Permalänk
Medlem

Matcha sub mot stativare

Hur ska man resonera för att köpa rätt subbas till befintliga stativare? Har ett par XTZ som säkert är 12 år gamla eller så. Låter väldigt bra men skulle vilja ha lite mer tryck i basen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vad är det för xtz-högtalare du har? Det bästa vore om du kunde köpa två subbar och placera dem vid högtalarna så de spelar i fas. Slutna subbar sägs vara bättre för musik än likadana portade men för filmtittande så brukar de inte vara lika starka i de djupaste frekvenserna.

Själv tycker jag att det är lättare att få till ljudintegrationen av subwoofrar för filmtittande än för musiklyssnade, så om musik är prioritetat tycker jag det är bättre att satsa på ett par högtalare som redan har bra basar inbyggda.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Vad är det för xtz-högtalare du har? Det bästa vore om du kunde köpa två subbar och placera dem vid högtalarna så de spelar i fas. Slutna subbar sägs vara bättre för musik än likadana portade men för filmtittande så brukar de inte vara lika starka i de djupaste frekvenserna.

Själv tycker jag att det är lättare att få till ljudintegrationen av subwoofrar för filmtittande än för musiklyssnade, så om musik är prioritetat tycker jag det är bättre att satsa på ett par högtalare som redan har bra basar inbyggda.

XTZ 99.26 mkII modifierade med deras Beryllium kit. Det är för musik. Jag är extremt nöjd med dom ska sägas men efter ha flyttat från lägenhet till hus och fått ett större vardagsrum (och inga grannar bakom väggen) så vill jag ha lite mer tryck i basen. Dom fanns matchade med basar och då ställde man stativarna på basarna. Dom går säkert att hitta beggade. Visade dock en bild på dessa för min fru som direkt började fylla i skilsmässopappren så dom går bort (och dom basarna är fula tycker t.o.m jag).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv 99.26 (version 1 tror jag) som jag använder som sidohögtalare i mitt kombinerade hemmabio/hifisystem. Ett tag fick de vara frontar och de lät riktigt bra, särskilt om de drivs av kraftigare slutsteg.

Så det är bara för musik då och inte hemmabio? Hur driver du 99.26:orna nu, med en hemmabioreceiver eller en vanlig integrerad förstärkare/slutsteg?

För hemmabio så är bra basar stora basar och det är väldigt sällan de har så hög WAF, men för enbart musik kan man köra med mindre element och baslådor. Det knepiga är att få till delningen mellan bas och fronthögtalare så det låter naturligt, men det beror ju också på hur kräsen man är med ljudet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har själv 99.26 (version 1 tror jag) som jag använder som sidohögtalare i mitt kombinerade hemmabio/hifisystem. Ett tag fick de vara frontar och de lät riktigt bra, särskilt om de drivs av kraftigare slutsteg.

Så det är bara för musik då och inte hemmabio? Hur driver du 99.26:orna nu, med en hemmabioreceiver eller en vanlig integrerad förstärkare/slutsteg?

För hemmabio så är bra basar stora basar och det är väldigt sällan de har så hög WAF, men för enbart musik kan man köra med mindre element och baslådor. Det knepiga är att få till delningen mellan bas och fronthögtalare så det låter naturligt, men det beror ju också på hur kräsen man är med ljudet.

Ja, precis enbart musik. Har andra grejer till hembion. Just nu kör jag dom på en Wiim Amp Pro som ligger under soffan och det är HÖG WAF på det Men jag har betydligt kraftigare slutsteg från Vincent om det skulle behövas. Dock tycker jag dom låter helt okej på Wiim:en, men inte så bra som jag vet att dom kan låta, men det får duga. Sen ska det väl i ärlighetens namn sägas att det just nu pumpas typ "bara bada bastu" och "Chicken Banana" eftersom 4-åringen bossar över spellistorna.

Det är alltså dessa jag har fast med bättre diskant:

Visa signatur