Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur bredband kan bli dyrare och dyrare. Är det så dyrt med driftskostnader för dragen fiber? Jag betalar 479 för 250 250 hos bredband 2 men det ska nu höjas till 549.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

Detta är inte en fråga som passar den här tråden 100%, men om någon har tips på hur man kan få Tele2 att bli tvungna att ta bort sina uråldriga och relativt dyra TV koax-kabel anslutningar (något som de kallar "koax-fiber" LOL) i hyreslägenheterna så säg gärna till. Det kan inte vara så mycket pengar som de sparar av att ha kvar skiten istället för att dra fiber. Hur många ser exklusivt fortfarande på TV med koax idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSwede:

Detta är inte en fråga som passar den här tråden 100%, men om någon har tips på hur man kan få Tele2 att bli tvungna att ta bort sina uråldriga och relativt dyra TV koax-kabel anslutningar (något som de kallar "koax-fiber" LOL) i hyreslägenheterna så säg gärna till. Det kan inte vara så mycket pengar som de sparar av att ha kvar skiten istället för att dra fiber. Hur många ser exklusivt fortfarande på TV med koax idag?

Grejen är att dom tjänar ganska bra med pengar på sitt nät fortfarande. Det är faktiskt förvånansvärt många som dels kollar på TV, dels köper sin internettjänst men även köper andra tillägg av Tele2. Dom tjänar såpass bra att dom gjort STORA investeringar för att hålla liv i sitt nät. Numer kan dom erbjuda 1,2 gigabit i uppdaterade lägenheter. Det är affären i sig som är intressant för Tele2 eftersom dom är ensam aktör på koaxen och därmed har en konkurrensfördel. När dom konverterar till fiber så blir dom bara en aktör bland många. Jag snackade med Sveriges i särklass vassaste konsult på området om detta i våras och han sa då att koaxen lever minst till 2030, sannolikt längre även om det såklart inte har nyinstallerats på många år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSwede:

Jag har precis sagt upp vårat avtal , 24 månaders uppsägningstid,löper 5 år. Går ut 2027.

72 anslutningar ca 35k/år för fastigheten att ens ha skiten.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har precis sagt upp vårat avtal , 24 månaders uppsägningstid,löper 5 år. Går ut 2027.

72 anslutningar ca 35k/år för fastigheten att ens ha skiten.

Har man några tusen lägenheter börjar dom istället betala nån tusenlapp per år och lägenhet för att få leverera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En liten fundering bara, på vilket sätt är bredband 1000/1000 användbart gentemot tex 100/20? Ni som har 1000/1000 har ni en stor familj med många datorer kopplade till samma nät? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En liten fundering bara, på vilket sätt är bredband 1000/1000 användbart gentemot tex 100/20? Ni som har 1000/1000 har ni en stor familj med många datorer kopplade till samma nät? 🤔

Din "fråga" får det låta som om du skulle klara dig på uppringt internet.. kanske 56k.

"Går int' å förklare för en som int' föstå'"

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har man flera streamingar igång ihop med folk som spelar/håller på med olika filer för nedladdning så är 100/20 orimligt segt.

Titta bara på tiden det tar att ladda ned en fil,typ nytt spel som du och polarna spontant skall lira.

200gb fil
4.5h med 100mbit
25min med 1000

felstavning
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

HGF är dock väldigt emot gemensamma avtal. Den delen stämmer mycket väl. De avskyr gruppavtal eller imd. Bara titta på deras hemsida 🙂

Jag är ledamot i en brf och vi har fått skäll för att vi skaffade gruppavtal för Bredband samt varnings brev när vi införde imd för el även fast båda delarna sparade ca 500kr/mån per hyresgäst vi har

"Vad tycker Hyresgäst­föreningen om IMD?

Vi tycker att individuell mätning och debitering av värme är en dålig idé eftersom det är svårt att få rättvisa mellan lägenheter och att det tar bort incitamenten från fastighetsägaren att göra husen mer energieffektiva."

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/individu...

Ett problem med debitering av värme som vi har är att även om vi inte sätter på elementen ligger vi högt pga datorer och fönstervägg i söderläge. Jag tänker inte betala extra avgift för värme för att vi värmer upp med hjälp av dator och direkt sol bara för att enda sättet det mäts på är faktisk temperatur i lägenheten. Jag betalar gärna extra för saker jag använder men just det sätt IMD mäts för värme gör det väldigt trubbigt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av TrilleX:

wtf ? Betalar Bahnhof 469kr för 1000/500

Och vi 539 för 250/250 hos bahnhof

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ett problem med debitering av värme som vi har är att även om vi inte sätter på elementen ligger vi högt pga datorer och fönstervägg i söderläge. Jag tänker inte betala extra avgift för värme för att vi värmer upp med hjälp av dator och direkt sol bara för att enda sättet det mäts på är faktisk temperatur i lägenheten. Jag betalar gärna extra för saker jag använder men just det sätt IMD mäts för värme gör det väldigt trubbigt.

