.

• Du bestämmer hur ditt system ska vara, inte utvecklaren.

Ska jag fortsätta? Okej.

• Snabbare uppstart av systemet.

• Ärligare utvecklare, som för övrigt kan vara miljontals, om inte miljardtals, om de bara kan och vill.

• Du bestämmer hur säkerheten ska vara.

• Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.

• Du kan skapa ditt alldeles egna system helt från skretch (Arch Linux). Vad som ska finnas i systemet och hur allt ska fungera är helt upp till dig.

Vill ni att jag ska fortsätta att fortsätta med fortsättningen? Alright, men inte här. Hänvisar då till min blogg, och då till följande inlägg:

Svara nu på denna fråga: är vi Linux-användare egoistiska för att vi vill använda ett system som inte spårar en, tvingar en till saker, och annan skit?

Det finns anledningar till varför vi Linux-användare inte gillar (vissa till och med hatar) Windows. Jag tjoade när jag läste rubriken, och jag är långt ifrån ensam till att göra det.

Du pratar om transparens, men nämner inte ett enda område där Windows faktiskt är bättre än Linux? Man måste ändå inse att alla operativsystem har sina styrkor och svagheter. Om din post ska tas på allvar behöver den vara mer balanserad. Vi kan dock börja med dina påståenden:

Snabbare och ärligare/transparenta installationer.
Det Beror helt på distribution och användarnivå. Vissa Linux-distros kräver mer manuell konfiguration, medan Windows ger en färdig miljö med få knapptryck. För gemene användare är Windows-installation ofta enklare, inte nödvändigtvis "ärligare".

Inget tvång till telemetri/spårning.
Det stämmer delvis. Dock har även många populära Linuxprogram (inklusive Firefox och vissa Snap/Flatpak-appar) viss telemetri. Även distros kan ha det, t.ex. Ubuntu. Skillnaden är att det ofta går att stänga av helt i Linux, vilket är mer transparent – men kräver teknisk kompetens.

Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.
Windows 11 har börjat kräva det i fler scenarier, vilket är en rättvis kritik. Men Windows kan fortfarande användas med offlinekonto via workaround eller enterprise-lösningar, vilket är vad många IT-avdelningar gör.

Du är användaren, inte produkten.
Det är en förenkling. De flesta användare får Windows gratis eller förinstallerat. Det är inte konstigt att Microsoft vill ha datainsamling kopplat till det. Samma användare använder Google, Facebook, Android eller iOS för den delen, vilket innebär mer datainsamling än Windows någonsin gör. Men givetvis, stör det en så håller man sig såklart ifrån sådant.

Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror.
Windows levereras med program som faktiskt behövs för majoriteten av användarna. Linux kan vara slankt, men för ovana användare innebär det ofta att de behöver installera grundläggande saker manuellt. Många uppskattar att ha allt klart från start.

Källkoden är öppen för alla att se och hantera.
Stämmer. Det är en stor fördel för utvecklare, men irrelevant för 99 % av användarna som aldrig kommer att läsa eller modifiera källkod. Öppenhet är bra, men kräver expertis för att utnyttjas. Även öppen källkod har buggar.

Du bestämmer hur ditt system ska vara.
Visst. Men det ställer krav. Friheten i Arch innebär också ansvar. Många användare vill inte bygga systemet själv, de vill att något “bara fungerar”. Därför är macOS och Windows populära.

Snabbare uppstart.
Inte alltid sant. En nyinstallerad Windows 11 på SSD startar på ~5–10 sekunder. Skillnaden är marginell, särskilt i standby-lägen. Prestanda beror också på drivrutiner och tjänster, inte bara OS.

Ärligare utvecklare, miljontals, om inte miljardtals.
"Miljardtals" utvecklare existerar inte. Det är retorik. Att påstå att fri programvara automatiskt innebär ärliga utvecklare är romantiserande. Alla projekt har buggar, interna konflikter, och ibland dålig säkerhet.

