Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Permalänk
Skrivet av Moton:

Dom företagen som inte kommer kunna anpassa sej efter detta förtjänar inte att överleva.

Riktigt vidrigt också att dom som vanligt försöker vrida det så att det ser ut att dom gör det för vår säkerhet. "Utan oss kommer ni utsättas för ett ocensurerat spel, ni behöver oss för annars kommer ni utsättas för taskiga kommentarer i chatten"

Haha på tal om säkerhet https://www.pcgamesn.com/call-of-duty-wwii/brought-offline
Activision stänger deras servrar för COD WW2 för att folk lyckas hacka och göra diverse saker med folks datorer. Det här spelet är inte ens så gammalt.

mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag tycker att om konsumenterna vill ha andra villkor så får de utveckla produkterna själva. Utfasning är dessutom en förutsättning för mjukvaruföretag att sälja nästkommande produkt, så även *om* kostnaden bara varit 2% för att framtidssäkra spelet så hade det dragit från nästkommande spels försäljning.

Barn: "Why can't I have Pokemon Helium?"
Förälder: "We already have my digital 40 year old Pokemon Red at home."

Vill man inte förstå så vill man inte. Din historik av inlägg är ganska talande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Svårt med online spel när dom släckt servrarna, hur ska man då spela efter ?

Lokal server

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

I grunden är det ju en ägandeskapsfråga, äger man det man köpt eller inte? TV-spel är bara den mest basala produktkategorin för detta, i längden kommer detta påverka bilar, sjukhus-maskiner, industriella maskiner och annat där tillverkaren har bestämt att den bara får fungera om den konstant pratar med hans server, som han kan stänga ner när som helst. Finns ju redan flera exempel på hem-automation där tillverkaren stängt ner sina servrar och bett kunderna dra åt h-e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

I grunden är det ju en ägandeskapsfråga, äger man det man köpt eller inte?

Att du äger en produkt är ju inte samma sak som att den är garanterad att fungera för evigt.

Det gäller alla produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

De argument industrin använder tycker inte jag håller. Att anledningen till att de vill ensamt driva servrar skulle vara för att hålla användandet säkert är helt felaktigt. Att skydda användardata blir ju upp till den (privatperson?) som driver den egna servern.

Detta är inte riktat mot oss, det är riktat mot politiker som utgivarna hoppas är för dumma för att förstå. Man hoppas att politikerna köper det här skitsnacket, men med tanke på att EU röstat igenom saker som rätten att reparera så tror jag inte EU-parlamentet köper detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

"Right to repair" är väl ändå ett bra exempel på när lagstiftning tvingar företag att anpassa sig, eller när EU tvingade Apple att använda USB-C istället för sin egna proprietära lösning?

Och här är några fler exempel på när det varit bra för konsumenten för oss i EU i alla fall
* Mobile Roaming Regulation (EU)
* Transfers of Undertakings Directive
* Consumer Rights Directive
* Driving Licences Directive
* Flight Compensation Regulation
* General Food Law Regulation

Vet inte vilken värd du levar i när du påstår att vi inte ens tillåts ha chat-appar längre, finns ju mängder av lösningar? Kom med exempel tack.

I den bästa av världar behövs inte lagstiftning och i verkligheten är inte alltid lagstiftning rätt väg men IBLAND behövs den och vi ska därför inte utesluta möjligheten att det kan lyckas bli rätt.

Nu är det ju för tidigt att säga eftersom vi inte har något förslag på bordet.

Svarar specifikt på det där om chat-app.

Det pågår diskussioner och lagförslag om att all kommunikation skall kunna, i princip, avlyssnas och analyseras i realtid. Ett sånt exempel är ”chat control 2.0” som har sitt ursprung från Socialdemokraterna. Det innebär alltså att krypterad kommunikation inte är så krypterad längre. Detta i kombination med lagen om hemlig dataavläsning; ”tillåts man inte ha chat-appar” med hänseende till privatliv, är rätten att kommunicera utan insyn från tredje part borta. Allt för rättsstaten givetvis.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Den moderna spelindustrins största fiende är den historiska spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Att du äger en produkt är ju inte samma sak som att den är garanterad att fungera för evigt.

