Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Ja andrahandsvärdet är helt sjukt på nintendospel. Tradera är ganska dyrt + frakten om man jämför med helt nytt.

Vilka spel köpte du?

På Tradera är det inte ovanligt att Switch spel går för MER än vad de kostar att köpa nya. Märkligt fenomen.

Permalänk
Medlem

För en noob som bara har Mario Kart World. Vilka andra spel är roliga i multiplayer?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag köpte ett fodral till switch-tvåan så jag tänkte recensera det lite snabbt.

Fodralet är Nintendo Switch 2 Pouch för 219 kr från kjell & co, tillverkat av Nacon. Jag tror det är samma som webhallen säljer i ett kit med skärmskydd för 249 kr.

Jag tycker fodralet är för stort, ogenomtänkt och att det är för mycket som ligger an mot skärmen. Skärmen skyddas inte av en luftspalt, vilket jag föredrar. Allt som rör skärmen, oavsett om det är "mjukt", riskerar att repa om smuts eller sandkorn kommer emellan.

Det finns massor med plats i locket, men mellanväggen (tungan) som ska skydda skärmen är inte bred nog att täcka hela skärmen så hdmikontakter och dylikt kan ändå skrapa skärmen på sidorna. Man kan lägga switchen upp och ner, men då är mitten av lådan upphöjd så att switchen ligger och balanserar på skärmen.

Slutligen gör allt extra utrymme i locket att switchen kan skramla runt i lådan om man inte spänner fast den med kardborrebandet som återigen går rakt över skärmen. Dessutom, är det meningen att man ska hålla på med ett kardborreband varje gång man öppnar lådan?

En bra grej: tar man ur switchen får man ner dockan + laddare och kablar så fodralet kanske inte är helt värdelöst ifall jag köper ett bättre senare.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

På Tradera är det inte ovanligt att Switch spel går för MER än vad de kostar att köpa nya. Märkligt fenomen.

Ja tycker också det. Men har faktiskt både köpt och sålt till bra pris på tradera tidigare.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Blev MKW (nytt), Jamboree (nytt), Captain Toad (beg) och Zelda BOTW (beg)
Jagar fler spel men ska snart till Polen, kanske är de billigare där?

Bra spel! Inte spelat jamboree eller cap toad däremot.
Du kommer gilla BOTW med switch2, spelar klart TOTK just nu och med bättre fps och upplösning är det helt enastående!

Hmm vet inte, det kan vara billigare där!

Permalänk

Satte på mitt skrämskydd, är väldigt nöjd gick extremt smidigt och ser inga luftbubblor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Bra spel! Inte spelat jamboree eller cap toad däremot.
Du kommer gilla BOTW med switch2, spelar klart TOTK just nu och med bättre fps och upplösning är det helt enastående!

Hmm vet inte, det kan vara billigare där!

60fps gör världens skillnad i BOTW. Lite synd att det är en hel del aliasing men man vänjer sig.
TOTK kanske blir nästa spel efter BOTW, vi får se.

Skaffade också Online 1år för två hundralappar. Kör lite SNES vid sidan av, jättekul

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Köpte dbrand prism 2.0 skyddet, dyr men det blev verkligen perfekt applicering när man följde instruktionerna och det ingår två stycken, så rekommenderar denna till er som letar skärmskydd

https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Komplett har Mario 3D World, Luigi's Mansion och massa spel för 199kr styck, Xbox spel för 49kr styck.

Skrivet av Entash:

Tack! Nu är de beställningsvara men gick att beställa. Har redan 3D world men gjorde beställning på Luigi’s Mansion, får se om det kommer!

Har man inte 3D world måste man beställa för det priset, fått Switch 2 Patch dessutom.

Någon som fått sina beställningar från Komplett? Väntar själv på ett par Switch spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köpte dbrand prism 2.0 skyddet, dyr men det blev verkligen perfekt applicering när man följde instruktionerna och det ingår två stycken, så rekommenderar denna till er som letar skärmskydd
<Uppladdad bildlänk>

https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

Dbrand gör fina prylar men det finns ju ingen värld där det är värt typ 525kr jämfört med t.ex. de 135kr jag betalade för skärmskydd från Amazon. Annan sak med fodral osv men en bit glas... inte riktigt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som fått sina beställningar från Komplett? Väntar själv på ett par Switch spel.

Jag valde att få allt mitt "dellevererat" så har fått alla mina spel utom Mario 3D World och Luigi's Mansion 3. Advance Wars 1+2 och Monster Hunter Rise + Sunbreak kom idag.

