Laptop för cyber security plugg

Permalänk

Laptop för cyber security plugg

Hej,

Ska plugga cybersecurity, söker tips på laptop.
Användningsområden: surfning, kodning, labbande i VMs, diverse cybersecurity-grejer helt enkelt.

Krav:

*Robust, kommer vara på resande fot en del och vill ha något tåligt.

*I den mån det går(vet att vi snackar laptops) att man kan byta ut saker om dom pajar. Hade en ultra thin lenovo yoga där man behövde byta hela skärmen för flex-kabeln som paja var integrerad….

*Prisvärd, vill komma undan så billigt som möjligt men förstår att jag kommer behöva lägga runt 10 k iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken prestanda du känner att du behöver.

Men jag tänker en begagnad företagsdator ? De brukar vara bättre byggkvalitet.

Eller en FrameWork om du vill kunna byta allt på ett enkelt sätt. https://frame.work/se/en

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag vet inte vilken prestanda du känner att du behöver.

Men jag tänker en begagnad företagsdator ? De brukar vara bättre byggkvalitet.

Eller en FrameWork om du vill kunna byta allt på ett enkelt sätt. https://frame.work/se/en

Hej,

Var lite inne på framework och gillar konceptet men tror det är lite väl early för mig efter att ha läst lite reviews också. Prestandamässigt söker jag nog bra processorkraft, räcker med integrerad grafik, samt mycket lagring, kanske 1TB.

Permalänk
Medlem

Begagnad ThinkPad, med 16GB ram o storlek mellan 13-15 tum. Tack o hej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

16 tum är för stort. resande fot är en 14" att föredra, speciellt när man sen sitter i ett klassrum.

nu är denna också en lenovo yoga, 6300kr. 8840HS processor och 16gb ddr5 ram. bra pris för en relativt ny teknik!
https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-yoga-7-r7-8hs...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

16 tum är för stort. resande fot är en 14" att föredra, speciellt när man sen sitter i ett klassrum.

nu är denna också en lenovo yoga, 6300kr. 8840HS processor och 16gb ddr5 ram. bra pris för en relativt ny teknik!

Ja den verkar väldigt prisvärd med OLED skärm dessutom. Dock kan man inte byta ut ramminnet som är fastlött.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickenatorn:

Hej,

Ska plugga cybersecurity, söker tips på laptop.
Användningsområden: surfning, kodning, labbande i VMs, diverse cybersecurity-grejer helt enkelt.

Krav:

*Robust, kommer vara på resande fot en del och vill ha något tåligt.

*I den mån det går(vet att vi snackar laptops) att man kan byta ut saker om dom pajar. Hade en ultra thin lenovo yoga där man behövde byta hela skärmen för flex-kabeln som paja var integrerad….

*Prisvärd, vill komma undan så billigt som möjligt men förstår att jag kommer behöva lägga runt 10 k iallafall.

Tja,

Jag har pluggat nätverksteknik i ett år nu och vi har använt oss endel av VMs samt att jag har kodat endel själv. Det jag skulle rekommendera är 32GB ram och en processor med hyfsat många kärnor. Du kommer nog gärna vilja ha Windows 11 pro också då många lärare verkar utgå från Hyper-V (sen kan du ju använda andra VMs men jag tyckte det var smidigt att följa med).

Jag har använt mig av Thinkpad då jag använt det inom jobb tidigare och gillar att dem är tåliga och relativt modulära samt har bra tangentbord.

Nu har jag dock uppgraderat min stationära dator och körde win 11 pro på den också så jag har tänkt att lägga upp min på blocket och här på sweclockers. Jag har tänkt lägga ut den för 7-8k om det vore intressant för din del. Du vill nog uppgradera ram minnet dock, då det bara är 16GB och jag har känt att det går, men jag hade velat ha mer när jag har flera VMs igång. Garanti är kvar till 2026 Aug om jag minns rätt.

Annars är tipset att köra på Lenovo/HP i min mening och gärna något som företag kör med, dvs så kanske begagnatmarknaden är bättre än att köpa helt nytt.

Nedan är datorn jag kört med

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Permalänk
Medlem

Hade nog börjat med att kolla med skolan vad kurserna innehåller och vilka mjukvaror dom använder, kanske även försöka luska fram hur kursena är upplagda. Vill dom att ni ska köra 4 VM's samtidigt så kan det bli tajt om man har en dator med säg 4 kärnor. Förmodligen krävs inte mycket men valfri dator i önskad storlek med en cpu som har minst 8 kärnor borde vara lagom med väldigt god marginal!

