Permalänk
Medlem

Lilla besten

Jag behövde en kraftfull dator men spara pengar genom att blanda nya och gamla komponenter, vilket är knivigt att matcha.
Började med en tio år gammal Lian Li låda för ATX med PSU framtill.
Köpte Servermoderkortet Supermicro X10DRL-i med dubbla Intel Xeon E5-2620 v4 och 64GB DDR4 ECC RAM för billig peng från GG Serverparts.
Bytte passiva kylare till Noctua special modell och skaffade 4TB SSD samt GeForce RTX 5070 Ti av minsta sort.
Tog bort hårddisk vaggan för att få plats och ersatte kortläsaren med 6TB hårddisk.
Efter montering krävdes felsökning, frontpanelens kontakter på moderkortet lästes tydligen nedifrån och upp så startknappen fungerade. tillslut startar min Game station, med Windows 10 får denna 67fps med 4K UHD i 3DMark Speedway.
Före uppgraderingen överhettades datorn, det lustiga med SMP (dubbla CPU) är att trots varningspip för ena processorn så rullade den på ändå.
[Uppdatering] ersatte DVD-brännaren med HPE Storagework 1760 SAS2 Ultrium4 för backupp på 800GB LTO-4 kassetter.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Kul med dubbla cpu!, inte ofta man ser det nu för tiden (?)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Hey, känner igen chassit - Lian Li A05 tror jag det är
Kul annorlunda lösning, och jag var lite sugen på det eller A04 som har lite mer ventilation i fronten - men blev aldrig så...
Kul bygge med två CPU:er!

Men nog måste det bli bra varmt i lådan?
Om jag ser rätt tar den in luft bak, sveper den lite över CPU:erna och sen sugs den ut av fläkten i toppen?
Grafikkortet lär nog bli rätt varmt där nere om jag får gissa?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har en 14cm Phantek fläkt i toppen, CPU visar högst 36C nu medan RTX 5070 Ti ligger på CA 50C grader, har över 500 spel men det mesta är gammalt.
MSI GeForce RTX 5070 TI Inspire 3X OC var minsta modellen jag hittade och fick plats bakom PSU (Seasonic Core 750Watt) med spelrum på knappa centimetern.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Har en 14cm Phantek fläkt i toppen, CPU visar högst 36C nu medan RTX 5070 Ti ligger på CA 50C grader, har över 500 spel men det mesta är gammalt.
MSI GeForce RTX 5070 TI Inspire 3X OC var minsta modellen jag hittade och fick plats bakom PSU (Seasonic Core 750Watt) med spelrum på knappa centimetern.

Ok, låter ju som vettiga temps men skulle gissa de klättrar högre under lite hårdare belastning
(men går det så går det!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.