Du bestämmer hur säkerheten ska vara.
Många användare vill inte behöva(eller kan inte) ta ansvar för sin egen säkerhet. Windows har centraliserade säkerhetslösningar (t.ex. BitLocker, Windows Defender, patch management) som kräver mindre tekniskt kunnande.

Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.
Inte nödvändigtvis. Windows har OneDrive, File History och full system backup. Linux kräver ofta att man själv sätter upp t.ex. rsync, Deja Dup, eller andra lösningar.

Skapa ditt eget system från scratch.
Det är en nischad fördel. Mäktigt för entusiaster, men irrelevant för den stora massan. Majoriteten vill inte skapa sitt eget system, de vill att någon annan har testat och säkrat det åt dem. Det betyder inte att de är dumma, bara att de behöver fokusera på andra saker.

Linux är fantastiskt för vissa användare, särskilt utvecklare, entusiaster och de med starka åsikter om frihet och kontroll. Men för de flesta användare är Windows mer kompatibelt med vardagliga behov: spel, arbetsprogram, skrivare, Teams/Outlook, mm. Linux är inte "bättre", det är annorlunda. Och att föredra ett system utan spårning gör dig inte egoistisk, men att demonisera andras val gör dig inte objektiv heller.

Man hade lätt kunnat lista minst lika många fördelar med Windows, men låt oss hålla det kort, de flesta känner trots allt redan till vad Windows kan erbjuda.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen vill jag bara tillägga: alla Linux-användare är inte fundamentalister. Finns faktiskt en rätt stor andel som kör Linux helt enkelt för det är den tekniskt bästa lösning. Man kanske dock inte hittar majoriteten av de personerna bland de som valt Linux som desktop OS (men de lär finnas, hörde själv dit under ca 15 år då det jag jobbade med fungerade bäst ihop med Linux).

Så är det absolut. Är själv en sådan. Kör Linux på jobbdatorn och alla servrar (samt på diverse andra enheter), eftersom det helt enkelt är det bästa verktyget i de fallen. För en speldator är Windows fortfarande optimalt överlag (spelkompabilitet, hårdvarustöd, etc.). På den får det istället bli WSL eller en Linux-VM när det behövs.

Alla OS har för- och nackdelar, men vissa verkar se det som någon slags religion.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du pratar om transparens, men nämner inte ett enda område där Windows faktiskt är bättre än Linux? Man måste ändå inse att alla operativsystem har sina styrkor och svagheter. Om din post ska tas på allvar behöver den vara mer balanserad. Vi kan dock börja med dina påståenden:

Jag tog upp fördelarna med Windows i ett av de blogginlägg som jag länkade till.

Skrivet av Neon:

Snabbare och ärligare/transparenta installationer.
Det Beror helt på distribution och användarnivå. Vissa Linux-distros kräver mer manuell konfiguration, medan Windows ger en färdig miljö med få knapptryck. För gemene användare är Windows-installation ofta enklare, inte nödvändigtvis "ärligare".

Helt sant. Det är därför Linux Mint Cinnamon är brett rekommenderat för Windows-vana användare.

Dock är ju det som är susningen med Linux: man kan välja det som passar en själv. Vill man till exempel ha en Linux-distribution som liknar och fungerar typ samma som macOS? Installera elementary OS.

Skrivet av Neon:

Inget tvång till telemetri/spårning.
Det stämmer delvis. Dock har även många populära Linuxprogram (inklusive Firefox och vissa Snap/Flatpak-appar) viss telemetri. Även distros kan ha det, t.ex. Ubuntu. Skillnaden är att det ofta går att stänga av helt i Linux, vilket är mer transparent – men kräver teknisk kompetens.

Yepp. Man kan använda olika forks av Firefox som tar bort telemetri, som LibreWolf (vad jag vet).

