Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Permalänk
Moderator
Moderator

Två inlägg som innehöll personangrepp istället för argumentation har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var inte det jag menade heller. Poängen är att man kommer ha liknande problem med licenser från 3e-partsprogramvara då deras licenser mycket väl kan innehålla delar som sätter käppar i hjulen.

Ett väldigt enkelt sådan fall är programvara man har rätt att använda via prenumeration. Varför skulle man vilja fortsätta betala den om man själv inte avser att drifta programvaran längre?

Jag gissar att det i en utopisk framtid där man slutat att avliva spel skulle fungera ungefär som idag; man skulle inte kunna använda tredjepartsprogramvara med inkompatibla licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Förslaget har varit väldigt tydligt från första början att det inte menas vara retroaktivt. Så detta är bara medveten misstolkning för alla håller med om att det är ohållbart att retroaktivt göra om alla spel som finns så just därför misstolkar dom detta medvetet i hopp om att vinna stöd.

Ok, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Som sagt, ska projekten även bära ansvar för att utveckla en lösning som ska gå att syna fullt ut utan att riskera något för varumärket, samt även lämnas över till konsumenter när den är på väg i graven, så kommer det krävas mer resurser, mer tid och såklart pengar. Det måste man väl ändå förstå, det är inte precis som att det kommer gratis bara för att man bygger nytt. Det hoppas jag du förstår. Då ska man också vara medveten om att de extra resurser och den tid man lägger här i de allra flesta fall inte kommer att nyttjas. I de fall man söker riskkapital måste det såklart ingå även där. Säg att vi kan acceptera längre utvecklingstid, var ska pengarna komma ifrån? Konsumenterna är ju inte villiga att betala mer trots att priserna legat på typ samma nivå sedan 2000-talet.

Alltså jag tror ingen påstår att detta kommer helt utan problem men jag tror du blåser upp det här problemet oproportionerligt till vad som faktiskt behövs. Liksom allt annat, vi måste ju ta oss framåt och förändringar kommer ju alltid att ske. Tänk om industrin i Sverige inte hade velat ställa om till mer miljövänliga processer (Vilket på riktigt kostat 100 tals miljoner) för att det skulle vara för "svårt".

Här har vi till och med redan färdiga lösningar utvecklare kan använda, tror inte äns det kommer handla om mycket mer tid, bara förändrade metoder.

Permalänk

Nu har jag inte lusläst alla sidor i mitten av tråden, så det finns risk att jag bara ältar gammal skåpmat, men skulle gärna se att emot-sidan lägger ner följande trötta argument:

"Detta kan vi inte kräva av spelindustrin. Om du vill ha denna funktion kan du ju utveckla ditt spel själv."

I förlängningen blir det väldigt svårt att argumentera emot vad som helst som man inte själv kan tillverka. Om jag exempelvis är emot att bilar blir mer och mer online och inte vill starta om en uppgradering går snett eller servrarna är nere, ska jag få argumentera för att vi ska lagstifta tydligare emot det för framtida bilar.... eller ska jag tvingas bygga min egen bil också?

"Om du inte är en uttecklare och väldigt insatt i programmering ska du inte ha en åsikt om detta. Du vet inte hur kostsamt och svårt detta är."

Med denna inställning kommer det bli väldigt lite debatt och åsikter i samhället och vi skulle förmodligen behöva sparka ut mer eller mindre alla folkvalda från riksdag mm. Jag tex skulle aldrig kunna få kommentera sjukvård, större delen av all infrastruktur, matpriser och nationalekonomi, ja vad som helst egentligen som inte rör exakt det jag är utbildad till och/eller jobbar med. Vid närmare eftertanke skulle jag egentligen behöva avsluta detta kontot, jag vet ju egentligen inte nåt om hur datorhårdvara tillverkas. Ok nog raljerande, och jag fattar att argumentation blir bättre av att man kan sina saker i detalj, men argumentet emot - "fattar du komplexiteten i detta?" - utan att själv gå in på den åt andra hållet och isf förklara varför det inte funkar, vad tillför det?

Tack på förhand.

Permalänk

Hade webkameror från D-link , när det skitföretaget bestämde sig att stänga molntjänsten som kamerorna kopplade upp sig mot.
Nu går de inte ens att använda som dörrstopp.
Fet chans att jag kommer att köpa någon av deras produkter i framtiden.
Samma tid som det hände så hade Kjell&Co en rea på dem…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Och visst, som konsument vill man gärna tro att det är ordning och reda bakom kulisserna, men i de allra flesta fall är det en illusion. Lite som hur livsmedel faktiskt hanteras i restaurangköket.