Visst, men det betyder inte att en utgivare ska ha rätten att bestämma när jag inte längre *får* ha åtkomst till produkten dom sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Visst, men det betyder inte att en utgivare ska ha rätten att bestämma när jag inte längre *får* ha åtkomst till produkten dom sålt.

Jag tror att om du läser villkoren för tjänsten/produkten så har dom det.

(igen, jag är med på att det här är ett kommande jätteproblem, men problemet är att ni har ingen lösning)

Säg att ett företag går i konkurs, vem ska betala för det praktiska arbetet som det innebär att ställa om en produkt? Skattebetalarna?

Vem ska göra det faktiska arbetet? Ska ni tvinga utvecklaren att gå in och göra den ändringen? Under hot om fängelse? Om dom inte kan?

Och åt andra hållet då, om det här är en sån viktig sak, så utveckla ett spel där du har det som USP, att du garanterar att det fungerar för alltid, så kommer ditt spel sälja som glass i solsken.

Skrivet av akn3:

Tack.

Permalänk
Medlem

Borde gå att släppa en uppdatering så spelen går att köra offline. Att ha online i single player och sen stänga ner det är inte ok.

Permalänk

Här är ett bra exempel på vad som finns i spels villkor som gör att initiativet behövs.
Dom kan avsluta din rätt till spel (multiplayer eller singleplayer) at any time for any reason och då måste du avinstallera och ta bort alla filer

https://www.ubisoft.com/legal/documents/eula/en-US

8. TERMINATION.

The EULA is effective from the earlier of the date You purchase, download or use the Product, until terminated according to its terms. You and UBISOFT (or its licensors) may terminate this EULA, at any time, for any reason. Termination by UBISOFT will be effective upon (a) notice to You or (b) termination of Your UBISOFT Account (if any) or (c) at the time of UBISOFT’s decision to discontinue offering and/or supporting the Product. This EULA will terminate automatically if You fail to comply with any of the terms and conditions of this EULA. Upon termination for any reason, You must immediately uninstall the Product and destroy all copies of the Product in Your possession.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Det pågår diskussioner och lagförslag om att all kommunikation skall kunna, i princip, avlyssnas och analyseras i realtid. Ett sånt exempel är ”chat control 2.0” som har sitt ursprung från Socialdemokraterna. Det innebär alltså att krypterad kommunikation inte är så krypterad längre. Detta i kombination med lagen om hemlig dataavläsning; ”tillåts man inte ha chat-appar” med hänseende till privatliv, är rätten att kommunicera utan insyn från tredje part borta. Allt för rättsstaten givetvis.

I just denna fråga håller jag med, men det är i dagsläget ett lagförslag, så förhoppningsvis dör detta och framtida liknande förslag.

Men du fick det att låta som att det var något som redan var sant, vilket alltså inte stämmer, och för att vi har politiker som tar fram korkade förslag betyder inte att vi inte kan ha några förslag som är vettiga.

Vi måste se till varje enskild sakfråga och inte gruppera allt i en stor hink.

Permalänk
Medlem

En aspekt i detta är många vill hoppa på de senaste spelet som släpps. Så tror inte detta kommer skada så mycket som de tror. Sen har vi ju personer som är så otåliga att de vill ha gta 6 redan igår ovsett skick på spelet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är ju egentligen två olika frågor här.

1. Icke-online-spel, majoriteten, har inget med den typen av servrar som beskrivs att göra. Det enda som krävs är att man tar bort diverse kod som begränsar kopiering/körning utan svar från en licensserver eller en offlinelauncher (som måste vara online då och då för att fortsätta funka). En extremt enkel sak att lösa, bara viljan finns.

2. Online-spel, minoriteten (även om spelarantalet kan vara stort), berörs. Men det är löjligt att påstå att rättighetsinnehavarna skulle vara juridiskt ansvariga för saker som sägs/skrivs på servrar som de inte är inblandade i, bara för att det råkar vara deras spel. Svepskäl, nonsens och trams.

I grund och botten har vi ett för långtgående upphovsrättsskydd. Vi borde ha samma skyddsperiod som patent. Max 20 år, och man måste betala årligen för att behålla det. Men det skulle vara så att man får tio år utan betalning först. Därefter blir allt, obönhörligen, public domain.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Att en produkt går sönder av slitage är en grej, men att säljaren medvetet förstör den är något helt annat.