Xbox och PlayStation spelen fick jag direkt då allt fanns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Väntar också på Luigis Mansion. Bråkar redan med Komplett för stod att deras Pro Controller 2 skulle kommit in 5 juli men nu säger de att de förväntas få 24
Juli… bråk är väl att ta i men segt att man inte lär få den förrän slutet av semestern. Får se om man får spelet någon gång, förväntar mig nästan att de kommer avbryta om jag skriver och frågar.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa fysiska spelen om man är lite nostalgi av sig ? Sist gång jag läste så är det endast koder som ligger i vissa förpackningar eller halvfärdiga spel där man måste ladda färdigt digitalt , tänkte om fallet är så, så köper jag hellre allt digitalt ?

Permalänk
Medlem

Ska öppna mitt Switch 2 ikväll, det har legat oöppnat pga resa och path of exile i nästan fyra veckor 😆
beställde även följande som kommer om någon dag:
Belkin reseväska
amFilm skärmskydd
Det duger nog.

Ska bli kul o testa äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är det värt att köpa fysiska spelen om man är lite nostalgi av sig ? Sist gång jag läste så är det endast koder som ligger i vissa förpackningar eller halvfärdiga spel där man måste ladda färdigt digitalt , tänkte om fallet är så, så köper jag hellre allt digitalt ?

Alla Nintendos egna titlar kommer fysiskt med spelet inuti kassetten. Switch 2 titlar från tredje part kör främst game-key card där spelet måste laddas ner till minnet. Du kan dock fortfarande sälja vidare dessa titlar, de är inte bundna till kontot. Detta kan du söka upp för varje spel, står även på utsidan av fodralen. Koder är väldigt ovanliga, vet att Split Fiction kör det men game-key card är betydligt vanligare.

Konsolen har dock 256 gb inbyggd lagring så en del sådana spel går ändå okej att köpa utan att behöva köpa en micro sd express. Värt att nämna är att spel som laddats ner har snabbare laddningstider, till exempel i Mario Kart nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag valde att få allt mitt "dellevererat" så har fått alla mina spel utom Mario 3D World och Luigi's Mansion 3. Advance Wars 1+2 och Monster Hunter Rise + Sunbreak kom idag.

Xbox och PlayStation spelen fick jag direkt då allt fanns i lager.

Ah, det är just Mario 3D World och Luigi's Mansion 3 som jag beställt. Får hoppas att dom dyker upp snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Dbrand gör fina prylar men det finns ju ingen värld där det är värt typ 525kr jämfört med t.ex. de 135kr jag betalade för skärmskydd från Amazon. Annan sak med fodral osv men en bit glas... inte riktigt.

Jag fick en skyddsplast tillsammans med nintendo carrying case, det är svårslaget ekonomiskt när man får både case och skärmskydd.

Men jag föredrar en glasskiva med monteringsteknik som blev 100% lyckad. Jag personligen har aldrig lyckats få på skärmskydd på mobiler perfekt och ville inte chansa med denna. Och ville bara berätta att den höll vad den lovade.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Entash:

Alla Nintendos egna titlar kommer fysiskt med spelet inuti kassetten. Switch 2 titlar från tredje part kör främst game-key card där spelet måste laddas ner till minnet. Du kan dock fortfarande sälja vidare dessa titlar, de är inte bundna till kontot. Detta kan du söka upp för varje spel, står även på utsidan av fodralen. Koder är väldigt ovanliga, vet att Split Fiction kör det men game-key card är betydligt vanligare.

Konsolen har dock 256 gb inbyggd lagring så en del sådana spel går ändå okej att köpa utan att behöva köpa en micro sd express. Värt att nämna är att spel som laddats ner har snabbare laddningstider, till exempel i Mario Kart nedan.

https://youtu.be/nUQnJaEh-bA?si=e9RNL-hCBany18TA

Internlagringen ligger närmare processor- & grafikkretsarna och/eller har mindre "computing overhead" än SD-kortlagringen? 🤔

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Skrivet av Mocka:

60fps gör världens skillnad i BOTW. Lite synd att det är en hel del aliasing men man vänjer sig.
TOTK kanske blir nästa spel efter BOTW, vi får se.

Skaffade också Online 1år för två hundralappar. Kör lite SNES vid sidan av, jättekul

Ja det är verkligen stor skillnad, man får mycket bättre upplevelse. Se till att köra DLC till BOTW också, dom är riktigt bra speciellt Master Trials!

Efter TOTK blir nästa Zelda spel som jag inte är klar än Links awakening och Echoes of Wisdom.

