RTX 4080 instabilt - hur säkert kan man avgöra om det är fel på kortet?

Permalänk
Medlem

RTX 4080 instabilt - hur säkert kan man avgöra om det är fel på kortet?

Hej!

Jag har nyligen köpt ett begagnat RTX 4080 här på sweclockers. Efter att ha haft stabilitetsproblem (BSOD, krasch i belastningstester osv) så började jag felsöka.

Bytt till nytt nätaggregat (Corsair RM850x).

Uppdaterat BIOS, stängt av XMP, Resizable BAR, sänkt power limit till 65%.

Klarar FurMark 30 min utan problem.

Men: så fort jag kör VRAM-specifika tester (FurMark VRAM test eller MemTest Vulkan) kraschar systemet, och MemTest Vulkan rapporterar VRAM-errors.

Det verkar alltså vara defekt videominne på kortet.
Finns det något mer jag kan göra för att bekräfta att det är fel på kortet eller hur tycker ni att jag ska gå vidare?

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Testade OCCT VRAM test nu, klarar tre cykler innan crash.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade nog försökt att hitta en annan dator för att göra samma tester i den datorn. Om exakt samma fel uppstår där så är ju sannolikheten rätt hög att det är just kortet som felar. Om kortet fungerar i en annan dator, så är det dags att börja felsöka lite djupare i din dator. I bästa fall är det bara ett drivrutins-ftåga som ibland löses enkelt genom en annan version av FW. Eller kanske en fråga om kortets inställningar.

Men ditt problem kan ju bero på så många olika saker. Det går inte att ge något bestämt svar i detta skede, man kan bara spekulera.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag hade nog försökt att hitta en annan dator för att göra samma tester i den datorn. Om exakt samma fel uppstår där så är ju sannolikheten rätt hög att det är just kortet som felar. Om kortet fungerar i en annan dator, så är det dags att börja felsöka lite djupare i din dator. I bästa fall är det bara ett drivrutins-ftåga som ibland löses enkelt genom en annan version av FW. Eller kanske en fråga om kortets inställningar.

Men ditt problem kan ju bero på så många olika saker. Det går inte att ge något bestämt svar i detta skede, man kan bara spekulera.

Tack för svar, ska försöka få tag i en annan dator att testa. Har dock inte någon tillgänglig.

Tror du det hade hjälpt att installera om Windows? Jag uppgraderade från ett 4070 och då var systemet väldigt stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Tack för svar, ska försöka få tag i en annan dator att testa. Har dock inte någon tillgänglig.

Tror du det hade hjälpt att installera om Windows? Jag uppgraderade från ett 4070 och då var systemet väldigt stabilt.

Har du kört DDU i safe mode innan du satte in nya kortet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Ja, alla har inte någon omedelbar tillgång till en annan dator och det blir ju lite krångligare då naturligtvis.

Om ominstallation av OS skulle hjälpa eller inte, är omöjligt att svara på i ett så här tidigt skede. Kanske.....kanske inte! Å andra sidan, så finns det ju ofta lite prestandavinster att göra vid en ominstallation. I varje fall om det var länge sedan installerades. Så visst, du kan ju chansa tycker jag. Ominstallation av OS är egentligen sällan fel.

Exakt vad har du för övriga komponenter förutom nätaggregatet som du redan har nämnt? Skriv gärna så exakt modellbeteckning som möjligt, t.ex. på RAM-minnen och hur många.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Om du inte har något viktigt på datorn

1, installera om allt
2, kan du testa gpu i en annan dator ?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Har du kört DDU i safe mode innan du satte in nya kortet?

Nej tyvärr, men jag gjorde det i efterhand. Dock inte i safe mode.

Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, alla har inte någon omedelbar tillgång till en annan dator och det blir ju lite krångligare då naturligtvis.

Om ominstallation av OS skulle hjälpa eller inte, är omöjligt att svara på i ett så här tidigt skede. Kanske.....kanske inte! Å andra sidan, så finns det ju ofta lite prestandavinster att göra vid en ominstallation. I varje fall om det var länge sedan installerades. Så visst, du kan ju chansa tycker jag. Ominstallation av OS är egentligen sällan fel.

Exakt vad har du för övriga komponenter förutom nätaggregatet som du redan har nämnt? Skriv gärna så exakt modellbeteckning som möjligt, t.ex. på RAM-minnen och hur många.

CPU: i7-12700KF
Moderkort: Asus PRIME Z690-A
Ram: 32gb (16x2) - Osäker på märke och modell.

Operativsystemet är ganska rent i dagsläget men det skadar väl inte antar jag. Siktar nog på det om jag inte löser det på annat vis.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att installera om windows nu, tyvärr utan framgång. Jag måste betrakta kortet som defekt.

Permalänk
Skrivet av Minzert:

Jag har testat att installera om windows nu, tyvärr utan framgång. Jag måste betrakta kortet som defekt.

Vad ligger minnestempen på?