Köp ett hus av en leverantör, 5 år senare kommer tillverkaren och river det. De har ju en ny variant du kan köpa i stället så det gör väl inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chade:

Att en produkt går sönder av slitage är en grej, men att säljaren medvetet förstör den är något helt annat.

Köp ett hus av en leverantör, 5 år senare kommer tillverkaren och river det. De har ju en ny variant du kan köpa i stället så det gör väl inget.

Det är ingen som river det. Här slår argumenten ni använde vid fildelnings-debatten tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chade:

Exakt. Och när saker går sönder av slitage kan man reparera dem; att "reparera" t ex The Crew är galet svårt, och därtill bryter det mot EULA och sannolikt lagar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ingen som river det. Här slår argumenten ni använde vid fildelnings-debatten tillbaka.

Haha, vilka är "ni"? Nu låter det som om du gör antaganden här.

På vilket sätt är det inte att "riva" det när man köper ett spel som tillverkaren stänger av? Något du köpt kan inte längre användas för att tillverkaren säger nej. Jag har svårt att se en nämnvärd skillnad mellan det och att bara ha sönder något fysiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Sist jag kollade så har inte Ubisoft gett tillbaka The Crew till mig sedan dom kom och tog bort det från mitt spelbibliotek, så… jo.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag tycker ändå att Stop Killing Games mål är rimliga.

Bland annat att det ska vara väldigt tydligt om man köper ett spel eller en tjänst, likt Spotify eller Netflix.
Om man köper ett spel är det en produkt som inte ska vara beroende av om servrar stänger ner.
Om man däremot köper en tjänst förklädd som ett spel så får man kanske vara beredd på att spelet någon gång kommer att sluta fungera.
Men om det är tydligt tänker jag att det är lättare att göra ett aktivt val om man tycker att det är värt att spendera pengar på eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Mjukvara, till skillnad från fysiska objekt, går att kopiera och ha kvar i all evighet. Det finns med andra ord ingen naturlig orsak att mjukvara skulle sluta fungera. Tänk om film bara fanns tillgänglig en viss tid innan alla existerande kopior destruerades, till exempel för att utgivaren gjort en remaster som alla måste köpa igen (medveten om ironin i att det oftast nu funkar så för film tack vare streaming-kaoset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Inte nazi-vibbar, men väldigt gnälligt.

Det vore kul med lite utvecklar-perspektiv i tråden, hur ser utvecklare på att inte kunna bestämma över sin egen utveckling/produkt/tjänst.

This!

Jag är visserligen bara indieutvecklare, man jag stöder initiativet till 100%.

Vill man ha den absoluta rätten att bestämma över sitt projekt så får man se till att hålla sig till att göra spel/mjukvara/tjänst som en hobby. Men när man skapar en kommerisell produkt så är det införstått både moraliskt och juridiskt, att man måste avsäga sig vissa rättigheter och ta på sig skyldigheter gentemot konsumenten.

Att "ta pengarna och sticka" har aldrig varit en försvarbar affärsmodell.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Exakt. Och när saker går sönder av slitage kan man reparera dem; att "reparera" t ex The Crew är galet svårt, och därtill bryter det mot EULA och sannolikt lagar.

Men SKG har sagt att man inte kommer att kräva att The crew ska återupplivas om det här går i genom. För även dom anser att det är orimligt att tvinga nuvarande spel att ge ut privata servrar att som inte är byggda för det och att återuppliva spel som är nedstängda. The crew används enbart som ett exempel på vad som händer när möjlighet till privata servrar inte existerar och utvecklarna inte informerar tydligt när spel ska stängas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ingen här debatterar fildelning, var fick du det från? Frågan här handlar alltså om spelare ska ha tillgång till spel som de lagt ner tid, energi och pengar i efter det att utvecklaren bestämt att ej längre tillhandahålla servrar för ändamålet och eventuellt helt tagit tillbaks spelet från tjänster varifrån spelaren tidigare haft access till spelet.