Skrivet av Gtoxed:

Är väl ändå upp till TS att bestämma?

Pluggade själv med 15,6" och det fungerade galant! Min nuvarande jobbdator är 14" och den är knappt användbar utan extern skärm så fort man gör mer än att skriva i ett dokument eller kollar mail! Hade utan tvekan skiftat till 16" om jag haft möjligheten! och då reser min dator minst 25mil i veckan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

14" är för litet. 16" minst enligt mig även om man ska ta med den. Skulle snarare säga att vikten är mer en faktor än storlek när den ska flyttas.

På en 14" så får inget plats och speciellt inte mer ovanliga program som inte skalar speciellt bra. Så att ha öppet många fönster samtidigt blir väldigt irriterande.

Men TS får skälv avgöra det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Introduktionsfrågan på Cybersecurity kursen. Hur många av er har med er en laptop till kursen där okända personer har haft tillgång till denna under väldigt många år? Vad ser ni för risker med detta? Garantin gäller ej längre säger flera på sista frågan och rätt svar säger professorn i Cybersecurity.

Nå jag gissar de flesta i kursen kör MacBook. Mitt råd är avvakta och se, om alla andra i kursen har en MacBook så köp då en sådan. Det tar 30minuter att köpa en sådan om du har sparat ihop pengar.

Om de flesta har pc så köp en sådan, du kan använda i princip vad som helst. Min rekommendation är att butiker som Elgiganten har ofta rea, när det är rea så kan du få en prisvärd dator. Din budget på 10 000kr är låg, i maxvärden bör du även där gå upp högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Introduktionsfrågan på Cybersecurity kursen. Hur många av er har med er en laptop till kursen där okända personer har haft tillgång till denna under väldigt många år? Vad ser ni för risker med detta? Garantin gäller ej längre säger flera på sista frågan och rätt svar säger professorn i Cybersecurity.

Nå jag gissar de flesta i kursen kör MacBook. Mitt råd är avvakta och se, om alla andra i kursen har en MacBook så köp då en sådan. Det tar 30minuter att köpa en sådan om du har sparat ihop pengar.

Om de flesta har pc så köp en sådan, du kan använda i princip vad som helst. Min rekommendation är att butiker som Elgiganten har ofta rea, när det är rea så kan du få en prisvärd dator. Din budget på 10 000kr är låg, i maxvärden bör du även där gå upp högre.

Du menar att någon skulle mixtrat med datorn och sedan sålt den vidare? Så ingen kan använda begagnade prylar längre?

Gällande MacBook har jag svårt att se att de flesta skolor kör detta om det inte står klart och tydligt i programmet att det är mac som gäller. Min erfarenhet är att det är windows som överlag gäller i skolmiljö gällande detta men att man kan köra linux också alternativt köra det i en VM när det behövs.

Kursplanerna brukar ju skriva ut om det är linuxkurser.

Ett tips är ju att fråga utbildningsansvarig angående detta om man tvekar.

Permalänk
Skrivet av MrFrall:

Du menar att någon skulle mixtrat med datorn och sedan sålt den vidare? Så ingen kan använda begagnade prylar längre?

Gällande MacBook har jag svårt att se att de flesta skolor kör detta om det inte står klart och tydligt i programmet att det är mac som gäller. Min erfarenhet är att det är windows som överlag gäller i skolmiljö gällande detta men att man kan köra linux också alternativt köra det i en VM när det behövs.

Kursplanerna brukar ju skriva ut om det är linuxkurser.

Ett tips är ju att fråga utbildningsansvarig angående detta om man tvekar.

Rätt säkerhet för rätt sak.. Det jag påpekade var kursnamnet som handlade om säkerhet och de ska lära sig saker som hantering av datorprodukter.
Nå i skolan gör de flesta bara labbar och liknande, när de på ett företag får göra något så får de ej använda privat dator.

Angående val Windows vs Mac, så vet jag inte. Det är därför jag rekommenderade att avvakta, man kan även ringa utbildningsansvarig som du nämnde.
Det jag förespråkar är såklart den datortyp som bäst passar kursplanen och som flest har. Det blir rätt tråkigt att komma dit med sin Windowsdator och övriga i klassen sitter på en MacBook eller vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående val Windows vs Mac,

Icke-fråga, det är rätt givet att köra Linux om man ska pyssla med säkerhet och/eller nätverk.

Det enda som talar för Mac är att man kan virtualisera både Windows och Linux. MacOS på Linux är ju tyvärr döende i och med att x86 fasas ut.