Får känslan av att det ev bara är att vram potentiellt överhettar iom att de klarade 3 rundor minnestest.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Nej tyvärr, men jag gjorde det i efterhand. Dock inte i safe mode.

CPU: i7-12700KF
Moderkort: Asus PRIME Z690-A
Ram: 32gb (16x2) - Osäker på märke och modell.

Operativsystemet är ganska rent i dagsläget men det skadar väl inte antar jag. Siktar nog på det om jag inte löser det på annat vis.

Tack för info!

Att du inte körde DDU6 i just felsäkert läge har ingen större betydelse. Det viktigaste är att FW från tidigare GPU inte ligger kvar i bakgrunden och stör det nya. Och det gör det ju inte nu.

Det finns inget tokigt att säga om CPU, moderkortet eller mängden RAM. Det som naturligtvis inte går att säga är ju skicket úpå dessa. Det skulle vara bra om du kunde se vad dina RAM-minnen heter så att man utläsa dess hastighet. Har du testat att dom fungerar som de ska?

Har du programmet HWmonitor? Den ger jättebra info om bl.a. temperaturer mm. Gratis att ladda hem.

Nu vet jag inte heller på vad för slags disk du har ditt operativsystem och dina program på. Men om du orkar och har tid att ominstallera Windows, så gör gärna det. Inte för att detta är den troligaste lösningen (även om det kan vara det), utan mer för att du då är säker på att du får allt som en ren och fräsch installation. Om ditt problem kvarstår efter detta, så har du ju då åtminstone betat av en sak i felsöknings-trappstegen. Att ta en sak i taget är trist, men ofta det enda sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Får känslan av att det ev bara är att vram potentiellt överhettar iom att de klarade 3 rundor minnestest.

Okay, synd att ominstallation inte hjälpte!

Jag får också en viss känsla av att RAM-minnena kan spöka. Därför vore det bra att testa dom som jag sa tidigare. Och att kolla alla temperaturer med HWmonitor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I idle ligger de på max 44, skall övervaka under load.

Skrivet av Trum-Petaren:

Tack för info!

Att du inte körde DDU6 i just felsäkert läge har ingen större betydelse. Det viktigaste är att FW från tidigare GPU inte ligger kvar i bakgrunden och stör det nya. Och det gör det ju inte nu.

Det finns inget tokigt att säga om CPU, moderkortet eller mängden RAM. Det som naturligtvis inte går att säga är ju skicket úpå dessa. Det skulle vara bra om du kunde se vad dina RAM-minnen heter så att man utläsa dess hastighet. Har du testat att dom fungerar som de ska?

Har du programmet HWmonitor? Den ger jättebra info om bl.a. temperaturer mm. Gratis att ladda hem.

Nu vet jag inte heller på vad för slags disk du har ditt operativsystem och dina program på. Men om du orkar och har tid att ominstallera Windows, så gör gärna det. Inte för att detta är den troligaste lösningen (även om det kan vara det), utan mer för att du då är säker på att du får allt som en ren och fräsch installation. Om ditt problem kvarstår efter detta, så har du ju då åtminstone betat av en sak i felsöknings-trappstegen. Att ta en sak i taget är trist, men ofta det enda sättet.

Har nu laddat ned HWmonitor.
RAM: Kingston KF552C40-16 x2
Disk 1:970 Evo 500GB
Disk 2: 980 Pro 1Tb

Permalänk
Medlem

Kör vram test igen ,använd hwinfo64 och delge.oss gpu temp är du snäll

Edit
Hotspot och memory också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Testade att starta cyberpunk nu och nu fick jag artifakter jag inte har sett tidigare, se bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Testade att starta cyberpunk nu och nu fick jag artifakter jag inte har sett tidigare, se bild.
https://i.imgur.com/CABV6Dk.jpeg

Oj, det där såg ju lite obra ut!

Visst kan det vara fel på GPU, men helt 100 säkert behöver det inte vara. Bara mycket troligt.
Jag skulle gärna vilja ha testat bildskärmen också och även det i en annan dator.
Jag vet inte vilken ort du bor på, men finns det ingen datorbutik på din ort eller grannort du kan testa allt hos? Annars får du nog kontakta säljaren gissar jag. Väldigt trist!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör vram test igen ,använd hwinfo64 och delge.oss gpu temp är du snäll

Edit
Hotspot och memory också

Datorn crashar tyvärr när jag gör vram test - väldigt svårt att fånga på bild.
Gjorde furmark i någon minut och fick dessa siffror.

Skrivet av Trum-Petaren:

Oj, det där såg ju lite obra ut!

Visst kan det vara fel på GPU, men helt 100 säkert behöver det inte vara. Bara mycket troligt.
Jag skulle gärna vilja ha testat bildskärmen också och även det i en annan dator.
Jag vet inte vilken ort du bor på, men finns det ingen datorbutik på din ort eller grannort du kan testa allt hos? Annars får du nog kontakta säljaren gissar jag. Väldigt trist!

