Aktivering av DOCP låter mig inte starta

Permalänk

Aktivering av DOCP låter mig inte starta

CPU AMD Ryzen 7 5700X3D Moderkort ASUS ROG Strix B450-F Spel RAM 2x8GB DDR4 3000 MHz GPU NVIDIA RTX 5080 CPU-kylare Thermalright 120 SE BIOS-version Senaste PSU Rm750 vit

Problem: startar inte när oc (startar på standardinställningar) vitt moderkortsljus i en minut sedan blir det mörkt fläktar som fortfarande snurrar och svart skärm för alltid

Försökte justera spänningen upp till 1,38 på ram också ladda standardvärden och ställa in ramhastighet till 2666 och spänning till 1,35

Att bara aktivera Core precision boost stoppar det också från att starta samma problem eller bara aktivera pbo stoppar det också från att starta

Extra info: nyligen uppgraderat cpu från en 5600, kunde oc med det och att köra 2x16 så är det fast på gult ljus för evigt.

Permalänk
Medlem

Hur långt är för-alltid/för-evigt?
När jag aktiverade expo så står datorn rätt overksam i upp till ett par minuter vid vissa uppstarter. Typ vid bios-uppdatering.
Kanske är nåt liknande?
Amd 7700 för mig, på Asus-mb.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har du provat resetta bios (ClrCmos)?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Hur långt är för-alltid/för-evigt?
När jag aktiverade expo så står datorn rätt overksam i upp till ett par minuter vid vissa uppstarter. Typ vid bios-uppdatering.
Kanske är nåt liknande?
Amd 7700 för mig, på Asus-mb.

gav den 30 min har vitt ljus i typ 4-5 sen så går fläktarna men inget mobo ljus

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Den startar normalt när jag inte har någon slags oc/docp/pbo via biosen, har dock inte testat att ta ut batteriet, ska ge det ett försök när jag kommer hem!

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Resettade bios valde load Optimized defaults och satt minnet på 2166 mhz med bara en ram sticka i b2

Fortfarande ingen boot,
då med en 2x16 ram 3200 mhz corsair

Ljuset är grönt nu