Nej om man mäter på ditt sätt så fungerer det inte men det är väl inte så man mäter? Jag trodde man mätte framledning på värmen och sen hur mycket som gick igenom sdn stam.

Annars kan man ju bara kyla mätaren 😁

Vi kör som sagt imd el och inte vatten/värme då det blir väldigt komplicerat att få det korrekt

Visa signatur

Permalänk

Nej om man mäter på ditt sätt så fungerer det inte men det är väl inte så man mäter? Jag trodde man mätte framledning på värmen och sen hur mycket som gick igrbkm sin stam.

Annars kan man ju bara kyla mätaren 😁

Vi kör som sagt imd el och inte vatten/värme då det blir väldigt komplicerat att få det korrekt

När vi fick info om att eventuellt få debitering av värme var det en dosa på väggen i hallen som mätte temperaturen i lägenheten på viss höjd över golvet. Det blev stopp efter några testhus för hyresgästföreningen satte ner foten. Det var för mycket lotto vem som betalade extra och inte. 21 grader celsius ingick i hyran, hade du högre fick du betala extra och lägre fick du pengar tillbaka. Om du sedan hade elementen på eller ej kvittade för det kunde påverka grannlägenheterna om du hade för varmt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bahnhof höjer och höjer. Finns en egen tråd om det här på forumet.
Mina föräldrar betalar nu 579 kr/mån för 250/250 Mbps hos Bahnhof i ett statsnät i Göteborgsområdet. Bahnhofs VD får gärna sänka det också om han så gärna vill. Jag försökte prata med deras kundtjänst på chatten i går men de kunde inte erbjuda något billigare, så nu blir det byte till Allente i stället (419 kr/mån i 12 mån).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Bahnhof höjer och höjer. Finns en egen tråd om det här på forumet.
Mina föräldrar betalar nu 579 kr/mån för 250/250 Mbps hos Bahnhof i ett statsnät i Göteborgsområdet. Bahnhofs VD får gärna sänka det också om han så gärna vill. Jag försökte prata med deras kundtjänst på chatten i går men de kunde inte erbjuda något billigare, så nu blir det byte till Allente i stället (419 kr/mån i 12 mån).

Problemet är ju att om man har en fiberägare som Open Infra/global disconnect så tar de idag 300 kr bara för nätet till villan.
Så tar bahnhof 550 är det 300 till Open infra och 250 till Bahnhoff.

Så att du gnäller på rätt företag bör du veta vad stadsnätet tar.

Det finns de som är gruppanslutna till Bahnhof som betalar 150 kr/månad.... som indikation

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det alltså telia som bygger mycket av stadsnätet, intressant

Köpet upp menar du? Eller iofs, de har ju kontakt med många byggherrar.

Telia äger ju också Bredbandswebben, som är precis samma grej men med ett annat namn. Deras sida är trasig för mig om jag går in på den via deras nät, vilket gör att jag inte kan beställa internet genom "portalen" som jag borde använda,ä. Hittills har det dock alltid varit billigare att gå direkt till leverantörens hemsida, än de priser jag får upp på deras sida på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

När vi fick info om att eventuellt få debitering av värme var det en dosa på väggen i hallen som mätte temperaturen i lägenheten på viss höjd över golvet. Det blev stopp efter några testhus för hyresgästföreningen satte ner foten. Det var för mycket lotto vem som betalade extra och inte. 21 grader celsius ingick i hyran, hade du högre fick du betala extra och lägre fick du pengar tillbaka. Om du sedan hade elementen på eller ej kvittade för det kunde påverka grannlägenheterna om du hade för varmt.

Sjukt då det sättet är inte godkänt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Köpet upp menar du? Eller iofs, de har ju kontakt med många byggherrar.

Telia ändå ju också Bredbandswebben, som är precis samma grej men med ett annat namn. Deras sida är trasig för mig om jag går in på den via deras nät, vilket gör att jag inte kan beställa internet genom "portalen" som jag borde använda,ä. Hittills har det dock alltid varit billigare att gå direkt till leverantörens hemsida, än de priser jag får upp på deras sida på mobilen.

Det ägs inte av telia men är en del av telia company concernen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Problemet är ju att om man har en fiberägare som Open Infra/global disconnect så tar de idag 300 kr bara för nätet till villan.
Så tar bahnhof 550 är det 300 till Open infra och 250 till Bahnhoff.