Detta är något som kanske stämde 1990, men idag är det extrem kontroll på köket.

När varor kommer från leverantör så måste man ta prover av temperatur och föra detta i skjema. Är det avvik så måste det skrivas avvik-skjema. Varor kommer ofta mitt under öppningstid vilket då direkt innebär att man måste ha 1 extra kock på köket för att uppfylla detta kravet. Vidare så skal alla kylar mätas med godkändt instrument minst 2 ggr per dag och föras upp i skjema, även här måste det skrivas avvik om det är avvik. Det tas också stikkprov av mat och preparerad mat lite närsomhelst tilsynet har lust til detta, och prover skickas til laboratorium, samt det tas tester av temp i kylar, i diskmaskin och man ska givetvis visa fram alla tester och avvikskjeman som köket har gjort historiskt, om detta bes om. Tester av mat i stora kylen/frysen samt hur varor lagras kan också bli kontrollerat vilken tid som helst på dagen vilken dag som helst, vilket innebär mera använd tid för kockar både under dagen och ut över kvällen. (det är dessutom en hel del andra krav som jag inte orkar skriva om men som beskriver olika rena/orena zoner, hur skärbrädor/knivar hanteras, hur dokumentera motverkning av kryssförorensning, vilka system man har för att hålla kontroll på allt från tvätta sallad till tina protein osv ...)

När en del av dessa kravena kom så var det flera ställen som menade att man inte kan fortsätta driften av ett kök på det sättet, men det gick sig till och med facit i handen så är det ju igentligen inga konstiga krav, bara lite mer kontroll som man igentligen alltid skulle ha haft, nu blir man bara tvingad till det istället för att göra som man vill bakom kulisserna.

De ställen som blir stängt ned idag är de som inte följer dessa regler som funnits i många tiotals år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där är en ganska svepande generalisering. I många fall är källkoden strikt skyddad och delas inte ens med samarbetspartners. Att den dessutom skulle ha läckt i attacker är långt ifrån regel, det förekommer, men är undantag snarare än norm. Det är varken rimligt eller ansvarsfullt att utgå från att koden ändå cirkulerar, särskilt inte som argument för hur man bör hantera säkerhet eller EOL-produkter.

Eftersom produkten troligen består av ett stort gäng olika middleware eller baseras på motor som används i andra produkter så är det rimligt att anta att andra vet hur den fungerar och att läckor förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var inte det jag menade heller. Poängen är att man kommer ha liknande problem med licenser från 3e-partsprogramvara då deras licenser mycket väl kan innehålla delar som sätter käppar i hjulen.

Ett väldigt enkelt sådan fall är programvara man har rätt att använda via prenumeration. Varför skulle man vilja fortsätta betala den om man själv inte avser att drifta programvaran längre?

Är nog ett problem som löser sig själv lite när/om en sådan här lag rullas ut. Ingen kommer att kunna sälja 3e-partsprogramvara till spelutvecklare som inte är kompatibel med en EOL plan. Därav kommer sådana lösningar och avtal skrivas om att inkludera EOL lösning som är kompatibel med lagen. Exakt det som har skett med massvis av lagändringar, inget märkvärdigt egentligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat att farhågorna om 3e-partslicenser och EOL är rejält överdrivna. Särskilt med tanke på att det aldrig varit problem tidigare, men nu plötsligt så påstås det vara det. Visst, det fanns i mindre omfattning, men det fanns.

Finns ju även spel med 3e-parts IP:n som fortfarande går att spela, t.ex Star Trek Voyager: Elite Force och Elite Force 2, m.m.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vilken rant!

Vem är hon egentligen, och vilken typ av utvecklare? Det är svårt att ta hennes argument seriöst när hon bara säger “if you know you know”, det låter mer som någon som vill låta teknisk än någon med verklig insyn i hur spelutveckling och drift faktiskt fungerar. Får snarare intrycket att hon inte jobbar med spelutveckling alls.

Det hade däremot varit riktigt intressant att höra kommentarer från en etablerad game director eller någon som faktiskt jobbat med drift av live service-spel t.ex. någon från Bungie, Blizzard, Riot eller Rockstar.

Att peka på Docker och Kubernetes som lösningen är... naivt. De är verktyg för containerisering och drift, men vem ska sätta upp miljöerna, lösa beroenden, mocka ut licensskyddade delar, dokumentera, anpassa serverkod och skapa en körbar version utan de interna system man inte vill eller får släppa?

Och varför hon nämner GDPR är helt oklart, det har överhuvudtaget inget med frågan att göra.