Bil-liknelse då, då husliknelsen inte faller i god jord hos dig. Du köper en bil. En ny modell av bilen släpps, säg ungefär ett halvår efter att du glatt betalat av alla lån. Plötsligt stannar din bil och vägrar starta igen. Du kontaktar tillverkaren. Tillverkaren säger att de kommer och hämtar bilen, vilket de också gör. Du väntar på att de ska reparera bilen. Du väntar och väntar. Till sist kontaktar du tillverkaren och frågar vad som hänt med bilen som de hämtat för, i din goda tro, reparera. Tillverkaren svarar att den skrotats. Du blir helt häpen och frågar varför. Tillverkaren svarar att de släppt en ny version av bilen och om du vill kan du köpa den i stället. Inget annat. Tillverkaren hänvisar till det finstilta i köpekontraktet du kanske inte lusläste då det var 300 sidor långt. Givetvis finns där nämnt i en liten paragraf att tillverkaren har full rätt att stänga av bilen och skrota den precis när de själva känner för det.

Det är alltså det här Stop Killing Cars Games vill stoppa.

Permalänk
Medlem

Ubisoft släppte nyligen en ny EULA för sina spel, som kräver avinstallation och att man förstör alla sina kopior den dagen slutar stödjas av ubisoft… denna typ av initiativ behövs för att utreda liknande lösningar

Sen har vi ju extremfall som Stadia, de spel som var exklusiva där har aldrig ens körts på en vanlig dator, dessa upplevelser kan aldrig upplevas igen om inte deras utvecklare släpper spelen på annat sätt

Jag vet inte om jag helt håller med om allt som alla tolkar in i vad detta initiativ kan betyda, men jag litar på att EU kommer kunna göra en bra och rimlig tolkning för konsumenternas bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Missförstår du allt med flit eller har du bara otur när du tänker?
Om mitt endast-lokalt-singelspelar-spel kräver att det kontaktar en licensserver varje gång det ska startas, och utvecklaren lägger ner denna server, så att spelet inte går att starta så är det absolut som att riva ens hus

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

...så är det absolut som att riva ens hus

Jag tror du tar det här på lite för stort allvar.

Permalänk
Skrivet av meklubba:

Väldigt tjafsigt. Jag gjorde misstaget att testa Star Wars Galaxies på någon rutten privat server en gång. Hade hellre sett att det inte var möjligt även om jag faktiskt köpt spelet. Varför kan det inte vara fint att saker får ha sin tid och sen DÖ. Försvinna för alltid. Uppenbara scams är såklart fel men det är TV-spel. I grunden är dom alla exakt samma sak. Man skjuter och samlar poäng... Gå vidare. Kolla ett klipp på youtube. Hela den här rörelsen har nazi vibbar tbh. Haha, nej han menar säkert väl men..

Hur är det nazi-vibbar att vilja bevara spel för framtiden och att ge mer rättigheter till konsumenter istället för en multi miljard industri?
Det här är inte samma sak men jag är exempelvis fortfarande besviken över att Bungie valde att släcka ner början av Destiny 2. Alltså det story innehåll där man förlorar sina förmågor från första spelet, blir utslängd från den sociala hub som man spenderade så mycket tid i mellan uppdragen, får kämpa sig upp från level 1 till 30 och låsa upp sina förmågor igen, utforska fyra olika planeter i solsystemet samtidigt som man får uppleva handlingen, och slutligen hämnas på den onda bossen i slutet och ta tillbaka sin stad. Det var en jäkla resa. En resa som jag aldrig igen kommer att kunna uppleva. Och det tycker jag är sorgligt för det var en väldigt speciell upplevelse. Och jag tänker på alla andra fantastiska upplevelser som försvinner för att utvecklare inte har en handlingsplan för framtiden.
Därför hoppas jag att Stop Killing Games i alla fall ska leda till en diskussion om en rimlig framtid för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror du tar det här på lite för stort allvar.

Snälla någon... Det spelar väl ingen roll vad det är för något? Det är helt irrelevant om det är ett hus, ett spel, en bil, ett tangentbord, en limpa eller något helt annat. Poängen är att tillverkaren inte ska ha tillåtelse att göra din produkt oanvändbar.

Känns som att du antingen misstolkar allt med flit eller har tittat för mycket på snubben Pirate Software.

Visa signatur

press nu1mlock