Permalänk

X670E + 9950X3D + 2x48GB

Behöver lite allmänna råd om bios.

Har ett Asus Proart X670E och ska uppgradera till en 9950X3D och 96GB (gskill flare x5)

Försökte uppgradera minnet tidigare till ett annan 2x48 kit men bios tog ej emot det. Uppgraderade då till bios v3104 men detta kändes som en alfa version (endast HDMI gick att använda för boot, musen hackade i bios osv). Lyckades nedgradera till v3003 som fungerar, men, minnen fick jag returnera (pga EXPO inte fungerade).

Inför nytt försök nu med nya minnen och CPU ser jag att ASUS släppt ännu en ny version (v3112) av bios (bara 2veckor efter kalle anka versionen 3104 som jag testade tidigare…) men, v3112 går inte att nedgradera ifrån om man uppgraderar. Men är alltså fast om det är ännu en kalleanka bios.

Vågar man uppgradera till senaste bios nu när nya CPU ska i?

Borde jag fundera på att byta Mobo också..?

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är moderkortet? Har du garanti kvar så är det bara att köra skulle jag säga!

Se bara till att ditt nya minneskitt är med på qvl listan för att öka chansen att det faktiskt fungerar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Hur gammalt är moderkortet? Har du garanti kvar så är det bara att köra skulle jag säga!

Se bara till att ditt nya minneskitt är med på qvl listan för att öka chansen att det faktiskt fungerar.

Moderkort är 2år nu, köpt på inet
Du menar garantin täcker in om ny bios ställer till det? Asus verkar ju sakna kvalitetskontroll helt på sina officiella bios släpp.

Ja minnen är på listan som OK för detta mobo

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det ser ut för ASUS specifikt men med många BIOS downgrades så behöver man använda en växel typ "/force".
Jag skulle se om ASUS har den typen av alternativ.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Expo/xmp är aldrig garanterat att funka och många tillverkare kan vara väldigt optimistiska på deras qvl.

Har funnits minnen på qvl med helt löjliga farter som aldrig kommer funka, t ex 8200 mts på gigabyte 4 dimm bräda.

Permalänk

Det jag vill ha är 6000MT/s

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Oklart exakt vilket moderkort du har, men det bör ha en sån här sida: https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Kolla den listan innan du köper minnen.

Permalänk
Medlem

Har moderkortet BIOS Flashback eller motsvarande så brukar man alltid kunna nedgradera BIOS den vägen såvitt jag vet. Kan möjligen vara bra att dubbelkolla dock, ifall detta skulle ha ändrats sedan AM4.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q