Jag är inte så krävande, det räcker att utvecklaren släpper filerna så kommer communityt lösa själva driften själva. Wow är ett bra exempel på det. Men jag gissar att det inte är där skon klämmer...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har du inte hört? Det bottnar i nostalgi och nostalgi anses numera vara ett högerextremt påfund, i vissa kretsar!

Är nog lite skillnad

Även om 30-tals nostalgi fortfarande medger att vissa spel kan spelas, som monopol

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Detta är något som kanske stämde 1990, men idag är det extrem kontroll på köket.

När varor kommer från leverantör så måste man ta prover av temperatur och föra detta i skjema. Är det avvik så måste det skrivas avvik-skjema. Varor kommer ofta mitt under öppningstid vilket då direkt innebär att man måste ha 1 extra kock på köket för att uppfylla detta kravet. Vidare så skal alla kylar mätas med godkändt instrument minst 2 ggr per dag och föras upp i skjema, även här måste det skrivas avvik om det är avvik. Det tas också stikkprov av mat och preparerad mat lite närsomhelst tilsynet har lust til detta, och prover skickas til laboratorium, samt det tas tester av temp i kylar, i diskmaskin och man ska givetvis visa fram alla tester och avvikskjeman som köket har gjort historiskt, om detta bes om. Tester av mat i stora kylen/frysen samt hur varor lagras kan också bli kontrollerat vilken tid som helst på dagen vilken dag som helst, vilket innebär mera använd tid för kockar både under dagen och ut över kvällen. (det är dessutom en hel del andra krav som jag inte orkar skriva om men som beskriver olika rena/orena zoner, hur skärbrädor/knivar hanteras, hur dokumentera motverkning av kryssförorensning, vilka system man har för att hålla kontroll på allt från tvätta sallad till tina protein osv ...)

När en del av dessa kravena kom så var det flera ställen som menade att man inte kan fortsätta driften av ett kök på det sättet, men det gick sig till och med facit i handen så är det ju igentligen inga konstiga krav, bara lite mer kontroll som man igentligen alltid skulle ha haft, nu blir man bara tvingad till det istället för att göra som man vill bakom kulisserna.

De ställen som blir stängt ned idag är de som inte följer dessa regler som funnits i många tiotals år nu.

Det där beskriver ideala omständigheter, det finns säkert många finare restauranger som följer det till punkt och prick, men det är inte på något vis ovanligt att det slarvas, särskilt när det gäller mindre hak som pizzerior och gatukök. Det dyker ju upp artiklar i tidningarna då och då om att "någon" restaurang har fått anmärkning, oftast handlar det bara om att man ska fixa till det till nästa inspektion, men det handlar såklart om hur stora överträdelser det är. Visst kan de stängas ner om det är riktigt illa men det verkar vara ovanligt.

Par frågetecken :

Skrivet av Kriistoffer:

Varor kommer ofta mitt under öppningstid vilket då direkt innebär att man måste ha 1 extra kock på köket för att uppfylla detta kravet.

Kan du länka till något där, jag kan inte finna att det är ett krav i sig att anställa fler?

Skrivet av Kriistoffer:

Det tas också stikkprov av mat och preparerad mat lite närsomhelst tilsynet har lust til detta, och prover skickas til laboratorium, samt det tas tester av temp i kylar, i diskmaskin och man ska givetvis visa fram alla tester och avvikskjeman som köket har gjort historiskt, om detta bes om.

Vad jag förstår är det ovanligt att inspektörer skickar prover till labb utan misstanke om problem. De flesta kontroller verkar ske visuellt och med temperaturmätningar på plats.

Skrivet av Kriistoffer:

Kontroll? Så hur ofta kan man tänka sig att en restaurang får besök av miljöförvaltningen varje år?

Jag äter en hel del ute (tyvärr) och man ser ju snusk ganska ofta faktiskt. Det är mycket vanligt numera att använda handskar men man byter dem sällan. Man kan lätt gå mellan olika arbetsmoment utan att byta, till exempel efter att ha fyllt på papper på toaletten. Det var inte alltför längesen det var en hel del skriverier om snusket på MAX-restaurangerna, men jag såg inte att man stängde någon restaurang.

Men ja, det är absolut mer regler och kontroller idag.

Blev nog en lite väl djupt sidospår där på ett helt annat ämne, som dock även det är intressant

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Först av allt vill jag bara säga att jag pratar om regler som finns i Norge, inte Sverige, även om det är ganska likt, men poängen med jämförelsen är inte per land, utan hur det var före och hur det blev efter. Det har inte vart någon extrem torka på restauranter efter hårda regler innfördes i Norge.