Får se om jag hinner klart med TOTK innan DK Bananza kommer 🤣

Ja nintendo online är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Internlagringen ligger närmare processor- & grafikkretsarna och/eller har mindre "computing overhead" än SD-kortlagringen? 🤔

Mvh,
WKF.

Tror nog att kort och gott är eMMC-lagringen bara snabbare än SD Express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Mvh,
WKF.

Jag körde länge SD kort på min steam deck och märkte verkligen ingen skillnad mot det inbyggda eMMC som satt som OS-disk

Jag tror inte det är en avgörande skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag körde länge SD kort på min steam deck och märkte verkligen ingen skillnad mot det inbyggda eMMC som satt som OS-disk

Jag tror inte det är en avgörande skillnad alls

Fast nu är det väl ändå lite äppen och päron.

Inbygda i NS2 är UFS 3.1 (https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash_Storage#UFS), mycket snabbare än eMMC (https://en.wikipedia.org/wiki/MultiMediaCard#eMMC).

Nog för att UFS 3.1 har potensial att vara snabbare än SD express men även så är SD express ganska nytt och iaf inga kort jag har sett har ju ens en E-märkining för hastighet. Typ E300 eller så, se https://www.sdcard.org/developers/sd-standard-overview/speed-...

Sure märkningen är för sekvensiell pågånde skriving, men om man ens inte vågar lovar det lägst E150 just nu så kanske vi kommer se bättre kort i framtiden.

TLDR; det kanske är för tidigt att dra för mycket slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Fast nu är det väl ändå lite äppen och päron.

Inbygda i NS2 är UFS 3.1 (https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash_Storage#UFS), mycket snabbare än eMMC (https://en.wikipedia.org/wiki/MultiMediaCard#eMMC).

Nog för att UFS 3.1 har potensial att vara snabbare än SD express men även så är SD express ganska nytt och iaf inga kort jag har sett har ju ens en E-märkining för hastighet. Typ E300 eller så, se https://www.sdcard.org/developers/sd-standard-overview/speed-...

Sure märkningen är för sekvensiell pågånde skriving, men om man ens inte vågar lovar det lägst E150 just nu så kanske vi kommer se bättre kort i framtiden.

TLDR; det kanske är för tidigt att dra för mycket slutsatser.

Absolut är det inte exakt samma sak, men spel på SW2 borde bete sig ganska likt PC eller annat

Jag gillar både äpplen och päron

Permalänk
Medlem

Hojta om ni ser nå erbjudanden på Switch spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Satte på mitt skrämskydd, är väldigt nöjd gick extremt smidigt och ser inga luftbubblor.

Kan instämma att denna var riktigt smidig!
Bild tagen efter applicering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag fick en skyddsplast tillsammans med nintendo carrying case, det är svårslaget ekonomiskt när man får både case och skärmskydd.

Men jag föredrar en glasskiva med monteringsteknik som blev 100% lyckad. Jag personligen har aldrig lyckats få på skärmskydd på mobiler perfekt och ville inte chansa med denna. Och ville bara berätta att den höll vad den lovade.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

hmm är det så svårt? Jag har aldrig någonsin kört skärmskydd och jag lyckades med min första plastfilm någonsin utan att ha en susning vad jag höll på med

Körde samma som tidigare postare. Alla instruktioner är på japanska lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm är det så svårt? Jag har aldrig någonsin kört skärmskydd och jag lyckades med min första plastfilm någonsin utan att ha en susning vad jag höll på med

Svårast för mig har alltid varit damm, alltid blir det något dammkorn med en eller flera luftbubblor jag inte får bort som följd eller att det hamnar lite snett och sen har jag försökt justera med följd att det inte limmar fast lika bra och lossnar lite någonstans. Så får man till det bra, lysande!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svårast för mig har alltid varit damm, alltid blir det något dammkorn med en eller flera luftbubblor jag inte får bort som följd eller att det hamnar lite snett och sen har jag försökt justera med följd att det inte limmar fast lika bra och lossnar lite någonstans. Så får man till det bra, lysande!

Följde med en mall till den här så det är helt omöjligt aligna fel om man kan läsa pilar. Sen damm ja det är helt sjukt man rengör och putsar med mikrofiber duk. 1 sekund senare hittar man hårstrå ändå så man får va ilsnabb lol. Jag fick ett par luftbubblor men de gick att pula bort med stenhårt gnuggande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Super Mario 3D World + Bowser's Fury nu reserverad hos komplett (efter rean).
Luigi´s Mansion 3 inte kommit in ännu.

Permalänk
Medlem