Japansk tillverkare släpper freestyle med Bluetooth

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det där är ju bara något för kids som vill se ”retrocoola” ut …
Riktiga retronördar hittar ”äkta” begagnade spelare av bättre kvalitet!
Jag kan inte förstå hur någon längtar tillbaka till tiden med bandsallad, bandbrus, svaj och dropouts (ljudbortfall).
Själv hade jag Sonys värsting – WM-D6C – när det begav sig. Det var en riktig Hi-Fi-pryl med inspelning (den var rolig att ha med på konserter) och den lät bättre än kassettdäcket i familjens hemmastereo. Men den var klart större och tyngre än en vanlig Walkman och den kostade också nästan tre gånger så mycket som den (oftast gula) vattenskyddade Sony Walkman Sports som var oerhört populär.
<Uppladdad bildlänk>

Jag sitter själv på samma maskin! Den äter dock aa-batterier som godis

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag kan inte förstå hur någon längtar tillbaka till tiden med bandsallad, bandbrus, svaj och dropouts (ljudbortfall).
Själv hade jag Sonys värsting – WM-D6C – när det begav sig. Det var en riktig Hi-Fi-pryl med inspelning (den var rolig att ha med på konserter) och den lät bättre än kassettdäcket i familjens hemmastereo. Men den var klart större och tyngre än en vanlig Walkman och den kostade också nästan tre gånger så mycket som den (oftast gula) vattenskyddade Sony Walkman Sports som var oerhört populär.
<Uppladdad bildlänk>

Minns denna, det var verkligen en helt sjuk maskin.

Tror jag hade en sådan fast i silver? Nögot väldigt likt iaf.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

<Uppladdad bildlänk>

Sån har jag samt två https://walkmancentral.com/products/tc-d5, Pro varianten och TC-D5M
Sedan finns den direktdrivna DD-9 som går för löjliga pengar
Den har jag inte, ser ut så här

https://www.ebay.com/itm/226813892515?norover=1&mkevt=1&mkrid...

Lite andra prylar som jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag sitter själv på samma maskin! Den äter dock aa-batterier som godis

<Uppladdad bildlänk>

Det var laddningsbara batterier som gällde redan på den tiden.
Jag har tyvärr inte kvar min, men om din är i riktigt bra skick (det ser så ut) bör du kunna få en riktigt bra slant för den på en auktion. Priserna verkar ha rusat i takt med trendnivån och man får troligen betydligt mer för den utomlands. Sedan är frågan om du får ut tillräckligt mycket för att täcka inflationen över 40 års tid. Jag vill minnas att min kostade 3 500 kr när jag köpte den i mitten av 80-talet. Det var mycket pengar på den tiden.

Skrivet av Fjädernylle:

Minns denna, det var verkligen en helt sjuk maskin.

Tror jag hade en sådan fast i silver? Nögot väldigt likt iaf.

Jag har aldrig sett någon av enheterna i Sonys Professional-serie i silver. De flesta prylar avsedda för proffsbruk (kameror och bandspelare) var, med några få undantag, svarta för att vara så diskreta som möjligt.
Sony hade även en Professional-modell med inspelning i mer normal Walkmanstorlek. Den hette WM-D3:

Sony var den tidens okrönta kung när det gällde miniatyrisering.

Ändrade ett stavfel ...
Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Sån har jag samt två https://walkmancentral.com/products/tc-d5, Pro varianten och TC-D5M
Sedan finns den direktdrivna DD-9 som går för löjliga pengar
https://www.ebay.com/itm/226813892515?norover=1&mkevt=1&mkrid...
<Uppladdad bildlänk>

TC-D5 kom redan i slutet av 70-talet och var nog tänkt som ett kompakt alternativ till rullbandspelare för inspelning på fältet. Den var stencool – ett riktigt kassettdäck i bärbart format!
Det finns många som kör går-det-så-går-det-stilen på auktioner, men de lyckas inte alltid få sålt sina saker.
Någon lyckades till exempel sälja en TC-D5 för 5 500 kr på Tradera i våras medan någon annan inte fick sålt sin spelare för 12 000 kr …

Om man ska vara riktigt retrofuturistiskt cool – alltså digital – borde det vara någon av DAT-versionerna av Sony Walkman som gäller!

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Häftig samling!
Men du har ju missat Sony Scoopman (NT1 och NT2) som var extra miniatyriserade DAT-spelare med frimärksstora kassetter och aningen lägre ljudkvalitet:
https://www.youtube.com/watch?v=fXo3_wmqtEQ

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Häftig samling!
Men du har ju missat Sony Scoopman (NT1 och NT2) som var extra miniatyriserade DAT-spelare med frimärksstora kassetter och aningen lägre ljudkvalitet:
https://www.youtube.com/watch?v=fXo3_wmqtEQ

NT2 var grym.
https://www.youtube.com/watch?v=sjaWQaUS52Y

Permalänk
Medlem

Blev du köpsugen …?

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Blev du köpsugen …?

Alltid , när det gäller så fina grejjer

Permalänk
Medlem

Alltid , när det gäller så fina grejjer

Sony var så oerhört duktiga på att minska storleken på all mekanik. Jag minns att man ofta häpnade när man såg deras senaste prylar.

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LANberg:

Sony var så oerhört duktiga på att minska storleken på all mekanik. Jag minns att man ofta häpnade när man såg deras senaste prylar.

Jomenvists och ibland gjorde de saker mindre än de egentligen borde vara för att vara verkligt användbara typ Discman D88 som var världens mest oanvändbara cdfreestyle, den fungerade bara stationärt och om man behandlade den och omgivningen varsamt, tex hade den nog vunnit på BT så man slapp att hörlurskabeln hamnade mot skivan.
Jag höll på att skaffa en D 50 när den kom men det blev Technincs i stället och när 88an kom så häpnade jag över hur oanvändbar den var att bära med sig men den var minst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.