Skrivet av Neon:

Det där beskriver ideala omständigheter, det finns säkert många finare restauranger som följer det till punkt och prick, men det är inte på något vis ovanligt att det slarvas, särskilt när det gäller mindre hak som pizzerior och gatukök. Det dyker ju upp artiklar i tidningarna då och då om att "någon" restaurang har fått anmärkning, oftast handlar det bara om att man ska fixa till det till nästa inspektion, men det handlar såklart om hur stora överträdelser det är. Visst kan de stängas ner om det är riktigt illa men det verkar vara ovanligt.

Det är klart att det slarvas, men som du säger så kommer det inspektioner, så det är ju en risk man måste värdera. När man värderar risk så kan man ta valet att akseptera risken, dvs inte göra någonting, det blir ju upp til det enskilda stället. Poängen är ATT det finns kontroller som följer en lag som har en standard. Denna standard har ändrats och blitt hårdare. Om spelutvecklare får nya regler i hur de ska planera livsloppet i ett spel så kommer det naturligtvis bli en fin mix av hus som slarvar och hus som gör det exemplariskt och allting därimellan exakt som alla brancher.

Skrivet av Neon:

Par frågetecken :

Kan du länka till något där, jag kan inte finna att det är ett krav i sig att anställa fler?

Då har jag beskrivit det lite slarvigt. Det jag menar är att om man ska kunna betjäna en restaurant med gäster sammtidigt som man skal mäta och fylla i värden på olika matvarors temperatur så måste man i praktiken ha mer än 1 person på jobb eftersom man inte klarar detta rent fysiskt med 1 person. Innan detta blev krav så plockade man in maten om man inte hade gäster, och om det kom gäster så körde man in hela trallan i kylen eller frysen och plockade sedan inimellan när man hade tid.

Så det är et exempel på en regel som kostar pengar för en restaurant, men sammtidigt får man ju mycket mer kontroll och spårbarhet om något i leveransen faktiskt var dåligt (höll fel temperatur) så det är nog ingen som igentligen menar att man ska gå tillbaka till tiden då denna kontroll inte var ett krav?

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår är det ovanligt att inspektörer skickar prover till labb utan misstanke om problem. De flesta kontroller verkar ske visuellt och med temperaturmätningar på plats.

Det är ovanligt ja, men det händer. Parallellen skulle vara att någon helt plötsligt en dag utan förvarsel skulle inspisera en kod i ett spel, dvs skicka til spesialister som skal analysera. Det hade kanske inte vart så kul varesig för kodaren eller chefen, och om man vet att detta kan ske så undviker man förhoppningsvis de värsta genvägarna?

Skrivet av Neon:

Kontroll? Så hur ofta kan man tänka sig att en restaurang får besök av miljöförvaltningen varje år?

Ja du, det är ju inte direkt som att dom berättar när dom kommer, man kan ju ha öppet flera år utan kontroll eller man man få 2stk efter varandra på kort varsel. Lite som fysisk fartkontroll på vägen, det händer inte så ofta men när det händer så är det såpass kraftfullt att man inte vill riskera problemena igenn.

Skrivet av Neon:

Jag äter en hel del ute (tyvärr) och man ser ju snusk ganska ofta faktiskt. Det är mycket vanligt numera att använda handskar men man byter dem sällan. Man kan lätt gå mellan olika arbetsmoment utan att byta, till exempel efter att ha fyllt på papper på toaletten. Det var inte alltför längesen det var en hel del skriverier om snusket på MAX-restaurangerna, men jag såg inte att man stängde någon restaurang.

MAX kallas för restaurant ja, men jag skulle vilja säga att det är på gränsen för vad som är en restaurant. Du nämner MAX, gatukök och pizzerior och det blir svårt att inte generalisera men jag skulle på rak arm tro att det är mindre grad av utbildad personal i dessa mindre ställena än i "riktiga" restauranter. Att ens låta samma person som är i köket - byta papper på toaletten med samma kläder som de använder i köket visar stor brist på okunnskap och jag tror till och med att det är emot reglerna, det var det iallafall förut, dvs att gå utanför köket med köksuniformen.

Skrivet av Neon:

Men ja, det är absolut mer regler och kontroller idag.

Blev nog en lite väl djupt sidospår där på ett helt annat ämne, som dock även det är intressant

Poängen är att det var mycketr mera cowboy förr i tiden, och när nya regler kommer så tror man att det kommer bli omöjligt att följa, men efter att man innarbetat nya rutiner, kanske fått nya kylar, bättre diskmaskin osv, så går det faktiskt att jobba på det sättet och det är med facit i hand bättre kontroll över vad som orsakat ett problem om det faktiskt uppstår.

