Rykte: Apple planerar budget-Macbook med Iphone-processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Smart move, äldre släkten går in på avanza, gmail och skatteverket

Att betala 10,000 SEK+ för en dator som max utnyttjar 5% av datorns kapacitet är givet pengar i sjön

Helt ärligt. Det ör ungefär det jag till 90% gör med min köksdator (iMac). Kan folk lägga en miljon på en Tesla kan man väl få lägga 15k på en dator för enklare uppgifter?

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Typ ju går ju köpa tagentbord med touchpad till ipad blir ju typ som en macbook air då fast med ett annat operativsystem. Varför släpper man bara inte macos på dessa istället för släppa det på en produkt som typ är samma fast men sämre processor?

Det är stor skillnad i ergonomi mellan en riktig laptop och en padda med fastsatt tangentbord/trackpad. Paddan är av naturliga skäl mycket tyngre än bara en skärm, och tangentbordet måste viktas motsvarande för att inte hela konstruktionen ska bli instabil.

Tycker det är jättebra om de kan bygga en billigare riktig laptop som komplement till iPad-produkten, som har en separat nisch.

Finns inget som tyder på att de kommer vilja lägga macOS på iPad under överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dotterns mobil har fått för sig att hon har 30GB under "Bilder". Eftersom de bilder man ser kanske landar på 1.5GB så undrar man vad de andra 28.5 GB är för nått.

Ursäkta min avvikelse från ämnet i tråden men…

Hmm… intressant fenomen.
Blev genuint intresserad av det här.

Man vill ju inte fylla sin telefon med filer utanför sin kontroll.
Så har man filer man inte ser och vet inte hur man ska komma åt dem vill man ju definitivt hitta en lösning.

Bara för att klargöra, det större värdet som visas (30GB) är under…
Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring > Bilder

Och det mindre värdet (1,5GB)?

Kan det här vara till någon hjälp?

Guiding Tech…
5 Fixes for iPhone Photos Taking up Space Even after Deleting Them

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Använder det inte.

Den listar ju hur mkt övriga appar använder och de nyttjar avsevärt mindre.

OK.
Hur konstaterar du att det bara 1,5 GB bilder lokalt?
Är iOS uppdaterat förresten?

Ni som säger att denna kommande Mac är som en iPad med tangentbord – det är ju stor skillnad på IpadOS och MacOS i nuläget både sett till vad operativsystemen kör för appar och vad de kan göra och även om IpadOS som kommer senare i år har funktioner som närmar sig MacOS är det inte alls samma sak.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Räcker 8 GB idag, även för en Mac?

Ja, har en Mac Mini M2 med 8 GB som tuffar på fint. Men Apple säger 16 GB för deras on-device AI så det lär bli 16 GB minimum även på denna dator om jag får killgissa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, har en Mac Mini M2 med 8 GB som tuffar på fint. Men Apple säger 16 GB för deras on-device AI så det lär bli 16 GB minimum även på denna dator om jag får killgissa.

Mac mini har redan 16gb som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Ursäkta min avvikelse från ämnet i tråden men…

Hmm… intressant fenomen.
Blev genuint intresserad av det här.

Man vill ju inte fylla sin telefon med filer utanför sin kontroll.
Så har man filer man inte ser och vet inte hur man ska komma åt dem vill man ju definitivt hitta en lösning.

Bara för att klargöra, det större värdet som visas (30GB) är under…
Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring > Bilder

Och det mindre värdet (1,5GB)?

Kan det här vara till någon hjälp?

Guiding Tech…
5 Fixes for iPhone Photos Taking up Space Even after Deleting Them

Skrivet av star-affinity:

OK.
Hur konstaterar du att det bara 1,5 GB bilder lokalt?
Är iOS uppdaterat förresten?

Ni som säger att denna kommande Mac är som en iPad med tangentbord – det är ju stor skillnad på IpadOS och MacOS i nuläget både sett till vad operativsystemen kör för appar och vad de kan göra och även om IpadOS som kommer senare i år har funktioner som närmar sig MacOS är det inte alls samma sak.

Tackar för ert engagemang. Verkligen.

Ja, 30GB är vad Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring > Bilder visar.

1.5 GB är bara en väldigt grov uppskattning av mig utifrån de bilder jag ser i Bilder appen. Poängen är att de bilderna omöjligt kan vara ens nära 30GB.

Kikar länken...
Edit: Snubblar redan från start, "Step 1: Open the Photos app, and go to the Recently Deleted folder."
Photos Appen visar minsann ingen Recently Deleted mapp. Sicket jäkla skräp...ohh well, kollar mer när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Edit: Snubblar redan från start, "Step 1: Open the Photos app, and go to the Recently Deleted folder."
Photos Appen visar minsann ingen Recently Deleted mapp. Sicket jäkla skräp...ohh well, kollar mer när jag kommer hem.

Den heter "Senast raderade" om du har svenska som språk. Du får skrolla ner en bit för att hitta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Mac mini har redan 16gb som standard.