Jag skulle kunna ta mig in till inet och hoppas på att de hinner ta sig en titt. Bor ganska nära göteborg så något borde man väl kunna hitta tänker jag. Men artefakterna oroar mig.

Kan detta ha varit mitt fel på något vis? Säljaren säger att kortet har fungerat klockrent i hans ägor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Datorn crashar tyvärr när jag gör vram test - väldigt svårt att fånga på bild.
Gjorde furmark i någon minut och fick dessa siffror.

<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle kunna ta mig in till inet och hoppas på att de hinner ta sig en titt. Bor ganska nära göteborg så något borde man väl kunna hitta tänker jag. Men artefakterna oroar mig.

Kan detta ha varit mitt fel på något vis? Säljaren säger att kortet har fungerat klockrent i hans ägor.

Nu har jag enbart 4070ti men tycker din volt är fel, kan vara som detta att personen har mixtrat med oc och sen skickat. Då startar gpu upp i " default " med hans settings.

Min 4070ti är okej med runt 0.970V men i stock ligger den runt 1.1V.

Om du har msi afterburner,blir det bättre att drag upp PL samt öka volten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

https://i.imgur.com/CABV6Dk.jpeg

Vilket sammanträffande! Jag hade precis nyss liknande artefakter med mitt 3080 >_>
Men för mig så syndes dom även i windows. en reboot senare så verkar dom vara borta dock.

Permalänk
Medlem

Sen vilken 4080 har du? Om den har dual bios ,byt till den andra bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag enbart 4070ti men tycker din volt är fel, kan vara som detta att personen har mixtrat med oc och sen skickat. Då startar gpu upp i " default " med hans settings.

Min 4070ti är okej med runt 0.970V men i stock ligger den runt 1.1V.

Om du har msi afterburner,blir det bättre att drag upp PL samt öka volten

Överklockning är inget jag har vågat ge mig in på men jag har msi afterburner. Hur mycket bör jag öka den med? Vad är PL?

Permalänk
Medlem

Sen vilken 4080 har du? Om den har dual bios ,byt till den andra bios

Msi RTX 4080 Ventus 3X OC, jag kan inte hitta något om att den har dual bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Överklockning är inget jag har vågat ge mig in på men jag har msi afterburner. Hur mycket bör jag öka den med? Vad är PL?

pL= power Limit

Om du inte gillar att använda afterburner så i memory sätt -200 MHz öka PL till max,ventus brukar det vara 105%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pL= power Limit

Om du inte gillar att använda afterburner så i memory sätt -200 MHz öka PL till max,ventus brukar det vara 105%

Testade detta, power limit var max 100%.
Testade att öka volten lite, testade att dra mer memory med -200 och har fortsatt samma problem tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Testade detta, power limit var max 100%.
Testade att öka volten lite, testade att dra mer memory med -200 och har fortsatt samma problem tyvärr.

Attans! Men vad jag noterar på din hwinfo64 är att

Den boostar realtivt lågt
Volt är relativt låg
Din boost är statisk

Det betyder att den inte är i stock.

Om jämför här med 4080 suprim
https://images.app.goo.gl/M64VU

Vad händer i msi om du trycker reset och sen sparar (detta måste du göra när du ändrar vilken settings som helst)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sänk hastighet på Vram. Så mycket det går och se vad som händer.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Attans! Men vad jag noterar på din hwinfo64 är att

Den boostar realtivt lågt
Volt är relativt låg
Din boost är statisk

Det betyder att den inte är i stock.

Om jämför här med 4080 suprim
https://images.app.goo.gl/M64VU

Vad händer i msi om du trycker reset och sen sparar (detta måste du göra när du ändrar vilken settings som helst)

Det verkar inte hända så mycket när jag trycker default, utöver att övervolten och memory går till 0.
Nu har jag kört OCCT i 5 minuter, se bilder. Vettefan vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sänk hastighet på Vram. Så mycket det går och se vad som händer.

Gjorde det och testade memtest vulkan igen, fortfarande errors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Det verkar inte hända så mycket när jag trycker default, utöver att övervolten och memory går till 0.
Nu har jag kört OCCT i 5 minuter, se bilder. Vettefan vad som händer.<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu är volten okej iaf... Vram test pushar inte hela gpu därav dina andra värden.

Testa att köra furmark igen och se om den klockar korrekt, dock är dina errors där väldigt tråkiga...

Kanske ny vbios hjälper? Någon annan kanske kan svara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är volten okej iaf... Vram test pushar inte hela gpu därav dina andra värden.

Testa att köra furmark igen och se om den klockar korrekt, dock är dina errors där väldigt tråkiga...

Kanske ny vbios hjälper? Någon annan kanske kan svara

Uppskattar all hjälp jag har fått av er, jättesnällt.
Jag gör så att jag åker till Inet imorgon och ber snällt om de kan ta ett titt på kortet, om de dömer ut kortet så köper jag ett nytt av dem och returnerar detta till säljaren.