Skrivet av Neon:

Inget tvång till ett internetkonto för att använda systemet.
Windows 11 har börjat kräva det i fler scenarier, vilket är en rättvis kritik. Men Windows kan fortfarande användas med offlinekonto via workaround eller enterprise-lösningar, vilket är vad många IT-avdelningar gör.

Jodå, men väldigt mycket skickas över till Microsoft i bakgrunden så fort man startar systemet första gången. YouTube-kanalen PC Security Channel har bevisat detta. Länk till videon: https://youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI

Skrivet av Neon:

Du är användaren, inte produkten.
Det är en förenkling. De flesta användare får Windows gratis eller förinstallerat. Det är inte konstigt att Microsoft vill ha datainsamling kopplat till det. Samma användare använder Google, Facebook, Android eller iOS för den delen, vilket innebär mer datainsamling än Windows någonsin gör. Men givetvis, stör det en så håller man sig såklart ifrån sådant.

Det ger fortfarande inte Microsoft rätten till att sno åt sig dyrbar information bakom deras användarnas ryggar. Om Microsoft nu vill vara så himla ärliga av sig, så måste de 1) öppna upp källkoden för Windows, och 2) rätta sig efter användarens inställningar efter varje stor uppdatering. Vet ej hur det är i spionprogrammet, men så var det i alla fall i Windows 10.

Anonym datainsamling har jag inget emot (hårdvaruinformation (vad för GPU, CPU, RAM och mer jag använder), skärmupplösning, grafikkortsdrivrutiner, med mera). Varsågod och ta. Men så fort det kommer till personlig data så ser jag rött. Det är mitt liv det handlar om, och de snor min data bakom min rygg, vilket får mig att vilja sätta mina krav.

Skrivet av Neon:

Fåtal eller inga förinstallerade mjukvaror.
Windows levereras med program som faktiskt behövs för majoriteten av användarna. Linux kan vara slankt, men för ovana användare innebär det ofta att de behöver installera grundläggande saker manuellt. Många uppskattar att ha allt klart från start.

Jodå. Endast de absolut nödvändigaste mjukvarorna (webbläsaren som ett exempel) ska vara förinstallerat i alla operativsystem, även i Linux. Men Microsoft kör stenhårt med att installera alla möjliga mjukvaror som de tror att man kommer gilla: Candy Crush, Kamera, Kontakter, Xbox Live, med flera.

Skrivet av Neon:

Källkoden är öppen för alla att se och hantera.
Stämmer. Det är en stor fördel för utvecklare, men irrelevant för 99 % av användarna som aldrig kommer att läsa eller modifiera källkod. Öppenhet är bra, men kräver expertis för att utnyttjas. Även öppen källkod har buggar.

Om ett problem uppstår i en Linux-distribution eller i en app, så kan man "enkelt" söka på felmeddelandet och då får man minst 1 lösning, om problemet har fixats till. Och med "enkelt" menar jag att det ibland ta sin lilla tid att hitta rätt problem. Detta gäller även för Windows, men det är mer öppet för Linux och andra OSS-mjukvaror.

Skrivet av Neon:

Du bestämmer hur ditt system ska vara.
Visst. Men det ställer krav. Friheten i Arch innebär också ansvar. Många användare vill inte bygga systemet själv, de vill att något “bara fungerar”. Därför är macOS och Windows populära.

Självklart. Det är därför det finns färdiga system, som till exempel Linux Mint Cinnamon och EndeavourOS. Jag skulle aldrig orka bygga mitt egna system, även om det är liten våt dröm för mig.

Skrivet av Neon:

Snabbare uppstart.
Inte alltid sant. En nyinstallerad Windows 11 på SSD startar på ~5–10 sekunder. Skillnaden är marginell, särskilt i standby-lägen. Prestanda beror också på drivrutiner och tjänster, inte bara OS.

Ja, Windows 11 är snabbare i uppstart än vad Windows 10 och äldre versioner är. Men Linux kan vara snäppet snabbare beroende på hårdvara och vad som ska startas i uppstart (som du var inne på). Det som jag gillar, är att man kan se vad som startades med systemet och vad som gjorde en uppstart seg, i Linux. Mycket användbart i vissa fall.