Numer ja, jag har basmodellen av M2, den kom med 8GB/256GB

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1.5 GB är bara en väldigt grov uppskattning av mig utifrån de bilder jag ser i Bilder appen. Poängen är att de bilderna omöjligt kan vara ens nära 30GB.

Videos hamnar oxå i bilder t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Den heter "Senast raderade" om du har svenska som språk. Du får skrolla ner en bit för att hitta den.

Jo jag vet men det finns ingen mapp alls.

Skrivet av Mindfighter:

Videos hamnar oxå i bilder t.ex.

Japp. De är inräknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilken ios-version är det?

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt uppenbart att den här är riktad mot skolmarknaden. Även här i Sverige så är Chromebooks stort och funkar det för eleverna så funkar det även för lärarna och där är vi redan idag, allt skall vara i molnet och då funkar ju sådana här enklar "datorer" bra och när prislappen styr helt och hållet så har apple en jobbig sits (framförallt när det gäller att skola in barnen i rätt värld). Men även med en cpu för mobiler så blir det svårt för apple med tanke på vad dom tar för mobilerna och sina krav på marginal att komma ner i tillräckligt lågt pris för att vara intressant. Sen är ju frågan hur stöldbegärliga de blir. Chromebooks ratas av tjuvarna. Saker med Äpple så tas även riktigt gamla enheter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Antar du kikade här efter Senaste raderade…
Svepte du åt sidan för att se andra mappar?

Du kan också peka på > bredvid ”Andra” så kan du se allt på en gång.

Eller...
Testa och nåla fast olika mappar…
Bilder > Fastnålade samlingar, Ändra
När de är nålade så kan du öppna och se i respektive mapp vad som finns i dem.

Kolla om du har någon gammal backup kopia som ligger och jäser.
Kan finnas även om du inte har iCloud på just nu.
Inställningar > Kontorutan (den med avataren) > iCloud > iCloud-säkerhetskopia

Jag har iCloud av men fortfarande så ser jag min säkerhetskopia av plattan.

Här finns fler saker att testa.
AppleToolBox...
No Space on iPhone Even After Deleting Photos and Videos? How-To Fix

Hoppas det går bra, hittar du något som löste problemet, berätta gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är väl rätt uppenbart att den här är riktad mot skolmarknaden. Även här i Sverige så är Chromebooks stort och funkar det för eleverna så funkar det även för lärarna och där är vi redan idag, allt skall vara i molnet och då funkar ju sådana här enklar "datorer" bra och när prislappen styr helt och hållet så har apple en jobbig sits (framförallt när det gäller att skola in barnen i rätt värld). Men även med en cpu för mobiler så blir det svårt för apple med tanke på vad dom tar för mobilerna och sina krav på marginal att komma ner i tillräckligt lågt pris för att vara intressant. Sen är ju frågan hur stöldbegärliga de blir. Chromebooks ratas av tjuvarna. Saker med Äpple så tas även riktigt gamla enheter.

Apple är väll duktiga på att göra iPhones rätt värdelös vid stöld? Dom är inte i närheten av så stöldbegärliga som dom ¨borde¨ vara. I och för sig är det kanske svårare på laptop utan mobiluppkoppling (fast mobiluppkoppling kanske följer med i och med iPhone chip?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Numer ja, jag har basmodellen av M2, den kom med 8GB/256GB

Jo. Men det är inte säkert att du kan uppgradera ram i din burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo. Men det är inte säkert att du kan uppgradera ram i din burk.

Har jag aldrig påstått. (går inte, integrerat i cpun) Jag svarade på frågan, om en mac funkar med 8 GB ram. Idag säljs de med minimum 16 GB så finns ingen anledning att tro att den här potentiellt nya inte skulle komma med 16 GB.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Antar du kikade här efter Senaste raderade…
Svepte du åt sidan för att se andra mappar?
<Uppladdad bildlänk>

Du kan också peka på > bredvid ”Andra” så kan du se allt på en gång.

Eller...
Testa och nåla fast olika mappar…
Bilder > Fastnålade samlingar, Ändra
När de är nålade så kan du öppna och se i respektive mapp vad som finns i dem.

Kolla om du har någon gammal backup kopia som ligger och jäser.
Kan finnas även om du inte har iCloud på just nu.
Inställningar > Kontorutan (den med avataren) > iCloud > iCloud-säkerhetskopia

Jag har iCloud av men fortfarande så ser jag min säkerhetskopia av plattan.

Här finns fler saker att testa.
AppleToolBox...
No Space on iPhone Even After Deleting Photos and Videos? How-To Fix

Hoppas det går bra, hittar du något som löste problemet, berätta gärna.

Det visade sig att alla album i Bilder var avstängda/urbockade av nån anledning (om man scrollar längst ned så finns det ju en knapp för att ställa in detta, Anpassa-nånting...) När jag väl insåg det så så bockade jag i Andra och där kom jag mkt riktigt åt Senast raderade.