Så att du gnäller på rätt företag bör du veta vad stadsnätet tar.

Det finns de som är gruppanslutna till Bahnhof som betalar 150 kr/månad.... som indikation

Absolut, det vet jag. Men Bahnhof tar alltså i detta fallet 180kr/mån mer än Allente på samma fibernät.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Såklart blir det dyrt med bredband i en bransch där som kund ska vara med och betala höga löner och omkostnader.
Jämför med livsmedelsbranschen där media och politiker ojjar sig såfort mjölken går upp 25 öre litern. Ingen anställd i livsmedelsbranschen tillåts tjäna pengar utan de hålls kort.

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Absolut, det vet jag. Men Bahnhof tar alltså i detta fallet 180kr/mån mer än Allente på samma fibernät.

Jag litar mer på Bahnhof som är ett renodlat bredbandsbolag över gamla CanalDigital som erbjuder Dreambox liknade IPTV via parabol.

TLDR, öppetnät och stadsnät liknar gamla kopparnätet, fattar inte att man inte såg detta från långt håll, kollektivt är alltid bäst! Betalade 15k för IP only innan EQT köpte och nu är bridrt 100% högre än 10 år sedan.

Permalänk
Skrivet av pi:

Nu ringde jag och dribblade lite med halebop, fick 450kr (medelkostnad) för 1000/1000 (3 gratismånader, sen 600kr). Verkar inte vara mycket dyrare med 1000/1000 jämfört med 250/250, det kostar mellan 450-599kr. Korrigering: Globalconnect är skurken som tagit över nätet.

Dom byte namn pga IPO inte kunde leverera fiber. Skulle säga att EQT är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag betalar 300 tror jag för 1000/1000 i min villa med Bahnhof

Ok, men då har du säkert gått över till Bahnhofs villafiber. Gillar inte den inlåsningen som sker då. Byter du till deras villafiber har du ju plötsligt inga andra leverantörer som kan konkurrera. Det är ju en process att byta tillbaka till någon öppen variant..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det ägs inte av telia men är en del av telia company concernen.

Och skillnaden är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Och skillnaden är?

Telia styr dem inte direkt utan dom är fristående under telia company. Lite som att android inte ägs av google utan alphabet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Han har helt rätt i detta. Kul att debatten har väckts !

Min mor som bor i hyresrätt betalar för 100/10 - 179kr
Medans ja som bor i bostadsrätt har 1000/1000 där ja tror till och med avgiften har gått ner där vi hade 250/100 förut.

Men ja tror inte ens det kostar 179kr oss i föreningen.

Men 1000/1000 som ja inte ens nyttjar fullt ut.

Utvecklingen i hyresrätter har gått åt fel håll.

Folk sitter på samma uppkoppling i 16 år utan att ändra hastigheten men avgiften ökar. Medans i föreningen där avtal förhandlas så kan det som hos oss till och med bli högre hastighet rejält! Men också avgiften gå ner.

Debatten måste tas kring detta och som vanligt är det Bahnhof som tar stafettpinnen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

Bahnhofs vd kanske ska titta på det systematiska lurandet av kunder där de smyghöjer priset under åren trots att priset inte höjts. Vi är flera i vår stad som betalat upp till 180kr mer per månad för bredbandet. Ringer man ursäktar de sig och rättar till priset men ingen retroaktiv kompensation.

Permalänk
Medlem

Bahnhofs VD bör kolla över deras utbud av tv kanaler. Bahnhof har inte alla de kanaler som man vill titta på bara dyra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

Dom byte namn pga IPO inte kunde leverera fiber. Skulle säga att EQT är boven.

De bytte namn för att EQT fusionerade IPO med danska Globalconnect och norska Broadnet. IPO levde sen kvar som rent varumärke ett tag. Men visst, varumärket i sig var kört i botten.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovnug71:

Bahnhofs VD bör kolla över deras utbud av tv kanaler. Bahnhof har inte alla de kanaler som man vill titta på bara dyra val.

Bahnhof har väl tv genom Allente? Så inte deras potatis egentligen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Waliant:

De bytte namn för att EQT fusionerade IPO med danska Globalconnect och norska Broadnet. IPO levde sen kvar som rent varumärke ett tag. Men visst, varumärket i sig var kört i botten.

EQT äger också GlobalConnect. De har chockhöjt bredbandspriserna i alla stadsnät som drivs av GB främst i 100-250mbit hastigheterna. Kommunerna verkar gilla att denna monopolsituation. Se bara på elnätägarna!