Skrivet av Neon:

Ärligare utvecklare, miljontals, om inte miljardtals.
"Miljardtals" utvecklare existerar inte. Det är retorik. Att påstå att fri programvara automatiskt innebär ärliga utvecklare är romantiserande. Alla projekt har buggar, interna konflikter, och ibland dålig säkerhet.

Ja, miljardtals var kanske en önskesiffra från min sida. Men det finns sjukt många utvecklare som arbetar på Linux. Microsofts har en begränsad personal för att de vill hålla allt privat. Linux är öppen och erbjuder vem som helst att bygga vidare och förbättra Linux-kärnan och dess tillhörigheter (Wine och Proton för att nämna två av dom, jag håller inte koll på alla).

Allt - precis allt - har bland annat buggar och säkerhetsbrister. Man kan inte undkomma sånt. Det är nästan omöjligt, för när något har fixats till, uppstår det nya problem.

Skrivet av Neon:

Du bestämmer hur säkerheten ska vara.
Många användare vill inte behöva(eller kan inte) ta ansvar för sin egen säkerhet. Windows har centraliserade säkerhetslösningar (t.ex. BitLocker, Windows Defender, patch management) som kräver mindre tekniskt kunnande.

Nej, tack, det vet jag mycket väl om. Linux är säkert redan från grunden. Blev aptrött mitt i korrigeringen, så får låta någon annan fortsätta berätta hur och vad.

Skrivet av Neon:

Mycket enklare säkerhetskopiering och återställning.
Inte nödvändigtvis. Windows har OneDrive, File History och full system backup. Linux kräver ofta att man själv sätter upp t.ex. rsync, Deja Dup, eller andra lösningar.

OneDrive är integritetskränkande för att allt du lagrar där kan kontrolleras och hanteras av Microsoft när de själva behagar göra det. Absolut ingen rekommendation gällande säkerhetskopieringar. Ville bara få det sagt, för det finns de som inte vet om det.

Vissa/många Linux-distributioner skeppas med Timeshift, som till exempel Linux Mint Cinnamon. Den mjukvaran är för väldigt många användare mycket enkel att sätta upp och hantera.

Skrivet av Neon:

Skapa ditt eget system från scratch.
Det är en nischad fördel. Mäktigt för entusiaster, men irrelevant för den stora massan. Majoriteten vill inte skapa sitt eget system, de vill att någon annan har testat och säkrat det åt dem. Det betyder inte att de är dumma, bara att de behöver fokusera på andra saker.

Förstår inte var du fick att de är dumma ifrån Eller tänker jag fel nu?

Skrivet av Neon:

Linux är fantastiskt för vissa användare, särskilt utvecklare, entusiaster och de med starka åsikter om frihet och kontroll. Men för de flesta användare är Windows mer kompatibelt med vardagliga behov: spel, arbetsprogram, skrivare, Teams/Outlook, mm. Linux är inte "bättre", det är annorlunda. Och att föredra ett system utan spårning gör dig inte egoistisk, men att demonisera andras val gör dig inte objektiv heller.

Linux blir mer och mer användarvänligt för både Windows- och macOS-vana personer. Fler spel stöds tack vare Proton, men vissa utvecklare (*host* EA *host*) vill inte att Linux-användare ska spela deras spel. Det avskräcker många spelnördar som spelar spel med något antifusksystem så som EA anticheat.

Linux är däremot perfekt för de som endast använder datorn för att surfa runt och kommunicerar med personer online. Men Linux kan vara så mycket mer än det. Allt beror på användaren.

Mitt inlägg som du svarade på, listade punkter på varför Linux är bättre än Windows. Jag skrev kortfattad vad som var positivt jämfört med Windows, inge annat.