Stängde av en del iCloud stuff oxå.

Jag är grym på att gissa förövrigt, nu ligger Bilder på 1.3 GB.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det visade sig att alla album i Bilder var avstängda/urbockade av nån anledning (om man scrollar längst ned så finns det ju en knapp för att ställa in detta, Anpassa-nånting...) När jag väl insåg det så så bockade jag i Andra och där kom jag mkt riktigt åt Senast raderade.

Stängde av en del iCloud stuff oxå.

Jag är grym på att gissa förövrigt, nu ligger Bilder på 1.3 GB.

Protip: Om det inte är för dyrt för dig, låt "en del iCloud stuff" vara påslaget: Det är rätt trevligt att ha en återställningsbar kopia av sina bilder och minnen om telefonen skulle bli stulen eller hamna i havet under fisketuren eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Apple är väll duktiga på att göra iPhones rätt värdelös vid stöld? Dom är inte i närheten av så stöldbegärliga som dom ¨borde¨ vara. I och för sig är det kanske svårare på laptop utan mobiluppkoppling (fast mobiluppkoppling kanske följer med i och med iPhone chip?)

När det gäller för organisationer har de ryckt upp sig på senare år men de är fortfarande stöldbegärliga. Det beror väl oxå på hur lång tid tjuvarna får på sig innan de blir spärrade. Lov på skola och inbrott i början på lovet och folket som skall fixa spärrning inte är i tjänst så kan de få en vecka på sig eller så.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd

Apple, som en gång i tiden stod för lite nytänkande. Är det inte dags att iPhone och Mac blir samma enhet? När man kommer till kontoret jackar man in telefonen i en docka, och vips så kör man macOS. När man rycker loss telefonen igen, då växlar den tillbaka till ett telefon-OS.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Fast sist jag provade ps på min ipad var den versionen mycket långt från den jag kör på pc.

Affinity Photo, Designer och Publisher är mer fullfjädrade appar på iPadOS.

Tycker att denna sidan gör en bra överflygning:
https://creatiwise.com/our-favorite-graphic-design-applicatio...

Permalänk
Skrivet av klein:

Apple, som en gång i tiden stod för lite nytänkande. Är det inte dags att iPhone och Mac blir samma enhet? När man kommer till kontoret jackar man in telefonen i en docka, och vips så kör man macOS. När man rycker loss telefonen igen, då växlar den tillbaka till ett telefon-OS.

Systemen är, misstänker jag, tillräckligt olika, både tekniskt och filosofiskt, för att det skulle krävas att man botade in i ett annat system, eller körde det som en VM, när man behövde växla.

Men jag skulle gärna se en sammanslagning av iOS och (valda egenskaper hos) iPadOS av exakt den här orsaken. För någon som jobbar med att konsumera webbtjänster och/eller Officeprogram skulle detta koncept troligen fungera helt acceptabelt idag.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår mig inte på Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

Det handlar om marknadsföring. "Vi har en billig MacBook nu!"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det där har jag önskat länge för ipados, normala ipad UI när man har den löst och mac UI't om man ansluter den till skärm/tangentbord/mus. Det skulle vara den ultimata enheten för mig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det där har jag önskat länge för ipados, normala ipad UI när man har den löst och mac UI't om man ansluter den till skärm/tangentbord/mus. Det skulle vara den ultimata enheten för mig.

Samma här! Särskilt när telefon och datorer börja bli samma sak. Telefoner idag är mycket AJ37 istället för JAS 39, om man får använda flygrefenser.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Systemen är, misstänker jag, tillräckligt olika, både tekniskt och filosofiskt, för att det skulle krävas att man botade in i ett annat system, eller körde det som en VM, när man behövde växla.

Men jag skulle gärna se en sammanslagning av iOS och (valda egenskaper hos) iPadOS av exakt den här orsaken. För någon som jobbar med att konsumera webbtjänster och/eller Officeprogram skulle detta koncept troligen fungera helt acceptabelt idag.

Här skulle Microsoft ha en gyllene chans att komma tillbaka till mobilerna… Ett Windows som kan byta skepnad beroende på hur man använder det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Här skulle Microsoft ha en gyllene chans att komma tillbaka till mobilerna… Ett Windows som kan byta skepnad beroende på hur man använder det.

Känns som att Windows redan byter skepnad idag oberoende av om jag vill det eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det låter inte alls dumt. Borde ju funka kalas på en skärm med inbyggd hubb och ström via USB-C – när den ansluts känner iPad:en av det och MacOS ploppar upp.

Typo
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det för låter inte alls dumt. Borde ju funka kalas på en skärm med inbyggd hubb och ström via USB-C – när den ansluts känner iPad:en av det och MacOS ploppar upp.

Mycket av OS:et är gemensamt mellan alla apples olika prylar (ipados, ios, tvos, watchos), olika UI, så det borde vara en smal sak att implementera rent tekniskt.

Visa signatur

Amd o Apple