Permalänk
Skribent
Skrivet av radx:

[...]
Lokala servrar vara ett gångbart alternativ för vissa spelare och spel, särskilt de med en mindre spelarbas eller som kräver specifika anpassningar, men de är inte en lämplig ersättning för dedikerade servrar i alla fall. Komplexiteten i att konfigurera, underhålla och säkra lokala servrar, tillsammans med risken för prestandaproblem, gör dem opraktiska för många flerspelarspel.

Just den här biten är för mig väldigt intressant i debatten.

Jag tänker att om ett spel byggs med sådana här saker i åtanke från början, då blir det i slutändan ett icke-problem. Det finns många moderna titlar i dag som stödjer dedikerade servrar eller liknande lösningar – Minecraft, Valheim och V Rising för att nämna några. Tittar man dessutom på äldre FPS-spel som CoD: MW2 eller BF2, så är säkerheten i community-drivna servrar ofta bättre än när utvecklarna själva skötte det.

Om man däremot bygger nätkoden och infrastrukturen med silvertejp och nödlösningar, då förstår jag att det blir svårt att släppa kontrollen, både till spelare och tredjepartsutvecklare. Samtidigt har jag svårt att se varför ett spel som är så pass bräckligt ens borde släppas från första början. Även om det inte är ett problem just nu, så är risken stor att den tekniska skulden förr eller senare kommer ikapp – även för utvecklaren själv.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Passerade nyligen;

OM antalet signaturer fortsätter i samma takt, räkna med omkring 1.5 miljoner+ signaturer totalt.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit, bara något så enkelt som stöd för dedikerade servrar hade snarare minskat kostnaderna då dom inte behöver själva stå för alla servrar utan låter istället spelarna göra det till viss del! Kolla bara på spel som dayz, squad, arma osv dom klarar det galant!

Låter bara som extremt dåliga ursäkter för att företagen tappar möjlighet att trycka ner micro transaktioner tillräckligt långt ner i halsen på spelare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vilket bullshit, bara något så enkelt som stöd för dedikerade servrar hade snarare minskat kostnaderna då dom inte behöver själva stå för alla servrar utan låter istället spelarna göra det till viss del! Kolla bara på spel som dayz, squad, arma osv dom klarar det galant!

Låter bara som extremt dåliga ursäkter för att företagen tappar möjlighet att trycka ner micro transaktioner tillräckligt långt ner i halsen på spelare.

Precis, finns varianter på privata wow-varianter som du kan spinna upp lokalt på 5 minuter (sql-, auth-, och world-server, azeroth core).
Tror snarare det är bolagen som med näbbar och klor vill behålla sin möjlighet att tvinga spelare att "uppgradera" till nyaste varianten av spelen istället för att låta dem spela äldre varianter.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, finns varianter på privata wow-varianter som du kan spinna upp lokalt på 5 minuter (sql-, auth-, och world-server, azeroth core).
Tror snarare det är bolagen som med näbbar och klor vill behålla sin möjlighet att tvinga spelare att "uppgradera" till nyaste varianten av spelen istället för att låta dem spela äldre varianter.

Ja och med tanke på att dom över håller på att porta wow till unreal engine 5 så är detta bara undanflykter och dom är bara rädda för att spelare kommer göra arbetet bättre än dom..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast idag så "köper" du ju inget, du får bara "låna" det med siter som t.ex. steams goda vilja.

Ja det är det som är problemet…

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Ja det är det som är problemet…

Men det här initiativet ändrar ju inte på det. Ens om det skulle gå igenom menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men det här initiativet ändrar ju inte på det. Ens om det skulle gå igenom menar jag.

Inte retroaktivt. Meningen är att förbättra framtiden åt oss. Detta skulle ju såklart vart gjort för 15 år sedan men bättre send än aldrig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Inte retroaktivt. Meningen är att förbättra framtiden åt oss. Detta skulle ju såklart vart gjort för 15 år sedan men bättre send än aldrig.

Förslaget ändrar inte att siter som Steam licensierar spel snarare än att sälja dem. Det är en helt separat grej från problemet de försöker lösa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Skulle väl... Enkelt gå att lösa dessa problem genom att gå tillbaka till per2per eller egen hosting för din grupp på din egen dator igen?.... Tekniken har inte dött, bara glömts bort/gömts för att öka inkomsterna...

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk

SKG har nu nått sina 1,4 miljoner röster.

https://www.stopkillinggames.com/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stadias exklusiva spel är verkligen det värsta exemplet av alla för dessa problem, de spelen har ju aldrig ens existerat på någons dator, finns inte offline alls