Skrivet av Neon:

Man hade lätt kunnat lista minst lika många fördelar med Windows, men låt oss hålla det kort, de flesta känner trots allt redan till vad Windows kan erbjuda.

Utmaning antagen.

• Windows är enkel att komma igång med.

• Nästintill alla mjukvaror funkar i Windows.

• Standardiserad design sen Windows 95 släpptes = många känner till utseendet och kan mer eller mindre lätt hänga med i utvecklingen.

• Windows finns förinstallerat i 9 av 10 datorer som man köper (baserar endast på Windows- och Linux-datorer).

• Kraftfulla redigeringsmjukvaror som Adobe Lightroom Classic funkar i Windows.

• Vissa mjukvaror är exklusiva till Windows och funkar endast till Windows (okänt för macOS, men vi diskuterar inte om macOS).

• Windows kräver drivrutiner för att mycket ska funka.

Mja. Utmaningen sprack Endast 6 positiva saker med Windows, enligt mig. Över 12 positiva saker med Linux. Vad är fördelarna med Windows jämfört med Linux enligt dig?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Så fort Escape from Tarkov kommer till Linux finns det egentligen inget som håller mig kvar. Så länge jag kan titta på Youtube, spela mitt spel och skriva ut dokument bryr jag mig inte om det är OS/2 Warp eller Windows 12.

OS/2 !? Åhh, det var inte igår!

.. tänk om man levt i en parallel värld där IBM inte shabblat bort potentialen med den pärlan

Permalänk
Medlem

Bloggen verkar ha korrigerats. Det är fortfarande 1,4 miljarder aktiva enheter. Så allt detta är en icke-nyhet 😄

"Today, Windows is the most widely used operating system, powering over 1.4 billion monthly active devices"

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2025/06/24/stay-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag tog upp fördelarna med Windows i ett av de blogginlägg som jag länkade till.

Det är ändå lite ironiskt att 2 klagomål på Windows är dels reklam, och dels spårning, och här är du och gör reklam för din hemsida, där du spårar människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack alla Linux älskare och jag hoppas någon dag jag har tålamodet och tiden att byta 🙂

Själv undviker jag Linux helt på grund av användarna. När folk ska trycka något på mig konstant och utan paus så undviker jag det av ren instinkt. Ungefär som med reklam.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört linux så mycket( försökte för några år sedan) mitt problem med Linux är att det finns alldeles för många versioner av det, gick in på linux hemsida nu bara för att se, där får man upp 24 populära versioner och blir ombedd att välja det som passar mitt behov. Ska jag som användare behöva läsapå om 24 versioner för att hitta den jag vill ha alltså? Skulle gärna byta till windows kalla mig lat men Windows tycker jag gör detta smidigare. Sen förstår jag att sätter man sig in och hittar rätt version av linus så är det säkert guld.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

"Det är därför dom pushar hårt till Windows 11" Och det är just den anledningen jag kommer byta till Linux ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på att Windows "tipsar" om olika appar vid sökningar, det går mig helt förbi, precis som vanlig reklam. Det som däremot stör mig är reklam som tar plats på ett riktigt påträngande sätt. Många streamingtjänster har börjat visa stora mängder betalinnehåll, trots att jag redan betalar en månadskostnad. Häromdagen letade vi efter något att se, och det var två hela skärmbilder med filmer och serier de ville pracka på en, riktigt störande. Jag frågade om det gick att stänga av, jag endast se det som ingår i mitt abonnemang, men det gick inte. Jag har också märkt att vissa tjänster visar reklam innan filmen börjar. Den går att hoppa över, men kräver ett klick.

I jämförelse känns förslagen i Windows mycket mer subtila, åtminstone för mig. Jag kan dock tänka mig att de är användbara för den breda massan som bara vill plocka det närmsta bästa alternativet för att få jobbet gjort.

Kör 10an och vid om installation får man pilla bort reklam på startmenyn.
Okänt om 11an är värre?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16